Palkka 2450 €/kk ja yliopistokoulutus - ottaisitko työn?
Työ sisällöltään ihan jees, mutta en olis koskaan kuvitellut, että palkka noin alakanttiin. Periaatteenani on ollut, että alle 3000 €/kk en töihin mene. Olis vakityö ja palkka ei nousisi koskaan. Otanko työn vai sanonko, että työstä maksettava palkka ei mielestäni ole sopiva ja terve!
Kommentit (59)
Juu se on tarjolla. Otat tai jätät. Ei oo pakko.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 20:13"]
Ottaisin riemusta kiljuen. Minulle tuollainen palkka olisi unelmien täyttymys. Itselläni on myös yliopistokoulutus, ja valmistumiseni jälkeisenä 8 vuotena korkein tienaamani kuukausipalkka on 1600 €.
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta kyselen, mitä opiskelit ja mitä töitä olet tehnyt?
[/quote]
Opiskelin kansantaloustiedettä ja olen tehnyt suurimmaksi osaksi puhelinmyyntiä ja ollut myös raksalla apumiehenä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:22"]
Mun määräaikainen työ päättyi kesällä. Laskeskelin, että palkka nettona noin 350 €/kk nykyistä ansiosidonnaista korkeampi!
ap
[/quote]
Mitä sitten? Eikö 350 euroa enemmän kelpaa? Kukaan ei pakota sinua töihin, jos mieluummin nostat vain korvauksia.
No en usko, että kansiksen papereilla ei kunnon töitä saisi!! Ei voi olla todellinen toi sun juttu.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:22"]
Mun määräaikainen työ päättyi kesällä. Laskeskelin, että palkka nettona noin 350 €/kk nykyistä ansiosidonnaista korkeampi!
ap
[/quote]
Tulosi siis nousisivat satoja euroja verrattuna nykytilaan. Samalla kerryttäisit työkokemusta, eläkettä ja työssäoloaikaa (on ihan kiva juttu esim. siinä kohtaa, kun alkaa tulla olo, että voisi jäädä vuorotteluvapaalle).
Minusta ylipäänsä ihminen, joka ei ota vastaan tarjottua työtä, on vähän outo. Joku siis mieluiten makaa kotona kuin menee töihin (kun siis työtä olisi saatavilla), jossa maksetaan alan normaali palkka ja joka vastaa koulutusta. Tiedätkö, että tieto liikkuu aika nopeasti? Seuraavaa työtarjousta voit joutua odottamaan viisi vuotta tai kauemminkin, koska työnantajapuoli pitää sinua lusmuna. Kyllä niitäkin ihmisiä on, jotka haluavat tehdä työtä, ja heitä myös palkataan mieluummin jatkossakin.
Voithan sinä ajatella asiaa vaikka niin, että sillä "ylimääräisellä" 350 eurolla maksat sen verran enemmän asuntolainaa. Hyöty se on pienikin hyöty.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 21:07"]
No en usko, että kansiksen papereilla ei kunnon töitä saisi!! Ei voi olla todellinen toi sun juttu.
[/quote]
Kyllä se nyt vaan on. Koskaan en ole tehnyt yhtään tuntia mitään sellaista työtä, johon vaaditaan jonkinasteista koulutusta. Nyt olen ollut jo yli kaksi vuotta putkeen työttömänä.
Koulutus ei määritä palkkaa, vaan osaaminen ja työpanos joka tuottaa lisäarvoa sen palkan maksajalle. Ihan sama vaikka olisi tohtorin paperit, sen työn mukaan siinä palkkaa maksetaan. En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että heidän tulisi tienata summa xxxx, koska heillä on joku koulutus. Ei se homma vaan niin toimi, naisilla tämä tuntuu olevan yleinenkin ajattelumalli.
350*12+lomarahat, onhan se monta rahaa.
Mulla itsellä sama homma muuten, paitsi palkka kyllä tulee nousemaan muutaman satasen työvuosien kertyessä. Ottaisin työn.
Ottaisin tottakai. Vastuu ja palkka eivät kulje valitettavasti käsi kädessä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:51"]
Oikeastaan mietityttää eniten vastuu suhteessa palkkaan. Siis teet päätöksiä, jotka vaikuttavat monen ihmisen elämään. Olet vastuussa päätöksistä. Mikä on korvaus? Himpun yli 2400€/kk. Taidan mennä esim. varastotyöntekijän koulutukseen. Palkka sama ja työasiat jäävät mukavasti työpaikalle, kun oven suljet perässäsi töistä lähtiessä.[/quote]
Varastotyöntekijän keskipalkka taitaa kuitenkin olla lähempänä tuota sinun ansiosidonnaistasi kuin 2400 euroa. Paikoissa, joissa keskipalkka on parempi (esim. keskusliikkeet), asiaan vaikuttaa kylmätyö, josta maksetaan paremmin.
