Naispappeuden vastustajat, mitäs tähän sanotte.
Olen nainen, opiskelen teologiaa yliopistossa (tavoitteena pappisvihkimys) ja mikään mahti maailmassa ei voi minua estää. Raamatussa ei ole mitään perusteita sille, että joudun helvettiin.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:20"]
Miksi uskikset aina tappelee keskenään saduista? Kamalan vihamielistä porukkaa olette.
[/quote]Mutta onneksi (ainakin tän palstan) ateistien lempeys ja tasavertainen suhtautuminen kaikkiin muihin ihmisiin tasapainottaa uskovien vihamielisyyttä ;)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:20"]
Miksi uskikset aina tappelee keskenään saduista? Kamalan vihamielistä porukkaa olette.
[/quote]Mutta onneksi (ainakin tän palstan) ateistien lempeys ja tasavertainen suhtautuminen kaikkiin muihin ihmisiin tasapainottaa uskovien vihamielisyyttä ;)
[/quote]
Niin siitähän ei tietenkään saisi pahoittaa mieltään, kun uskovat kirjoittavan uskomattoman loukkaavia ja rienaavia kirjoituksia mm. naisista ja homoista.
Ylemmyydentuntoisuus on kyllä uskiksilla ihan huipussaan. Toivottavasti Jumalanne arvostaa puheitanne ja tekojanne, kun joudutte vastaamaan teoistanne.
Vastustaako joku ihminen vielä nykypäivänä naispappeutta ?! D: Sori en ehdi lukea ketjua, enkä varmaan haluakaan jos oikeesti on noin fossiilisia ihmisiä olemassa vielä :DD
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:11"]
Olen nainen, opiskelen teologiaa yliopistossa (tavoitteena pappisvihkimys) ja mikään mahti maailmassa ei voi minua estää. Raamatussa ei ole mitään perusteita sille, että joudun helvettiin.
[/quote]
Aioitko Porvoon kirkkoherraksi vai piispaksi?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:28"]
Voisin liitty takaisin kirkkoon, jos te lopettaisitte ton ainaisen eri ihmisryhmien syrjimisen. Naisten, homojen, tiettyjen ammattien harjoittajien, aina kirkko tuhlaa aikaa ja energiaa joidenkin syrjimiseen. Mikä saatana siinä on kun ihmisiä pitää SYRJIÄ?!
[/quote]
Ei se ole syrjimistä että noudattaa raamatun ohjeita. Se on kristinuskon perusta.
Syrjimistä on mysö se että naisilla on omat pukuhuoneet. Miksi pitää aina syrjiä?
[/quote]
Raamatussa hyväksytään myös orjuus ja kivittäminen. Hyväksytkö myös nekin vai poimitko vain rusinat pullasta?
[/quote]
Oletko koskaan lukenut tai kuullut luettavan Isä meidän rukousta, niinkuin Jeesus opetti? Antakaa minulle syntini anteeksi niinkuin minäkin annan anteeksi niille, jotka ovat minua vastaan rikkoneet. Tuo on luettavissa myös uuden käännöksen mukaan, jossa velkoja pyydetään anteeksi. Jeesuksen aikana siinä yhteiskunnassa, jossa hän eli, orjuus oli velkojen takia.
Jos synnit ja pahimmat velat annetaan anteeksi, mihin kivittämistä enää käytetään? Ei tarvitse poimia rusinoita pullasta, vaan antaa anteeksi, niin ei synny tarvetta kivitykselle, eikä orjuudelle. Ne ovat olleet tuomioina rikkomuksista, mutta kun rakastamme lähimmäistämme, pyydämme ja annamme itse anteeksi, niillä tuomioilla ei ole virkaa.
Et sinä minun käsittääkseni helvettiin joudu. Mutta et voi myöskään vaatia minulta, että minä hyväksyisin sinut pappina.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:53"]
kyllä sitä raamattua saa aika paljon lukea, että pääsee tuolle ko. linjalle opiskelemaan. Urvelo.
[/quote]Ei meillä tyttö lukenut raamattua yhtään, mutta lukee teologoaa yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:01"]
Raamatussa verrataan seurakuntaa erityisesti perheeseen (Ef. 5:21-33). Samoin kuin perheen pää on mies, tulee myös seurakunnan kaitsijan olla mies. Samoin kuin miehen tehtävänä on vaalia ja huolehtia perheestään Kristuksen esikuvan mukaisesti, tulee seurakunnan kaitsijankin vaalia ja huolehtia seurakunnastaan. Tämä seurakunnan rinnastus perheeseen on ratkaiseva myös ensimmäisessä Timoteuskirjeessä, jossa puhutaan seurakunnan järjestyksestä:
"Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä." (
)
Koska ei ole perheen järjestyksen kannalta oikein, että nainen hallitsee miestään, ei ole myöskään oikein, että seurakunnan opetusvirkaa eli kaitsijan tehtävää hoitaa nainen.
[/quote]Raamattu on kirjoitettu parituhatta vuotta sitten ja kuvaa sen ojan oloja.Silloin mies sai erota jos nainen oli tukka auki yleisellä paikalla. Ajat ovat muuttuneet.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:11"]
Itse asiassa jos luet raamattua tarkemmin saarnaus pitäisi tehdä ihmisten kotona (kirkot ovat harhaoppia) eikä mistään ammattimaisesta papista ole kyse vaan ihmiset levittävät ilosanomaa keskenään ;)
[/quote]Alkuseurakunnassa ei todellakaan ollut pappeja. Ei miehiä eikä naisia. Missään ei kielletä naispappeja.Ei niitä edes Jeesuksen aikaan ollut. Sama asia kuin pitkäthousut. Niihin ei nainen saanut pukeutua koska naiset ei saanut pukeutua miehen vaatteisiin. Jeesuksen aikana ei edes ollut pitkiähousuja. Ihmiset vaan keksi,että ne on miesten vaatteita. Samoin papit. Ihminen(mies) on keksinyt ,että papit on miehiä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:16"]
voisiko joku naispappeuden vastustaja tai näistä "et ole raamattuasi huolella lukenut" -huutelijoista heittää kehiin jotain tarkkaa kohtaa, jonka perusteella naispappeus olisi väärin? käsittääkseni ainoa kohta, ja sekin tahallaan väärinymmärretty, on tämä nainen vaietkoon seurakunnassa. käsittääkseni siinä on kyse jostain että oli menossa tilaisuus ja siellä pidettiin melua tms. ei mistään laajasta käskystä, että naisten pitäisi vaieta! tuo "et vain ole lukenut raamattua huolella" antaa melkoisen mutuilun vaikutelman. en tiedä, en kuulu kirkkoon joten en oikeastaan liiemmin välitä koko asiasta, mutta kiinnostaisi vain, että löytyykö sieltä raamatusta muka oikeasti jotain perusteita miksi naispappeutta vastustetaan!
[/quote]Aivan. Raamattua on myös käännetty väärin ja suurin osa raamatusta on kirjoitettu monta sataa vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Ja tunnetusti "miesmuisti" on lyhyt.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:33"]
Naispappeuden vastustajat on samanlaisia puupäitä kuin ne jotka aikoinaan oli vastustamassa naisten äänioikeuttakin.
[/quote]
Mitä hyvää tasa-arvo on antanut? Yli puolet naisista on yksinhuoltajia, syö mielialalääkkeitä ja sekoilee ihan muuten vaan, kun on niin paha olla. Katsokaa ihan itse jo näitä kirjoituksia mitä tänne tulee.
[/quote]Ennen tasa-arvoa oli varmasti asiat vielä huonommin. Silloin ei vain ollut tälläistä tiedonsiirtoa kuin nyt eikä asiat tulleet laajemmalti tietoon. Vai onko sinun mielestäsi asiat paremmin näissä maissa missä naisia sorretaan. uskaltaisitko edes asua sellaisessa maassa esim. arabimaissa jossa naisia poltetaan hapoilla kadulla jos käyvät koulua. Happoa saa kotona päällensä jos mies kyllästyy ja haluaa vaimostaan eroon ym ym.Kyllä tasa-arvo on tuonut pelkkää hyvää naisten elämään. Et taida sitä edes ymmärtää kun saat tasa-arvoisena avata suusu tälläkin palstalla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:28"]
Vastustaako joku ihminen vielä nykypäivänä naispappeutta ?! D: Sori en ehdi lukea ketjua, enkä varmaan haluakaan jos oikeesti on noin fossiilisia ihmisiä olemassa vielä :DD
[/quote]
Voiko joku ihminen vielä nykypäivänä olla tietämätön siitä että naispappeutta myös vastustetaan? Missä tynnyrissä sä oikeen elät?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:11"]
[/quote]
Sanoisin, että aikamoinen epäkristillinen ähäkuttimeininki sinulla on käynnissä. Sinä et ole kenellekään Raamattunsa tuntevalle kristitylle mikään pappi, vaikka olisitkin kirkon vihkimä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:01"]
Raamatussa verrataan seurakuntaa erityisesti perheeseen (Ef. 5:21-33). Samoin kuin perheen pää on mies, tulee myös seurakunnan kaitsijan olla mies. Samoin kuin miehen tehtävänä on vaalia ja huolehtia perheestään Kristuksen esikuvan mukaisesti, tulee seurakunnan kaitsijankin vaalia ja huolehtia seurakunnastaan. Tämä seurakunnan rinnastus perheeseen on ratkaiseva myös ensimmäisessä Timoteuskirjeessä, jossa puhutaan seurakunnan järjestyksestä:
"Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä." (
)
Koska ei ole perheen järjestyksen kannalta oikein, että nainen hallitsee miestään, ei ole myöskään oikein, että seurakunnan opetusvirkaa eli kaitsijan tehtävää hoitaa nainen.
[/quote]Raamattu on kirjoitettu parituhatta vuotta sitten ja kuvaa sen ojan oloja.Silloin mies sai erota jos nainen oli tukka auki yleisellä paikalla. Ajat ovat muuttuneet.
[/quote]
Ajat ovat muuttuneet, mutta Raamattu on ja pysyy loppuun saakka. Yhtäkään sanaa ei poisteta, ennekuin on aika.
Siunausta sinulle ja iloa opiskeluihisi. Minä vastustan kyllä teoriassa naispappeutta, mutta käytännössä tuo vastustukseni ei oikeastaan näy missään. Menen naispapin pitämään messuun aina yhtälailla kuin miespapinkin pitämään messuun. On ehkä niin, että jostakin syystä olisi hyväksi, että nainen ei olisi pappi. Minä en niitä syitä tiedä, eikä ole minin tehtäväni niitä miettiäkään. Minulle ihminen ja evankeliumi on tärkeämpää. Pelastuskysymys tuo ei ole, ellei se sitten jollakin tule esteeksi jumalasuhteelle. Siis jos omatunto sanoo, ettei itse pidä ryhtyä naispapiksi tai jos ei halua mennä naispapin pitämään messuun, niin sitten on ehkä viisainta toimia niinkuin omatunto sanoo. Minun omatuntoni on väljempi tässä asiassa. Ymmärrän kuitenkin monia näkökulmia tässä asiassa ja minulla on ystäviä, jotka ovat keskenään eri mieltä naispappeudesta. Kunnoitan kaikkia ja kaikki ovat rakkaita lähimmäisiä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:33"]
Naispappeuden vastustajat on samanlaisia puupäitä kuin ne jotka aikoinaan oli vastustamassa naisten äänioikeuttakin.
[/quote]
Mitä hyvää tasa-arvo on antanut? Yli puolet naisista on yksinhuoltajia, syö mielialalääkkeitä ja sekoilee ihan muuten vaan, kun on niin paha olla. Katsokaa ihan itse jo näitä kirjoituksia mitä tänne tulee.
[/quote]Ennen tasa-arvoa oli varmasti asiat vielä huonommin. Silloin ei vain ollut tälläistä tiedonsiirtoa kuin nyt eikä asiat tulleet laajemmalti tietoon. Vai onko sinun mielestäsi asiat paremmin näissä maissa missä naisia sorretaan. uskaltaisitko edes asua sellaisessa maassa esim. arabimaissa jossa naisia poltetaan hapoilla kadulla jos käyvät koulua. Happoa saa kotona päällensä jos mies kyllästyy ja haluaa vaimostaan eroon ym ym.Kyllä tasa-arvo on tuonut pelkkää hyvää naisten elämään. Et taida sitä edes ymmärtää kun saat tasa-arvoisena avata suusu tälläkin palstalla.
[/quote]
Miksi asut arabimaissa? Ei suomalaisen ole pakko siellä asua. Suomessa taas ei ole tuollaista ollut mitä kuvailet. Naiset voivat takuuvarmasti pahemmin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:47"]
http://priscilla.fi/nainen-ja-pastorinvirka/miksi-jaetin-pappisviran
[/quote]
Todella hieno kirjoitus, johon en ollut aiemmin törmännyt. Kiitos linkistä.
- kristitty nainen (26)
Mitä väliä jollain hiton raamatulla? Sovinististen papparaisten kirjoittama ihmisten ohjailuun ja hallitsemiseen tarkoitettu satukirja.
Oletko epävarma itsestäsi ja asiastasi kun sinun täytyy mesota niin kovaan ääneen?