Ovatko ruotsinkieliset itsekkäitä?
Tuli vaan mieleen, että kaikkein fanaattisimmin suomenkielisten pakkoruotsia vaativat nimenomaan ruotsinkieliset, mikä tuntuu aika itsekkäältä. Enpä muista tuollaista oman kielen pakottamista muille tapahtuneen muualla kuin vanhassa Etelä-Afrikassa sekä vanhoissa siirtomaissa.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:34"]
Tuli vaan mieleen, että kaikkein fanaattisimmin suomenkielisten pakkoruotsia vaativat nimenomaan ruotsinkieliset, mikä tuntuu aika itsekkäältä. Enpä muista tuollaista oman kielen pakottamista muille tapahtuneen muualla kuin vanhassa Etelä-Afrikassa sekä vanhoissa siirtomaissa.
[/quote]
huom. rkp vaatii, ei suomenruotsalaiset
[/quote]
Muttä lähes kaikki suomenruotsalaiset äänestävät RKP:tä eli antavat hyväksyntänsä asialle. RKP:n kannatus 4%, suomenruotsalaisia 5%, eli edustus aika hyvä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:23"]
Ovat!
Oman mukavuutensa tähden vaativat pitämään keinotekoista kaksikielisyyttä yllä vaikka paljon tärkeämpiäkin kieliä olisi.
[/quote]
Mikä kieli on paljon tärkeämpi? Englantihan on laskuista pois, koska se on jo opetusohjelmassa. En ole mikään pakkoruotsin kannattaja, mutta ei minulla ole tarvetta osata ranskaa, venäjää, saksaa, espaniaa yhtään sen enempää. Tosin eihän minun mielipiteellä ole merkitysä, mutta mitkä olisi ne paljon tärkeämmät kielet yleisesti ottaen kaikille suomalaisille?
[/quote]
No sinulla nyt ei varmaan ole tarvetta kuin sellaiselle suomen murteelle, mitä siinä tuppukylässäsi puhutaan. Sen sijaan kansainvälisille työmarkkinoille tähtääville voisi olla etu opiskella jotain sellaista kieltä, millä maailmassa on paljon englannin taidottomia puhujia. Kuten vaikkapa ranska, saksa, venäjä, espanja tai kiina.
Kaikki ruotsinkieliset osaavat suomea tai englantia, joten ruotsinkielellä ei ole oikeasti mitään virkaa. Toki se voitaisiin pitää valionnaisena kielenä niille, ketkä sitä niin huippuhyödyllisenä pitävät. Ruotsin pakollisuudelle ei ole mitään perusteita.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:56"]
[/quote]
[/quote]
Muttä lähes kaikki suomenruotsalaiset äänestävät RKP:tä eli antavat hyväksyntänsä asialle. RKP:n kannatus 4%, suomenruotsalaisia 5%, eli edustus aika hyvä.
[/quote]
tsot tsot! En tunne ketään joka äänestäisi tuota paskapuoluetta, enkä itse tietenkään äänestä sitä. Väitän, että hyvin moni ruotsinkielinen äänestää persuja. Ketkä sitten äänestää rkp:tä se on arvoitus. Ehkä jotkut taliaivoiset suomenkieliset ja myös ehkä ulkomaalaiset, jotka pitävät tuosta maahanmuuttoa edistävästä politiikasta
Minulle on aivan sama opiskelevatko ihmiset ruotsia täällä. Oppimistulokset ainakin omien kokemusten mukaan ovat heikommat kuin huonot. Itse ja suurin osa tuntemistani ruotsinkielisistä puhuu yhtä hyvää suomea kuin suomenkielisetkin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:55"]
No eivät ole. Olet todella lapsellinen.
[/quote]
Jaa. Eikö ole aika itsekästä ajatella, että "enpäs suostu oppimaan kotimaani pääkieltä vaan pakotankin kaikki muut opiskelemaan minun kieltäni, lällälälälälälllääää".
[/quote] Mitähän mahdat tarkoittaa? Suomenkieliset opiskelevat ruotsia ja ruotsia äidinkielenä puhuvat opiskelevat myös suomea. Mikä tässä nyt on niin itsekästä.
Olette te persut aika reppanoita kun annatte 5 prosentin vähemmistön pakottaa teidät ruotsia opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:26"]
[/quote]
Jaa. Eikö ole aika itsekästä ajatella, että "enpäs suostu oppimaan kotimaani pääkieltä vaan pakotankin kaikki muut opiskelemaan minun kieltäni, lällälälälälälllääää".
[/quote] Mitähän mahdat tarkoittaa? Suomenkieliset opiskelevat ruotsia ja ruotsia äidinkielenä puhuvat opiskelevat myös suomea. Mikä tässä nyt on niin itsekästä.
[/quote]
Se, että pikkuruinen vähemmistö katsoo oikeudekseen pakottaa muut opiskelemaan heidän kieltään. Kyllä kaikkialla muualla vähemmistön tehtävä on opiskella maan pääkieli ilman, että siitä seuraa mitään "kostoa" enemistölle opiskella pientä vähemmistökieltä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:27"]
Olette te persut aika reppanoita kun annatte 5 prosentin vähemmistön pakottaa teidät ruotsia opiskelemaan.
[/quote]
RKP:n taustasäätiöistä saa näppärästi vaaliavustusta, kunhan vain ajattelee kielipolitiikasta "oikein".
[/quote]
[/quote] siis joutuvathan ruotsia äidinkielenään puhuvat myös opiskelemaan suomea, miksi se on sinusta itsekästä että suomea äidinkielenään puhuvat joutuvat opiskelemaan ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 21:37"]
[/quote]
[/quote] siis joutuvathan ruotsia äidinkielenään puhuvat myös opiskelemaan suomea, miksi se on sinusta itsekästä että suomea äidinkielenään puhuvat joutuvat opiskelemaan ruotsia.
[/quote]
Siksi että suomen oppii itsekseen ympäristön vaikutuksesta, ilman erillistä opiskelua. Tämä tosin ei koske sisäsiittoisia vaasalaisia jotka oikeasti kykenevt sen tason uppiniskaisuuteen, etteivät ymmärrä suomea vaikka ikänsä ovat sitä kuunnelleet.
[/quote]
[/quote]
Siksi että viiden prosentin vähemmistön takia enemmistön ei tuli tehdä yhtään mitään muuta kuin verovaroista kustantaa näille kielikurssi.
[/quote]
[/quote]
Suomenruotsalaisten suomen opiskelua pitää tietysti verrata ruotsinsuomalaisten ruotsin opintoihin, eli molemmat opiskelevat maan pääkieltä. Mutta ei ole mitään järkeä verrata maan pääkielen ja pikkuruisen vähemmistökielen opiskelua toisiinsa, sillä niiden tarve on täysin eri.
[/quote]
[/quote]
Jaahas, saivartelija on saapunut paikalle. Ruotsissa on suhteellisesti samankokoinen suomenkielisten vähemmistö, kuin mitä täällä Suomessa on ruotsinkielisten. Eli pitäisikö sitten myös Ruotsissa vaatia kaikkia ruotsalaisia opiskelemaan pakkosuomea?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:46"]
Ovat!
Oman mukavuutensa tähden vaativat pitämään keinotekoista kaksikielisyyttä yllä vaikka paljon tärkeämpiäkin kieliä olisi.
[/quote]
Mikä kieli on paljon tärkeämpi? Englantihan on laskuista pois, koska se on jo opetusohjelmassa. En ole mikään pakkoruotsin kannattaja, mutta ei minulla ole tarvetta osata ranskaa, venäjää, saksaa, espaniaa yhtään sen enempää. Tosin eihän minun mielipiteellä ole merkitysä, mutta mitkä olisi ne paljon tärkeämmät kielet yleisesti ottaen kaikille suomalaisille?
[/quote]
Englanti ei ole pakollinen aine Suomen kouluissa.
Suomen yhteiskunnan kannalta olisi järkevää, että kokonaisuutena osattaisiin monipuolisesti eri kieliä. Osa opiskelisi saksaa, osa venäjää, osa ehkä kiinaa jne. Tällöin voitaisiin käydä helpommin kauppaa eri maihin. On tyhmää pakottaa kaikki opiskelemaan yhtä ja samaa ruotsia, jota ei oikeasti edes juuri tarvita, koska ruotsalaiset osaavat niin hyvin englantia.
[/quote]
Mikä estää opiskelemasta näitä, vaikka lukisitkin ruotsia koulussa?
Terv. 7 kieltä + suomea opiskellut
Persujen epätoivoiset argumentit: "botti peukuttaa viestejä" ja "enemmistö eduskunnasta kannattaa pakkoruotsia, koska salaperäinen säätiö maksaa siitä kansanedustajille" :)))
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:46"]
Ovat!
[/quote]
[/quote]
Englanti ei ole pakollinen aine Suomen kouluissa.
Suomen yhteiskunnan kannalta olisi järkevää, että kokonaisuutena osattaisiin monipuolisesti eri kieliä. Osa opiskelisi saksaa, osa venäjää, osa ehkä kiinaa jne. Tällöin voitaisiin käydä helpommin kauppaa eri maihin. On tyhmää pakottaa kaikki opiskelemaan yhtä ja samaa ruotsia, jota ei oikeasti edes juuri tarvita, koska ruotsalaiset osaavat niin hyvin englantia.
[/quote]
Mikä estää opiskelemasta näitä, vaikka lukisitkin ruotsia koulussa?
Terv. 7 kieltä + suomea opiskellut
[/quote]
Voi vitun saatanan idiootti. Itse saat lukea vaikka 100 kieltä jos haluat mutta sen takia et saa muita pakottaa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:35"]
Persujen epätoivoiset argumentit: "botti peukuttaa viestejä" ja "enemmistö eduskunnasta kannattaa pakkoruotsia, koska salaperäinen säätiö maksaa siitä kansanedustajille" :)))
[/quote]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288358930831.html
Yli 80% suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Ja sinä kuulut siihen vähä-älyisimpään 20% jotka vielä jostain ihmeen kumman syystä kannattaa. Kaikkien puolueiden nuorisojärjestöt (paitsi RKP) vastustaa pakkoruotsia ja se on vaan ajan kysymys milloin se tulee poistumaan.
[/quote]