Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naispappeuden vastustajat, mitäs tähän sanotte.

Vierailija
06.11.2014 |

Olen nainen, opiskelen teologiaa yliopistossa (tavoitteena pappisvihkimys) ja mikään mahti maailmassa ei voi minua estää. Raamatussa ei ole mitään perusteita sille, että joudun helvettiin. 

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.karikuula.com/47

"Tässä esitetty suppea analyysi neljästä raamatunkohtien ryppäästä, joilla naispappeutta on vastustettu, osoittaa, ettei naispappeutta voida sanoa epäraamatulliseksi ainakaan näiden kohtien perusteella. Asia on pikemminkin päinvastoin. On kyseisten tekstien intention vastaista vastustaa niillä naisten mahdollisuutta toimia pappeina. Epäraamatullista ei siis ole naispappeus vaan sen vastustaminen raamattuargumenteilla.

Tämä osoittaa selvästi, että naispappeuskeskustelussa ei sittenkään ole kyse erilaisista raamattunäkemyksistä eikä pohjimmiltaan edes erilaisista Raamatun tulkinnoista. Vastustajien näkemys ei nouse Raamatun selvistä teksteistä, vaan Raamatusta riippumattomasta kirkollisen käytännön perinteestä. On päätelty, että kun kirkko on 1900-luvulle saakka vihkinyt vain miehiä papeiksi, sille on oltava teologiset ja raamatulliset perusteet.

Klassiseen teologiaan ei kuitenkaan kuulu ajatusta pappeuden ehdottomasta sitomisesta miessukupuoleen. Siksi kaikki perusteet naispappeuden vastustukselle on yritettävä löytää Raamatusta. Tässä esitellyt raamattuteemat ovat kuitenkin varsin heikkoja perusteita naispappeuden vastustamiselle.

On siis köykäistä väittää naispappeutta epäraamatulliseksi. Itse arvelen, että koska naispappeuden vastustamisessa käytetyt raamattuargumentit ovat niin ohuita, ei Raamattua lukeva ns. "uskova kansa" juurikaan vastustaisi naispappeutta, elleivät eräät hengelliset opettajat ja johtajat olisi valinneet vastustuslinjaa ja pitäisi asiaa esillä.

Ehkä raamatullisuuttaan painottavissa liikkeissä on kuitenkin mahdollista löytää aidolla tavalla se protestanttinen periaate, jonka mukaan Raamattu voi joskus kritisoida traditiota ja pakottaa muuttamaan vuosisataisia käytäntöjä. Hengellisten opetusten linjausten ei tarvitse olla kuin junia, joiden suuntaa on mahdotonta kääntää, kun tietty raide on kerran valittu."

Vierailija
42/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa verrataan seurakuntaa erityisesti perheeseen (Ef. 5:21-33). Samoin kuin perheen pää on mies, tulee myös seurakunnan kaitsijan olla mies. Samoin kuin miehen tehtävänä on vaalia ja huolehtia perheestään Kristuksen esikuvan mukaisesti, tulee seurakunnan kaitsijankin vaalia ja huolehtia seurakunnastaan. Tämä seurakunnan rinnastus perheeseen on ratkaiseva myös ensimmäisessä Timoteuskirjeessä, jossa puhutaan seurakunnan järjestyksestä:

"Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä." (

1. Tim. 2:11-12

)

Koska ei ole perheen järjestyksen kannalta oikein, että nainen hallitsee miestään, ei ole myöskään oikein, että seurakunnan opetusvirkaa eli kaitsijan tehtävää hoitaa nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:28"]

Voisin liitty takaisin kirkkoon, jos te lopettaisitte ton ainaisen eri ihmisryhmien syrjimisen. Naisten, homojen, tiettyjen ammattien harjoittajien, aina kirkko tuhlaa aikaa ja energiaa joidenkin syrjimiseen. Mikä saatana siinä on kun ihmisiä pitää SYRJIÄ?!

[/quote]

Ei se ole syrjimistä että noudattaa raamatun ohjeita. Se on kristinuskon perusta. 

Syrjimistä on mysö se että naisilla on omat pukuhuoneet. Miksi pitää aina syrjiä?

[/quote]

Raamatussa hyväksytään myös orjuus ja kivittäminen. Hyväksytkö myös nekin vai poimitko vain rusinat pullasta?

[/quote]Krisrinuskossa (ihan Raamatun, tarkemmin Uuden Testamentin nojalla) ei hyväksytä orjuutta eikä kivitystä.

Vierailija
44/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:34"]

Raamattu on satukirja. Luueko jotkut ihan tosissaan että joku pilven reunalla istuva ukkeli kirjoitti sen 2000 vuotta sitten? Aikuiset ihmiset...

[/quote]

No jos papiksi ryhtyy niin kyllä pitää luulla. Ei siihen muuten ala

[/quote]Ei-uskovilla on käsitys raamatusta vanhan ukon pilvenreunalla kirjoittamasta kirjasta. Ei uskovilla. He tietävät kyllä Raamatun historian.

Vierailija
45/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimainen käsitys tasa-arvosta on erinlainen kuin Jumalan käsitys siitä, ja se johtaa monenlaisiin väärinkäsityksiin. Länsimaiseen kulttuuriin kuuluu vahvasti itsenäisyyden ja yksilönvapauden korostaminen, kun taas Jumalan tahto on ykseys, joka koostuu monista. Kristuksessa ei ole miestä eikä naista, ei orjaa eikä vapaata. Ja toisaalta, olitpa mies tai nainen, orja tai vapaa, Kristuksessa kaikki ovat yhtä, samaa ruumista. Jokaisella osalla on oma, tärkeä paikkansa ja tehtävänsä tässä ruumiissa, siinä ei ole yhtään turhaa osaa. Kaikkien osien välillä vallitsee täydellinen harmonia, ja heillä on yhteys toisiinsa yhdessä ja samassa Hengessä. Tässä toteutuu kirjaimellisesti myös käsky rakastaa lähimmäistään kuin itseään. Tämä on Jumalan tahto ja päämäärä. Nyt on rakentumisen aika.

1 Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.

2 Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.

3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;

5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;

6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.

11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;

13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

15 Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.

16 Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.

17 Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?

18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.

19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?

20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.

21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä".

22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;

23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;

24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,

25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.

26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.

27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?

30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?

31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien. 1. Kor. 12:1

Vierailija
46/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. 

Vierailija
47/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on semmonen peruste, että jos et usko Jeesukseen niin et pelastu.  Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille Hän antaa armon. En ryhtyisi tappelemaan itse Jumalaa vastaan vaan ottaisin lusikan kauniiseen käteen ja yrittäisin elää niin kuin Raamatussa on käsketty.

Vierailija
48/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:33"]

Raamatussa on semmonen peruste, että jos et usko Jeesukseen niin et pelastu.  Jumala on ylpeitä vastaan mutta nöyrille Hän antaa armon. En ryhtyisi tappelemaan itse Jumalaa vastaan vaan ottaisin lusikan kauniiseen käteen ja yrittäisin elää niin kuin Raamatussa on käsketty.

[/quote]Ylpeys on synti, kyllä. Pahoittelen, jos kuulostin ylimieliseltä. Se ei ollut tarkoitus. Minulla on kuitenkin täysi oikeus hankkia itselleni papin virka. Raamatussa ei ole mitään perusteita, miksi en voisi. ap

Vierailija
49/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku muka jaksaa vastustaa naispappeutta?

Vierailija
50/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:50"]

[/quote]Ylpeys on synti, kyllä. Pahoittelen, jos kuulostin ylimieliseltä. Se ei ollut tarkoitus. Minulla on kuitenkin täysi oikeus hankkia itselleni papin virka. Raamatussa ei ole mitään perusteita, miksi en voisi. ap

[/quote]

Et ole sitten kunnolla lukenut Raamattuasi.

Vierailija
51/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä raamattua saa aika paljon lukea, että pääsee tuolle ko. linjalle opiskelemaan. Urvelo.

Vierailija
52/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän vaan äänestä perussuomalaisia?

Vierailija
53/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:52"]

[/quote]

[/quote]Ihan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin naispapit. Tiedoksesi, naispappeja on tässä maailmassa vaikka kuinka paljon. En tee mitään väärää! ap 

Vierailija
54/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastustan naispappeutta. Vastustan myös miespappeutta. Vastustan satujen esittämistä totuutena.

Vierailija
55/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmeköhän me kaikki tiedä, että Raamatusta löytää halutessaan tuen ja perusteen mille tahansa kannalle mihin tahansa asiaan. Jos oman kantansa haluaa Raamatulla perustella, niin aina onnistuu. Ja jos kanta sitten vaíhtuu, niin myös se uusi kanta saa tukea samasta teoksesta.

Vierailija
56/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:55"]

[/quote]

[/quote]Ihan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin naispapit. Tiedoksesi, naispappeja on tässä maailmassa vaikka kuinka paljon. En tee mitään väärää! ap 

[/quote]

Kyllä mä tiedän, että on naispappeja. Mutta sinä et ole lukenut kunnolla Raamattuasi jos luulet, että naisten paikka on pappeina. Vaikka nyt onkin naisia pappeina niin alunperin sellainen ei ollut tarkoitus. Samoin kuin mies on perheen pää niin samoin seurakunnan paimenen tulee olla mies. Naisilla on muita tehtäviä.

Vierailija
57/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut Raamatun läpi? Miksi haluat papiksi, jos luulet, että ihminen pelastus riippuu teoista?

Vierailija
58/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun oma henkilökohtainen ratkaisusi.

Minä en kannata naispappeutta mutta minun mielipiteeni ei vaikuta kenenkään muun elämään millään tavalla.

Mieheni veljen vaimo opiskeli teologiaa ja olisi saanut vakituisen papin viran mutta kieltäytyi koska vastustaa naispappeutta. Sai sitten töitä seurakunnan nuorisopuolelta.

Motivaatiosi vaikuttaa kieltämättä kyllä uhmakkaalta, ei suinkaan kutsumukselta.

Vierailija
59/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä mä tiedän, että on naispappeja. Mutta sinä et ole lukenut kunnolla Raamattuasi jos luulet, että naisten paikka on pappeina. Vaikka nyt onkin naisia pappeina niin alunperin sellainen ei ollut tarkoitus. Samoin kuin mies on perheen pää niin samoin seurakunnan paimenen tulee olla mies. Naisilla on muita tehtäviä.

[/quote]Eli siis miehet päättävät naisten puolesta heidän asioistaan? Tuo on naisten ihmis- ja kansalaisoikeuksien halventamista. Naisille kuuluu samat oikeudet kuin miehille. Mm. oikeus päättää koulutuksestaan/ammatistaan tai omasta ruumiistaan. Se on sitä tasa-arvoa. Tasa-arvo ei ole saatanasta, vaikka kuinka yrität asian niin vääntää. 

Vierailija
60/75 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Eli siis miehet päättävät naisten puolesta heidän asioistaan? Tuo on naisten ihmis- ja kansalaisoikeuksien halventamista. Naisille kuuluu samat oikeudet kuin miehille. Mm. oikeus päättää koulutuksestaan/ammatistaan tai omasta ruumiistaan. Se on sitä tasa-arvoa. Tasa-arvo ei ole saatanasta, vaikka kuinka yrität asian niin vääntää. 

[/quote]

Lue nyt ensin Raamattu kannesta kanteen pariin kertaa ajatuksella ja tule sitten uudelleen puhumaan tästä asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme