Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teknologiateollisuus: tarvitsemme 130 000 uutta työntekijää seuraavan kymmenen vuoden aikana

Vierailija
21.09.2021 |

Intiasta ja Kiinasta löytyy!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli yksi työtön data-analyytikko. En löytänyt töitä Suomesta, lähdin Tanskaan. Teknologiateollisuus voi pitää tunkkinsa.

Täällä web developer joka lähti Hollantiin. Suomessa mulle sanottiin miten on työttömyys on oma syy kun en ollut verkostoitunut tarpeeksi. Hollannista löysin töitä alle kuukaudessa vaikka en tuntenut sieltä ketään enkä osannut kieltä sanaakaan.

Juuri tyypillinen asenne meillä Suomessa: "Oma syy"

Vierailija
22/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna Hellekö se taas valehtelee telkkarissa?

Varmaan juuri tullut taas lomalta?

Minnahan se veisteli keväällä televisioonissa (taisi olla A-studio), että kyllä isoilla teknologiayrityksillä on palkanmaksuhaluakin, jos niiden talous on hyvällä tolalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli yksi työtön data-analyytikko. En löytänyt töitä Suomesta, lähdin Tanskaan. Teknologiateollisuus voi pitää tunkkinsa.

Täällä web developer joka lähti Hollantiin. Suomessa mulle sanottiin miten on työttömyys on oma syy kun en ollut verkostoitunut tarpeeksi. Hollannista löysin töitä alle kuukaudessa vaikka en tuntenut sieltä ketään enkä osannut kieltä sanaakaan.

Minkälainen rekryprosessi oli Hollannissa?

1) Ensimmäinen puhelu, 2) Kotitehtävä, 3) Toinen puhelu missä käytiin läpi tehtävää ja annettiin päätös. Koko hommassa meni aikaa noin kaksi viikkoa. Hollannissa on ihan oikea työvoimapula eli täällä ei ole aikaa pompotella hakijoita loputtomasti.

Vierailija
24/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro hiukan lisää, pliis. Itse olen siis tuo IT-insinööri ja vanha. Olen tehnyt työtä erikoisalalla. Olen kiinnostunut enemmän linuxista. Ei mulla mitään MS-sertejä yms. ole.

Vierailija
25/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minna Hellekö se taas valehtelee telkkarissa?

Varmaan juuri tullut taas lomalta?

Minnahan se veisteli keväällä televisioonissa (taisi olla A-studio), että kyllä isoilla teknologiayrityksillä on palkanmaksuhaluakin, jos niiden talous on hyvällä tolalla.

No miksi esim. Metsä Group ei halua maksaa eräille työntekijöilleen saamatta jääneitä liksoja vaikka oikeus niin päätti? Ei varmasti ole rahasta kyse siinä puljussa.

Vierailija
26/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afganistanista saadaan 10 miljoonaa, eli joka hommaan on tuuraajakin.

Vierailija
27/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Ensimmäinen puhelu, 2) Kotitehtävä, 3) Toinen puhelu missä käytiin läpi tehtävää ja annettiin päätös. Koko hommassa meni aikaa noin kaksi viikkoa. Hollannissa on ihan oikea työvoimapula eli täällä ei ole aikaa pompotella hakijoita loputtomasti.

Suomessa olisi ollut  todennäköisesti 3 haastattelua ja erilliset testit jossain paikassa. Ehkä vielä lisäksi jonkun HR-konsulttifirman haastattelu.

Kannattaisikohan firmojen joskus laskea kuinka paljon ne polttaa rahaa ja aikaa noihin rekryprosesseihin?

Vierailija
28/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Great reset tekee tuloaan,Marin on Klaus Scwabbin seuraaja,asuntojen omistajat ajetaan veroilla ja hintojen nousulla siihen tilanteeseen että joutuvat muuttamaan pieneen vuokra-asuntoon..Kun olet kusessa et valita  työstäkään

Vierailija
29/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro hiukan lisää, pliis. Itse olen siis tuo IT-insinööri ja vanha. Olen tehnyt työtä erikoisalalla. Olen kiinnostunut enemmän linuxista. Ei mulla mitään MS-sertejä yms. ole.

OK. Kerroitkin lisää. Kysymyksiä. Voiko tehdä etätyötä Suomesta käsin? Voiko olla, hmmm, puhumatta työnantajan kanssa, sillä ulosantini on sairauksien takia huono.

