Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhot ovat säilyvää tavaraa. Jotain sushia olisi vaikea pitää syötävässä kunnossa päiviä ja viikkoja, mikä menee jakelun järjestämiseen.
Kun tekee itse leivän lahjoitusjauhoista, jää rahaa enemmän ostaa muuta ruokaa.
Mutta kuten sanottu, jauhot ovat puoli-ilmaisia muutenkin.
Ymmärrätkö että mitä kalliimpia ruoka-aineita jaetaan sitä harvemmalle tarvitsevalle niitä riittää. Siksi ruokien on pakko olla puoli-ilmaisia.
Sehän riippuu yhteiskunnallisesta tahdosta ja päätöksistä, kuinka paljon ollaan valmiit satsaamaan siihen, että nälkäiset saavat ruokaa. Sen voi hoitaa vesi-vehnäjauholiejulla, kuten joku ehdotti, ja siten minimoida kustannukset, tai sitten voidaan jakaa oikeaa ruokaa, joka on halpaa mutta silti syömäkelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Väärin autettu.
Yleensä kannattaa antaa sellaista apua jota avun tarvitsija tarvitsee.
Ei kannata lahjoittaa uimapukua ihmiselle joka tarvitsee lumikengät päästäkseen lääkäriin.
Ei kannata lahjoittaa suksia hiekka-aavikon janoisille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö maitojauheesta tehty maito maistu hirveältä? Jos maitoa nyt moni käyttää muutoinkaan. Toki sitä voi käyttää kiusauksissa kerman sijaan, ja itselläni kahvissa menisi. Meidän kaupassa tuollainen tötsä näkyy maksavan n. 8€. Siitä saa 4 l maitoa, että tulee kyllä litralle hintaa. Ehkä sen tilalla voisi olla muutakin, vai liittyykö valion maitojauhe jotenkin ylituotantoon?
Aika outoa tosiaan, että maitojauhetta jaetaan, kun harva aikuinen mitään maitoa edes juo. Enkä uhsmko maitojauhesotkun mitään nälkää pitävät. Ruoka-avusta pitäisi saada kunnon ruokaa, kuten leipää, kunnollisia ruokasäilykkeitä, perunoita, kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maitojauheesta tehty maito maistu hirveältä? Jos maitoa nyt moni käyttää muutoinkaan. Toki sitä voi käyttää kiusauksissa kerman sijaan, ja itselläni kahvissa menisi. Meidän kaupassa tuollainen tötsä näkyy maksavan n. 8€. Siitä saa 4 l maitoa, että tulee kyllä litralle hintaa. Ehkä sen tilalla voisi olla muutakin, vai liittyykö valion maitojauhe jotenkin ylituotantoon?
Aika outoa tosiaan, että maitojauhetta jaetaan, kun harva aikuinen mitään maitoa edes juo. Enkä uhsmko maitojauhesotkun mitään nälkää pitävät. Ruoka-avusta pitäisi saada kunnon ruokaa, kuten leipää, kunnollisia ruokasäilykkeitä, perunoita, kananmunia.
Mä en ole juonut maitoa kolmeenkymmeneen vuoteen , mutta teen tuosta maitojauheesta esim. riisipuuroa , kanamunakastiketta, pannukakkua, lettuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään onko oikein että ilmaisen ruoka-avun saaja ilmoittaa ettei tykkää jostain ruoka-aineesta, mm. nötkötti iljettää ja perhe ei tykkää tummasta makaronista ja jauhoja ryynejä liikaa, hapankorput kovia.
Tulin johtopäätökseen ettei täällä valittajat arvosta saamaansa ruoka-apua, joka siis on vapaaehtoinen. Oikeasti nälässä varmaan ovat asunnottomat /köyhät, sairaat vanhukset. Nuorempi väki netissä ruikuttaa mutta joillekin hyvin tärkeä apu - ja taito tehdä ryyneistä ja vedestä ruokaa. Älkää hakeko ruokakasseja valittajat, menkää pummaamaan vanhemmiltanne. Jättäkää apu tarvitseville.
