Hei sinä elitisti/snobi/parempi ihminen!
Tykkäät panostaa laatuvaatteisiin ja -asusteisiin koko perheelle, pari ulkomaanmatkaa per vuosi, juustoja ja viinejä, lasketteluharrastus ja kesämökki, et kiroile, paheksut köyhiä ja sossupummeja ja omaat vain itsesi kaltaisia ystäviä. Hankit vain designia kotiisi ja asioit yleensä Stockmannin Herkussa.
Mitä ajattelet kun seinänaapuriksenne asettuu kolmelapsinen perhe, jossa vanhemmat matalapalkkaisissa töissä, lapsilla cittarin ja henkkamaukan vaatteet jotka kiertävät lapselta toiselle, vanhemmista toinen tupakoi ja kaljaakin otetaan ainakin kerran kuussa (lapset mummolaan!). Nauravat paljon ja mikään ei ole niin justiinsa, lapset kyllä pidetään kurissa mutta ei haittaa jos naapurin nähden kaivetaan nokkaa tai pieraistaan. Tai huudetaan että perkeleen kakara sisälle sieltä!
Miksi ette halua olla tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa? Ovat normaaliälyisiä ihmisiä, eivät vaan jaksa nipottaa (lähinnä ulkoasustaan) eivätkä välitä pitää turhia kulisseja pystyssä.
Kertokaapa! Minä olen tämän kolmilapsisen perheen äiti joka ihmettelee miksi tuttavapiirin "paremmat ihmiset" eivät koskaan halua tutustua meihin lähemmin, vaikka oikeasti ollaan aika hauskaa ja mukavaa seuraa.
Kommentit (104)
En vaan jaksa olla sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa tulee kiusaantunut olo. Jos ei ole mitään yhteistä puheenaihetta, niin ei sitä jaksa kovin kauaa jutella. Jos on jokin yhteinen mielenkiinnon kohde, niin sitten ihan jees. Minusta on hauskaa tavata ihmisiä, joilta saa hyviä vinkkejä omaan elämään, tai joilla on "mieltäylentävä" vaikutus. Tupakointi, kiroilu ja kaljan kittaus eivät täytä näitä kriteerejä.
Onpas ap:n listalla liuta stereotypioita. Esim. tuttavapiirissä perhe, jolla on rahaa, jota käytetään laadukkaisiin vaatteisiin ja harrastuksiin (koska pitää), mutta käytös on sellaista, mitä ap kuvaili omassa perheessään. Toinen perhe köyhempi, lapset pukeutuvat HM vaatteisiin, mutta viiniä siemaillaan vähän, käytöstapoja lapsilta todellakin vaaditaan justiinsa, eikä lapsille karjuta.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:14"]En vaan jaksa olla sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa tulee kiusaantunut olo. Jos ei ole mitään yhteistä puheenaihetta, niin ei sitä jaksa kovin kauaa jutella. Jos on jokin yhteinen mielenkiinnon kohde, niin sitten ihan jees. Minusta on hauskaa tavata ihmisiä, joilta saa hyviä vinkkejä omaan elämään, tai joilla on "mieltäylentävä" vaikutus. Tupakointi, kiroilu ja kaljan kittaus eivät täytä näitä kriteerejä.
[/quote]
No sehän siinä onkin, kun noita naapureita ei kiinnosta tutustua sen vertaa että selviäisi, onko meillä yhteisiä mielenkiinnon aiheita. Se, että mä tupakoin ja juon kaljaa viinin sijasta ei tee minusta tyhmää tai sellaista ihmistä kenen kanssa ei voi keskustella. Nautin keskusteluista, yleistietoni on erittäin hyvä ja olen älykäs. Heikon itsekurin omaan kyllä (tupakointi) mutta ei se voi olla syy miksi minuun ei voi tutustua. Veikkaan että omilla elitistinaapureillani on niin vahvat ennakkoluulot etteivät sen takia viitsi nähdä vaivaa tutustua minuun tai perheeseeni lainkaan.
Ap
Minua yksinkertaisesti etoo kaikki tuo mitä kuvailit. Tuon tason juntteus on minulle niin vastenmielistä, että nenäni kehittää hajun kun tulet lähelle, vaikket todellisuudessa välttämättä haisisikaan miltään. En voi sietää mekastavia juntteja, enkä ymmärrä ihmisiä kenelle piereskely tai nenän kaivaminen eivät ole vastenmielisiä asioita. Onneksi minun auinalueellani ei ole varaa asuntoon kuin erittäin hyvätuloisilla.
OT, mutta voisiko joku selittää miksi viinin juominen on "siemailua" ja "hienostelua", mutta kaljan, lonkun ja niiden kammottavien limusiiderien (joilla ei ole mitään tekemistä aidon siiderin kanssa) on rehti.
Ja jos joku juo kaksi hyvää viskiä baarissa, niin hän on epäilyttävä (varsinkin jos on nainen), mutta jos vetää viisi tuoppia keppanaa, eli 2,5 l olutta, niin on kunnon ihminen, joka on vain vähän rentoutumassa.
Ei tajuu, ei.
Siis "kaljan, lonkun ja limusiiderien juominen on rehtiä.
Sori
27
Miten joku voi sanoa lastaan perkeleen kakaraksi.... :(
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:32"]
OT, mutta voisiko joku selittää miksi viinin juominen on "siemailua" ja "hienostelua", mutta kaljan, lonkun ja niiden kammottavien limusiiderien (joilla ei ole mitään tekemistä aidon siiderin kanssa) on rehti.
Ja jos joku juo kaksi hyvää viskiä baarissa, niin hän on epäilyttävä (varsinkin jos on nainen), mutta jos vetää viisi tuoppia keppanaa, eli 2,5 l olutta, niin on kunnon ihminen, joka on vain vähän rentoutumassa.
Ei tajuu, ei.
[/quote]
Minusta on kyllä ihan sama mitä alkoholijuomaa juo, jos sitä juo liikaa, ei se anna kenestäkään hyvää kuvaa. Toisaalta jos joku nauttii "limusiiderin" mausta, niin en pidä sellaisen juomista mitenkään automaattisesti sivistymättömänä jos se jää yhteen tai kahteen. Humaltuminen on sivistymätöntä, vaikka lasissa olisi Dom Perignonia. Valitettavasti olen joutunut tutustumaan sekä köyhiin että rikkaisiin juoppoihin. Toiselle kelpaa hätätilassa vaikka pakkasneste ja toinen juo kallista viskiä. Yhtä epämiellyttävää seuraa ovat molemmat.
Koska olet kuin äitini ja tajuan pitää sellaisiin kohteliaasti etäisyyttä. t: "saatanan kakara"
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:14"]En vaan jaksa olla sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa tulee kiusaantunut olo. Jos ei ole mitään yhteistä puheenaihetta, niin ei sitä jaksa kovin kauaa jutella. Jos on jokin yhteinen mielenkiinnon kohde, niin sitten ihan jees. Minusta on hauskaa tavata ihmisiä, joilta saa hyviä vinkkejä omaan elämään, tai joilla on "mieltäylentävä" vaikutus. Tupakointi, kiroilu ja kaljan kittaus eivät täytä näitä kriteerejä.
[/quote]
No sehän siinä onkin, kun noita naapureita ei kiinnosta tutustua sen vertaa että selviäisi, onko meillä yhteisiä mielenkiinnon aiheita. Se, että mä tupakoin ja juon kaljaa viinin sijasta ei tee minusta tyhmää tai sellaista ihmistä kenen kanssa ei voi keskustella. Nautin keskusteluista, yleistietoni on erittäin hyvä ja olen älykäs. Heikon itsekurin omaan kyllä (tupakointi) mutta ei se voi olla syy miksi minuun ei voi tutustua. Veikkaan että omilla elitistinaapureillani on niin vahvat ennakkoluulot etteivät sen takia viitsi nähdä vaivaa tutustua minuun tai perheeseeni lainkaan.
Ap
[/quote]
Jes! Muut eivät tutustu sinuun, mutta sinä tiedät kertoa heidän olevan elitistejä ja muutenkin tosi ikäviä ihmisiä.
Olen kolmen lapsen äiti ja kotirouva. Miehellä on huippupalkkainen työ. Molemmilla akateemiset koulutukset ja työuraa takana ja edessä. Emme laskettele. Käymme Stockmannin Herkussa, mutta myös Lidilissä ja K- ja S-ketjujen liikkeissä. Vaatteet ostamme sävysävyyn ja sopivilla mitoituksilla unohtamatta niiden toiminnallisuutta ja käyttömukavuutta. Jokunen sisävaate löytyy H & M:stäkin. Meillä on designia ja Ikeaa sovussa keskenään. Myös vanhaa tavaraa. Meillä ei ole tauluteeveetä.
Pyrimme käyttämään ison osan vaatteista loppuun kierrättämällä lapselta toiselle. Huollan pyykin taidolla, joten ne näyttävät siisteiltä. Jo ostohetkellä valitsen malleja, jotka eivät heti näytä pieniltä ts riittävän kapea mitoitus ja hitusen ylipitkät hihat ja helmanpituus. A-linjainen toimii kauan esim tytön mekoissa ja takeissa. Ostan myös tarjouksesta, kunhan saan mitä tahdon.
Ainoa syy miksi emme haluaisi olla kovin läheisesti tekemisissä kanssanne kertomasi mukaan olisi, että jos tupakoisitte joka päivä ja haisisitte siksi pahalle. Oluen juonti humaltumistarkoituksessa haittaisi myös, jos se toistuisi joka viikko tai ehkä kuukausikin. Siisti hiprakka silloin tällöin turvallisessa seurassa olisi ok. Kuitenkin tuttavapiirissämme on myös jokunen sauhuttelija ja toki viinin tai oluen lipittäjäkin. Meillä käy liian vähän vieraita. Hirveä työ pitää kotia edustuskuntoisena ja lipeän siitä usein!
Syömme paljon luomua. Olemme kulinaristeja. Yksinkertainen hyvistä raaka-aineeista itse tehty ruoka on aivan parasta! Lapset syövät joskus eineksiäkin. Olen ruokarajoitteinen, mutta jos siistiltä pöydältä tai astioista jotain tarjoaisit, niin voisin ottaa esim kupillisen kahvia ja palan tummaasuklaata oikein hienosti kanssasi! Ok, kyllä se perus keksikin kävisi, mutta suklaa on herkkuani!
Oikeasti elän luonteeni mukaisesti. Olen ollut perfektionisti, mutta löysännyt pipoani jo. Olen myös vieraanvarainen. Harmistun, kun minua pidetään erikoisena tai hienona, kun haluan tarjota mielestäni hyvää. Kysyisin mistä pidät ja ystävinä haluaisin tarjota sinulle sitä. Olen oikeasti elänyt vaiherikkaan elämän;) Kaikkea en kertoisi sinullekaan, vaikka tuntisimme kauankin. Ehkä sitten vanhana, kun ei olisi muutakaan tekemistä;)
Mene ihmeessä omana itsenäsi juttusille naapurisi kanssa:)
Yksi sana: sivistys.
Toisilla sitä on, toisilla ei.
Sillä ei ole mitään tekemistä sosiaalisen taustan, kulutustottumusten tai rahatilanteen kanssa, mutta usein sosioekonominen tilanne kyllä korreloi sielun syvyyden ja käytöstapojen kanssa.
Varakkaat ja menestyvät ihmiset ovat (pääasiassa) ihan yhtä rentoja kuin muutkin. Kateus ja turha vastakkainasettelu värittää heistä ”ylimielisiä” ja tylsiä.
Mulle on ihan sama muuten kunhan olette hiljaa. Jos ette niin hommaan teille häädön.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:59"]
Tykkäät panostaa laatuvaatteisiin ja -asusteisiin koko perheelle, pari ulkomaanmatkaa per vuosi, juustoja ja viinejä, lasketteluharrastus ja kesämökki, et kiroile, paheksut köyhiä ja sossupummeja ja omaat vain itsesi kaltaisia ystäviä. Hankit vain designia kotiisi ja asioit yleensä Stockmannin Herkussa. Mitä ajattelet kun seinänaapuriksenne asettuu kolmelapsinen perhe, jossa vanhemmat matalapalkkaisissa töissä, lapsilla cittarin ja henkkamaukan vaatteet jotka kiertävät lapselta toiselle, vanhemmista toinen tupakoi ja kaljaakin otetaan ainakin kerran kuussa (lapset mummolaan!). Nauravat paljon ja mikään ei ole niin justiinsa, lapset kyllä pidetään kurissa mutta ei haittaa jos naapurin nähden kaivetaan nokkaa tai pieraistaan. Tai huudetaan että perkeleen kakara sisälle sieltä! Miksi ette halua olla tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa? Ovat normaaliälyisiä ihmisiä, eivät vaan jaksa nipottaa (lähinnä ulkoasustaan) eivätkä välitä pitää turhia kulisseja pystyssä. Kertokaapa! Minä olen tämän kolmilapsisen perheen äiti joka ihmettelee miksi tuttavapiirin "paremmat ihmiset" eivät koskaan halua tutustua meihin lähemmin, vaikka oikeasti ollaan aika hauskaa ja mukavaa seuraa.
Laatuvaatteisiin panostaminen säästää rahaa, koska ne kestävät paremmin, varsinkin kun ne hoitaa hyvin. Ulkomaille meidän 5-henkisellä perheellä on varaa matkustaa n. joka toinen vuosi. Juustoja ja viinejä, muutenkin hyvää ruokaa, joo. Kukapa sitä omasta mielestään pahaa ruokaa söisi? Kukaan meistä ei laskettele, mies ja lapset hiihtää murtsikkaa lähimaisemissa. Appivanhempien kesämökillä viihdytään. Kiroilen tarvittaessa.
Sossua väärinkäyttäviä ihmisiä on todella vähän, parempi jättää heidät omaan arvoonsa. Valtava enemmistö sossun asiakkaista on saamansa tuen tarpeessa. Ystäväpiiri koostuu kyllä samanmielisistä ihmisistä, niinkuin varmaan kaikilla. Stockan Herkku on yksi stadin kolmesta parhaasta ruokakaupasta, asioin siellä n. kerran kuussa.
En erota mistä kaupasta ihmisten vaatteet on ostettu. Lasten vaatteiden kierrättäminen on fiksua; minäkin käytin lapsena vanhempien sisarusteni vaatteita ja sama meininki on jatkunut omassa perheessäni. Mielestäni nenän kaivaminen, suu auki haukottelu tai röyhtäily päin toista on epäkohteliasta. Jos pieru pääsee, niin ei sille mitään voi, pääasia ettei sitä kommentoi. Jokaisella on joskus "perkeleen kakara", joten se siitä.
En ymmärrä miksi oletat, että en haluaisi olla tekemisissä ko. ihmisten kanssa. Tosin en ole snobi eli hienostelija eli nousukas. Olen eliittiä siinä mielessä että olen korkeasti koulutettu. Sisarukseni ja minä olemme sukumme ensimmäiset ylioppilaat, äitimme oli yh. Olen sivistynyt ja hyvin kasvatettu, suvaitsevainen. Tuloni ovat epäsäännölliset ja useimmiten pienet mutta riittävät, mieheni samoin. Olemme taiteen freelancereitä.
Minua kyllä rasittaa jos jollakin on niin vahva alemmuuskompleksi, että hän olettaa, että olen suvaitsematon ja ylenkatseellinen vain siksi, että elämäntapani ja arvoni ovat toisenlaiset kuin hänellä itsellään on. Jos luonteet natsaa, ei hauskaa naapurisuhdetta estä mikään.
Et kerro avauksessa mikä teitä kiinnostaa, mistä aiheista haluatte keskustella ja väitellä, mitä teette vapaa-aikananne. Eiköhän se ole oleellisempi asia kun muodostaa ihmissuhteita kuin se, mistä kaupoista lasten vaatteet on ostettu. Ai niin, meillä on kotona kalusteita molempien lapsuuden kodeista sekä Artekista, Skannosta, Ikeasta ja kierrätyskeskuksesta. Uusin mööpeli taitaa olla n. 5 v. vanha. :)
Minä en ole naapurisi, enkä liioin ole kovin monesta muusta asiasta kanssasi eri mieltä, mutta:
Jos olet sukusi ensimmäinen ylioppilas, jos äitisi oli eronnut yh. (et kertonut oliko isäsi kuollut) ja jos olet itse, omilla aikaansaannoksillasi ja ponnisteluillasi saanut kokoon vähän varallisuutta tai kohtalaiset tulot, niin kyllä Sinä sitten olet keskiluokkainen nousukas.
Eliitti syntyy rikkaana.
Sivistynyt olet ehkä sillä tavoin, että tiedät paljon asioita, osaat ehkä useampaakin kieltä ja tunnet hyvin historiaa, etenkin taide-.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliälyiset vanhemmat ei tupakoi.
Tarkoitatko siis, että esim. sodanjälkeisen Saksan (Liittotasavallan, BRD:n) kansalaisista ja vanhemmista yli puolet oli vajaaälyisiä aina jonnekin 1900- ja 2000-lukujen vaihteeseen asti?
Tässä mun syyt:
1) ap:sta paistaa kilometrin päähän negatiivisuus, halu kaivella "paremmista ihmisistä" vikoja, ennakkoluuloisuus ja uhmakkuus
2) en pidä kiroilusta tai kovaäänisyydestä, en käytä alkoholia tai polta, pukeudun kauniisti ja siististi, olen luonteeltani aika pidättyväinen. Tämä on kaikki minulle aitoa, joten lähtökohtaisesti ärsyttää se jos ap pitää minua automaattisesti teeskentelijänä. Toisin sanoen, ap:n kaltaiset rempseät ihmiset ja minunlaiset ihmiset tuntevat ihan luontaista vieroksuntaa. Minusta se on erilaisuutta, mutta alemmuudentuntoisen ap:n mielestä kyse on hienostelusta, kulisseista, estoisuudesta...huoh.
3) en tunne oloani mukavaksi ihmisten seurassa joilla ei ole käytöstapoja. julkipiereskely ja nenänkaivaminen ovat aika alkeellisia asioita. Jos niitä haluaa harrastaa, siitä vaan, mutta minun ei tarvitse sitä katsella.
4)olen akateeminen ja tulemme hyvin toimeen, mutta nämä asiat eivät ole niin isoja juttuja että tuntisin tarvetta korostaa. Ap:n kaltaisista tyypeistä kokemus on se että nämä seikat ärsyttävät niin että ne on pakko vetää jatkuvasti esiin jotenkin puolinaljaillen "Mitäs mieltä MAISTERI nyt tästä on?"-tyyliin, tai "Ei meillä vaan olisi varaa... (joo, eikä meillä ole varaa kaljoitella kerran kuussa eikä tupakoida, siitä jo säästyy vuodessa vähintään yhden merkkilaukun tai kaupunkiloman hinta)
5)tämän matelemisen kääntöpuolella on usein se että nämä alemmuudentuntoiset kailottavat sitten "parempien" tuttujensa asioita omille kavereilleen brassailevasti tyyliin "minäpäs tunnenkin x:n".
En osaa päättää mihin ryhmään kuulun. Voitin aikoinaan lotossa jonka potin kasvatin sijoituksilla, nykyään kymmeniä miljoonia ns. "löysää rahaa", eli voisin ostaa vaikka 20 Bentleytä jos haluaisin eikä tekisi vieläkään tiukkaa. Asun isossa ja hienossa talossa, MUTTA olen enemmänkin "sivistymätön juntti". En ravaa teattereissa, museoissa jne. Snobit ja elitistit ja wannabe sellaiset ovat porukkaa jota itse katson alaspäin. Oikein oksettaa sellainen muka paremmuus. Siksi välttelen näitä, eli myös isoa osaa naapureista. Välillä nuo yrittää tulla hieromaan läheisempää tuttavuutta koska luulevat rahan tekevän meistä samaa kastia. Pari kertaa naapurin pukugeeliletti yllättynytkin kun espressolla poikennut kun kylässä onkin ollut kaveri vuosien takaa, väkivaltaverkkarit jalassa ja tokmannilta ostettu paita päällä. Tajuaa kyllä onneksi suhteellisen nopeasti liueta paikalta kun huomaa ettemme hirveesti hänen kanssaan puhu, mitä nyt vastauksia kysymyksiin. Löytyy heistä muutama siedettävä henkilö, mutta muuten ovat aivan oksettavan vastenmielistä sakkia paremmuus komplekseineen.
Tässä muutamasta kommentista paistaa melkoinen ennakkoluuloisuus. Itse ollaan "rentoja ja aitoja" nenänkaiveluineen ja kaljankittaamisineen ja seiskanlukemisineen. Ei vaan ymmärretä että teatteri, museot, viinit ja juustot ovat ihan yhtä aitoa niille, jotka niistä pitävät. Ymmärrättekö, PITÄVÄT. Ja jos hyvä käytös on osoitettu päähän lapsesta saakka, se on luontevaa, ja toisin toimiminen ei vaan onnistu. Sellaiselle ihmisille toisenlainen elämä olisi kulissi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:59"]Mitä ajattelet kun seinänaapuriksenne asettuu kolmelapsinen perhe, jossa vanhemmat matalapalkkaisissa töissä --[/quote]
Enpä ole joutunut ajattelemaan, kun ei tähän taloon ole pienituloisilla asiaa, ellei sitten ole perittyä tai esim. lottovoitettua rahaa. Neliöhinta (toteutuneissa kauppahinnoissa) on tässä talossa noin 6000 e, joten hirveän isoa perheasuntoa ei matalapalkkaiset täältä voi ostaa...