Te kilpirauhasongelmaiset!
Minulle määrättiin jokin aikaa sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan tyroksiinilääkitys. Lääkkeen otan siis normaaliin tapaan aamulla tyhjään mahaan, MUTTA nyt kaipaan ideoita mitä voin syödä sen jälkeen. Sain ohjeen että kalsiumia sisältäviä ruoka-aineita ei saisi syödä muutamaan tuntiin lääkkeen ottamisesta, sillä se heikentää tyroksiinin imeytymistä. Olen nyt pari kuukautta vetänyt joka päivä aamupalaksi puuroa ja alkaa hieman kyllästyttää. Av-mammat nyt aivot surisemaan ja jakakaa kaikki mahdolliset ideat ja reseptit mitkä sopivat aamupalaksi ja eivät sisällä kalsiumia! Ja kiitos muutakin kuin pelkkä hedelmä tms, töissä lounastauko sen verran myöhään että semmoisella en pärjää...
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:11"]
Entäs kahvimaito? En syö aamuisin mitään, mutta kahvia tarvitsen ja siihen maitoa,
[/quote]
Ihan sama onko se maitouote kahvissa, lasissa vai kulhossa, se estää Thyroxinin imeytymistä joka tapauksessa.
1/2 h on lääkkeessä ohje. Herää otan lääkkeen, suiku ja aamupala
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:22"]
Onko teillä kokemuksia esim kauramaidosta? Miltä maistuu ja sopiiko vaikka kahviin, smoothieen, munakkaaseen tai ihan semmoisenaan juotavaksi? Soijatuotteet sisältävät kalsiumia, mutta jostain kuulin että kauramaito ei. Ap
[/quote]
Joihinkin maidonkorvikkeisiin on lisätty myös kalsiumia, esim. Alpron kasvismaidoissa on sitä vissiin kaikissa.
En juo kahvia niin en tiedä miten kasvismaidot vaikuttaa kahvin makuun. Sen olen kuullut, että nuo maidonkorvikkeet saattaa juoksettua kahvissa (jostain myös kuulin, että tummassa kahvissa ei juoksettuisi niin helposti kuin vaaleassa, tiedä sitten). Kasvismaidot sopii smoothiehin ja ihan ruuanlaittoon.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/19/kasvimaidot-parhaimmillaan-ruuanlaittossa
Rauhoitu. Ainakin mä syön ihan mitä lystään kunhan hetken (eli vajaa 30min) annan lääkkeen imeytyä. Hyvin on tehonnut silti.
Minä syön kaksi leipää joiden päälle jotain hyviä päällysiä. Joskus syön lisäksi myös hedelmän tai avokadon.
Jos syöt kananmunia, munakas täytteillä pitää nälkää. (Nesteeksi munakkaaseen tietty jotain muuta kuin maitotuotteita).
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:31"]
Rauhoitu. Ainakin mä syön ihan mitä lystään kunhan hetken (eli vajaa 30min) annan lääkkeen imeytyä. Hyvin on tehonnut silti.
[/quote]
Minulle lääkäri sanoi, että sellainen 4 tuntia lääkkeenotosta pitäisi olla syömättä kalsiumtuotteita tai rautavalmisteita ja tätä olen myös noudattanut. Aamupalan syön 30 min lääkkeenoton jälkeen.
Niin, kyllähän voisi syödä mutta pitäisi joka aamu syödä saman verran. Turhaan rasittaa kroppaa sahaavilla arvoilla...
Leivän päältä voin levittäen jättää, mutta juustojen ystävänä viipale tai pari kyllä houkuttaa joka kerta :D täytyykin varmaan kaivaa kurkut ja salaatit esille aamuisin ettei jää pelkälle leipä&leikkele linjalle!
Ap
Mä otan lääkkeen yöllä. Ei tarvii aamulla miettiä yhtään. Tehoaa näin ja jopa paremmin kuin aamulla otettuna.
Mun lääkäri sanoi, että ei tarvitse välttää kalsiumia. Vetelen aamupalaksi mitä huvittaa ja veriarvot on lääkityksellä hyvät.
Olipa tohtorimainen tiivistelmä. Ei sulla ainakaan vajista ole kun tuollalailla jäsentelet.
eli lääke toimii tarpeeksi hyvin.
Entäs kahvimaito? En syö aamuisin mitään, mutta kahvia tarvitsen ja siihen maitoa,
Yöllä olisikin hyvä ottaa pilleri naamaan, mutta nukuin kuin tukki herätykseen asti. Mielestäni on myös ylireagointia herätä vartavasten keskellä yötä ottamaan lääke...
Onko teillä kokemuksia esim kauramaidosta? Miltä maistuu ja sopiiko vaikka kahviin, smoothieen, munakkaaseen tai ihan semmoisenaan juotavaksi? Soijatuotteet sisältävät kalsiumia, mutta jostain kuulin että kauramaito ei.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:22"]Yöllä olisikin hyvä ottaa pilleri naamaan, mutta nukuin kuin tukki herätykseen asti. Mielestäni on myös ylireagointia herätä vartavasten keskellä yötä ottamaan lääke...
Onko teillä kokemuksia esim kauramaidosta? Miltä maistuu ja sopiiko vaikka kahviin, smoothieen, munakkaaseen tai ihan semmoisenaan juotavaksi? Soijatuotteet sisältävät kalsiumia, mutta jostain kuulin että kauramaito ei.
Ap
[/quote]
mielestäni ylireagointia on kytätä puoli päivää voitko syödä jotain kalsiumpitoista vähääkään.
Thyroxinin otto pakkausohjeen mukaan tyhjään mahaan veden kera puoli tuntia ennen ruokaa. Sitten erikseen mainittu listalääkkeistä jotka saattavat häiritä imeyttmistä . Siinä sanottu mm.kalsium ja rauta. Syö rauhassa aamukahvisi vain maidolla.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:22"]Yöllä olisikin hyvä ottaa pilleri naamaan, mutta nukuin kuin tukki herätykseen asti. Mielestäni on myös ylireagointia herätä vartavasten keskellä yötä ottamaan lääke...
Ap
[/quote]
En mä ainakaan ylireagoi jos otan just ennen nukkumaanmenoa. Aamulla ei sit tarvii ylireagoida kahvimaitojen yms kanssa.