Teinkö muka väärin?
Opetan kuudennetta luokkaa. Luokallani on eräs puoliksi ulkomaalainen tyttö. Askartelimme tänään siis kuvaamataidon tunnilla isänpäivänkortteja. Tyttö tuli kysymään minulta, saako hän kirjottaa isänsä äidinkielellä korttiin runon. En antanut lupaa, sillä hänhän olisi saattanut kirjoittaa jotain sopimatonta, ja sitten minulle oltaisiin soitettu ja kysytty, miksi annoin tytön kirjoittaa niin! No, tyttö alkoi väittämään, ettei isänsä osaa suomea muka ollenkaan! En silti antanut lupaa, sillä uskon sen olevan tekosyy. Ehdotin, että voisi tehdä siihen sitten englanniksi runon. No, tämä isä ei kuulemma osaa englantiakaan! Oppilas ei sitten suostunut enää tekemään ollenkaan korttia.
Teinkö siis muka väärin?
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 00:28"]Kuka 6. luokkalainen kysyy opettajalta mitä saa korttiin kirjoittaa??
[/quote]
Tyttö tod.näköisesti tiesi jo ennestään, että ope vetää herneen nenään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 01:05"]Tunnetaanko isän kulttuurissa isänpäivä?
[/quote]
Luulitko, että on Suomalainen keksintö?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:04"]Ap, teit ihan oikein. Suvakot taas villiintyivät palstalla ja perusteluja ei tietenkään tule, vaikka asiallisesti ap pyysi. Ei taida perusteluja löytyä?
Tosiaan lapsi voi sitten kotona lisätä sen runonsa, jos niin haulaa. Sen tietää mikä soppa olisi syntynyt, jos siihen runoon olisi tullut jotain mamuille ei sopiaa juttua. Olisi varmaan opettjaja-parkaa erottomassa koko vihervasu-jengi sekä mamut ovet takana uhkailemassa.
Suoraselkäistä toimintaa!
[/quote]
Et tainnut _lukea_ ketjua läpi?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:04"]Ap, teit ihan oikein. Suvakot taas villiintyivät palstalla ja perusteluja ei tietenkään tule, vaikka asiallisesti ap pyysi. Ei taida perusteluja löytyä?
Tosiaan lapsi voi sitten kotona lisätä sen runonsa, jos niin haulaa. Sen tietää mikä soppa olisi syntynyt, jos siihen runoon olisi tullut jotain mamuille ei sopiaa juttua. Olisi varmaan opettjaja-parkaa erottomassa koko vihervasu-jengi sekä mamut ovet takana uhkailemassa.
Suoraselkäistä toimintaa!
[/quote]
Minä en hyväksy noita pirun mamuja tänne ollenkaan. Olisi parempi antaa sitä humanitaarista apua kohteessa kuin raahata ne ihmiset tänne autettaviksi. Eivät ne sopeudu kuitenkaan ja sen tietää mitä siitä seuraa. Mutta ei se niiden lasten vika ole, että ne on tänne raijattu. Olisin antanut tehdä kortin omalla kielellään.
[/quote]
Voi luoja... Et edes ymmärrä hävetä.
No, älysitkö vihdoin virheesi? Annoinko lapsen kunnioittaa isäänsä omalla kielellään?
Mene itseesi ope! Onneksi minun lapseni ope on fiksu. Isä saa kortin omalla äidinkielellään. Tehty ihan suomenkielisellä tunnilla eikä edes "toisen äidinkielen tunnilla".
"Minun tunnillani ei tehdä mitään mitä minä en ymmärrä"
Sanoit lapsen olevan puoliksi suomalainen, mutta isä siis eri kulttuurista. Tiedoksesi, että aikuiselle uuden kulttuurin ja etenkin kielen oppiminen on haastavaa. Toisin kuin lapsille, joiden kanssa olet tekemisissä ja he ehkä antavat sinulle liiankin helpon kuvan kielen omaksumisesta. Toisista kulttuureista tulevat lapset oppivat nopeasti suomen, mutta he puhuvat vanhempiensa kanssa tietenkin omaa äidinkieltään ja voi olla etteivät vanhemmat opi suomea lainkaan. Se korttihan oli lapsen ja isänsä välinen asia!
Hullu sika -varoitus. Varokaa ap:ta.
Typerästi teit. Toivottavasti korjasit jo virheesi.
miksi uskoit suomenkielentaidon puutteen olleen tekosyy?
Toi sopimattomien kirjoittelu oli nyt vähän kaukaa haettu. Tuskimpa tyttö oman isänsä korttiin sellasia kirjottelee. Nyt susta saikin huonon kuvan:/ jos ehitte vielä askartelee niin sano että voi sen kirjottaa. Mutta vaikka suomeksi myös? :)
Hohhoijjaa... Tyhmä ap!