Sitä paitsi, nuo "aivot narikkaan" -hommat varastolla teetään vuokratyövoimalla, joka saa duunista melko minimaalista palkkaa. Omista varastohommistani alkaa olla jo kymmenen vuotta, mutta silloin tuntipalkka nousi yli 8 euron vain nimenomaan siinä paikassa, jossa sain kylmän työn lisän. Paremmille palkoille pääsevillä vakityöntekijöillä on sitten jo erinäisiä taloudellisia vastuita, ja esimiehillä jopa oikeudellisia esim. työturvallisuuteen liittyen.
Joten jos jotain työtä, jossa vastuu ei paina, etsit, niin älä nyt ainakaan yksityiselle puolelle vaihda.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:59"]
Olen YTM, sosiologi. Sosiaalityöntekijän pätevyys myös.
ap
[/quote]
Eikö sossun pätevyyden omaavalle nyt aina löydy töitä? Pitäisi jopa olla paljonkin mistä valita.
[/quote]
en myöskään ymmärrä. Sosiaalityöntekijän paikkoja on koko ajan haussa, ja niissä alimmatkin palkkaukset (tuolla nimikkeellä) ovat kolmen tonnin pintaan. Asuuko ap jossain haja-asutusalueella vai mistä on kyse?
Jonakin päivänä olet vanha ja kipee ja toivot, että eläkkeesi olisi edes himpun verran isompi, jotta saisit sekä vaippoja että lääkkeitä.
Itse aion hakea paikkaa jossa palkka joku 2200. Yt-neuvottelut menosssa nykyisessä parempipalkkaisessa työpaikassa.
Olen tehnyt sossun hommia viisi vuotta, lastensuojelua. Kerran on uhattu tappaa ja ko. hlö seurasi kaksi viikkoa kintereilläni. Siksi sossun työt ei hirveesti kiinnosta, vaikka palkka lähemmäs 3000 €/kk täällä Keski-Suomessakin. Tää tarjottu työ ei niin vaativaa, eikä todennäköisesti myöskään henkensä menetystä tartte pelätä. Koulutukseksi työhön käy myös amk-tutkinto ja siksi palkka huonompi.
Mä olen ihan varma, että tulen työllistymään työkokemukseni puitteissa ennenkuin ansiosidonnainen päättyy. Siksi en hätäile tähän paikkaan, joka aivan alipalkattu. Mulla on niin paljon muuta tekemistä, että en todellakaan sohvalla makoile. Nautin nykyisestä elämästä paljon.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 22:35"]
Olen tehnyt sossun hommia viisi vuotta, lastensuojelua. Kerran on uhattu tappaa ja ko. hlö seurasi kaksi viikkoa kintereilläni. Siksi sossun työt ei hirveesti kiinnosta, vaikka palkka lähemmäs 3000 €/kk täällä Keski-Suomessakin. Tää tarjottu työ ei niin vaativaa, eikä todennäköisesti myöskään henkensä menetystä tartte pelätä. Koulutukseksi työhön käy myös amk-tutkinto ja siksi palkka huonompi.
Mä olen ihan varma, että tulen työllistymään työkokemukseni puitteissa ennenkuin ansiosidonnainen päättyy. Siksi en hätäile tähän paikkaan, joka aivan alipalkattu. Mulla on niin paljon muuta tekemistä, että en todellakaan sohvalla makoile. Nautin nykyisestä elämästä paljon.
ap
[/quote]
ymmärrän. Toimisin itse varmaan samoin. Tsemppiä paljon! Mietin vaan, että eikö muu kuin lastensuojelun sosiaalityö innosta? Harkitsen itse pätevyyden jälkikäteistä suorittamista (olen VTM)? -se, joka ihmetteli edellä eikö sostyön pätevyydellä saa parempaa palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:22"]Jep. Ei ole yliopistokoulutusta, mutta insinöörinä otin työn, josta 1800 pari vuotta sitten. Pyyntöni oli kyllä huomattavasti enemmän, mutta tuota tarjottiin ota tai otamme jonkun toisen yli 40 hakijasta tyyliin, joten otin. Kannatti, nyt on eri työ ja palkka tonnin parempi. Tässä kun vielä saa kokemusta ja taantuma taittuu, niin eiköhän sitten ole taas uusia mahdollisuuksia.
[/quote]
Tuossahan ei ole iso ero.. itsellä liiton suositus vastavalmistuneelle 3450 muistaakseni, halkean onnesta jos saan sitten "edes" 3000...