Onko pikkulapsilla telepaattinen yhteys äitiin?
Esikoisen ollessa vauva tuntui että hän heräsi päiväunilta aina kun mulla olisi ollut jotain tärkeää tekemistä suunniteltuna tai ei sitten nukahtanut ollenkaan.
No nyt toi tuntuu jo iisiltä kun toinen lapsi on 8kk ja todella rauhaton, herää öisinkin 1h-2h-3h välein, ekat 5kk oli vain tota, nyt joskus nukkuu sentään 6-8h. Päiväunillakin havahtuu aina kun itse olisin torkahtamassa ja illalla herää usein ekan kerran uudelleen nukutettavaksi juuri kun oon mennyt petiin tai just nukahdettuani vaikka ollaan eri huoneissa, ihan kun aavistaisi että nyt en olis niin tavoitettavissa. Näin käy myös joskus kun lähden suihkuun, eli kotimme kauimmaiseen huoneeseen vauvan paikasta katsottuna.
Kuulostaako tutulta ja jos jotain vinkkiä olis MITEN vauva oppis nukkuun yöt? Alkaa jo turhauttaa kun valvominen vaan jatkuu vaikka se maaginen 6kk oli ja meni jo... Muutenkin poika on tosi huomionkipeä ja äänessä lähes jatkuvasti.
Kommentit (9)
Ei telepaattinen mutta mm. Neurologisesti yhtenäinen
Jos yhtään lohduttaa, niin minun juuri yksi vuotta täyttänyt lapseni ei ole vielä koskaan nukkunut kuutta tuntia putkeen, vaan heräilee yhä läpi yön. Kai se tästä parin vuoden sisään helpottaa.
Me nähdään lasten kanssa tosi usein samoja unia. Joskus huomaan myös että esim. tiskatessa ajattelen huomaamattani jotain asioita, ja sitten ahvahdun siihen että lapseni alkaa puhua samasta asiasta kuin mitä olin ajatellut.
Mulla on sama ongelma. Tosin nukun vauvan vieressä. Neuvoja ei valitettavasti ole antaa mutta tsemppiä! Täytyy toivoa että se joskus loppuu!
Sen ymmärrän että jos vauva on esim. sylissä tai vieressä niin hän aistii äidin mielentilan äidin olemuksesta tai herää äidin uniääniin, mutta tuota toisesta huoneesta havahtumista en ymmärrä... Ja kun sitä tapahtuu jatkuvasti.
Viime yö oli taas yhtä heräilyä, poika nukahtaa yleensä aika tarkkaan puol9 meidän sänkyyn, mutta sen jälkeen ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Viime yönä eka herääminen 9 ja vein omaan sänkyynsä, sit alle puolentunnin päästä, itse menin maate puol11, eka herätys puol1 ja sen jälkeen puolentunnin ja tunnin välein, neljältä imetin hetken ja ennen kuutta poika oli jo niin virkeä ettei nukahtanut mihinkään...
Tämän lisäks uhmaikänen kohta 3v tyttö pitää häslinkiä yllä, nukkuu onneks yleensä hyvin eikä aina herää vauvan ulinoihin vaikka ovat samassa huoneessa. En ymmärrä miten 2v ikäero lapsilla on niin suosittua, näillä tiedoilla olisin alottanut lapsen yrittämisen jo 4 vuotta aiemmin niin vois olla vähän helpompaa.
ap
Eipä ole valitettavasti mitään neuvoja. Meillä 2-vuotias saattaa herätä edelleen viisikin kertaa yössä. Toki sitten joskus nukkuu ihan heräämättäkin, harvoin tosin. Vauva tähän päälle takaa sen että äiti on hiukan väsynyt.
Tuo on niin tuttua että kun laitat vauvan parvekkeelle niin aivan takuuvarmasti se herää juuri kun olet shampoot päässä suihkussa. En silti usko mihinkään telepatiaan, sattumaa varmasti enemmänkin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:14"]Ei telepaattinen mutta mm. Neurologisesti yhtenäinen
[/quote]
Perustuuko tämä siihen, että äiti ja vauva ovat raskausaikana olleet fyysisesti yhtä?
Meidän lapsilla unet parani kun tajuttiin että yöheräily olikin oire allergioista ja löydettiin sopiva ruokavalio. Eli ainoat oireet ruoka-aine allergiasta oli pyllyn reiän ympärysksen punoitus ja yöheräily.
tsemppiä.
Vauvalla on atooppinen iho, 3kk iässä se ihan halkeili etenkin taipeissa, kesän aikana se saatiin kuntoon mutta nyt 8kk iässä nilkkoihin ilmesty taas kuivia läiskiä, en tiedä voisko johtua karkeampiin soseisiin siirtymisestä. Ei kuitenkaan ainakaan vielä oo raapinut itseään niinkuin aiemmin. Maitoallergia-altistuksessa jo käyty eikä sitä ainakaan silloin todettu.
ap