Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko etävanhempi kieltäytyä tapaamisviikonlopusta...

Vierailija
07.11.2014 |

kun lapsella on nuhaa ja lämpöä?

Tapaamissopimus siis sellainen, että kouluikäiset lapset etällä kaksi viikonloppua kuukaudessa. Nyt kuitenkin lapsi flunssassa, eikä etä halua ottaa sairasta lasta luokseen.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:18"]

Lapsi itse on odottanut viikonloppua, isänpäiväkin kun on.

Hyvä tietää, että on tuollainen ohjeistus. Katsotaan mikä vointi on iltapäivällä, jaksaako ja haluaako lapsi ees sitten itsekään lähteä.

Täytyy kyllä myöntää, että oli aika yllätys tuo, että etää ei millään tavalla velvoita tuo tapaamissopimus. Surullista.

[/quote] 

Voihan se lapsi silti isänpäivänä mennä, jos vointi on parempi. Ei taamisten ole pakko olla yön ylikestäviä. Isä ja lapset voivat tavata muutenkin. Ei tuo sopimus mikään pyhä raamattu ole, jota pitää kirjaimellisesti noudattaa.

Vierailija
22/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:00"]

Ei ole sellainen nuha, että lääkäriä vaatis. Kouluun en tosin päästänyt, vaan lepäilee kotona tän päivän.

Mutta onko tosiaan niin, että etä voi ihan oikeesti kieltäytyä tapaamasta lapsiaan? Vaikka millä verukkeella? Mitä mä voin tehdä, että lapset näkisivät isäänsä edes sen kaksi viikonloppua kuukaudessa?

-ap 

[/quote]

et voi tehdä mitään. Lähivanhempana sinun täytyy puke lapsi valmiiksi, pakata tavarat ja etä voi olla tapaamatta lasta vuositolkulla eikät arvitse edes ilmoittaa, ettei tapaa. Jos kuitenkin on sopimus, niin sinun täytyy joka kerralla varautua siihen, että lapsi ehkä tapaa vanhempansa, vaikka ei olisi tavannut vuosiin.

Epäreilua, mikä epäreilua. Kauniisti puhutaan lapsen oikeuksista tavata molempia vanhempiaan, mutta käytännössä se on etävanhemman oikeus tavata tai olla tapaamatta lasta, ihan miten huvittaa ja vieläpä ilmoittamatta.

tässä olisi lainsäädännölle töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, mä unohdan kuitata omat viestini. 8 ja 18 oli ap.

Etällä ei ole uusia lapsia, eikä etän uudella vaimollakaan liioin. 

Itsekin olen välillä ihmetellyt, miksei etä halua tavata lapsiaan useammin, kun välimatkaakin on tosiaan alle kilometri. Aiemmin oli myös  ihan sovittuja tapaamisia viikolla, mutta koska etä koki ne hankalina, niin niistä luovuttiin. 

-ap

Vierailija
24/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän koti ei ole lapsille mitenkään vieras, koska ovat säännöllisesti siellä viettäneet viikonloppuja kolmisen vuotta (ovat nyt 11- ja 12-vuotiaat). Nykyinen vaimo on ollut kuviossa yhtä kauan. 

Toivonkin, että tapaaminen sopisi isälle edes sitten isänpäivänä, jos lapsi on terve (lämpöä ei tosin enää ole, nenä vaan vuotaa). Mä oon yrittänyt kaikin tavoin noudattaa sopimusta ja kannustaa muihinkin tapaamisiin, että lapsilla säilyisi hyvät, lämpimät välit isäänsä.

-ap

Vierailija
25/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:26"]

Äh, mä unohdan kuitata omat viestini. 8 ja 18 oli ap.

Etällä ei ole uusia lapsia, eikä etän uudella vaimollakaan liioin. 

Itsekin olen välillä ihmetellyt, miksei etä halua tavata lapsiaan useammin, kun välimatkaakin on tosiaan alle kilometri. Aiemmin oli myös  ihan sovittuja tapaamisia viikolla, mutta koska etä koki ne hankalina, niin niistä luovuttiin. 

-ap

[/quote]

Millaista se isyys sitten oli ennen eroa. Oliko hän hoivaana ja osallistuva. Oliko hänellä tilaa luoda sitä tunnesidettä lapseen. Me varmaa jokainen tiedämme, että isälle ei vältämättä anneta mahdollisuutta äidin omiessa lapsen automaattisesti itselleen.

Tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta, että lainsäädännöllä puuttuisiin ihmisen itsemääräämisoikeuteen ja jollain lailla pakotettaisiin tapamaan lasta. Mitä lapsi tekee sellaisella vanhemmalla, joka ei sitä ole aidosta halusta ja rakkaudesta lapseen.(kaikki elo vanhempia omasta vapaasta tahdosta) Epäreilua sekin olisi lasta kohtaan. Olisihan se ihan mahtavaa, jos olisi joku ihanne maailma, jossa ei olisi surullisia asioita ja kaikki menisi aina tismalleen oikein.

Vierailija
26/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mä haluan kyllä tollaseen ihannemaailmaan...