Missäs ajattelit sen kodittoman valmistavan vaikka itselleen leipää niistä jauhoista?
https://www.foodie.fi/shoppinglist
en tiedä toimiiko tämä näin, vai onko pakko olla sisäänkirjautunut - en tahtonut sotkea omaa listaani -. Jos toimii, tässä on Foodieen jumalaton lista jonka olen tässä laatinut. Siinä on vajaalla 200:lla tavaraa. Lista on sellainen, siinä ei ole lihaa, kalaa, kanaa, kahvia eikä leipää - ne ovat niin makuasia. Se lähti niistä jauhoista ja "ei ole mitään kaapissa millä tehdä mitään vaikka saisikin pääaineet". Aloitin niistä jauhoista ... Kuitenkin siellä on vain - VAIN - 200:lla perustarpeet kaappiin. Sitä listaa voi käyttää runkona yrittäessään auttaa jotakuta. Siellä on kaksoiskappaleita samoista asioista eri muodossa, vaihtoehtoja siis, joten sitä ei voi aivan sinällään käyttää miettimättä. Voi olla jauhettua ja kokonaista, tai tuoretta, kuivattua ja pakastettua. Ei ole tarkoitus, jonkun olisi mielekästä ostaa koko letka vaan havainnollistaa sitä, valikoimaa on ja halvallakin saa kun ostaa kerralla. Liki 40 tuosta vajaa 200 euron listasta oli 3x 12.90 erilaista suunnatonta teesäkkiä. Mm hinnoista, halvalla saamisesta, ja niin edelleen. Enin osa esimerkiksi jauhoista on pyritty kotimaisia, muu karsi joukosta jne. Kaikki ei ole halvinta, jos olen jostain sitä mieltä, halvin on paska. Jotain piti valita. Todellinen listan hinta on paljon halvempi, jos sieltä valitsee tarkoituksenmukaiset. Loppuun tuli vielä lytättyä ihan esimerkiksi vain jokin hajusteeton astianpesuaine, käsienpesuun nestesaippua sekä pyykkiin samoin, leivinpaperia, paistovuokaa, pakastusrasiaa, teen haudutuspusseja jne. Tuohon 200:n listaan tuollaisenaankin mahtuisi esimerkiksi vielä 40 rullan säkki Soft Emboa joka on halvempi kuin 32 rullaa, mutta tuossa marketissa ei näemmä ollut sitä. Kun sitä listaa alkaa perkaamaan sinne mahtuu vielä paljon muuta otettua pois vaihtoehtoiset asiat jotka eivät ole pop eivätkä sytytyä.
Mietin ihmeissäni, on se sitten ihmeellistä, koska minä olen tottunut elämään tuilla, pitkäaikaistyötön ja sairas, ja nykyään yksin. Ja kuitenkin minulla on jauhot ja mausteet sun muut kaapissa. Joskus jokin loppuu, menee kauppalistalle ja tuodaan kun käydään. Toki välillä on aikoja minultakin loppuu toki. Arvatkaapa vain. Mutta jos väitetään, kaapissa ei voi saada pidetyksi mitään tykötarpeita jauhoista mausteisiin, eikä hankittua koskaan niitä kaappiin, se on jo aivan puppua. Jos minä saan, pitäisi muidenkin jopa yksinäisten köyhien kyllä saada saati jos on monesta lapsesta tuloja ja tai avo-tai avioliitossa olevalla partneri. Koska yksi elää hirmu paljon kalliimmin.
Jos nyt alkaa miettiä omaa kaappiaan ja rassailla sitä listaa, niin kyllä väittäisin saavan siitä ihan käyttökelpoista apua. On huomattavasti helpompi istua arsellaan kahvikupin ääressä kotona laitteella ja hintavertailla. Tuotteita voi osioittain lajitella hinnan mukaan.
Esimerkiksi perunoita saa 5kg säkeissä muutamalla eurolla. Spagettia saa kilon 40 sentillä. Rikottuja ohraryynejä puuroihin tai ruokiin saa kilon puolella toista eurolla. Pitkäjyväistä riisiä saa noin 1.40 2kg säkin. Tummaa riisiä kilon puolella toista eurolla jos se miellyttää. Puuroriisiä eurolla, niin puuroihin (maidosta, mehusta, omenista, marjoista, kuivahedelmistä) kuin ruokiinkin, kuten porkkanalaatikkoon tai maksalaatikkoon. Jos tilaa jauhettua naudanmaksaa, sitä saa pakasteena kotiin ja voi tehdä koska huvittaa. Lisäksi tarvitsee toki reilusti punaista maitoa, siirappia ja voita. Rusinoita jos huvittaa, tietysti jotain vuokia, joko paisto- tai folioastioita. Halvimmat foliovuoat eivät ole kuin kertakäyttöisiä mielestäni joten teinnä en ostaisi niitä mikäli ne olisi tarkoitus pestä ja uusiokäyttää.
