Oletteko huomanneet, että se poliisien jatkuva resurssipulasta valittaminen taitaa olla päästä keksittyä?
Partioita ajaa usein kohteeseen kaksi tai kolmekin. Karhuryhmä saadaan paikalle nopeasti, mukana helikopterit ja härpäkkeet. Itsenäisyyspäivänä Helsinkiin riittää divisioona poliiseja muutaman takkutukan ja kaljupään vuoksi. Varusteet on ensiluokkaiset ja koko ajan hankitaan lisää. Ainoa mikä on ongelma, on lähinnä haja-asutusalueet, mutta kaupungeissa poliisilla on kyllä kohtuullisen hyvät resurssit. Tietysti he mielellään valittavat siitä, kaikki valittavat omien eturyhmiensä vuoksi: poliisi, armeija, palokunta, sairaalat jne.. eri asia sitten on, miten totta se kulloinkin on. Väitän, että poliisi on semmoinen lemmikki, että niitä resursseja kyllä on.
Kommentit (24)
Huomattu on. Tunnen yhden poliisin, joka myönsi ihan suoraan että kyllä heillä resursseja on, mutta jos ei koko ajan valita, niin kohta niitä ei ole.
Niin, nämä "haja-asutusalueet" saattavat olla yli kymmenentuhannen asukkaan kuntia.
Nämä ovat kuulemma nykyään persuja, eli saa leikata.
Kansanmiliisi olisi parempi.
Tosiaan itsenäisyyspäivänä on hirveät läjät poliiseja, vaikka ikinä ei sitten tapahdu mitään. Jos noistakin laittaisi puolet partioimaan Naruskaan ja Nuorgamiin, niin sielläkin olisi vähän turvallisempaa.
Olen huomannut. Joka kerta kun määrärahoista päätetään, alkaa tämä pelottelu lehdistön kautta, mutta sitten kun ne rahat saadaan, keskitytäänkin johonkin netin vihapuheeseen, eikä oikeiden rikosten selvittämiseen tule yhtään sen enempää resursseja. Poliiseilla ei ole mitään intressiä selvittää tavallisiin kansalaisiin kohdistuvaa rikollisuutta, eikä ne tarvitse yhtään enempää verorahoja tuohon netissä pyörimiseen ja Twitterissä postailuun.
Armeija ja poliisi on kansan lemmikit, mikä on aika hassua. Aina näin ei ole ollut. Toisaalta Suomen kansa on niin nöyrää, että jotakin istuvaa presidenttia kannattaa joku 90 prosenttia kansasta. Se on enemmän kuin Putinin kannatus.
Olen huomannut.
Tekaistuihin uhka-arvioihin perustuva tavallisten kansalaisten avoin tarkkailu (lue: vainoaminen) osana ennalta estävää toimintaa, siihen esim. Helsingin poliisilla näyttää olevan resursseja.
Itsenäisyyspäivä on täysin ennustettavissa oleva asia, se on joka vuosi samaan aikaan, ja silloin on aina samanlainen ohjelma. Lähinnä työvuorosuunnittelullinen asia, siis.
Karhu-ryhmällä taas ei ole mitenkään ennustettavissa olevat työt, joten siellä täytyy olla jatkuva päivystysvalmius ja hyvin lavea budjetti.
Kumpikaan näistä ei liity siihen, että peruspoliisityöhön ei ole riittävästi resursseja.
Kohta poliisit turhia, talibanin-sedät tulee hoitamaan kurin ja järjestyksen. Ei afganistanin alusmaa tarvitse omaa armeijaa eikä poliiseja. Vihreidensyväkurkut hoitaa talibanien tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisyyspäivä on täysin ennustettavissa oleva asia, se on joka vuosi samaan aikaan, ja silloin on aina samanlainen ohjelma. Lähinnä työvuorosuunnittelullinen asia, siis.
Karhu-ryhmällä taas ei ole mitenkään ennustettavissa olevat työt, joten siellä täytyy olla jatkuva päivystysvalmius ja hyvin lavea budjetti.
Kumpikaan näistä ei liity siihen, että peruspoliisityöhön ei ole riittävästi resursseja.
Peruspoliisityössäkin on oikeasti kohtuullisen hyvätkin resurssit, olen tätä todistanut melko läheltä. Sopii tietysti paremmin narratiiviin, että poliisiparat siellä työskentelevät yksin ja hirveässä paineessa. Tosiasiassa siinä Lahden putkapahoinpitelyssäkin näkyi 8 (!) poliisia paikalla, ei siellä yksin väännetty sen hullun kanssa. Toisin kuin jotkut hoitajat vääntää. Ei vaikuta resurssipulalle.
Hys hys, pyhää lehmä ei saa arvostella tai kertoa että se liioittelee.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on Euroopan vähiten poliiseja per asukas ja nyt siitäkin leikataan lisää, koska Ohivuoto on sisäministeri.
Muistan kun PS oli hallituksessa ja vähensi poliiseja.
Olen ajatellut. Aina poliisien budjetista keskusteltaessa esiin nousee joku "uusi" uhka johon poliisi ei millään kykene nykyisillä resursseilla varautumaan, sanoo poliisijohtaja.
Lisää leluja poliisille
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut. Aina poliisien budjetista keskusteltaessa esiin nousee joku "uusi" uhka johon poliisi ei millään kykene nykyisillä resursseilla varautumaan, sanoo poliisijohtaja.
Tämä on aika härskiä mielipiteenmuokkausta, koska normaali ihminen laittaa turvallisuuden kärkisijalle. Olen kyllä poliisien hyvän resurssoinnin kannalla, mutta se ei saa perustua tarkoituksella pelottelemiseen, kuten joskus tosiaan tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika härskiä mielipiteenmuokkausta, koska normaali ihminen laittaa turvallisuuden kärkisijalle. Olen kyllä poliisien hyvän resurssoinnin kannalla, mutta se ei saa perustua tarkoituksella pelottelemiseen, kuten joskus tosiaan tuntuu.
Varsinkaan kun sille uhalle ei sitten tehdäkään mitään, kun ne rahat on saatu. Sitten alkaakin vain katselu ja seuraaminen ja tarkkailu ja ehkä työryhmän perustaminen poliisihallitukseen, eikä asialle tehdä mitään konkreettista.
Milloin olet viimeksi joutunut esim. ratsiaan ? Ajattele kuinka paljont tuolla pääsee ajelemaan rattijuoppoja, ja samaan aikaan pienet ( ja isommatkin) kulkijat uskoo että kyllä se autoilija väistää.
Suomessa on Euroopan vähiten poliiseja per asukas ja nyt siitäkin leikataan lisää, koska Ohivuoto on sisäministeri.