Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kirsi Salo elää 700 eurolla kuussa, ilman miestä ja kaukana jossain keskellä skutsia - tämäkö muka on sitä hyvää elämää?

Vierailija
28.06.2025 |

Kirsi Salo, entinen tv-juontaja ja hyvinvointivalmentaja, on vaihtanut kaupungin mukavuudet omavaraisuuteen ja yksinkertaiseen elämään metsässä Savossa. Hän asuu rakentamassaan ekotalossa Onnellisten kylässä, jonka hän perusti tavoitteenaan yhteisöllinen ja luonnonläheinen elämäntyyli. Salolla ei ole puolisoa, mutta kaksi aikuista poikaa. Hän elää 700 eurolla kuukaudessa, kasvattaa ruokansa, käyttää tekoälyä energiaratkaisuissa ja neuloo, metsästää ja rakentaa itse. Yhteisöön ei oteta ketä tahansa: "Energioiden pitää kohdata". Riitoja ei ole ollut, ja Salo kokee voivansa paremmin kuin koskaan.

Onko tämä nyt se uusi ihanne? Aikuinen nainen ilman miestä, ilman perinteistä työtä, rakentaa oman pienen valtakuntansa keskelle metsää ja päättää, kuka saa olla osa "onnellisten kylää"? Koko juttu haiskahtaa eksklusiiviselta kerholta, jossa "vääränlaiset energiat" suljetaan ulos ja kriittinen ajattelu korvataan saviseinillä ja villasukilla. Jos vastaava olisi mies, joka valitsee kyläänsä vain sopivia naisia ja tekee listan vaatimuksista... siitä nousisi myrsky.

Miksi yksinkertaisesta elämästä on tullut uusi statussymboli?

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa tuossa muka on? Hyvältä kuulostaa.

Vierailija
2/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kuussa on kaikki halpaa tietäis vaan mistä sieltä löytyy kauppa? ja paljonko matka kuuhun maksoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa hyvältä. Ei enään stressiä palkkatöistä. Riistasta jauhenlihat.

Hyvä, hyvä.

Vierailija
4/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä elämä on kovin subjektiivinen käsite. 

Vierailija
5/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se, usko pois, kaukana ukkeleista löytyy mielenrauha.

💖

Vierailija
6/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on hänen mielestään hyvää elämää, niin sitten kai se on sitä hänelle. 🤷🏻

Vierailija
7/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko liittyä sellaisiin kyliin? Vai miksi kehutte.

Vierailija
8/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään täytyisi sietää minkäänlaista toisten kriittistä ajattelua omassa arkielämässään?

Vierailija
9/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue jutut,joista haluat avara keskustelun. Siinä yhteisössä on myös miehiä.

Vierailija
10/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo sun persettä kaivelee? Ei mitenkään. Anna muiden elää kuten itse haluavat.

Olen mäkin sinkku, erosta kaksi vuotta. Multa on mennyt usko rakkauteen ja parisuhteeseen. En usko, että mua voi kukaan rakastaa ja miehet osaa olla totaalisia kusipäitä. Asun kahdestaan kissan kanssa omakotitalossa enkä kaipaa miestä kuin seksiin. Seksiä varten mulla on seksisuhde, mutta en mä sitäkään miestä parisuhteeseen huolisi. 

Vierailija
11/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikin 700. Olisi satanen vaikka vaatteisiin 

Vierailija
12/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue jutut,joista haluat avara keskustelun. Siinä yhteisössä on myös miehiä.

Eli melaa mekkoon on tiedossa eli turha uutinen.

Vierailija
13/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se, usko pois, kaukana ukkeleista löytyy mielenrauha.

💖

Ihan oma vika jos oot pilannut elämäsi valkkaamalla pelkkiä jänniksiä.

Vierailija
14/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa hyvältä. Ei enään stressiä palkkatöistä. Riistasta jauhenlihat.

Hyvä, hyvä.

Näinpä. Palkkatyö kulostaa vastenmieliseltä kirosanalta.

Vierailija
15/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin onni on mökillä. Työ kaupungissa mahdollistaa sen. Eli talvet kaupungissa ja kesät mökillä :)

Koirien kanssa, ei ukkoa murheenkryyninä. Vapaus; saan tehdä mitä haluan ja siten kun haluan!

Vierailija
16/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on hänen mielestään hyvää elämää, niin sitten kai se on sitä hänelle. 🤷🏻

Hyvää siihen asti kunnes pitää uudestaan päästä lehtiin, sitten se on taas joku romuhökkeli boliviassa tms.

Vierailija
17/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin tässä kirjoittaneet, ihan on oma asiansa. On onnellinen noin ja miksi se on sulle ongelma. Kukin tavallaan ja niin kannattaakin tehdä, elää elämäänsä. Sen mukaan mikä mahdollista.

Vierailija
18/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikoin lenkki olikin hän.

Vierailija
19/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mammat. Miehet on kyllä niin kauheita että pelkällä läsnäolollaan pilaavat naisten elämät.

Vierailija
20/121 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin voisin elää noin, mutta en haluaisi metsästää. Ja kun on puhe yhteisöllisestä elämästä, niin onhan se aika tärkeää, että tullaan kaikkien kanssa toimeen. Itse en ainakaan suostuisi asumaan yhteisössä jonkun suomityypillisen juopon tai juoruilijan kanssa. En vain jaksaisi. Tai jonkun, joka aikna sitten luikertelee pois yhteisöllisistä töistä minkä tahansa syyn nojalla. En jaksaisi elää myöskään ihmisen kanssa, jonka pitää koko ajan olla juttelemassa toisen kanssa, kun yhtään ei osaa olla yksin. Ja kuvitelkaa, jos joku teistä kuuluisi johonkin edellämainituis ihmisryhmistä, niin ette varmasti tekään haluaisi elää sellaisen ihmisen kanssa, joka olisi ihmistyyppinä ihan erilainen kuin te itse. 

Tuohon onnellisten ekokylään en menisi kuitenkaan. Olen lukenut siitä juttuja ja tuntuu ettei olisi minun yhteisöni. En osaa sanoa miksi. Itse Saloa kohtaan ei ole mitään negistä minulla, tai heihinkään jotaka julkisuudessa tämän tiimoilta ovat olleeet. Ehkä se on yhteisön sijainti, ehkä yhteisön asumisvatimukset, en tiedä, ei se tärkeää ole nyt tässä yhteydessä, mutta jossain yhteisössä olisi kiva asua. 

(suomessa muuten on ollut vuosien ajan joitakin ekokyliä ja niistäkin on tehty juttuja ja ihmissuhdeongelmia monissa, työn vieroksujiakin, etä ei kiinnostel tehdä yhteisöllisiä tehtäviä jne)