Lääkäri kirjoittaa aina vain 3pv sairauslomaa. Miksi?
Saman 3pv saisi olla omalla ilmoituksella pois.
Aika turhalta tuntuu mennä lääkärille sairauslomaa varten.
Mistä toi 3pv sääntö tulee lääkäreille? Siis että ei voi kirjoittaa enempää kuin 3pv, ellei kyse ole leikkauksesta.
Kukaan ei parane täysin kolmessa (3) päivässä. Mikään tauti en mene niin äkkiä ohitse.
Kommentit (32)
Koska työnantajat painostavat lääkäreitä nipottamaan saikuista.
Mä sain murtuneen nilkan kanssa 3 päivää ja käskettiin tulla takaisin jos vielä sattuu. Menin takas ja oli eri lääkäri ja antoi viikon vielä siihen lisäksi. Jalka ei todellakaan vieläkään ollut parantunut ja sain taas lisäviikon. Mutta joo ihmetyttää se ekan lääkärin 3 päivää..
Minulla on vähin aika 3 viikkoa, tuki- ja liikuntaelinsairaus. Olisiko vaikutusta, että käyn yksityisellä?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:38"]
Mihin tauteihin olet saikkua hakenut, kun kolme päivää ei riitä? Ja huomaa, että kaikilla aloilla ei saa olla päivääkaän pois ilman lääkärintodistusta.
[/quote]
No esim perusflunssa ei taatusi katoa kaikkine oireineen kolmessa päivässä.
Tai keuhkoputkentulehdus, korvatulehdus, poskiontelontulehdus jne jne.
[/quote]
korvatulehdukseen saikkua?? Reps. Miksi sitten menet lääkäriin, jos et tarvitse saikkua?
Minulla on sellainen vamma, että silloin harvoin kun saan ärhäkkään tartuntataudin, niin minulle ei nouse kuume. Olen siis monta päivää, pahimmillaan pari viikkoakin todella heikko, kipeä ja väsynyt. Lääkäriin en yleensä kehtaa mennä, ettei minua naureta pihalle. Jos saan levätä taudin pois (esim. työttömyysaikoina), olen terveenä noin viikossa.
Minä en ole koskaan ollut työpaikassa, josta saisi olla päivääkään pois omalla ilmoituksella mutta epäilemättä sellaisiakin on, koska täällä niin sanotaan. Sensijaan olen joskus ollut hoitajan luvalla tuon 3 päivää ja luulin tuon hoitajan luvan kelpaavan kaikille työnantajille, mutta luuloni osoittautui vääräksi viimeissä työpaikassani.
Olin flunssan takia kai pari päivää poissa töistä hoitajan kirjallisella luvalla, ilmoitin asianmukaisesti pomolle olevani sairaslomalla ja luulin aian olevan ok, kunnes vein lomalapun samalla kun taas palasin töihin. Pomo, eli firman omistaja huusi naama mustana, että pitää olla lääkärin kirjoittama todistus enkä alkanut asiasta sen enempää väittelelään. Seuraavan kerran ollessani sairaana, tällä kertaa vatsataudissa varasin sitten komeasti lääkäriajan, lääkäri ihmetteli miksi vaivaan häntä turhaan moisella kun hoitaja saa kirjoittaa kolme päivää lomaa. Kerroin, että ei kelpaa työnantajalle hoitajan antama loma, johon lääkäri sanoi ahaa, kirjoitetaan sitten koko viikko jos tuollaisia firmoja vielä kerran on. Niinpä sitten lomailin herroiksi viikon vaikka oikeasti olin kunnossa jo seuraavana päivänä.
Kolme päivää omalla ilmoituksella saa olla ainakin kunnallisessa päivähoidossa työskentelevillä. Kunta-alalla varmaan yleistä muutenkin. Monissa vuorotöissä ei taas tule kuuloonkaan, että saisi sairastaa omin päin, vaan lappu tarvitaan jo ekasta päivästä.
Mä en mene lääkäriin, ellen tartte saikkua enempää kuin sen kolme päivää. Siihen kolmeen päivään lasketaan myös viikonloppu, joten jos olet perjantaina pois töistä, pitää maanantaina tulla tai sitten olla se terkkarin- tai lääkärintodistus siitä ettei kykene.
Ei tulisi kyllä mieleenkään olla flunssan vuoksi pois töistä.
Jooh, mulle ei kanskaan nouse koskaan kuume, vaikka oisin kuoleman väsynyt. Mulla flunssa menee aina heti poskionteloihin ja keuhkoihin ja vaatii antibiootin. Antibiootin jälkeen mulla tulee aina hiivatulehdus. Usein tämä flunssa sattuu vielä loppukeväästä. Sitten alkaakin allergiakausi, ja olen yleensä monta viikkoa saikulla.
Mä olen poissa siloin, jos olen niin sairas etten kykene tekemään työtäni. Kuten vaikka silloin, kun nenä vuotaa koko ajan. Yleensä se on parempi jo seuraavana päivänä. Mutta toisaalta olin töissä jalka paketissa, sillä työtä teen istuallani.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:38"]
Mihin tauteihin olet saikkua hakenut, kun kolme päivää ei riitä? Ja huomaa, että kaikilla aloilla ei saa olla päivääkaän pois ilman lääkärintodistusta.
[/quote]
Korjaan vielä, että asia ei ole alakohtainen, vaan ihan työpaikakohtainen, eli tämä ei ole TES:ssa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:48"]
Kuume ei muuten ole se autuaaksi teekvä kriteeri joka pitäisi olla jotta "saa" esim flunssaansa sairastaa! Ja minä olen toimistotöitä tekevän passittanut kotiin ilman lääkärintodistusta kotiin, sen sijaan esim päiväkotityössä ei voi olla flunssaräkäisenä oikein olla.
Terv.työterveyslääkäri
[/quote]
Eli vaikka henkilö on sekä kuumeinen että nuhainen niin olet jättänyt todistuksen kirjoittamatta koska olet katsonut henkilön täysin työkykyiseksi?