Maitoa ei saa säilyttää jääkaapin ovessa
http://yle.fi/uutiset/sailytatko_maitoa_jaakaapin_ovessa_ei_kannata/7521619
No enpä totakaan tiennyt. Meillä kyllä maitotölkit on aina jääkaapin ovessa.
Kommentit (42)
Laitoin kaksi lämpömittaria meidän jääkkaappiin... toisen oveen maitotölkin viereen ja toisen takaseinään.
Takaseinässä +5 ja maitotölkin vieressä +6 - massiivinen ero!
Ei kiinnosta. Mulla maitotölkki tyhjenee vuorokauden kuluessa avaamisesta, ei ehdi pilaantua.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:51"]Miksi siinä ovessa sitten on ne hyllyt ja peremmällä ei ole niin korkeita hyllyvälejä, että avattua purkkia voisi siellä säilyttää? [/quote] Voihan niitä hyllyvälejä itse säätää sopiviksi.
[/quote]
Onko sulla yhtä maitopurkkia varten korkea hyllyväli?
[/quote]
Vastauksesi kuvastaa hyvin asennetta: se on ongelma jos siitä haluaa tehdä ongelman.
Meillä maidot ylimmällä hyllyllä ja yksi ovessa. Jääkaapin lämpötila n. +2, joten eivät varmasti ehdi pilaantua.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:03"]
En säilytä, juurikin siksi, koska siinä ei ole tarpeeksi kylmää. Olen vastaavan jutun lukenut parikymmentä vuotta sitten. Maito on meillä aina jääkaapin alimmalla hyllyllä, jossa on kylmintä.
[/quote]
Minulle taas on opetettu, että se alin hylly on lämpimin ja siksi siellä säilytetään kylmässä pidettävät vihannekset. Meillä on jääkaapin lämpö säädetty 3-4 asteesee ja ovessa on taatusti riittävän kylmää sille kahvimaitopurkille. Miksi muuten vihanneslaatikot ovat jääkaapin pohjalla? Niinpä niin...
Meillä on jääkaappi säädetty niin kylmäksi, että ovessakin on riittävän kylmää. Säilytän siis maidot edelleen ovessa. Olen mitannut lämpötilan oven kohdalla ja se on riittävän alhainen maidoille.
Kylmin kohta jääkaapeissa vaihtelee. Jokaisen pitäisi tutustua oman jääkaappinsa käyttöohjeisiin. Sieltä se selviää. Vaihtoehtoisesti lämpötiloja voi mittailla myös itse.
Enemmän olisin huolissani jauhelihan tai graavikalan säilytyslämpötiloista. Harvan jääkaappi on säädetty niin kylmälle, että niitä voisi jääkaapissa päivää enempää säilyttää. Vähintään kauppamatkalla kylmäketju katkeaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:51"]Miksi siinä ovessa sitten on ne hyllyt ja peremmällä ei ole niin korkeita hyllyvälejä, että avattua purkkia voisi siellä säilyttää? [/quote] Voihan niitä hyllyvälejä itse säätää sopiviksi.
[/quote]
[/quote]
Ei yhtä vaan viittä maitopurkkia ja jogurttitölkkejä varten.
Ei meillä mahdu kaikki maidot oveen, mutta eivät ne kaikki mahdu hyllyllekään. Joten 1 tai 2 on ovessa, ja äkkiäkös ne kuluvat, alle päivässä. Toinen on noilla nykyisillä hemmetin korkkipurkeilla, että mielellään pitäisi yhden vain ovessa että tietää mikä on avattu.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:14"]
Enemmän olisin huolissani jauhelihan tai graavikalan säilytyslämpötiloista. Harvan jääkaappi on säädetty niin kylmälle, että niitä voisi jääkaapissa päivää enempää säilyttää. Vähintään kauppamatkalla kylmäketju katkeaa.
[/quote] Jaah, no minä olen huolissani noista meidän kaupassakin. Siellä avonaisilla hyllyillä pötköttelevät, kalanpyrstöt joskus 20 senttiä ulkona käytävän puolella.
Jääkaapin lämpötila on +4 astetta ja sitten alaosassa on ne kolme laatikkoa, joissa on +0 astetta. Lihat ja rehut on nolla-asteisissa laatikoissa, mutta maidot säilyy hyvin ovessa ja hyllyillä niin kauan kun niiden tarvii säilyä.
Meillä säilyy maito viikonkin parasta ennen -päivän yli, vaikka sitä ovessa pidetäänkin.
Mittasin minäkin ovihyllyn lämpötilan. Meillä 6.8°C joten alittaa reilusti maidolle vaaditun +8°C rajan
Hyvin säilyvät ovessa. Nykyään on ihania 0 asteisia jääkaappeja myynnissä. Voisi vaikka kalan ostaa vaikka ei heti ehtisi valmistaa. (joo ja se koko jääkaappi ei ole 0 asteinen)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:14"]
[/quote] Jaah, no minä olen huolissani noista meidän kaupassakin. Siellä avonaisilla hyllyillä pötköttelevät, kalanpyrstöt joskus 20 senttiä ulkona käytävän puolella.
[/quote]
Kaupan kalat maistuvatkin kamalalle.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:53"]
[/quote]