Onko sosionomi(AMK) tutkinto ihan huuhaata?
Olen miettinyt alan vaihtoa, mutta olen kuullut kyseistä hokemaa eri suunnilta...
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:53"]Olen valmistumisestani asti ollut vakiduunissa lastentarhanopettajana. T.sosionomi
[/quote]
Mutta et voi työskennellä esiopetuksessa. Eli jos lto on tavoite, kannattaa mennä yliopistoon.
Niin just. Tietääkö moni, et päiväkodin voi perustaa kuka tahansa? Siihen ei tarvitse edes alan koulusta. Riittää et tää yksi työntekijä on joko oikea lastentarhanope tai sosionomi. Yksityisillä on usein vähemmän koulutettuja työntekijöitä, koska palkkakulut näin pienemmät. Laki sallii ja AVI:lla mahdollisuudet valvoa kuitenkin vähäiset...
Saa omasta koulutuksesta ylpeä olla. On eri asia olla ylpeä, kuin haukkua muita. Vai nostatteko itseänne jalustalle haukkumalla muita?
Juu sinänsä harmi, et kyllä ne pienetkin tarvis korkeakoulutettuja opeja, nykyään ne vaan viedään eskariin, kun on niin pulaa pätevistä (sosionomit ei siis päteviä eskariopeiksi).
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:56"]
Saa omasta koulutuksesta ylpeä olla. On eri asia olla ylpeä, kuin haukkua muita. Vai nostatteko itseänne jalustalle haukkumalla muita?
[/quote]
Eiköhän nämä eri AMK-alojen haukkujat ole työttömiä yliopiston käyneitä.
Jotain ainakin on mennyt heidän elämässään pieleen, koska elämäänsä tyytyväinen ihminen ei huutele ja hauku muiden ihmisten ammatinvalintoja. Eikä myöskään yritä nostaa itseään jalustalle heilutellen, että "lällläää! määpäs oon akateeminen!". Ei vaan ole aikuisen ihmisen käytöstä tuollainen. Ei ainakaan elämäänsä tyytyväisen aikuisen.
Minulla lapsi aloittaa hoidon tammikuussa, miksi siis ei kelpoisia opettajia olisi ennen esikoulua? En ihan ymmärrä tätä systeemiä..
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:04"]
Minulla lapsi aloittaa hoidon tammikuussa, miksi siis ei kelpoisia opettajia olisi ennen esikoulua? En ihan ymmärrä tätä systeemiä..
[/quote]
No vie yksityiselle ja maksa koko hoito todellisine kustannuksineen, niin voit vapaasti vaatia lapsellesi yliopistotaustaisen LTO:on.
Ongelma ratkaistu.
Paljonko on se palkanlisä, jos siis oikea ope vs. sosionomi?
Mulle ainakin tää ihan uus juttu, voiko siis kysyä lapsen hoitajalta, et ootko amis tai yliopistolainen?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:27"]
Mulle ainakin tää ihan uus juttu, voiko siis kysyä lapsen hoitajalta, et ootko amis tai yliopistolainen?
[/quote]
Jos on sosionomi, niin mitäs meinasit tehdä? Voit totta kai viedä lapsesi muualle hoitoon, muuta oikeastaan voi ko. tilanteelle.
Tutkinto ei ole huuhaata, mutta hakeudu työhön missä voit tutkintoa hydöyntää.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:52"]
No itse työskentelen palveluohjaajana vanhuspalveluissa ja todella pidän työstäni. Työ vaatii laajaa asiantuntemusta palvelujärjestelmästä sekä tietenkin hyviä vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja. Olen työskennellyt myös sos.alan projektissa projektivastaavana parin vuoden ajan. Päätös opiskella sosionomiksi (amk) oli minulle oikea, mutta ala ei sovi kaikille.
[/quote]
Millaiselle ihmiselle ala ei mielestäsi sovi? Kiinnostaisi tietää, koska valmistun itse pian :)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:37"]
Mulla sosionomin tutkinto. Vähän on huuhaata, sillä meillä on töissä lähihoitajiakin, ja tehdään ihan samaa hommaa. Jotenkin nolottaa nostaa korkeampaa palkkaa kun samaa työtä kuitenkin tehdään.
[/quote]
No sehän on ihan oma valintasi työskennellä tehtävässä, jota voi tehdä kuka tahansa.
Ei kukaan tule kotoa hakemaan niihin vaativimpiin tehtäviin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:52"]
No itse työskentelen palveluohjaajana vanhuspalveluissa ja todella pidän työstäni. Työ vaatii laajaa asiantuntemusta palvelujärjestelmästä sekä tietenkin hyviä vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja. Olen työskennellyt myös sos.alan projektissa projektivastaavana parin vuoden ajan. Päätös opiskella sosionomiksi (amk) oli minulle oikea, mutta ala ei sovi kaikille.
[/quote]
Millaiselle ihmiselle ala ei mielestäsi sovi? Kiinnostaisi tietää, koska valmistun itse pian :)
[/quote]
Hyvänä esimerkkinä sanoisin, että alalle ei sovi sellainen, jolla on vakava asennevamma, kuten tuolla yliopiston korostajalla.
Eikä sellainen, joka kokee olevansa ylempi muihin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:54"]Olen itse sosionomi (amk) ja olen tietysti hiukan jäävi sanomaan, mutta ei tämä ole huuhaata. Kyllä meille on ihan selkeä tilaus työmarkkinoilla, juuri ohjaavissa töissä. Sosiaali- ja terveysalalla on paljon töitä, joihin lähihoitajakoulutus ei ole ihan riittävä.
[/quote]
Työnantajille lisää valistusta koulutuksesta. Varsinkin vanhuspuolelle palkkavat mielellään lähihoitajien hommia tekemään. Toki isommalla palkalla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:54"]Olen itse sosionomi (amk) ja olen tietysti hiukan jäävi sanomaan, mutta ei tämä ole huuhaata. Kyllä meille on ihan selkeä tilaus työmarkkinoilla, juuri ohjaavissa töissä. Sosiaali- ja terveysalalla on paljon töitä, joihin lähihoitajakoulutus ei ole ihan riittävä. [/quote] Työnantajille lisää valistusta koulutuksesta. Varsinkin vanhuspuolelle palkkavat mielellään lähihoitajien hommia tekemään. Toki isommalla palkalla.
[/quote]
Sosionomi, joka ei opinnoissaan ole erikoistunut vanhusten parissa työskentelyyn, ei siellä vanhainkodissa kyllä mitään tee kun ole vanhusten kanssa työskentelyn tietotaitoa oikeastaan ollenkaan.
Jännä, miten näissä keskusteluissa eniten väitteitä esittävät ne, joilla ei ole ko. koulutuksesta mitään tietoa.
Musta molempia tarvitaan, siis ihan ok päiväkodissakin, et on opettajia ja sosionomeja sekä hoitajia. Enemmän näkökulmia asioihin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:11"]Itse olen kyllä äitinä ihmetellyt, että miksi sosionomit esiintyvät lastentarhanopeina, joka kuitenkin on eri koulutus, yliopistotasoinen kuitenkin?
[/quote]
Suoritin sosionomi koulutuksessa tarvittavat opinnot jolla sai pätevyyden lto:n opettajan hommiin. Se pykälä on ihan tutkintotodistuksessa niillä jotka ovat suorittaneet.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:39"]
Niin juuri! Tulis nyt pian tää varhaiskasvatuslaki. Vanhemmatkin tietäis ammattinimikkeet, kun käyttöön tulee varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen sosionomi, onneksi tämä on jo otettu käyttöön monessa kunnassa;)
[/quote]
Ja meinasit, että vanhemmilla on hirveästi varaa valita, hoitaako heidän lastaan AMK- vai yliopistotaustainen?
Tai no siis jos yksityiselle vie ja maksaa hoidon täysimääräisenä, niin silloin totta kai on varaa vaatia. Muutoin eipä juuri.