Hei sinä elitisti/snobi/parempi ihminen!
Tykkäät panostaa laatuvaatteisiin ja -asusteisiin koko perheelle, pari ulkomaanmatkaa per vuosi, juustoja ja viinejä, lasketteluharrastus ja kesämökki, et kiroile, paheksut köyhiä ja sossupummeja ja omaat vain itsesi kaltaisia ystäviä. Hankit vain designia kotiisi ja asioit yleensä Stockmannin Herkussa.
Mitä ajattelet kun seinänaapuriksenne asettuu kolmelapsinen perhe, jossa vanhemmat matalapalkkaisissa töissä, lapsilla cittarin ja henkkamaukan vaatteet jotka kiertävät lapselta toiselle, vanhemmista toinen tupakoi ja kaljaakin otetaan ainakin kerran kuussa (lapset mummolaan!). Nauravat paljon ja mikään ei ole niin justiinsa, lapset kyllä pidetään kurissa mutta ei haittaa jos naapurin nähden kaivetaan nokkaa tai pieraistaan. Tai huudetaan että perkeleen kakara sisälle sieltä!
Miksi ette halua olla tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa? Ovat normaaliälyisiä ihmisiä, eivät vaan jaksa nipottaa (lähinnä ulkoasustaan) eivätkä välitä pitää turhia kulisseja pystyssä.
Kertokaapa! Minä olen tämän kolmilapsisen perheen äiti joka ihmettelee miksi tuttavapiirin "paremmat ihmiset" eivät koskaan halua tutustua meihin lähemmin, vaikka oikeasti ollaan aika hauskaa ja mukavaa seuraa.
Kommentit (104)
Ap piti selkeästi heidän elämäntapaansa parempana, hän oli siis mielestäni tämän tarinan "elitisti". Uskon että tämä asenne välittyy myös keskusteluissa, hänen kanssaan ei varmaankaan ole mukavaa vaihtaa sitä muutamaa sanaa postilaatikolla. Nämä "rempseät" tapaukset harvemmin osaavat antaa keskusteluissa muille tilaa, tai kunnioittaa sitä onko muilla kiire.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:21"]Meillä on varakkaita elitistejä ystävinä, niiden kanssa on ihan hauskaa. Ymmärtävät että meillä ei ole yhtä paljon rahaa, ja me ymmärrämme että raha ei tee onnelliseksi. Mukava on aina välillä istua heidän kanssaan iltaa. Puolin ja toisin nähdään sitä toisenlaistakin elämää. Vanha ystävyys menee maallisten seikkojen edelle! [/quote] Kiva kuulla! Oletteko siis lapsuudenystäviä? Minun läheisin ystäväni yli 30 vuoden ajalta tapasi elitistimiehen ja sen jälkeen ystäväni lapsineen ei ole halunnut viettää kanssamme aikaa. Kummilastanikaan näen enää kerran-pari vuodessa. Jännä juttu, välimme kuitenkin ystävään ovat hyvät mutta kutsuja esim. kylään ei tule eikä tuo mies ole koskaan käynyt meillä kutsuista huolimatta. Tätä ystävä monesti pahoittelee ja keksii tekosyitä. Ap
[/quote]
Ei lapsuuden, mutta nuoruuden ystäviä. Olen kyllä tosi iloinen, että ystävyytemme on kestänyt ja kestää.
Sori, mekaanikon hommat kutsuvat..
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:17"]
Siellähän nuo kipristelee design-taloissaan kaiken krääsän ja turhuuden keskellä pää tyhjänä, suunnitelmia tasan nolla, ja vaisto vikisee: tarttis tehrä jotain! Mutta ei ole kuin vain se hömppämiljöö hienohelmoineen ja tyhjine sanoineen. Hankkikaa elämä!
[/quote]
Mun mielestä se elämä ei oo oikeen mielekästä jos elämä on piereskelyä, nenänkaivamista,saunakaljoja, kiroilua, huutamista ja lasten vaatteet kiertää jokaisella niin kauan että kuluu puhki (toki äkkiähän ne cittarin vaatteet kuluu ja uusia joutuu ostaan usein).
Mut kaikilla on oma käsitys siitä mikä on kivaa elämää.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:26"]Olisi kiva jos ap palaisi kommentoimaan. Onnistuukohan?
[/quote]
Joo täällä ollaan. En oikein osaa sanoa mitään, vastaukset ovat olleet sellaisia kuin pelkäsinkin. Eli ymmärrän asian näin: jos en kiroilisi, tupakoisi ja lopettaisimme "rempseän" tyylimme ja pistäisimme kulisseja pystyssä, voisi elitistinaapurini jopa haluta tutustua meihin. Jotenkin surullista. Mutta hei, meillä on paljon ystäviä - samankaltaisia juntteja kuin me - joten pärjätään näinkin. Oma toivomukseni kuitenkin on, että kannattaa heittää ne ennakkoluulot romukoppaan.
Ap
[/quote]
Ap, minulla on yksi kaltaisesi ystävä. Tai entinen ystävä. Hänen mielestään minä kuvittelen olevani "parempaa väkeä", minun mielestäni hän käyttäytyy huonosti. Ja hyvät tavat ovat muiden huomioon ottamista, ei elvistelyä.
Tälle alueelle vähemmän onneksi pesiytyy ap:n kaltaisia moukkia. Ei vaan kiinnosta yhtään tutustua moisiin ihmisiin.
En ole elitisti tai snobi, mutta en pidä kiroilusta. Joskus kiroilu osuu oikeaan kohtaan mutta en jaksa sitä vittu sitä ja vittu tätä hokenista. Se ärsyttää jos tupakoiva ihminen valittaa köyhyyttään! Aski päivässä polttavalla menee n. 200 € /kk röökiin. Mikäs siinä jos on varaa, mutta ainakaan rahan puutteesta ei kannata valittaa.
En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta vastaanpa ap:lle silti, sillä laitoin välit poikki erään lapsuudenystäväni kanssa, kun hänestä tuli sinun kaltaisesi. ja syyt olivat että hän ei arvostanut itseään, eikä kunnioittanut puolisoaan eikä myöskään minua eikä lapsiaan. Puhui lapsilleen rumasti, haukkui miestään julkisesti, pukeutui verkkareihin ja tarjosi kalapuikkoja kun kutsui minut lapsineni kylään ymv. Viimeinen tikki oli minulle kun hän retkahti työmatkalla työkaveriinsa ja kertoi pettämisestään minulle, en halua olla tekemisissä ihmisen kanssa joka valehtelee puolisolleen ja pettää.
Ap vain luulee, että naapurit on elitistisiä.
Ensinnäkään tuommoisella mainitsemallasi rupuperheellä ei ole tarpeeksi rahaa jotta voisivat muuttaa tänne Espoon Haukilahteen meidän naapuriin :D
En ymmärrä ap:ta. Oliko hänen alkuperäinen ongelmansa se, etteivät naapurit halua alkaa olemaan tuttavia heidän kanssaa vai se, ettei naapurit tervehdi pihalla.
Jos ongelma on toi eka eli ei haluta tutustua paremmin niin sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa miten ap käyttäytyy tai ovatko naapurit "elitistisiä" tms. Meistä monella on vaan niin kiireinen elämä ja jo valmiiksi tuttavia riittämiin, ettei ole tarvis solmia uusia tuttavuussuhteita. Tai jotkut meistä vaan nauttii elämästä ihan vaan oman perheen kanssa kotioloissa eikä tarvi siihen mitään muita ihmisiä. Outoa ajatella, että kaikki haluaisivat lähtökohtaisesti tutustua muihin ihmisiin. Eivät halua.
Jos taas ongelma on, etteivät naapurit tervehdi, niin syy voi olla osittain sama kuin tohon ekaan ongelmaan. Jos ei haluta tutustua kehenkään niin pelätään, että jo se tervehtiminen antaa olettamuksen, että kohta ollaan kavereita ja kyläillään puolin ja toisin. Minusta kuuluu kyllä hyviin tapoihin tervehtiä naapuria, mutta en sitä nyt niin hirveänä loukkauksena pitäisi, jos joku ei tervehtisi. Ei oo mun tappio.
Relaa ap äläkä mieti, että kaikki asiat johtuisi jotenkin susta ja sun tekemisistäsi!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:59"]
Minä olen tämän kolmilapsisen perheen äiti joka ihmettelee miksi tuttavapiirin "paremmat ihmiset" eivät koskaan halua tutustua meihin lähemmin, vaikka oikeasti ollaan aika hauskaa ja mukavaa seuraa.
[/quote]
Totuus? Jos seurustelee tuollaisten koirien kanssa, niin seuraavana päivänä herää kutiavien kirppujen kera.
t: Kotirouva Kauniaisista
Ap, miksi muutatte alueelle jossa toisten perheiden lapsetKIN ovat elitistejä, joten eihän teidän tavislapsilla ole sitten samanhenkisiä kavereitakaan alueella, jos eivät harrasta ratsastusta, balettia, tennistä, purjehdusta tai golfia?
Siksi uskon että tämä aloitus on huonotasoinen provo. Fiksussa provossa olisit sentään ihmetellyt että miksi teidän lapsiakin syrjitään näiden hienohelmojen toimesta? ;-)
Tässä sen taas näkee! WT-perheellinen pitää ihan NORMAALEJA perheitä elitistisinä ja snobeina koska eivät melua eivätkä haise!
En tiedä olenko akateeminen; olen ylioppilas ja AMK:sta valmistunut. Annoin sinulle AP yläpeukun aloituksestasi. Ystäväpiiriini kuuluu ihmisiä molemmista kuvailemistasi kategorioista, ja täytyy sanoa, että viihdyn parhaiten juuri teidänlaistenne ihmisten seurassa ja tunnun kuuluvani samaan ryhmään. Syitä: ei turhaa nipottamista, ei hienostelua, jalat maassa.
innostavasta avauksesta huolimatta ap:tä ei ilmeisesti kiinnosta keskustelupaltalla keskustelu. Hän kävi vain tuulettamassa omia ennakkoluulojaan.
Olen pettynyt. Mua olisi kiinnostanut esim. minkä kirjan ap on lukenut viimeksi, minkä leffan nähnyt tai mitä tv-sarjoja hän seuraa, mitä lehtiä hänelle tulee, mikä radiokanava on hänen kotonaan auki. Mitä hän lukee/ on lukenut lapsilleen?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 16:25"]
Olipas aika moukkamaisia vastauksia ja paljon. 1) Kalliilla alueella voi asua köyhiä 2) Tupakointi ei ole aina oma valinta eikä koskaan mikään mittari tai merkki yhtään mistään.
[/quote]
No jopas!! Kukas se on sulle tupakan väkisin suuhun tunkenut ja vielä niin monet kerrat, että tulit nikotiinista riippuvaiseksi? Ja kyllä, tänä päivänä tupakointi todellakin on mittari jostain..nimittäin ainakin tyhmyydestä ja monesti - ei tosin ihan aina - myös alemmasta sosiaaliluokasta.
Eihän ne muumit ja vilionkatkaa tuu toimeen.
Olipas aika moukkamaisia vastauksia ja paljon. 1) Kalliilla alueella voi asua köyhiä 2) Tupakointi ei ole aina oma valinta eikä koskaan mikään mittari tai merkki yhtään mistään.
Sääli, että ap häipyi. Olisin mielellöni jatkanut keskustelua/ väittelyä hänen kanssaan. Eikä hän edes vastannut kysymyksiini. Hmh.
17