Mitä järkeä on syödä eineksiä?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:38"]
Kuka viitsii väsätä hernekeittoa, kun kaupasta ostettu on ihan syötävää? Eurolla saa tarjouksesta hernekeittopurkin, josta yksi ihminen syö kahtena päivänä. Ei ole kallista, kun vertaa sitä aikaa, mitä sen tekemiseen kotona käyttää ja sähkön kulutukseen.
Ruoka on jotain, josta lähtee nälkä. Ei sen tekemiseen tarvitse kuluttaa kolmea tuntia, kun kaupasta saa halvalla ihan syötävää valmista ruokaa.
[/quote]
Pakko puuttua tuohon... Prismasta ja Lidlistä saa aina n. 70-80 sentillä hernekeiton, joten en tiedä miten kalliissa kaupoissa noin muuten käyt, jos TARJOUKSESSA on euron. Ja ei siitä syö kuin kerran yksi ihminen, jos haluaa mahansa täyteen.
[/quote] Ja tokmanniltakin saa viidelllä eurolla jotain 7 purkkia. Mutta niin, en tiedä oman paikkakunnan kaupoista varmaksi, mutta voi olla kyllä tarjouksessa yli euronkin. Meillä kun ei ole lidlejä tai prismoja. Eikä niitä tokmannejakaan kyllä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:19"]
Parempaa ruokaa saa tekemällä itse.
[/quote]
Ei kai mitään järkeä. Tykkäänkin ruoanlaitosta. Lisäksi einekset on mielestäni pahoja ja useimmat epäterveellisiä.
Jotenkin olen kuitenkin onnistunut hankkiutumaan sellaiseen tilanteeseen, että erottuani väkivaltaisesta alkoholimiehestä ja yrittäessäni selviytyä yksinhuoltajana kahden kouluikäisen lapsen kanssa ei meinaa riittää enää aika eikä rahkeet. En ole halunnut heittäytyä sossupummiksi, joten teen kahta työtä ja opiskelen, loppu aika menee lasten harrastuksiin yms. kuskaamisessa.
Näin ollen tulee väkisin välillä vietettyä einespäiviä ja koen siitä syvää syyllisyyttä. Olen pahoillani, ap.
Puolivalmisteita ja pakasteita kyllä käytän, ja mies syö eväänä yövuorossa aina eineksiä. Purkkihernekeittoa en koskaan söisi, sehän on ihan järkyttävää, läskinpaloja lilluu. Hernekeitto on niin helppo tehdä itse, kun vaan muistaa laittaa herneet likoamaan. Ja herneet ei maksa juuri mitään, jauhelihakaan ei ole kallista, mitään muuta siihen ei sitten tarvikaan ja on iso kattilallinen hyvää hernekeittoa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:21"]
Ei niin mitään. Kiire on tekosyy.
[/quote]
Voisko joku avata tätä. Miten se on tekosyy?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:52"]
Omalta kannaltani se järki, että haluan käyttää aikani kiinnostavampiin asioihin kuin ruuanlaitto. En juuri välitä siitä, miltä ruoka maistuu, vaan pidän sitä pelkästään polttoaineena. Yksineläjänä voin päättää syömiseni pelkästään omalta kannaltani ja olen siksi asettanut kriteeriksi vain nopeuden. Minuutti mikrossa, plim. Tietysti terveellisyyskin on hyvä asia, joten ostan paljon esimerkiksi valmisruokatiskien salaatteja.
En kuitenkaan oleta, että muut ovat samaa mieltä. Joku toinen pitää ruuanlaitosta ja arvostaa itse tehtyjä makuja, mikä on hieno juttu. Eri ihmisillä vaikuttavat tässäkin asiassa eri tekijät.
[/quote]
Einekset muuttuu terveelliseksi kun lisää valmissalaattia :):)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:19"]
Parempaa ruokaa saa tekemällä itse.
[/quote]
Harva osaa laittaa. 99% ruoanlaittajista ei osaa laittaa ruokaa.
Toiseksi kun ihminen kuitenkin syö sellaiset 1-1.5 kiloa päivässä niin ei sitä koko ajan viitsi tehdä
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:52"]
Kuka viitsii väsätä hernekeittoa, kun kaupasta ostettu on ihan syötävää? Eurolla saa tarjouksesta hernekeittopurkin, josta yksi ihminen syö kahtena päivänä. Ei ole kallista, kun vertaa sitä aikaa, mitä sen tekemiseen kotona käyttää ja sähkön kulutukseen.
Ruoka on jotain, josta lähtee nälkä. Ei sen tekemiseen tarvitse kuluttaa kolmea tuntia, kun kaupasta saa halvalla ihan syötävää valmista ruokaa.
