Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ruotsinkieliset itsekkäitä?

Vierailija
05.11.2014 |

Tuli vaan mieleen, että kaikkein fanaattisimmin suomenkielisten pakkoruotsia vaativat nimenomaan ruotsinkieliset, mikä tuntuu aika itsekkäältä. Enpä muista tuollaista oman kielen pakottamista muille tapahtuneen muualla kuin vanhassa Etelä-Afrikassa sekä vanhoissa siirtomaissa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:52"]

Mitä sitten? Ei kaksikielisyys tuo mitään pakkokieltä tulleessaan. Ja vähemmistöjen kokohan on suhteessa sama, joten aika outoa, että EU-naapurimaissa vähemmistöjä kohdellaan täysin eri tavalla.

[/quote]

Suomalaiset on Ruotsissa mamuja, eihän Suomessakaan ole mitään pakkosomaliaa.

[/quote]

Mitäpä jos olisi ollut hereillä historian tunneilla? Ruotsissa on alkuperäinen suomenkielinen vähemmistö. Vuonna 1809 sekä ruotsinkielisiä että suomenkielisiä jäi rajan "väärälle puolelle", joten Ruotsin alueelle jääneet suomenkieliset ovat ihan yhtä vähän mamuja kuin ovat Suomen alueelle jääneet ruotsinkieliset.

Vierailija
22/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt sitä kun RKP halusi että osa maahanmuuttajista opiskelee suomen sijaan ruotsin. Tuo jos mikä on itsekästä ajattelua, koska ainoana tavoitteena oli nostaa ruotsinkielisten määrää Suomessa. Voi mamulla olla integroituminen vähän hankalaa, mutta hei, ruotsinkielisten etu, niin mitäpä tuota kyseenalaistamaan.

Ihan sama sen kanssa että 95% kansasta pakotetaan opiskelemaan 5% vähemmistön kieltä, vaikka näistä suurin osa hallitsee suomen ihan hyvin. Siinä voisi tilalla lukea jotakin sellaista kieltä, millä on miljoonia englannintaidottomia puhujia maailmassa, mutta hei, ruotsinkilisten etu, eikä oikeastaan edes etu, vaan halu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEJ

Vierailija
24/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:06"]

Miettikää nyt sitä kun RKP halusi että osa maahanmuuttajista opiskelee suomen sijaan ruotsin. Tuo jos mikä on itsekästä ajattelua, koska ainoana tavoitteena oli nostaa ruotsinkielisten määrää Suomessa. Voi mamulla olla integroituminen vähän hankalaa, mutta hei, ruotsinkielisten etu, niin mitäpä tuota kyseenalaistamaan.

Ihan sama sen kanssa että 95% kansasta pakotetaan opiskelemaan 5% vähemmistön kieltä, vaikka näistä suurin osa hallitsee suomen ihan hyvin. Siinä voisi tilalla lukea jotakin sellaista kieltä, millä on miljoonia englannintaidottomia puhujia maailmassa, mutta hei, ruotsinkilisten etu, eikä oikeastaan edes etu, vaan halu.

[/quote]

Niinpä. Maahanmuuttajia on kusetettu ihan täysin ja annettu ymmärtää, että Suomessa olisi oikeasti kaksi rinnakkaista kieltä.

"Many immigrants moving to the capital region from Ostrobothnia, a region with a Swedish-speaking majority, say they feel cheated. According to them, they were kept in the dark about the fact that Swedish-language skills would not suffice for launching a career in Helsinki—or anywhere else in Finland."

http://yle.fi/uutiset/immigrants_learning_swedish_over_finnish_run_into_problems/5664606

Vierailija
25/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa ruotsia, niin pääsette tästäkin kompleksista. Itse olen harrastanut toista kotimaista jo vuosikymmenen. HBL on tilattu ja seuraan erinomaista femman kanavaa telkkarissa. Työpaikalla eivät enää vaihda keskustelukieltä suomeksi, kun tulen paikalle, siitä olen onnellinen ja vähän ylpeäkin.

Vierailija
26/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:05"]

Mitäpä jos olisi ollut hereillä historian tunneilla? Ruotsissa on alkuperäinen suomenkielinen vähemmistö. Vuonna 1809 sekä ruotsinkielisiä että suomenkielisiä jäi rajan "väärälle puolelle", joten Ruotsin alueelle jääneet suomenkieliset ovat ihan yhtä vähän mamuja kuin ovat Suomen alueelle jääneet ruotsinkieliset.

[/quote]

Siinä on vain se ero, että ne Ruotsin puolelle v. 1809 jääneiden jälkeläiset ei puhu Suomea v. 2014. Kun ei puhu moni 1970 syntynytkään, joiden vanhemmat meni Volvolle töihin.

Vierailija
27/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:14"]

Opetelkaa ruotsia, niin pääsette tästäkin kompleksista. Itse olen harrastanut toista kotimaista jo vuosikymmenen. HBL on tilattu ja seuraan erinomaista femman kanavaa telkkarissa. Työpaikalla eivät enää vaihda keskustelukieltä suomeksi, kun tulen paikalle, siitä olen onnellinen ja vähän ylpeäkin.

[/quote]

Mitäpä jos ihmiset saisivat harrastaa tätä harrastusta VAPAAEHTOISESTI? Yleensä pakotetut harrastukset eivät johda hyvään lopputulokseen, kuten ei tässäkään tapauksessa (suomalaisten ruotsin taito on keskimäärin surkea, vaikka jokainen pakotetaan sitä opiskelemaan).

Vierailija
28/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:05"]

[/quote]

Siinä on vain se ero, että ne Ruotsin puolelle v. 1809 jääneiden jälkeläiset ei puhu Suomea v. 2014. Kun ei puhu moni 1970 syntynytkään, joiden vanhemmat meni Volvolle töihin.

[/quote]

Puhuvat meänkieltä, joka on suomen kielen murre.

Ja kun Ruotsin kielipolitiikka on ollut sitä, että suomen kielen puhuminen on ollut kiellettyä (ja siksi sitä ei kaikki enää puhu) niin onko se joku peruste olla korjaamatta kielipolitiikka nyt ???

Vierailija
29/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:18"]

Ja kun Ruotsin kielipolitiikka on ollut sitä, että suomen kielen puhuminen on ollut kiellettyä (ja siksi sitä ei kaikki enää puhu) niin onko se joku peruste olla korjaamatta kielipolitiikka nyt ???

[/quote]

Eli siis pakottaa kantaruotsalaiset opettelemaan suomea? Siihenhän tuolla kommentissa viitattiin mistä tämä keskustelu alkoi. On se aika hullua pakottaa kantaruotsalaiset opettelemaan suomea, kun ruotsinsuomaisetkin puhuvat nykyään mielummin ruotsia. Tosin en minä kannata pakkoruotsiakaan Suomessa.

Vierailija
30/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:14"]

[/quote]

Miten sinunkaltaisesi puupäät aina kuvittelevat että kyse on ruotsin osaamisesta? Minä puhun ja kirjoitan täydellistä ruotsia, koska olen sitä opiskellut menestyksellä yläasteen, lukion ja ammattikorkean. Tuo taito on kuitenkin täysin turha kuten itsekin toit esille, jos saavutat sillä ainoastaan sen että voit työpaikalla nöyristellä uppiniskaisille molopäille keskustelemalla heidän kanssaan ruotsiksi, vaikka kaikki osaavat suomea. Vai tarvitsetko ruotsin taitoa ihan oikeasti jossain? Missä siit on hyötyä sinulle, mitä et kykenisi esimerksiksi englanniksi selvittämään?

Toivottavasti lapseni ollessa sen ikäinen, voi opiskella haluamaansa ja itselle hyödyllistä kieltä sen sijaan että taivutaan viiden prosentin itsekkäisiin vaatimuksiin.

Vierailija
31/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, aika mielenkiintoinen peukutusjakauma tässä keskustelussa. Melkein kaikissa pakkoruotsikeskusteluissa mitä minä olen täällä nähnyt peukutukset on menny päinvastoin. Pakkoruotsia kritisoivat kommentit on ollut aina monta kertaa peukutetuimpia kuin pakkoruotsia kannattavat. Taitaa olla jollain joku peukutusbotti käytössä.

Vierailija
32/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:12"]

Hmm, aika mielenkiintoinen peukutusjakauma tässä keskustelussa. Melkein kaikissa pakkoruotsikeskusteluissa mitä minä olen täällä nähnyt peukutukset on menny päinvastoin. Pakkoruotsia kritisoivat kommentit on ollut aina monta kertaa peukutetuimpia kuin pakkoruotsia kannattavat. Taitaa olla jollain joku peukutusbotti käytössä.

[/quote]

Kun ei argumentit riitä niin ei muuta kuin peukutusbottikäyttön!

Vierailija
33/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 19:18"]

[/quote]

Eli siis pakottaa kantaruotsalaiset opettelemaan suomea? Siihenhän tuolla kommentissa viitattiin mistä tämä keskustelu alkoi. On se aika hullua pakottaa kantaruotsalaiset opettelemaan suomea, kun ruotsinsuomaisetkin puhuvat nykyään mielummin ruotsia. Tosin en minä kannata pakkoruotsiakaan Suomessa.

[/quote]

Olisi loogista harmonisoida Suomen ja Ruotsin kielipolitiikat. Tätähän EU:kin suosittelee. Vähemmistöt ovat samankokoiset, mailla on yhteistä historiaa, kaupankäyntiä jne jne. Varmaan aika helposti saavutetaisiin sopiva tasapainotila, jossa vähemmistöjen asema olisi riittävän hyvä, mutta ei kohtuuton. Käytännössä siis ruotsin kielen asema Suomessa heikkenisi jonkin verran (esim. pakkoruotsi ja virkamiesten ruotsintaitovaatimukset pois) ja suomen asema Ruotsissa paranisi (esim. oikeus suomenkieliseen kouluun ja päivähoitoon).

Vierailija
34/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:34"]

Tuli vaan mieleen, että kaikkein fanaattisimmin suomenkielisten pakkoruotsia vaativat nimenomaan ruotsinkieliset, mikä tuntuu aika itsekkäältä. Enpä muista tuollaista oman kielen pakottamista muille tapahtuneen muualla kuin vanhassa Etelä-Afrikassa sekä vanhoissa siirtomaissa.

[/quote]

Ovat!

Oman mukavuutensa tähden vaativat pitämään keinotekoista kaksikielisyyttä yllä vaikka paljon tärkeämpiäkin kieliä olisi.

Vierailija
35/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:16"]

ja suomen asema Ruotsissa paranisi (esim. oikeus suomenkieliseen kouluun ja päivähoitoon).

[/quote]

Haluaako joku Ruotsissa tätä? Ehkä joku niistä harvoista nyt muuttaneista, mutta tuskin kukaan 1960-1970 muuttaneiden jälkeläisistä ja heidän jälkeiläisistä, joita lähes kaikki ruotsinsuomalaiset ovat.

Vierailija
36/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:23"]

Ovat!

Oman mukavuutensa tähden vaativat pitämään keinotekoista kaksikielisyyttä yllä vaikka paljon tärkeämpiäkin kieliä olisi.

[/quote]

Mikä kieli on paljon tärkeämpi? Englantihan on laskuista pois, koska se on jo opetusohjelmassa. En ole mikään pakkoruotsin kannattaja, mutta ei minulla ole tarvetta osata ranskaa, venäjää, saksaa, espaniaa yhtään sen enempää. Tosin eihän minun mielipiteellä ole merkitysä, mutta mitkä olisi ne paljon tärkeämmät kielet yleisesti ottaen kaikille suomalaisille?

Vierailija
37/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:16"]

ja suomen asema Ruotsissa paranisi (esim. oikeus suomenkieliseen kouluun ja päivähoitoon).

[/quote]

Haluaako joku Ruotsissa tätä? Ehkä joku niistä harvoista nyt muuttaneista, mutta tuskin kukaan 1960-1970 muuttaneiden jälkeläisistä ja heidän jälkeiläisistä, joita lähes kaikki ruotsinsuomalaiset ovat.

[/quote]

Kyllä haluaa.

Vierailija
38/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:23"]

Ovat!

[/quote]

Mikä kieli on paljon tärkeämpi? Englantihan on laskuista pois, koska se on jo opetusohjelmassa. En ole mikään pakkoruotsin kannattaja, mutta ei minulla ole tarvetta osata ranskaa, venäjää, saksaa, espaniaa yhtään sen enempää. Tosin eihän minun mielipiteellä ole merkitysä, mutta mitkä olisi ne paljon tärkeämmät kielet yleisesti ottaen kaikille suomalaisille?

[/quote]

Englanti ei ole pakollinen aine Suomen kouluissa.

Suomen yhteiskunnan kannalta olisi järkevää, että kokonaisuutena osattaisiin monipuolisesti eri kieliä. Osa opiskelisi saksaa, osa venäjää, osa ehkä kiinaa jne. Tällöin voitaisiin käydä helpommin kauppaa eri maihin. On tyhmää pakottaa kaikki opiskelemaan yhtä ja samaa ruotsia, jota ei oikeasti edes juuri tarvita, koska ruotsalaiset osaavat niin hyvin englantia.

Vierailija
39/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sitten ne kuitenkin haukkuvat kun eivät suomenkieliset osaa ruotsia. Mun ruotsinkielisellä pomolla on aika erilainen käsitys hyvästä suomen kielen taidosta ja hyvästä ruotsin kielen taidosta. Hänen mielestään hyvin suomea puhuvat eivät mielestäni sitä kyllä osaa kuin niukin naukin sen verran, että tulevat toimeen. Sen sijaan ruotsinkielessä hänelle kelpaa vain täydelliset, muita haukkuu. Ei puhu itsekään täydellistä suomea, mutta kohtuullisen hyvää. Samantasoista ruotsia puhuvat eivät hänen mielestään kykene sitä puhumaan. 

Vierailija
40/58 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuorempi suomenruotsalainen ei todellakaan kannata pakkoruotsia, mutta jos pakkoruotsi poistettaisiin, tulisi myös pakkosuomi poistaa. Pakkoruotsin poistaminenhan vain parantaisi entisestään heidän asemaansa työmarkkinoilla, kun olisi yksi kieli enemmän kuin suurimmalla osalla suomenkielisistä. Suomenruotsalaiset kun oppivat suomen kielen tavallaan "ilmaiseksi", kun niin moni kuitenkin puhuu suomea Suomessa. Ruotsia ei sen sijaan opi samalla tavalla, koska ruotsinkielisiä on vähemmän ja pyörivät aika tehokkaasti omissa piireissään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme