Miten ihmeessä aloitetaan taloremppa/hankitaan työmiehet??
Mulla on nyt vanha, ilman mukavuuksia oleva pitkään kylmillään ollut mummonmökki (perin sen). Haluan sen kuntoon, vanhaa kunnioittaen (sisätiloihin ei tule vettä, eikä siellä ole sisäwc:tä tai suihkua tms, EIKÄ NIITÄ TARVITSEKAAN TULLA), mutta mökkeröinen kaipaisi remonttia vaikka mistä. Hormit pitäisi kunnostaa, tulisijat, savupiippu, ulkokatto, lattiat (ja lattian sisukset/mitälie) uusia, ja talo pitäisi lisäksi ulkovuorata uudelleen. Eli iso homma. Oma osaaminen rajoittuu siihen, että osaan maalata pintoja...
Mutta mä oon ihan peukalo keskellä kämmentä jo siinä asiassa, että mistä mä lähden liikkeelle, siis mistä hankin apuvoimia/työmiehiä (muurari? joku yleinen rakennusmies? kuka/mikä??) Mistä mun pitäis aloittaa? Soittaa vaan paikalle esim. muurari ja käskeä katsoa mitä pitäis tehdä jotta savupiippu, hormit ja tulisijat saadaan kuntoon, ja sitten kysyä paljonko maksaa, ja käskeä ryhtyä hommiin? :D Mistä muurarin löytää?
Entäs, mistä löytää joku remppamies avaamaan lattiat, vaihtamaan sinne purueristeet ja tarvittaessa tekemään uusi lattia/lattian osia (mitä ovatkaan) jos ne ovat lahoja? Minkälainen remppamies pitäisi hommata, mistä, millä hakusanalla? Ja mitä mä sille sanon "kunnosta nää lattiat vanhoja työtapoja ja työmateriaaleja käyttäen"?
Saa nauraa, tunnen kyllä itsekin itseni aivan avuttomaksi. Ei ole isää/veljeä/aviomiestä/ketään niin tuttua sukulaismiestä, jolta voisin kysyä. Itse en tajua mitään, no sen verran että nuo remppatarpeet mökkeröisessä ainakin on, mutta en sitten tajua yhtään MITEN ne saa kuntoon enkä edes hokaise sitä, mistä löydän asiansa osaavat työmiehet kyseisiin hommiin ja ketä ne asiansa osaavat työmiehet ovat, millä ammattinimikkeellä??? HELP!
Mistä tällaiset asiat pitäisi oppia/tietää?!
Kommentit (10)
ennevanhaan katsottiin keltaisilta sivuilta
Ota kuvia ja pyydä alustavaa hinta-arvioita remonttifirmoilta. Katsele sellaisia, mitkä tekevät kokonaisremontteja. Puskaradio on paras, kysele tietääkö kukaan hyvää. Noin laaja remontti voi vaatia kyllä rakennuslupaa, mikä tietää sitä, että pitää olla suunnitelmat. Ehkä joku rakennusmestari voisi auttaa, vai millä nimellä niitä nykyään on?
Paikallislehdestä ja kavereiden suosituksista me omat remppamiehet löydettiin. Yhden kun saa kiinni ja käymään, se tekee arviota, mitä se osaa tehdä ja tarvittaessa tietää jonkun joka osaa tehdä toisen homman. Niin se vaan siitä lähtee menemään.
Tarvitset ainakin muurarin ja kirvesmiehen. Onko mökki jollain pienellä paikkakunnalla? Jos on, pääset paljon helpommalla kuin isommassa kaupungissa. Laita paikkakunnan fb-ryhmään kyselyä hyvistä työmiehistä (tee vaikka feikkiprofiili ellet kehtaa omalla nimelläsi kysyä). Jos sama nimi toistuu, ala ottaa selvää henkilöstä. Jos tunnet jonkun kylänmiehen paikkakunnalta, ota puheeksi ja kysele hyvää työmiestä. Tai vaikka vain lähikaupassa. Pienillä paikkakunnilla hommat on tehtävä hyvin jos meinaa että töitä riittää, joten suositukset voi ottaa vakavasti.
Mä tietäisin heti kenen puoleen kääntyisin pienellä lapsuudenpaikkakunnallani, mutta tänhetkisessä asuinkaupungissa ei ole aavistustakaan. Onnea mummonmökistä ja tsemppiä urakkaan!
kai se täytyy vaan alkaa kysellä.. kiitos vinkeistä :)
ap
Kuulostaa kalliilta remontilta. Näkemättä kohdetta arvioin kaikkien hinnaksi yht. 30
000 - 50 000€
Onko rahaa?
T:Mökin jo peruskorjannut.
Muista, että läheskään kaikilla raksamiehillä ei ole hajuakaan perinteisistä työmenetelmistä ja materiaaleista. Suosittelen, että ensin itse opiskelet aiheesta vanhan talon kunnostus. Muuten lopputuloksena voi olla lateksimaalilla maalatut gyprokit ja höyrynsulkumuovit seinissä lasivilloineen ja laminaattilattiat, jos perinnerakentamiseen perehtymätöntä rakennusmiestä kuuntelee.
Tutustu rintamamiestalo.fi sivuston keskustelupalstaan, sieltä saa vasta-alkaja hyviä neuvoja vanhan talon kunnostamiseen.
Puskaradio paras, tutuilta saa hyvät suositukset. Onko sulla mitään suhteita sinne mökkipaikkakunnalle, onko siellä tuttuja, joilta voit kysyä neuvoja ja suosituksia paikallisista työmiehistä? Tuli mieleen, että hae kirjastosta niistä Panu Kailan remonttikirjoja (vai onko niitä vain yksi?). Ei siksi, että alkaisit itse väsäämään, vaan siksi, että saisit siitä väsäämisestä vähän tietoa ja ymmärrystä.
Lykkyä hankkeelle! :)
Paikallinen rautakauppa/puutavaraliike, siellä tunnetaan paikalliset asialliset raksaäijät, nokisutari katsomaan piiput ja tulisijat, kertoo mitä pitää tehdä ja tuntee paikallisia muurareita.
Mene noille remonttitarjous sivustoille, ja ala sieltä pyytämään tarjouksia?