Työkaverilla on hampaissa metallin värisiä paikkoja, yök!
Huomautin ruokiksella että työkaverilla on jotain hampaissa, niin suussa oli monta metallin väristä mötikkää, yyyh! Ihan kuin jostain kauhuleffasta!!
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:22"]
no yök, miten teillä on noin kamalasti reikiä hampaissanne???? Itse oon 38-v ja hampaissa koko ikäni aikana vain yksi reikä ollut. Amalgaami on muuten raskas myrkky, ettekö tiedä sitäkään?
[/quote]
Se nyt oli siihen aikaan tavallista. Vanhemmilla oli tavallista jo tekarit rippilahjaksi, joten siihen verrattuna oli edistystä jos vain paikkauksella pääsi. Useimmat vanhemmat eivät mitenkään valvoneet lastensa hampaiden pesua ja hoitoa, joten kyllä niitä reikiä tuppasi tulemaan jos oli sattunut saamaan kariestartunnan lapsena.
t. 17
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:22"]
no yök, miten teillä on noin kamalasti reikiä hampaissanne???? Itse oon 38-v ja hampaissa koko ikäni aikana vain yksi reikä ollut. Amalgaami on muuten raskas myrkky, ettekö tiedä sitäkään?
[/quote]
Amalgaamissa on elohopeaa, kalassa on elohopeaa. Keskivertoihminen saa enemmän elohopeaa jälkimmäisestä elämänsä aikana, vaikka suu olisi täynnä paikkoja. Mutta älä nyt ala kaloja kuitenkaan pelkäämään, elohopean pitkäaikaisvaikutuksista on laajaa tutkimustietoa kun eräs japanilaistehdas laski sitä mereen 50-luvulla ja sadattuhannet ihmiset saivat sitä ylenmäärin. Se vaarallisen annoksen raja on aika paljon korkeampi kuin pari amalgaamipaikkaa näiden tutkimusten mukaan.
Mä sanoin työkaverille että sillä on hampassa pippuria tai jotain. Se aukaisi koko suunsa ammolleen ja mä näin ne paikat!
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:22"]
[/quote]
Amalgaamissa on elohopeaa, kalassa on elohopeaa. Keskivertoihminen saa enemmän elohopeaa jälkimmäisestä elämänsä aikana, vaikka suu olisi täynnä paikkoja. Mutta älä nyt ala kaloja kuitenkaan pelkäämään, elohopean pitkäaikaisvaikutuksista on laajaa tutkimustietoa kun eräs japanilaistehdas laski sitä mereen 50-luvulla ja sadattuhannet ihmiset saivat sitä ylenmäärin. Se vaarallisen annoksen raja on aika paljon korkeampi kuin pari amalgaamipaikkaa näiden tutkimusten mukaan.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa, amalgaamipaikoista leviää elohopeahöyryä, joka on yleisesti ottaen paljon suurempi määrä elohopeaa kuin kalan syömisestä voisi saada. Jokaisessa paikassa on keskimäärin puoli grammaa puhdasta elohopeaa; jos paikasta haihtuu keskimäärin 20 mikrogrammaa elohopeaa päivässä, siitä paikasta olisi vielä noin 2/3 osaa jäljellä 50 vuoden päästä. Elohopeahyöry absorboituu lähes täydellisesti elimistöön hengityksen kautta. 20 mikron päiväannos elohopeahöyryä ei ole mikään pieni määrä, kun sille altistuu jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:22"] no yök, miten teillä on noin kamalasti reikiä hampaissanne???? Itse oon 38-v ja hampaissa koko ikäni aikana vain yksi reikä ollut. Amalgaami on muuten raskas myrkky, ettekö tiedä sitäkään? [/quote] Amalgaamissa on elohopeaa, kalassa on elohopeaa. Keskivertoihminen saa enemmän elohopeaa jälkimmäisestä elämänsä aikana, vaikka suu olisi täynnä paikkoja. Mutta älä nyt ala kaloja kuitenkaan pelkäämään, elohopean pitkäaikaisvaikutuksista on laajaa tutkimustietoa kun eräs japanilaistehdas laski sitä mereen 50-luvulla ja sadattuhannet ihmiset saivat sitä ylenmäärin. Se vaarallisen annoksen raja on aika paljon korkeampi kuin pari amalgaamipaikkaa näiden tutkimusten mukaan. [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa, amalgaamipaikoista leviää elohopeahöyryä, joka on yleisesti ottaen paljon suurempi määrä elohopeaa kuin kalan syömisestä voisi saada. Jokaisessa paikassa on keskimäärin puoli grammaa puhdasta elohopeaa; jos paikasta haihtuu keskimäärin 20 mikrogrammaa elohopeaa päivässä, siitä paikasta olisi vielä noin 2/3 osaa jäljellä 50 vuoden päästä. Elohopeahyöry absorboituu lähes täydellisesti elimistöön hengityksen kautta. 20 mikron päiväannos elohopeahöyryä ei ole mikään pieni määrä, kun sille altistuu jatkuvasti.
[/quote]
Tuossa on EU:n vahvistus amalgaamin turvallisuudelle lyhyesti ja ytimekkäästi:
http://ec.europa.eu/health/opinions/en/dental-amalgam/index.htm#6
Aiheesta on satoja tutkimuksia ja kuten sanottua elohopean vaikutus elimistöön tunnetaan tuon japanin katastrofin takia melko hyvin.
Ns. amalgaamisairauskin on nykylääketieteen valossa luulotautia:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00199
Mun amalgaameja ei oo vaihdettu, enkä kyllä haluaisi että niitä vaihdettaisiinkaan jos noin huonoja kokemuksia muovisista on ollut. Otan ne myrkyt mieluummin.
Minä olen 27v ja suussani on amalgaamipaikka aika edessä poskihampaassa, laitettu viitisen vuotta sitten. Muovipaikka ei kestäisi tuossa kohdassa ollenkaan yhtä hyvin ja pitkään kuin amalgaami.
Muistan kyllä miten tuntui vähän hurjalta kun hammaslääkäri kertoi paikkaavansa reiän amalgaamilla. Olin tottunut siihen että hampaat paikataan kivoilla valkoisilla paikka-aineilla ja nyt suuhun tulisi musta kohta. Kyllähän se amalgaamipaikka näyttääkin vähän siltä kuin olisi salmiakkia juuttunut hampaaseen.