Jauhoja voi olla halvempiakin, mutta minusta meidän tulee syödä kotimaista viljaa. Jos tahtoo ajatella toisin, sitten etsii sen vaihtoehdon. Monen kilon pusseissa hinta voi olla paljon halvempi, mutta niitä ei kannata ostaa, ellei ole jo leipoja ja tiedä mistä pitää, tai että oikeasti tulee käytetyksi. Kyllä minä ainakin osaan sämpylät ja hiivaleivän tehdä ilman mitään hiivaleipäjauhoja tai sämpyläjauhoja, mutta osa tykkää käyttää sellaisia, ja se on tasan makuasia. Hiutaleita on moneen junaan eikä puuro ole suomeksi sama kuin jokin joka on tehty kaurasta. Puuroa voi tehdä hyvin monesta. Riisistä, ohrasta, mannaryyneistä, speltistä, hiutaleista, jauhoista suoraan kiehuvaan veteen, mehuun maitoon marjoihin hedelmiin .. esimerkiksi ohraan, rukiiseen, grahamiin. Kannattaa opetella. Hyvin helppoa se on.
Miksi täällä aina ajatellaan, että köyhä voi syödä mitä tahansa, ja jos ei kelpaa, niin ei ole tarpeeksi köyhä tai on kiittämätön tms. ?
Kyllä minä ne vehnäjauhot ja nötkötit voin sisuksiini vetää, mutta tuloksena on hetken päästä vatsanväänteitä ja kaikki tulisi ripulipeenä ulos.
Ihan helvetillistä nirsoilua ja kiittämättömyttä, jos haluaisi elimistölleen sopivaa ruokaa....
Onneksi ei ole vielä tarvinnut ruoka-apuun turvautua, vaikka tuilla elänkin.
Maitojauhehan on ihan OK, aina sitä on kaapissa. Käy kahviin (tai teehen) vallan hyvin. Pannaria (sinne niitä jauhojakin, munia ei vältt. tarvitse), laatikkoruokia, ihanaa haudutettua ohraryynipuuroa (todella edullista ja niiiiin hyvää!). Nötkötti ei ole maailman parasta, mutta siitä saa ihan syötävää liha-perunalaatikkoa, johon voi upottaa myös porkkanaa ja sipulia (nötkötin sivumaku häviää, kun sipulia ja mausteita on vähän reilummin). Porkkanat 69 c/kg, sipuli 1.05 e/kg, joten kahteen porkkanaan ja pariin sipuliin varmaan rahaa löytyy! En haluaisi tätä sanoa, mutta nyt on kyllä uusavuttomuus ja nirsoilu päällä.
Jos hait näitä, tapasitko jonossa muita? Joku voisi vaihtaa päittäin muita tuotteita kanssasi, ainakin meillä tuo näkyy onnistuvan tuttujen ja tuntemattomienkin kesken.
HUOM: Nämä seuraavat viestit EIVÄT koske tilannetta, että henkilöllä ei ole perusfasiliteetteja käytössään.
Tällaisen listan tein tässä joskus kesemmällä, kun oli puhetta, että kun ei ole mitään ja rahaa on käytössä reilusti alle satanen kuussa. Noin kahdessa kuukaudessa hinnat ovat nousseet, esimerkiksi x-tra kananmunat maksavat nykyään 1,85€/15kpl. Merkkasin listaan * jos hinta on edelleen sama, ^jos hinta on noussut heinäkuusta.
Tämä ei siis sisällä vielä varsinaisesti RUOKAA, vaan ihan ruokakaapin/jääkaapin perusaineksia ja perushygieniatuotteita. Oletus nyt oli kuitenkin, että on kattila tai kaksi, paistinpannu, uuni jne... Mutta siis kun AINA muistetaan mainita se, että ei sillä jauhoilla/jauhelihalla/sinisimpukoilla tee mitään, kun ei ole kaapissa sitätätätuota...
Eli kun ekalla viikolla käyttää rahaa noin 30 euroa, saa jo kaikki "perustarvikkeet" kuukaudeksi ja sen lisäksi sen viikon ruuan perusainekset (esim. broilerinkoipia TAI jauhelihaa, kaalia tms). Leipään ei ole varaa, mutta sen sijaan jauhoista voi leipoa flatbread-tyyppistä pannuleipää tai tortillalättyjä. Tämän jälkeen periaattessa riittäisi 10-20 euroa per viikko, ja aina välillä voi myös täydentää varastoja ja joka viikko ostaa jotain uutta perustarviketta, kuten ketsuppia...
Hedelmät ja vihannekset
1 kpl Rainbow 100G Valkosipuli 0.50*
1 kpl Kotimaista 1kg suomalainen porkkana 1.09*
10 kpl Yleisperuna Harjattu ~0.78*
Munat, rasvat
1 kpl X-Tra Virike Kananmuna M15 870G 1.79^ 1,85
1 kpl Xtra 400G Margariini 60% 0.27*
Päivittäiskäyttötavarat
1 kpl Rainbow Leivinarkki 38Cmx42cm 24Kpl 0.84*
Hygienia
1 kpl Rainbow Wc-Paperi 8Rl Keltainen 1.79^ 1,85
1 kpl Mayeri 500Ml Astianpesuaine Cranberry 0.95*
1 kpl Rainbow Hammasharja Classic Medium 0.42*
1 kpl Xtra Hammastahna 125Ml 0.64*
1 kpl Lorin 300Ml Oriental Rose Suihkugeeli 0.89^ 0,99
1 kpl Fitte Deo Roll On 50Ml Amore Naisille 0,95*
Kuivat elintarvikkeet
1 kpl Kotimaista 1Kg Kaurahiutale 0.75*
1 kpl Aito 1Kg Hienosokeri 0.69*
1 kpl Xtra 2Kg Pitkäjyväinen Riisi 1.39*
1 kpl Gogreen Vihreät Linssit 400 G 1.45^ 1,55
1 kpl Kotimaista Kuivattu Suomalainen Herne 500 G 0.75*
1 kpl Kotimaista erikoisvehnäjauho 2kg 0,79*
5 kpl Xtra 400G Tomaattimurska 1.20* (0,24€/purkki)
1 kpl Meira Leivinjauhe 100G 0.88*
1 kpl Xtra 1L Rapsiöljy 1.49^ 1,69
1 kpl Meira Mustapippuri Rouhittu 27G 0.79*
1 kp Santa Maria 11G Chilli Pepper Piripiri 0.98*
1 kpl Santa Maria 22G Curry 0.57*
1 kpl Santa Maria 22G Kaneli Jauhettu 0.59*
1 kpl Santa Maria 19G Paprika 0.48*
1 kpl Jozo 1Kg Hieno Suola Jodioitu 0.70^ 0,75
Juomat
1 kpl English Breakfast -Tee 0.59*
Yhteensä: 25,00 €/25,57€
Niin, ja siis nuo edelliset viestit eivät nyt mitenkään auta eivätkä lohduta tämän ketjun aloittajaa, koska hänhän nimenomaan ei halua eikä viitsi eikä todennäköisesti edes osaa käyttää raaka-aineita ruuanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse odotin, että voisin mennä Prismaan itse valitsemaan mitä sieltä tarvitsen, miksi minut laitetaan syömään jonkun muun valitsemia ruokatarvikkeita?
Sossun maksusitoumuksella tuo onnistuu.
Niinpä, olin aikoinaan kassana ja sossun maksusitoumuksella ostivat savulohta ja sisäfilettä, varsinkaan sitä filettä ei mulla ole ollut varaa ostaa ikinä, lohta nyt on toki saanut edullisesti.
Olisikohan sen sitoumuksen summan pitänyt riittää pitempään kuin viikonlopuksi.
Köyhän muotokuvia vol jotain kirjoitti:
https://www.foodie.fi/shoppinglist
en tiedä toimiiko tämä näin, vai onko pakko olla sisäänkirjautunut - en tahtonut sotkea omaa listaani -.
Ei toimi, tuo osoite avaa kunkin käyttäjän oman ostoslistan. En valitettavasti tiedä, pystyykö ostoslistaa jakamaan tavalla jossa muut pystyisivät vain näkemään sen mutta eivät muokkaamaan.
Tuon kanssa voi seikkailla miten huvittaa tai valita K-kaupan tai mitä tahtoo. Pointti on:
Menkää ja tutkikaa vertaillen hintoja ja muita omia kriteerejä. Ostakaa vasta sitten listan mukaan irl tai online. Tuollainen helpottaa mielettömästi. Etenkin köyhää!
Itsekin kun en jaksa enää huonossa kunnossa ja rollaattorilla, en millään voisi ravata pitkin kauppaa vertaillen sekä nykyisillä valikoimamäärillä tulisi hulluksi. En pysty enää livenä muutoinkaan. Ennen saatoin vielä tuskaisesti kärryjen nojalla, nyt en. Rollaattorin kanssa kärry ei toimi yksinkertaisesti. Väsyn kauppakäynneistä, tavaroiden kotiin saannista ja niiden pois sullomisesta yleensä niin, olen aivan näännyksissä. En jaksa jopa päiviin mitään. Siitä syntyy hävikkiä. Enkä kykene millään enää. Ruoat kaupasta saadessa tulisi jaksaa alkaa tehdä jotain. Jo käyn itse, en jaksa, ja siihenkin kuluisi 30€ taksi tai kuljetuspalvelukyyti.
Tuo käy halvemmaksi. Kun jaksan alkaa johonkin heti, ei synny hävikkiä. Ja tuon avulla saa hinnat vertailtua sekä löytyy parhaiten. Jos pystyy noutamaan ja kuljettamaan itse järkevästi, maksaa vain viitosen kokoamisesta. Mikään ei estä terveempiä käyttämästä tuota vain suunnitteluun ja kauppalistana. Minulle se 15 on halvempi kuin vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina ajatellaan, että köyhä voi syödä mitä tahansa, ja jos ei kelpaa, niin ei ole tarpeeksi köyhä tai on kiittämätön tms. ?
Kyllä minä ne vehnäjauhot ja nötkötit voin sisuksiini vetää, mutta tuloksena on hetken päästä vatsanväänteitä ja kaikki tulisi ripulipeenä ulos.
Ihan helvetillistä nirsoilua ja kiittämättömyttä, jos haluaisi elimistölleen sopivaa ruokaa....
Onneksi ei ole vielä tarvinnut ruoka-apuun turvautua, vaikka tuilla elänkin.
Muistan nuorena kun olin tilanteessa jossa ruokaan ei ollut kuin viitisenkymppiä rahaa kuussa (en osaa sanoa mitä summaa tuo vastaisi nyt 12-13 vuotta myöhemmin), niin kyllä oli huono ja väsynyt olo vaikka sinänsä taisinkin saada kalorit täyteen. Ruoanjakelusta en jaksanut ottaa edes selvää, kaupasta ostin sitä mihin oli varaa. Minulla ei ole edes mitään ruokarajoitteita, mutta aloin selvästi voida paremmin, kun myöhemmin sain asioitani kuntoon siinä määrin, että ei tarvinnut elää makaroni-/letunpaistolinjalla.
Välillä oli parempia aikoja, nyt ei ole parasta eikä huonointa tähän asti, elän työmarkkinatuella omaehtoisena opiskelijana. Edullisen vuokran ansiosta pystyn käyttämään ruokakauppaan sen parisataa kuussa ja olen iloinen siitä. Joskus ihan omaa kauppaanmenemättömyyttä kertyy useampi peräkkäinen puuropäivä, mutta sitten kroppa alkaakin muistutella siitä millaista oli elää käytännössä jauhoasteella.
No, ehkä jotkut kaaliruoat ja muut vastaavat olisivat tulleet halvaksi, olin tuolloin huonoimpana kautena niin masentunut etten pahemmin jaksanut suunnitella. Kunhan nyt jotain oli.
Mutta pointti siis se, että on ruoan laadullakin hieman merkitystä. Mitenkään siis jakeluiden tarjontaan ottamatta kantaa, koska niistä minulla ei ole kokemusta.
Pimeä ketju. Kävin aikoinaan vuosia noissa jonoissa.
Ei Hursti tai kuka nyt jonoa pitää, päätä siitä mitä siellä jaetaan.
Ne jakaa sitä mitä kaupat antavat.
Maitojauheesta ja perunahiutaleista velli, vähän suolaa ja cayennee antamaa potkua
Mikäs niis vehnäjauhois on vikana, itellä on monta eri käyttöö, esim kastikkeen suurustuksee, pannarii, lettuihin, sämpylöihin, kuivakakkuihin jne...vain uusavuton ei osaa, eikä ymmärrä tehdä mitään.
Kyllähän tuo ruoka-apu on tämän ketjun perusteella vähän siltä kuulostanut, että köyhille jaetaan jotain B-luokan elintarvikkeita tarkoituksella. On se melkoinen epäkohta, jos vuonna 2021 ajatellaan edelleen, että köyhäinapu voi olla jotain koiranruokaan rinnastuvaa sotkua.