Vierailija
30/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi ollut  todennäköisesti 3 haastattelua ja erilliset testit jossain paikassa. Ehkä vielä lisäksi jonkun HR-konsulttifirman haastattelu.

Kannattaisikohan firmojen joskus laskea kuinka paljon ne polttaa rahaa ja aikaa noihin rekryprosesseihin?

Suomessa etsitään täydellistä työntekijää. Muualla taas palkataan joku joka saa homman tarpeeksi hyvin tehtyä sillä ilman tätä työntekijää projektit seisoo ja se vasta paljon maksaakin.

Vierailija
31/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitiyslomalta töiden pariin palaava. Valmistuin amkista IT-alalle raskausaikana. Olin työtön valmistuessani. Vauvan nukkuessa aloin tehdä omia ohjelmointiprojekteja, mutta olen edelleen aika huono niissä.

Minut valittiin silti kahden haastattelukierroksen jälkeen fullstack developeriksi. Eivät he edes nähneet koodiani, pelkästään juttelun perusteella valitsivat ja olin mielestäni rehellinen osaamisestani.

Tarjosivat 300€ enemmän palkkaa kuin pyysin ja nyt mua pelottaa töiden alku 1.10 kun mietin että osaankohan oikeasti vai tunaroinko liikaa...

Ehkä näkevät minut kehityskelpoisena kokemattomuudestani huolimatta ja ehkä heillä on työvoimapula? En tiedä. En tajua miksi halusivat minut.

Vierailija
32/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitiyslomalta töiden pariin palaava. Valmistuin amkista IT-alalle raskausaikana. Olin työtön valmistuessani. Vauvan nukkuessa aloin tehdä omia ohjelmointiprojekteja, mutta olen edelleen aika huono niissä.

Minut valittiin silti kahden haastattelukierroksen jälkeen fullstack developeriksi. Eivät he edes nähneet koodiani, pelkästään juttelun perusteella valitsivat ja olin mielestäni rehellinen osaamisestani.

Tarjosivat 300€ enemmän palkkaa kuin pyysin ja nyt mua pelottaa töiden alku 1.10 kun mietin että osaankohan oikeasti vai tunaroinko liikaa...

Ehkä näkevät minut kehityskelpoisena kokemattomuudestani huolimatta ja ehkä heillä on työvoimapula? En tiedä. En tajua miksi halusivat minut.

Vierailija
33/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tämän ex-valtakunnansovittelijan nimen kuuleminen saa minussa aikaan väkivaltaisia tuntemuksia.

Vierailija
34/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia työntekijöistä ne sitten tarvitsee? Pitääkö olla korkeasti koulutettu ja saako sellaisia halvalla joistain muista maista?

Vierailija
35/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Great reset tekee tuloaan,Marin on Klaus Scwabbin seuraaja,asuntojen omistajat ajetaan veroilla ja hintojen nousulla siihen tilanteeseen että joutuvat muuttamaan pieneen vuokra-asuntoon..Kun olet kusessa et valita  työstäkään

Et omista mitään ja olet onnellinen!

Vierailija
36/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen Nokian toimarin suuret puheet työvoimatarpeesta. Pari vuotta myöhemmin oli aika hiljaista tarpeiden kanssa. 

Vierailija
37/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että tarvitsevat halpoja senioreja joita ei tarvitse perehdyttää vaan heti kotona yksin koodaavat firmalle tulosta. Näitähän löytyy intiasta 100M heti.;)

Vierailija
38/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tarvitsee työvoimaa vaikka te rasistit pellepersssuolinkaiset muuta väitättekin.

https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-tyoperaista-maahan muuttoa-lisattava-nykyisesta/

Pääministerin mukaan painopisteen on oltava työvoimapulasta kärsivillä aloilla.

Vierailija
39/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ensin joku rekryämmä haastattelee, sitten työnantaja haastattelee, sitten työnantaja haastattelee uudestaan jos pääset jatkoon. Lopuksi psykologiset testit.

Kyseessä ihan perus projektipäällikön työ. Naurettavaa!

Vierailija
40/41 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ensin joku rekryämmä haastattelee, sitten työnantaja haastattelee, sitten työnantaja haastattelee uudestaan jos pääset jatkoon. Lopuksi psykologiset testit.

Kyseessä ihan perus projektipäällikön työ. Naurettavaa!

Tuossahan se menee vielä lyhyellä kaavalla!