Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen jakaminen suhteessa jossa isot tuloerot?

Vierailija
21.09.2021 |

Mikä olisi reilu tapa maksuvastuiden jakamiseen parisuhteessa, jossa puolisoilla on isot tuloerot? Pakollisia maksuja on vuokra, vakuutukset, sähköt ym, ruoka, lasten vaatteet ja muut lasten pakolliset menot. Sitten tietenkin molemmat aikuisista tarvii vaatteita ja jotain harrastusjuttuja joskus.

Tuloero on merkittävä, mutta kovempituloinen ei ole mikään kroisos vaan rahasta sen verran tiukkaa että monesti joutuu miettimään mihin on varaa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat ihan hyvätuloisia, mutta miehellä kuitenkin selvästi paremmat tulot. Avioliiton alusta asti (eli yli 20 vuotta) meillä on ollut yksi yhteinen tili, mutta käytännössä se on otettu aktiiviseen käyttöön vasta hiljattain. Kummallakin palkka tulee omalle tilille ja periaatteessa kummallakin on omat rahat. Käytännössä olemme tehneet yhteisen budjetin ja sopineet kumpi hoitaa mitkäkin laskut ja kulut, niin että niiden jälkeen molemmilla olisi käyttörahaa suurin piirtein saman verran.

Tämä on meille ainoa ja oikea toimintamalli, sillä toinen tekee hankintoja varsin impulsiivisesti isommillakin summilla ja toinen on harkitseva rahan käyttäjä - suorastaan pihi. Näin raha ei aiheuta riitoja vaan kumpikin saa toimia itselleen luontaisella tavalla. Isompien hankintojen tai muiden suunnittelemattomien kulujen kohdalla yleensä käy niin että ”pihi” hoitaa hankinnan, mutta toinen maksaa sitten oman puoliskonsa takaisin vähän kerrallaan.

Vierailija
42/49 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuumaatte tästä asiasta? kirjoitti:

Tuttu mies tienaa yli 10 000 euroa kuukaudessa. Vaimo noin 3000. Miinus verot. Maksavat puoliksi asuntolainan, yhtiövastikkeen, ruuat, asumiskulut jne. Vaimolle jää käteen alle 500 euroa kaiken jälkeen, ja hän ostaa kirppikseltä vaatteet sekä itselleen että lapsille. Lapset hoitaa lähes yksin koska mies työkuvioiden takia lähes aina poissa. Mies ehtii kaikesta huolimatta hankkia kalliita välineitä harrastuksiinsa, matkustella harrastuksensa takia monta kertaa vuodessa(+kisoja). Minusta vaan on niin epäreilua että menot jaetaan puoliksi kun vaimo hoitaa lapset, on aina niin yksin ja taloudellisena ihmisenä vielä valmistaa itse ruuat ja niukistelee vaate- ym ostoksissa jotta jotain jäisi hänellekin käteen. En ymmärrä miksi suostuu, kun käytännössä on yh- äiti. Hänellä ei ole rahaa matkustella ja hankkia urheiluvälineitä. Ei omas aikaakaan kun työt ja lasten hoito hänen harteillaan. Ihan liian kiltti mielestäni ja mies käyttää tätä kiltteyttä hyväkseen.

Miksi hän suostuu tuollaiseen? Mun mielestä perheessä ei voi olla kahta erilaista elintasoa eli tulot ja menot ovat yhteisiä, jos kerran perhettä ollaan. Kämppiksen kanssa on erilliset rahat ei puolison.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa varmaan yli 10 kertaa enemmän kuin minä. Saan palkkaa noin 1100e/kk ja mies laittaa tililleni 1500e/kk. Maksan omat harrastukset, osan ruuista, lapselle edullisia vaatteita, pieniä laskuja.

Kumpikaan ei törsää mihinkään tavaroihin. Syödään kyllä paljon rafloissa, matkustellaan ja harrastetaan kalliisti.

Vierailija
44/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa molemmilla tulee olla lain mukaan samanlainen elintaso. Jos enemmän ansaitseva elää isommilla tuloilla, se on taloudellista väkivaltaa. 

Pahoittelen jos tämä jo mainittiin ja tulee toistoa. Lain kannalta asia on siis aivan selvä, jos avioliitossa olette. Seurustelusuhteita ja avoliittoja koskevia lainkohtia ei ole tässä asiassa.

Vierailija
45/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että molemmille jää pakollisten maksujen jälkeen sama raha käyttöön.

Vierailija
46/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinentili helpoin, jos rahankäytttötavat ovat samanlaiset. Mutta jos toinen tuhlaa ja toinen säästää, niin sitten ei toimi.

Vierailija
47/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat tilit jonne palkka tulee. Sitten on yhteinen tili, jonne molemmat maksavat 70% palkkatuloistaan kuukausittain. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot. Loput 30% palkastaan molemmat voivat käyttää miten haluavat. Maksuprosenttia voi muuttaa tarpeen mukaan. Ei riitoja.

Vierailija
48/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselle taloustilille tulojen suhteessa kumpikin maksoi palkkapäivänä tietyn summan ja sieltä pyöri lainat ja laskut. Lopuilla omilla rahoilla sai tehdä mitä haluaa. Exän kanssa näin. Hän tuhlasi omat rahansa, minä säästin. Jos olis ollut vain yksi yhteinen tili, mies olis tuhlannut munkin osuuden.

Nyt ollaan erottu ja mulla on uusi mies. Nyt mies maksaa yksin kaikki laskut ja asumisen, minä maksan vain oman auton kulut, vaatteet ja harrastukset. Loput sijoitan.

Vierailija
49/49 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo tienaa n 100 00 vuodessa, minä noin puolet siitä. Kulut jaetaan puoliksi.

Mitäs (nais)raati täällä sanoo tästä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan