Oppilas kirjoitti isänpäiväkorttiin isän olevan homo
Meillä on ollut jatkuvasti tämän oppilaan kanssa vääntämistä ja nyt kirjoitti isänpäiväkorttiin, että isä on homo. Puhuttelua sen puolesta ja sanoin, että on hyvin mauton. Oppilas nauroi, että isi kyllä ymmärtää moisen vitsailun, enkä saanut tätä mitenkään ruotuun. Ei siis ole sateenkaariperheestä. Sanoin, että siitäpähän sitten antaa isille sen kortin. En tiedä viitsiikö. Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä? Olisiko pitänyt vain nauraa ja antaa olla vai mitä ihmettä.
Kommentit (26)
Ei sinun mitään enää tarvitse tehdä. Olet ilmoittanut, että kortti on sopimaton, mutta oppilas ei ole ottanut onkeensa. Jos vanhemmat ottavat yhteyttä ja syyttävät sinua kortista, kerrot vain rauhallisesti, että parhaasi yritit, mutta järjen ääni ei mennyt perille oppilaalle. Älä nyt ainakaan ahdistu tuosta enempää, äläkä yritä muuttaa oppilaan mieltä - älä tee siitä asiaa, jolla oppilas saa itseensä vielä lisää huomiota.
Olisin varmaan ottanut asian uutena, pojan kertomana asiana isästään. Kannustanut, että hienoa että pystyt isäsi kanssa puhumaan ei-niin-helpoista asioista kuin isän homoudesta. Jos poika vastustelee että ääh ei se oikeesti oo homo se oli läppä-tyypisesti niin olisin päättänyt keskustelun napakasti tyyliin miksi sitten kirjoitit noin ja olisin ottanut kortin pois ja antanut tilalle uuden kirjoitettavaksi.
Sanot sille kaikkien kuullen, että kurja juttu sulle, kun uusimpien tutkimusten mukaan homous on periytyvää.
joo epäsopimatom kommentti on, mutta niin on käytöskin,
Ja sunnuntaina Wilma raikaa!
"voi vitun huora!!! mikä isän päivä kortti se tuollainen on????"
Homoksi haukkuminen ei sovi koulumaailmaan, jossa opetellaan sivistystä ja fiksua käytöstä. Kortti pois ja uusi tilalle. Varoita, että jos toisenkin pilaa, sitten ei tee enää koskaan yhtään korttia koulussa (näistä oppilaista kannattaa pitää listaa, ettei unohdu). Imeskelköön hiljaa kieltään tulevina askarteluhetkinä, kun muut tekevät kortteja.
t. opettaja itsekin
Tai sanot, että nyt kerroit avoimesti isäsi homoudesta, voisinko pyytää osääsi puhumaan homoseksuaalisuudesta biologian sukupuolikasvatukseen. Että kun ihmiset kertovat avoimesti omasta elämästään, on se koulun muille seksuaalisuutensa kanssa kamppaileville tosi tärkeää. Että onko ok sinulle, että isääsi kysytään?
minkähän verran tässä maassa on muksuja, joiden ainoa aidosti huomiota antava ja edes jollain tavalla välittävästi käyttäytyvä aikuiskontakti on opettaja?
Nro 8:n vastaus kyllä todella surkea. Tuollaista poikaa tuskin kiinnostaa hirveästi listasi, tai jos jää paitsi jostakin askarteluhetkestä..
Ei sovi koulumaailmaan? Reps. Et taida lapsista/nuorista paljoa tietää.
Kyllä nelosen vastaus on parempi tapa ojentaa poikaa, ja laittaa hänet ajattelemaan.
Terv. entinen häirikkö
Nro 8:n vastaus kyllä todella surkea. Tuollaista poikaa tuskin kiinnostaa hirveästi listasi, tai jos jää paitsi jostakin askarteluhetkestä..
Kyllä nelosen vastaus on parempi tapa ojentaa poikaa, ja laittaa hänet ajattelemaan.
Terv. entinen häirikkö
Voi näitä nykynuoria, itse en saanut aikanaan kirjoittaa isänpäiväkorttiin "isi" koska opettajan mielestä ainoa korrekti tapa tituleerata pateria oli "isä".
Monet on nostaneet kätensä pystyyn tämän oppilaan kanssa... Sanovat, ettei kannatta välittää vähästä, mutta pitäisi yrittää saada kuria pidettyä. Tuntuu, etten vain hänen kohdallaan onnistu siinä...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:29"]
Monet on nostaneet kätensä pystyyn tämän oppilaan kanssa... Sanovat, ettei kannatta välittää vähästä, mutta pitäisi yrittää saada kuria pidettyä. Tuntuu, etten vain hänen kohdallaan onnistu siinä...
[/quote]
Kasvatusvastuu ei ole opettajalla. Varmasti teet parhaasi. Eikö vanhempia kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:16"]
Terv. entinen häirikkö
[/quote]
Ei siitä listasta tietystikään pojalle kerrota. Itse olen toteuttanut uhkaukseni muutamille oppilaille, ja kyllä heitä on harmittanut, kun muut tekivät kortteja ja he eivät saaneet tehdä. Olivat juuri sellaisia häirikkötyyppejä, joita minulle aina annetaan, koska olen tiukkapipoisin ämmä koko koulussa. Valittivat, ettei heillä ole rahaakaan ostaa korttia ja on epäreilua, kun joku ei saa tehdä. Niin makaa kuin petaa.
Oppilaat vaativat aina perusteluja, ihan joka kerta, kun heille sanoo, ettei jokin asia tai sana sovi. On hyvä olla perustelut valmiina mielessä. Joka ikinen vuosi täytyy selittää myös uusille seiskoille, miksei kouluaineessa saa olla kirosanoja, silpomista, tappamista, raiskaamista jne.
Olisin erittäin varovainen tuon nelosen ehdotuksen kanssa. KOSKAAN ei saa ruveta julkisesti tuolla tavoin puhumaan oppilaasta, oppilaan sisaruksista, vanhemmista tai muista läheisistä. Kun oppilas naureskelee kotona opettajan sanomisia, voi kohta olla opettajalla edessään rehtorin kanssa tiukka puhuttelu ja pahimmassa tapauksessa kunnianloukkaussyyte. Äkkipikaiset vanhemmat voivat viedä ihan oikeasti asian käräjille, koska opettaja on herjannut heitä valheellisesti ja julkisesti oppitunnilla. Opettaja on viranhaltija ja auktoriteettiasemassa ja myöskin antaa oppilaille jatkuvasti esimerkkiä, miten mistäkin asiasta tulee puhua. Homoseksuaalisuus ei ole vitsailun aihe.
Voi ei, voin kuvitella kuinka joku isä pahottaisi mielensä tuollaisesta kortista :( Tosin tämän pojan ja isän välejä yhtään tuntematta on vaikea sanoa, miten tässä tulee käymään, mutta kyllä mä ainakin olisin tyrmistynyt, jos joskus tulevaisuudessa saisin "äiti on lesbo"-kortin, oli mun lapset sitten millaisia riiviöitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:29"]
[/quote]
Kasvatusvastuu ei ole opettajalla. Varmasti teet parhaasi. Eikö vanhempia kiinnosta?
[/quote]
Kiinnostaa sen verran, että lapsi saa uuden puhelimen, tabletin, pelikonsolin tai tietokoneen tai mitä tahansa muuta, kun kun vain riittävän pitkään mankuu. Eikä ole edes vitsi...
No tuohan nyt jo kertoo aika paljon mistä lapsen ongelmat ovat lähtöisin; huonosta tai olemattomasta isäsuhteesta. Minä jättäisin tuollaiset jutut ihan omaan arvoonsa. Oppilas todennäköisesti hakee tuolla toiminnalllaan vain huomiota, ja paras on kun et liiemmin siihen reagoi. Minä ainakin osaisin tuon homo-asian kääntää monin tavoin oppilasta vastaan, niin kuin joku tuossa aiemminkin neuvoi, mutta jos sinusta ei ole siihen, niin anna asian mieluummin olla tai laita vain Wilmaan merkintä epäasiallisesti käytöksestä, ja kommentti tyyliin "kirjoitti epäasiallisesti isäinpäiväkorttiin".
Muutenkin olen sitä mieltä, että kannattaa kuitenkin laittaa niitä merkintöjä sinne Wilmaan, koska vanhemmat ovat tosi hyviä tosipaikan tullen kääntämään kaiken opettajaa vastaan sanomalla, ettei me tiedetty, että koulussa on ollut mitään ongelmia, kun ei sieltä koskaan mitään kuulu!
Osaisko joku neuvoa, mitä tällaisissa tilanteissa kannattaisi tehdä? Alan olla tosi väsyny tähän. Vanhempia ei kiinnosta WILMA-viestit, vaan yleensä tulee sellainen vastaus, mistä saa kuvan, että ongelmat on lähtöisin minusta, mutta lapsen käytöksessä ei ole mitään vikaa. Saaa nähdä, tuleeko viestiä tuosta kortista... En enää jaksa laiytaa jatkuvasti viestejä, etenkin kun sieltä ollaan painotettu, ettei tarvitsee olla "pikkuasioiden takia" laittamassa jatkuvasti viestiä.