[/quote]
Kauan käytät ainaa hernekeiton tekemiseen kotona? Tiedätkö paljon kuivatut herneet maksavat? En ole eineksiä vastaan mutta hernekeitto kotona tehtynä on maailman helpoin ja nopein ruoka ikinä. Siis jos ei lasketa liedellä oloaikaa. Mutta silloin teen jotain omia hommia ja ruoka tulee lähes itsestään.
[/quote]
Hernekeitto nopein ruoka??? No, sitähän se juuri ei ole :) Purkkihernarissa on se hyvä puoli, että se todella on nopea ruoka, kun vain lämmität. Joskus on niin kiire, joutuu jäämään ylitöihin tms ja kun kotiin pääsee, ipanat tarvii evästä, niin hernari vaan tulelle, ja jo hetken päästä on massut täynnä. Aloitapas siinä hetkessä tekemään tuo itse... nopee joo :D
Ei ole järkeä syödä eineksiä. Kalliita ovat ja tulee ihan turhia lisäaineita ja runsaasti suolaa sekä rasvaa (myös sokeria noihin lisätään). Lisäksi itse kun tekee, tulee paremman makuistakin :) Miettii vaikka jotain kaupan lasagneakin: hyi hitto mitä liisteriä!
Enkä ymmärrä perustelua, että yksineläjän ei kannata kokkailla vain itselleen. Eikö se yksineläjäkin voisi sen verran arvostaa itseään, että ruokkii itseään kunnon kotiruualla? Laittaa parin, kolmen päivän satsin kerralla, niin johan on järkeä ruuanlaitossa.
Ja kiirehän on tekosyy yleensä siitä näkökulmasta, jos ihmisellä on kuitenkin aikaa katsoa telkkua pari tuntia illassa ja roikkua av:llä toiset pari tuntia. Pois tuollaista turhaa hömppää, niin johan löytyy aikaa ruuanlaitollekin!
Joku tuolla kirjoitti leikkeleistä. Nehän siis eivät ole eineksiin luettavissa, vaan Terveyskirjaston mukaan "Einekset ovat ruokakaupassa myytäviä valmiita aterioita."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pah00011
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:57"]
Joku tuolla kirjoitti leikkeleistä. Nehän siis eivät ole eineksiin luettavissa, vaan Terveyskirjaston mukaan "Einekset ovat ruokakaupassa myytäviä valmiita aterioita."
[/quote]
Karppaaja mussuttaa "leivänpälliset" sellaisenaan, eli sen on silloin valmis ateria.
Tuli tästä eines-keskustelusta mieleen Olet mitä syöt -ohjelma. Siinä ylipainoiset tyypit vetää eineksiä päivittäin - ja melkeinpä vain ainoastaan. Kuvottavan näköinen se pöytä, johon on koottu viikon syömiset! Sitten kootaan uusi pöytä, jossa on uuden ruokavalion ainekset: runsaasti kasviksia, pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä, kalaa... Niin nämä plösöt katsoo sitä pöytää tyyliin "eihän tässä ole mitään syötävää" ja yökkäilee jollekin parsakaalille ja linssimuhennokselle :D
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:57"]
[/quote]
Karppaaja mussuttaa "leivänpälliset" sellaisenaan, eli sen on silloin valmis ateria.
[/quote]
No saatan minäkin syödän vain porkkanoita välipalaksi, mutta en laske porkkanaa einekseksi :D
Suurinosa valmisaterioista on liian pieniä annoskooltaan (ei lähde nälkä ja ei en ole lihava vaan hoikka) ja niissä ei ole juurikaan kasviksia poikkeuksia lukuun ottamatta. Kuvassa saattaa olla mutta kun avaat paketin niin siellä on ehkä kaksi porkkananpalasta. ja valikoima ei loppupeleissä ole kovin suuri.
Asun yksin ja syön töissä ruokalassa, iltaisin välillä teen ruokaa ja viikonloppuna teen ruokaa. Jos olen vaikka sairaana tms syön valmisruokaa ja hernekeiton ostan kyllä purkissa. Pakasteita käytän jonkun verran mutta ne ovat laadultaan parenpia kuin einekset. Lisäksi jatkuvasti säilykkeistä ja valmisruoista löytyy ties mitä sinne kuulumatonta (lasia, hyönteisiä, hiiriä ja viimeisimpänä pilleri lasten purkkiruoassa) ei hirveästi naurata jos omalle kohdalle sattuu...
Mä saatan mennä salille ennen työvuoroa ja sitten salilta töihin suoraan iltavuoroon. Silloin einekset on helpoin vaihtoehto ruoaksi töissä. Tietenkään ei aina ole noin, mutta jos se kotona vietetty aika sitten osittain menee melko rutiininomaiseen ruoanlaittoon ja einesruoissa en erilaista ja halpaa ruokaa, mitä ei taas kotona kokkaa, niin en ala turhaan murehtia einesten syömistä. Toki olen välillä syönyt vaikka valmissalaattejakin töissä mutta olipa ruoat just omatekemiä tai valmissalaattejakin niin aina tulee kyllästyminen vastaan ja eineksistä saa vaihtelua.
On kyllä eineksiä, joita en koskaan syö: kumipallolihapullat, nugetit, maksalaatikko.:)
Mutta esimerkiksi pinaattiletut, lohikiusaus, monet valmiskeitot..
Voisiko joku selittää miksi eineksiä pidetään vielä nykyäänkin lähtökohtaisesti aina epäterveellisinä? Mikä taas tekee itse tehdystä ruoasta lähtökohtaisesti terveellistä? Ehkä se että sitä valmistaessa on tarvinnut seistä ja kuluttaa näinollen energiaa vaikka raaka-aineet olisi mitä hyvänsä?
Monta kertaa mieluummin esim syön einessalaatin kuin valkoisesta vehnästä ja kermasta tekemääni pastaa.
Ihan niin kuin ne einekset olisivat jotain myrkkyä. Usein on järkevää säästää aikaa. Joillekin se kotiruoka tuntuu olevan omanarvontunnon kivijalka. Esim. minä syön töissä usein jonkin eineksen ja tykkäänkin monista.
Einekset ovat pahoja, siksi en syö niitä. Mutta jos on turruttanut makuaistinsa niin että eineslihapulla on hyvää, niin silloin sitä kai voi syödä mitä tahansa, ja ns. normaali kotiruoka voi olla "pahaa" kun se ei maistu eineksiltä. Itseäni ällöttää jo eineksien haju, välillä työkavereilla on niitä eväinä (mutta en tietenkään sano asiasta heille).
En myöskään ymmärrä ajatusta siitä että einesruokien käyttäminen on nopeaa, pienin vamisteluin sitä saa kotiruokaakin tehtyä nopeasti. Esim. hernekeittoa ym. voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa osan, noin saa ns. "valmisruokia" itse tehtyä.
Itse oikaisen välillä, esim. teen kasvisgratiinin pakastevihanneksista jne. mutta valmista einesruokaa en osta. Syynä on se, että (kirjaimellisesti!) haluan tietää tasan tarkkaan mitä suuhuni laitan. En halua syödä esim. lasagnea tmv. jossa on ties mitä palmuöljyä, nahkaa&jänteitä eli ns. lihaa, "juustonkaltaista" ainetta ym. mukavuuksia, vaan sellaista ruokaa jossa liha on lihaa, juusto juustoa, ja jossa on paljon kasviksia jne.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:21"]Einekset ovat pahoja, siksi en syö niitä. Mutta jos on turruttanut makuaistinsa niin että eineslihapulla on hyvää, niin silloin sitä kai voi syödä mitä tahansa, ja ns. normaali kotiruoka voi olla "pahaa" kun se ei maistu eineksiltä. Itseäni ällöttää jo eineksien haju, välillä työkavereilla on niitä eväinä (mutta en tietenkään sano asiasta heille).
En myöskään ymmärrä ajatusta siitä että einesruokien käyttäminen on nopeaa, pienin vamisteluin sitä saa kotiruokaakin tehtyä nopeasti. Esim. hernekeittoa ym. voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa osan, noin saa ns. "valmisruokia" itse tehtyä.
Itse oikaisen välillä, esim. teen kasvisgratiinin pakastevihanneksista jne. mutta valmista einesruokaa en osta. Syynä on se, että (kirjaimellisesti!) haluan tietää tasan tarkkaan mitä suuhuni laitan. En halua syödä esim. lasagnea tmv. jossa on ties mitä palmuöljyä, nahkaa&jänteitä eli ns. lihaa, "juustonkaltaista" ainetta ym. mukavuuksia, vaan sellaista ruokaa jossa liha on lihaa, juusto juustoa, ja jossa on paljon kasviksia jne.
[/quote] Tyypillinen henkilö jolla kotiruoka on itsetunnon kivijalka. Ei tarvitse olla fundamentalisti, eivät ne lisäaineet ole myrkkyä, tutkittu juttu.
[/quote]
Pakko puuttua tuohon... Prismasta ja Lidlistä saa aina n. 70-80 sentillä hernekeiton, joten en tiedä miten kalliissa kaupoissa noin muuten käyt, jos TARJOUKSESSA on euron. Ja ei siitä syö kuin kerran yksi ihminen, jos haluaa mahansa täyteen.