Miksi koirankusettajat kävelevät aina kävelytien vasemmalla puolella?
Ja nämä eivät tietenkään ikinä väistä. "No mutku ei se ole mitenkään laitonta!! ☝️🤪"
Kommentit (88)
Koiranomistaja saa kävelyttää ja hänen on fiksuinta kävelyttää koira pientareen puolella. Koirakoulussa opetetaan koira kävelemään vasemmalla polella. Samoin toko-kisoissa koira seuraa vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Aina?
Pyrin kävelemään oikeassa laidassa, olipa mukana koiraa tai ei. Ihan vain, koska liikenne sujuu näin helpommin. Mutta, kävelijä saa kyllä valita reunansa vapaasti kävely- ja pyörätiellä.
Saa toki, mutta kannattaako? Jos ei noudata "kirjoittamatonta" sääntöä kulkea oikeaa laitaa, niin kumpi väistää, kun kohdataan? Kun ei ole sääntöjä, mennään isomman ja vahvemman oikeudella, jolloin viisaampi, eli pienempi ja heikompi oman turvallisuutensa vuoksi väistää.
Useimmat koirat on opetettu kävelemään ihmisen vasemmalla puolella. Kun kävelen tien vasenta laitaa, olen itse muiden kulkijoiden ja koiran välissä. Koira osaa käyttäytyä, mutta minusta silti mukavampaa, ettei vastaantulijoiden tarvitse jännittää koiran ohittamista.
Ettei koira jäisi spandexpyöräilijän alle.
Reippaasti päin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina?
Pyrin kävelemään oikeassa laidassa, olipa mukana koiraa tai ei. Ihan vain, koska liikenne sujuu näin helpommin. Mutta, kävelijä saa kyllä valita reunansa vapaasti kävely- ja pyörätiellä.Saa toki, mutta kannattaako? Jos ei noudata "kirjoittamatonta" sääntöä kulkea oikeaa laitaa, niin kumpi väistää, kun kohdataan? Kun ei ole sääntöjä, mennään isomman ja vahvemman oikeudella, jolloin viisaampi, eli pienempi ja heikompi oman turvallisuutensa vuoksi väistää.
Ohitukset on aina onnistuneet tulipa vastaantulija tien oikeaa tai väärää puolta. En minä jaksa stressata kauheasti siitä missä kukainenkin kulkee, aina siellä joku menee epäloogisessa paikassa, koira, lapsi, vanhus, narkki, tavakansalainen jne.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat koirat on opetettu kävelemään ihmisen vasemmalla puolella. Kun kävelen tien vasenta laitaa, olen itse muiden kulkijoiden ja koiran välissä. Koira osaa käyttäytyä, mutta minusta silti mukavampaa, ettei vastaantulijoiden tarvitse jännittää koiran ohittamista.
Minäkin haluan pitää koirani tien laidassa, samalla haluan liikenteen olevan sujuvaa, siksi koirani osaavat kulkea hyvin sekä oikeaa, että vasempaa laitaa. Ehkä huonoin selitys vasemman laidan käytölle on tuo "koirat opetetaan kulkemaan vasemmalla" kun ne voi yhtä helposti opettaa kulkemaan molemmilla puolilla.
Olen miettinyt samaa. Kun ohittaa poluilla kaikki muut ajattelematta ketään vastaantulijaa ja sitten tulee se pakollinen koiranulkoiluttaja: koira vasemmalla, koiranulkoiluttaja ja kaverinsa, kaikki kolme vierekkäin. Sitten pitääkin yhtäkkiä lähteä kiertämään muiden vastaantulijoiden ja pyörällä ohittavien puolelta näitä koirien kanssa kulkijoita. Silleen tekee asiasta monimutkaisen, kun muut kulkevat oikeanpuoleisen liikenteen mukaan. Viimeks tämä eilen, ihan metsässä kävelyreiteillä, ei tien varrella.
Pyrin kävelemään niin, että olen koiran ja ohittajan välissä.
Koirat myös muuten sitten nuuhkii sitä nurmikkoa ja muuta reunaa...
Kai se ihan sama kummassa reunassa kävelee, kun on niin reunassa, että varmasti mahtuu ohi, eikä keskellä tietä. Aina ihmetellyt mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu, joka jatkaa määrätietoisesti päin, jos vaikka itse seison jo ihan laidassa, siinä nurmikon reunalla ja koira siinä nurmella. Onko ihan mahdotonta, siirtää omaa kävely-- tai pyöräilylinjaansa metrin loitommalle. Tyttärenikin ihmetteli erästä pyöräilijää, joka pyöräili kovaa päin, vaikka tytär oli koiransa kanssa ihan tien laidassa. Viime tingassa väisti. Kai se nyt väistää joka on liikkeessä, sitä ketä on pysähtynyt tien laitaan. Haloo, koirako pitäisi siitä repiä hihnan kanssa toiselle puolelle, kun pyöräilijä ei voi siirtää metrin verran ajolinjaansa.
Ihan sama kummalla puolella. Se väistää, jolla enemmän tilaa eli se joka ei ole ihan tien laidassa. Tosi yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Aina?
Pyrin kävelemään oikeassa laidassa, olipa mukana koiraa tai ei. Ihan vain, koska liikenne sujuu näin helpommin. Mutta, kävelijä saa kyllä valita reunansa vapaasti kävely- ja pyörätiellä.Saa toki, mutta kannattaako? Jos ei noudata "kirjoittamatonta" sääntöä kulkea oikeaa laitaa, niin kumpi väistää, kun kohdataan? Kun ei ole sääntöjä, mennään isomman ja vahvemman oikeudella, jolloin viisaampi, eli pienempi ja heikompi oman turvallisuutensa vuoksi väistää.
Fiksumpi väistää.
Suorastaan koominen tilanne. Koiranulkoiluttaja ihan tien laidassa, olkoon vaikka se vasen laita. Polulla tai tiellä tilaa vaikka kuinka, mutta joku kävelee tai pyöräilee päin. Tilanne on niin koominen, että en enää suostu tuollaisista sanomaan mitään. Jos ajat tai kävelet päin, niin maksat.
Koirien opettaminen seuraamaan omistajaansa vasemmalla puolella juontaa kai juurensa aikaan jolloin metsästäjällä oli aseensa oikealla olallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina?
Fiksumpi väistää.
Kohtaamisesta ei voi puhua silloin, kun toinen on ihan tien laidassa ja toinen ei. Ilman muuta se väistää kenellä ei ole sitä koiraa siellä tien laidassa ja joka on vapaa tekemään pienen väistöliikkeen. Nimenomaan näin fiksu ihminen toimisi. Voihan sitä tietenkin yrittää siitä ulkoiluttajan ja koiran välistä väkisin. Kannattaa varoa ettei pyörä tai jalka mene pa...kaan, jos puentareen kautta koukkaa.
Olen todistanut myös sellaista, missä tosi leveällä tiellä kulkiessa, ihan oikealla puolella pyöräilijä päätti siis ajaa suoraan päin ja teki sitten äkkijarrutuksen. Oli pakko sanoa, että et sitten voinut kiertää tai ohittaa tuosta vasemmalta. Jotain ininää tuli vastauksena. Mutta herran logiikka olisi ollut kiva kuulla. Siis takaa tulevaa pyöräilijää pitäisi kävelijän väistää?
Ensimmäisen koiran kanssa menin koirakouluun ja siellä opetettiin koira kävelemään vasemmalla puolen ja näin olen tehnyt toisilla koirillakin.
Tiellä jalankulkija kulkee vasenta reunaa.
Ajoneuvo (polkupyörä, auto tms.) kulkee oikeaa reunaa.
Eiköhän sama sääntö päde ajotiellä ja kävelytiellä. Jalankulkija vasemmalla reunalla.
Aika moni kulkee väärää puolta polkupyörällä tai kävellen, koiran kanssa tai ilman. Autolla sentään ajetaan oikea puolta käytännössä aina. Pitäisi varmaan olla oma kortti, jolla saa kävellä/pyöräillä, jonka suorittamiseksi pitää päästä läpi liikennesääntötentistä.
Spandex kirjoitti:
Suorastaan koominen tilanne. Koiranulkoiluttaja ihan tien laidassa, olkoon vaikka se vasen laita. Polulla tai tiellä tilaa vaikka kuinka, mutta joku kävelee tai pyöräilee päin. Tilanne on niin koominen, että en enää suostu tuollaisista sanomaan mitään. Jos ajat tai kävelet päin, niin maksat.
Samoin en edes katso pyöräilijään tuossa tilanteessa, seison tien reunassa ja pyöräilijä väistää eikä aja päin, vaikka jotkut haluavat ehkä vähän hui pelotella. Tai oikeastaan en tiedä mitä mieltä haluavat osoittaa, mutta osoittakoon kukin mitä haluaa.
Mielenosoitukset on joskus jopa hauskoja, vaikka enemmän tykkään sellaisista, joissa puhutaan jotain, eikö mykkäkoulua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanha koira ei edes suostunut kävelemään tien oikeaa laitaa, aina kurvasi takaisin vasempaan laitaan. "Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa." "Ja säännöistä pidetään kiinni!"
Miksi eivät mene sen koiransa kanssa metsään? Se olisi parasta sille koiralle.
Aina?
Pyrin kävelemään oikeassa laidassa, olipa mukana koiraa tai ei. Ihan vain, koska liikenne sujuu näin helpommin. Mutta, kävelijä saa kyllä valita reunansa vapaasti kävely- ja pyörätiellä.