Kauanko meni työhaastattelun jälkeen, että sait tiedon jos sait paikan/et saanut paikkaa?
Tässä kohta viikko mennyt eikä ole kuulunut. Alkaa hieman masentaa kun olisin halunnut paikan! Pari haastattelua oli vielä minun jälkeen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Nopeimmillaan ovat kertoneet päivän, parin sisään että lähettävät minulle työsopimuksen tarkistettavaksi ja kertoneet millaiseen palkkaan/ehtoihin suostuvat.
Hitaimmillaan taisi olla kolme-neljä kuukautta kun soittivat ja ilmoittivat että olisivat valmiita palkkaamaan minut haastattelussa sovituilla ehdoilla.
En edes muistanut tuossa vaiheessa mitä paikkaa tuosta firmasta olin hakenut ja millaisista ehdoista oli keskusteltu kun olin hakenut muutamaa muutakin "parempaa" duunia kun silloisessa työpaikassa olivat yt:t alkamassa. Hyvä kun edes muistin hatarasti hakeneeni koko firmaan.
Olivat palkanneet alkajaisiksi sen nuoremman "huipputyypin" joka häikäisi haastattelussa ja jonka CV oli väärällään upeita saavutuksia - kaikki käytännössä paisuteltuja tai keksittyjä. Tyyppi oli käytännössä huijari joka ensi töikseen maksoi firman kortilla omia ravintolalaskujaan ja jätti varsinaisen projektin täysin hoitamatta.
Projekti oli tuossa kohtaa jo niin kivillä ettei näillä ollut aikaa aloittaa uutta rekrykierrosta vaan ottivat vanhasta pinosta ensimmäisen hakemuksen joka näytti siltä että hakija on rehellinen ja kykenee ohjaamaan haastavan projektin takaisin raiteilleen.
Otitko paikan?
n 1-2 viikkoa tietoon seuraavasti kierroksesta, yhteensä viimeiseen meni 3kk, esim testien jälkeen oli taas pari viikkoa kunnes palautesessio, siitä taas pari viikkoa kunnes viimeinen kierros, siitä taas pari viikkoa. Jos olen päässyt haastatteluun, olen saanut työn aina (monia vaihtoja tehnyt), joten en tiedä missä vaiheessa ilmoittavat niille ketkä tippuu kierroksilta. Kerran olen ollut yhteydessä kun ei mitään kuulunut, ja sen johdosta sieltä oltiinkin heti yhteydessä että tule vielä xx ihmisten kanssa haastatteluun. Se viimeinen haastattelu päätyi sitten siihen että odotin hetken yksin neukkarissa ja lopulta palasivat sopimuksen kanssa joka laitettiin siinä kohtaa nimet alle.
Itse olin kerran mukana työnantajan puolelta jossa 2/3 päätti haastattelun jälkeen itse ilmoittaa että ei kiinnosta, sen viimeisen kandidaatin kanssa myös jahkattiin viikko tolkulla- ei kannata ilmaista että ei meillä muitakaan ole :P ja tosi hyvä hän olisi sitten kun palkattiin, ei siinä mitään.
Eivät vaan saaneet kuukaudessa tehtyä mitään asian eteen. Että ei kannata vielä viikon kuluttua hermostua.
Paras esimerkki oli kyllä koronan aikaan yksi "hyvä" koulutusta ja työkokemusta vaativa paikka suuren kaupungin organisaatiossa johon oltiin perustamassa uutta yksikköä.
Kävin huhtikuun alussa haastattelussa jossa pääsin viimeiselle kierrokselle parin muun hakijan kanssa. Käytiin testit, tehtiin turvallisuusselvitys ja odotettiin lopullista päätöstä jota ei tosin luvattu kovin nopeasti. Mitään ei kuulunut joten kuukauden jälkeen soitin itse ja kysyin mikä maksaa.
Tässä kohtaa kertoivat että päätös yksikön perustamisesta on siirtynyt lomien yli. Unohdin koko jutun ja mutta elokuun lopussa yksikön johtajaksi valittu hemmo kutsui minut henkilökohtaiseen puolen päivän haastatteluun.
Tämä meni oikein hyvin ja herra lupasi ilmoittaa päätöksestä heti kun rekrytointilupa on käsitelty ties missä valiokunnassa.
Sen koommin en kuullut paikasta mitään eikä sähköposteihin vastattu mutta eihän tästä ole vielä kuin pari vuotta niin ties vaikka ilmoittavat piakkoin palkkaamisesta.
Olen elämässäni hakenut töitä neljä kertaa, luvussa myös nuoruudenaikaiset kesätyöt. Joka kerta pääsin ja heti sanottiin, että otamme sinut. Yhtä en vastaanottanut, jatkoin entisessä paikassa, kun nostivat hurjasti palkkaa.
Työuraa 43 v, nyt eläkkeellä.
Otitko paikan?
Jos kysyit sitä muutaman kuukauden jälkeen yllättäen tarjottua paikkaa niin otin ja viihdyi firmassa kuusi vuotta.
Se edellinen paikka oli mennyt lopulta alta kun yt-neuvottelut lopulta laajenivat koskemaan koko yksikön lakkauttamista Suomessa.
Olin jossain marketin kassalla pakkamassa kamoja kun puhelin soi ja joku jonka esittelystä en saanut melun takia selvää kysyi "....eli se paikka jota hait meiltä olisi nyt uudelleen auki. Kiinnostaisiko tämä vielä?"
Minulla ei ollut aavistustakaan kuka soittaja oli mutta en muistanut koskaan hakeneeni paikkaa jota en olisi halunnut joten vastasin myöntävästi.
Soittaja oli ilahtunut ja kertoi että heillä on kova kiire joten tuletko heti seuraava aamuna kello 9.00 niin nähdään aulassa.
Oli pakko kysyä että "mikä se teidä tarkka osiitteenne taas olikaan" että sain selville mikä firma oli edes kyseessä.
Jos mietin kertoja kun sain työn, niin valtiolla meni kolme kuukautta, mutta tiedossa oli että prosessi on hidas.
Yksityisellä on oltu yhteydessä viimeistään kolmessa päivässä.