Etän isyys ennen eroa oli osallistuvaa, hoivasi ja hoiti, hömpötteli ja leikki, ihan samalla lailla kuin minäkin. Eron jälkeen on tarjoillut lapsille paljon enemmän huvituksia tyyliin hoplopit ym, että siinä kyllä oli isohko muutos. Kummallakin oli myös avioliiton aikana omia harrastuksia ja menoja, mulla jopa ehkä enemmän. 

-ap

Vierailija
27/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:54"]

Etän isyys ennen eroa oli osallistuvaa, hoivasi ja hoiti, hömpötteli ja leikki, ihan samalla lailla kuin minäkin. Eron jälkeen on tarjoillut lapsille paljon enemmän huvituksia tyyliin hoplopit ym, että siinä kyllä oli isohko muutos. Kummallakin oli myös avioliiton aikana omia harrastuksia ja menoja, mulla jopa ehkä enemmän. 

-ap

[/quote]

miksi te erositte vaikka perheonnea näytti olevan?

Vierailija
28/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:02"]

-ap

[/quote]

[/quote]

Ja paljon muita miksi kysymyksiä. Miksi sinusta lähivanhmepi, miksi noin suppeat tapaamiset, jne...

Vierailija
29/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:02"]

-ap

[/quote]

[/quote]

No miksi nyt yleensä lapsiperheissä erotaan, mies vain löytää nuoremman ja laihemman ei kai niitä muita syitä juuri ole.

Vierailija
30/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän välinen rakkaus kuoli jo aikaa ennen eroa, olimme lähinnä kämppiksiä ja minullakin oli sivusuhde (lähinnä seksin takia). Eroprosessi lähti sitten siitä, kun mies rakastui uuteen naiseen.

-ap

Vierailija
31/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minusta tuli lähi? Halusin jäädä asumaan taloomme lasten kanssa, ja mies muutti uuden naisystävänsä luokse. Tämän sittemmin vaimoksi otetun naisystävän asunnon koko ei riitä vuoroviikkoasumiseen, siksi tämä tällainen tapaamisjärjestely. Eivät aio lasten takia muuttaa isompaan.

Olen usein ehdottanut tapaamisten laajentamista ja kannustanut lapsia käymään isänsä luona, mutta etälle sopii kuitenkin parhaiten tämä kaksi kertaa kuussa -järjestely.

-ap

Vierailija
32/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:17"]

Ikävä kyllä asia on niin ettei etän ole pakko ottaa lasta vaikka sopimuksessa lukee mitä,mutta toisaalta sinun on pakko antaa lapsesi sovittuina aikoina jos etä niin vaatii.

[/quote]

juuri näin se on, valitettavasti.

Vierailija
33/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että etän uusi vaimo ei pidä lapsistasi ja näin ollen välit isään tulevat katkeamaan. Paskaa isyyttä, mihin lapsi sitä tarvitsee? Miksi yrität väkisin tehdä isän velvollisuudet ja ylläpitää tapaamisia, joita isä ei halua? Itse alkaisin tuossa tilanteessa korostamaan äidin tuomaa tukea ja turvaa ja miettimään miten vastata rehellisesti lasten kysymyksiin, miksi isä ei halua nähdä. Surullista, mutta useilla tämä menee juuri näin. Alkuun toimii, mutta kun oppii elämään ilman lapsia osana arkea, alkaa siitä pitämään. Tapaamiset harvenevat ja lapset kärsivät epätietoisuudesta. Sitten isä saakin uudet lapset uuden akan kanssa. Niin nähtyjä juttuja.

Vierailija
35/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi rupeavat olemaan iässä, jossa tapaamiset auttamatta vähenevät. Pieniä lapsia on niin helppo siirrellä paikasta toiseen, mutta isompien lasten kanssa heidän tahdollaan jo merkitystä. Millaiset välit isällä ja lapsilla on. Voisivatko he keskenään neuvotella miten tulevaisuudessa tapaamiset sopisivat molempien rytmiin. 

Vierailija
36/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:00"]

Ei ole sellainen nuha, että lääkäriä vaatis. Kouluun en tosin päästänyt, vaan lepäilee kotona tän päivän.

Mutta onko tosiaan niin, että etä voi ihan oikeesti kieltäytyä tapaamasta lapsiaan? Vaikka millä verukkeella? Mitä mä voin tehdä, että lapset näkisivät isäänsä edes sen kaksi viikonloppua kuukaudessa?

-ap 

[/quote]

Voi kieltäytyä, et voi tehdä mitään.

Vierailija
37/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:27"]

Luulen, että etän uusi vaimo ei pidä lapsistasi ja näin ollen välit isään tulevat katkeamaan. Paskaa isyyttä, mihin lapsi sitä tarvitsee? Miksi yrität väkisin tehdä isän velvollisuudet ja ylläpitää tapaamisia, joita isä ei halua? Itse alkaisin tuossa tilanteessa korostamaan äidin tuomaa tukea ja turvaa ja miettimään miten vastata rehellisesti lasten kysymyksiin, miksi isä ei halua nähdä. Surullista, mutta useilla tämä menee juuri näin. Alkuun toimii, mutta kun oppii elämään ilman lapsia osana arkea, alkaa siitä pitämään. Tapaamiset harvenevat ja lapset kärsivät epätietoisuudesta. Sitten isä saakin uudet lapset uuden akan kanssa. Niin nähtyjä juttuja.

