Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastentarhanopettaja paikalla

Vierailija
04.11.2014 |

Lto paikalla keskustelemassa päivähoidosta. Saa kysyä mitä mieleen juolahtaa..

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on kuvailemasi terve, turvallinen ja tasapainoinen arki päiväkodissa?

Vierailija
2/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuritatko lapsia ruumiillisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:38"]

Kuritatko lapsia ruumiillisesti?

[/quote]

Oletan tämän olevan mustaa huumoria tai surkea vitsi? En kurita. Uskon enemmän positiivisen kautta motivoimiseen. Pidän myös tärkeänä kasvattajan omaa rauhallisuutta ja äänensävyä. Lapsille puhutaan kauniisti arjessa, aivan kuten puhuttaisiiin aikuisellekin. 

Vierailija
4/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö päiväkodissa käsitöitä ja jos tehdään, millaisia? Saako lapset itse suunnitella, mitä tekevät, vai tehdäänkö valmiista mallista? Miten päiväkodissa tuetaan pitkäkestoista leikkiä, kun päiväohjelma on niin sirpaleinen?

Vierailija
5/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kiva ! Hyvä!

Vierailija
6/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko Nykopp vai Laamanen?

Vierailija
7/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päiväkodissasi tuetaan erityistä tukea vaativaa lasta ja perhettä? Olen teinien ope ja aina toitotetaan että ongelmat on ollut näkyvissä jo päiväkodissa ja varhainen puuttuminen on ensiarvoista. Miten pystyt käytännössä puuttumaan lapsen ongelmiin? T. Yläkoulun ope

Vierailija
8/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani 3-vuotiaan tyttöni puheen viivästymisestä. Pyysin päiväkodilta oman hoitajan keskustelussa apua ja heidän mietteitään, mutta totesivat vain että on vielä niin pieni (?) että seurataan. Miltä kuulostaa? Hän siis puhuu epäselviä yksittäisiä sanoja joita on käytössä n.10.

Vierailija
9/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko mieluummin olla luokanope?

Vierailija
10/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais hävitä tämä " LTO"

Vierailija
11/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laamanen häippäs.

Vierailija
12/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ei kiinnostanutkaan vastata asiallisiin kysymyksiin, harmi.

Vierailija
13/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:42"]

Tehdäänkö päiväkodissa käsitöitä ja jos tehdään, millaisia? Saako lapset itse suunnitella, mitä tekevät, vai tehdäänkö valmiista mallista? Miten päiväkodissa tuetaan pitkäkestoista leikkiä, kun päiväohjelma on niin sirpaleinen?

[/quote]

En itse näe käsitöitä kenties päiväjärjestyksessä tärkeimpänä asiana ;) Teemme melko paljon kuitenkin esim. muovailemme (erityisesti ne lapset jotka eivät nuku) ja suunnilleen kerran viikossa askarrellaan yms. Usein annetaan valmis idea, mutta en korjaile lapsen tekoprosessia. Näyttää typerältä jos seinällä roikkuu 20 samannäköistä askartelua! Erityisesti mitä pienemmistä lapsista on kyse. Onhan se hassua antaa vanhemmillekin joku lapsen askartelu, josta näkee heti että tädit sen ovat tehneet! Luovuus ja lapsen oma näkemys kunniaan. 

Tuemme pitkäkestoista leikkiä pienryhmätoiminnalla ja ulkoilua porrastamalla. Jos mietitään että lapsia on ryhmässä vaikkapa 20 ja tiloja on käytössä 2 ja toiminta-aika on 9-11. Tällöin lapset voidaan jakaa kahteen ryhmään niin, että puolet ulkoilee, kun puolet leikkivät kahteen viiden lapsen ryhmään jaettuna sisällä. Tällöin leikkiaika jää sekä sisällä, että ulkona melko pitkäksi.

Vierailija
14/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:43"]

Olet kiva ! Hyvä!

[/quote]

Yritän parhaani :) Haluan tehdä laadukasta työtä. Palkat eivät ole hyvät joten motivaatio pitää saada muualta. 

Vierailija
15/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:45"]

Olen huolissani 3-vuotiaan tyttöni puheen viivästymisestä. Pyysin päiväkodilta oman hoitajan keskustelussa apua ja heidän mietteitään, mutta totesivat vain että on vielä niin pieni (?) että seurataan. Miltä kuulostaa? Hän siis puhuu epäselviä yksittäisiä sanoja joita on käytössä n.10.

[/quote]

Kuulostaa siltä, ettei kiinnosta. ap

Vierailija
16/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:43"]

Ootko Nykopp vai Laamanen?

[/quote]

En kumpikaan. 

Vierailija
17/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista taidekasvatusta päiväkodissa on, entä onko projektimaista tutkivaa oppimista? Mihin riittää aika? Mitkä orientaatiot painottuvat toiminnassa? Onko sinulla suunnitteluaikaa? 

Vierailija
18/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis - jos kolmivuotiaalla ei ole kuin 10 sanaa eikä osaa yhdistellä sanoja, kipin kapin puheterapeutin arvioon, jo 2,5, vuoden iässä (viimeistään 3v.) olisi neuvolan terveydenhoitajan pitänyt lähettää lapsi puheterapeutille, jos sanavarasto noin niukka. 

Vierailija
19/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:44"]

Miten päiväkodissasi tuetaan erityistä tukea vaativaa lasta ja perhettä? Olen teinien ope ja aina toitotetaan että ongelmat on ollut näkyvissä jo päiväkodissa ja varhainen puuttuminen on ensiarvoista. Miten pystyt käytännössä puuttumaan lapsen ongelmiin? T. Yläkoulun ope

[/quote]

Ryhmässämme vierailee aina kauden (esim.syksy) alkaessa Kelto (Kiertävä erityislastentarhanopettaja), jonka kanssa pääsen vaihtamaan ajatuksia lapsista. Teen usein keltoa varten luettelon, johon kerään tiedot lapsista, joista minulle on herännyt huoli. Tki keltoa saa konsultoida missä vaiheessa vuotta vain. Kelton kanssa keskustellaan ja kelto havainnoi lapsia. Mikäli huolta lapsesta on, pidetään tapaaminen kelton ja vanhempien kanssa. Useimissa tapauksissa ollaan myös yhteydessä neuvolaan. 

Tässä vaiheessa kuvaan astuvat varhaiset tukitoimet. Olen tekemisissä melko pienten lasten kanssa ja yritän huolen herätessä saada varhaiskasvatukselliset tukitoimet käyttöön vaikkei lapsi olisi täyttänyt edes kolmea. 

Mikäli varhaiskasvatukselliset tukitoimet eivät osoitu riittäviksi, otetaan käyttöön erityisen tuen toimet. 

Pyritään tekemään kaikki mahdollinen lapsen hyväksi, mutta paljon (ja suurin osa) on myös perheestä kiinni. Monille voi olla vaikeaa hyväksyä tai ottaa vastaan tukea. 

Itse haluan tehdä töitä pienten lasten kanssa, sillä heidän tapauksessaan huolet ovat vielä melko pieniä useimmissa tapauksissa ja tuen vaikutus näkyy helposti.

(Kauhulla kyllä seuraan tätä "nykypäivän meininkiä". Eskari-ikäiset, joilla menee lujaa, menee jo todella lujaa.)

Vierailija
20/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:45"]

[/quote]

Kuulostaa siltä, ettei kiinnosta. ap

Minä en ehtinyt vielä vastaamaan tähän! terveisin true ap (se joka aloitti tämän keskustelun!)

Olen samoilla linjoilla. Onko lapsesi kaksikielinen tai onko hänen äidinkielensä muu kuin suomi? Tällöin voit pyytää selkeää suunnitelmaa päiväkodilta, miten he tukevat lapsesi kielen oppimista. 

Mikäli lapsi on suomenkielinen, sano että olet huolissasi ja lapsesi kaipaa tukea kielenkehityksessä ja vaadi että tämä kirjataan myös Vasuun. Ota vasu mukaasi neuvolaan, mikäli et ole vielä kolmevuotisneuvolassa ollut. Mikäli olet jo ollut neuvolassa, ilmaisitko huolen siellä? 

Viestisi pohjalta kuulostaa siltä, ettei huoltasi ole otettu vakavasti.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi