Paljonko purkkiruokaa 8-kuiselle?
Vauva täytti vastikään 8 kk ja ostin kaupasta noita 8 kk-soseita (n. 200 g purkkeja). Tuntuu hirveän isolta annokselta! Lapsi kyllä syö sen mielellään, mutta on sellainen ahmatti, että söisi kuinka paljon vaan antaa (ja paino huitelee +2-käyrällä ja ylikin)...
Onko noista isoista purkeista tarkoitus syöttää kaksi kertaa vai vaan kerran? Miten olette tehneet?
Kommentit (8)
Kyllä meidän 8-kuinen saattaa syödä koko purkillisen kerralla jos on nälkäinen ja ruoka mieleistä. Yleensä syö kyllä omatekoisia eikä purkkiruokia joten en osaa sanoa minkä verran useimmiten syö, mutta joskus kun on purkkiruokaa tarjolla menee tosiaan koko purkillinen kerralla. Ja annan kyllä ihan niin paljon kuin syö... ei kai tuon ikäisen syömisiä vielä aleta säännöstelemään.
Mun 10 kk syö max pikkupurkin verran päivässä(ei siis vaan syö sosetta enempää vaikka kuinka tarjooan) ja silti kasvaa, joten varmaan hyvin yksilöllistä
Meillä 8 kk ikäinen syö samaa kuin muutkin, purkkiruokia ei suostu syömään. Tuo 200 g kerralla tuntuu kyllä aika isolta annokselta.
Anna vaan lapsen syödä niin paljon kuin syö. Kyllä se paino siitä tasoittuu kun lähtee liikkeelle.
Lapsi päättää, minkä veran syö, aikuinen, mitä syö. Lisää ruokaan esimerkiksi porkkanaraastetta ynnä muita kasvikunnan tuotteita. Maistuvat sitten myöhemminkin paremmin, eikä tule ylipainoa.
Ap tässä taas. En todellakaan anna lapselle niin paljon ruokaa kuin syö. Kokeilin sitä kerran ja söi kerralla neljä (NELJÄ!) pienempää sosepurkkia, à 125 g vai paljonko ne nyt on. Enempää ei huolinut kasvis-lihasosetta, mutta kun nää oli syönyt, oli suu auki odottamassa hedelmäsosetta jälkkäriksi. Isänsä oli kuulemma vauvana samanlainen, ei ilmeisesti hoksaa kylläisyyden tunnetta?! Pakko siis säännöstellä jotenkin, ja se yksi pienempi purkki on ollut ihan hyvä määrä aiemmin. Tuntuu kyllä hullulta puolittaa se isompi purkki, sehän on sitten vähemmän ruokaa kuin aiemmin... Kiitos palautteesta, täytyy ottaa asia vielä esille neuvolassa.
Voi ei, ihana toi neljän purkin vetelijä :D
Olen totta puhuen ihan kateellinen hyvin syövistä vauvoista, mun 8,5kk ei suostu vielä kiinteitä syömään. Kurkku on ainoa, mitä suostuu imeskelemään. Lusikalle suu ei yksinkertaisesti aukea. On todella turhauttavaa, kun monta kertaa päivässä on kuitenkin tarjottava.
En tarkalleen muista mitä määriä tuon ikäisenä syötiin, mutta ei tainnut todellakaan tuo suurempi purkki kokonaan mennä, siitä riittää varmasti kahdelle aterialle jos esim. hedelmäsosetta antaa jälkkäriksi.
Sanokoot mitä kukakin, mutta meillä lapset ovat syöneet purkkiruokia melko paljon (teen yleensä päivällisen itse, joten lounaaksi ovat usein saaneet purkin jos edellisen päivän ruokaa ei ole jäänyt). Terveinä ovat pysyneet ja hyvin kasvaneet.