[/quote]

Juuri näin, siitä vain tulee ylimääräistä vaivaa normaaliarjen päälle, ihan kuten mikä tahansa viikonloppuvierailu. Itsekin olen oppinut nauttimaan omasta rauhasta uuden puolison kanssa. Ilman lapsia elämä on vapaampaa ja voi suunnitella omia menoja viikonlopuksi paljon vapaammin. Ja kuten aiemmin jo mainittiinkin, velvoitteet etällä rajoittuvat sopimustenmukaiseen elareiden maksuun.

Vierailija
38/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:00"]

-ap 

[/quote]

et voi tehdä mitään. Lähivanhempana sinun täytyy puke lapsi valmiiksi, pakata tavarat ja etä voi olla tapaamatta lasta vuositolkulla eikät arvitse edes ilmoittaa, ettei tapaa. Jos kuitenkin on sopimus, niin sinun täytyy joka kerralla varautua siihen, että lapsi ehkä tapaa vanhempansa, vaikka ei olisi tavannut vuosiin.

Epäreilua, mikä epäreilua. Kauniisti puhutaan lapsen oikeuksista tavata molempia vanhempiaan, mutta käytännössä se on etävanhemman oikeus tavata tai olla tapaamatta lasta, ihan miten huvittaa ja vieläpä ilmoittamatta.

tässä olisi lainsäädännölle töitä.
[/quote]

No ei se nyt ihan niin mene. Kyllä niitä tapaamissopimuksia sitten muutetaan jos ei ole vuosiin nähnyt. Ei todellakaan tarvi pakata joka kerta laukkuja valmiiksi, jos ei lastaan näe. Vasta käräjäoikeuden päätöksellä etä saa virka-apua lapsen hakemiseen lähiltä.

Vierailija
39/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä musta tuntuu nyt niin tyhmältä. Oon tukenut ja kannustanut ja yrittänyt olla hyvä lähi ottaen etän huomioon (yhteishuoltajuuskin on). Ja nyt näen kuinka hemmetin turhaa se lopulta on, koska kaikki on viime kädessä kuitenkin kiinni etästä ja siitä, että haluaako se edes tavata lapsiaan. Jos etä ei halua tavata lapsiaan, niin sitten se ei vaan tapaa. Huhhuh, missä pumpulissa mäkin oon oikein elänyt? Enhän mä voi pakottaa edes lempein keinoin tukemalla ja kannustamalla.

Lapset haluavat kyllä isäänsä nähdä, ja ihan innolla odottavat iskäviikonloppuja. Tällä hetkellä mun fiilis on kuitenkin niin matala, että tekis mieli valehdella etälle molempien olevan yli kolmekasin kuumeessa. Pitäkööt tunkkinsa.

-ap

Vierailija
40/41 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:44"]Voi elämä musta tuntuu nyt niin tyhmältä. Oon tukenut ja kannustanut ja yrittänyt olla hyvä lähi ottaen etän huomioon (yhteishuoltajuuskin on). Ja nyt näen kuinka hemmetin turhaa se lopulta on, koska kaikki on viime kädessä kuitenkin kiinni etästä ja siitä, että haluaako se edes tavata lapsiaan. Jos etä ei halua tavata lapsiaan, niin sitten se ei vaan tapaa. Huhhuh, missä pumpulissa mäkin oon oikein elänyt? Enhän mä voi pakottaa edes lempein keinoin tukemalla ja kannustamalla. Lapset haluavat kyllä isäänsä nähdä, ja ihan innolla odottavat iskäviikonloppuja. Tällä hetkellä mun fiilis on kuitenkin niin matala, että tekis mieli valehdella etälle molempien olevan yli kolmekasin kuumeessa. Pitäkööt tunkkinsa. -ap [/quote] Miksi et vain sano, että jos ei ota toista, ei ota toistakaan? Tai että, jos ei nuhainen lapsi pääse isänpäiväviikonloppua viettämään ISÄLLEEN niin ei sitten lapset mene ollenkaan. Itse en viitsisi huolehtia vaan pitäisin lapset kotona koko viikonlopun. Isä voisi sitten tulla lapsiaan sinun luokse sunnuntaina moikkaamaan JOS herraa sattuisi kiinnostamaan. Keskity nyt ap vain olemaan se turvallinen tukipikari lapsillesi ja anna isän hoitaa isyytensä mikäli haluaa. Lapset kyllä huomaavat nopeasti, jos ei isää kiinnosta. Edestäänhän löytää.

[/quote]

Siis löytää mitä? Eli jos isää ei kiinnosta, ei näe lapsia, lapsiakaan ei kiinnosta, isä ei näe lapsia.. tarkoitatko että isä löytää tilanteen mitä toivookin. Kaikki siis tyytyväisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi