Maitoa ei saa säilyttää jääkaapin ovessa
http://yle.fi/uutiset/sailytatko_maitoa_jaakaapin_ovessa_ei_kannata/7521619
No enpä totakaan tiennyt. Meillä kyllä maitotölkit on aina jääkaapin ovessa.
Kommentit (42)
Maitoa _saa_ säilyttää jääkaapin ovessa. Maito ei säily yhtä hyvin jääkaapin ovessa kuin kylmemmässä osassa jääkaappia.
En säilytä, juurikin siksi, koska siinä ei ole tarpeeksi kylmää. Olen vastaavan jutun lukenut parikymmentä vuotta sitten. Maito on meillä aina jääkaapin alimmalla hyllyllä, jossa on kylmintä.
No ei meidän jääkaapissa ole muutakaan paikkaa mihin ne mahtuisivat.
Ei meillä säilytetä maitoa jääkaapin ovessa, vaan maitotölkissä.
Jo isomummu kertoi yli 50 vuotta sitten ton saman jutun, vaikka silloin ei vielä ees ollut mokomia kaappeja!
Sen takia niissä maitotölkeissä on nykyään korkit, että niitä pystyy säilyttämään vaakatasossa siellä kylmemmässä osassa jääkaappia. Ei ne muuten sinne mahdu.
No eipä nuo oo toistaiseksi pilalle menny vaikka välillä purkki unohtuu moneksi tunniksi pöydälle. Ja tulevat käytettyä yleensä reilusti ennen parasta ennen päivää, en ymmärrä miksi sen tarvisi säilyä viikkoja päiväyksen jälkeen.
Meillä yksi maito juodaan muutamassa tunnissa, päätellen siitä että 5 maitolitraa menee päivässä (6 lasta 2 aikuista). Meidän jääkaapissa on vähän tavaraa kerrallaan (pakkasessa enemmän) ja lämpötila on alhainen. Maito on usein niin kylmää että vihlovahampaiset alkaa valittaa miksi meillä on jääkaappi niin kylmällä.
En aio siirtää maitopurkkeja mihinkään muuallekaan, meillä ei pidetä jääkaapin ovea auki kuin juuri sen aikaa kun sieltä otetaan jotain.
Ei kai sitä ovea kukaan pidä auki jatkuvasti, pöllö.
Avattuna ainoa paikka jossa voi säilyttää jos ei ulos vie.
okei, en osta enää maitoa niin ei ole tuotakaan ongelmaa
Minä en käsitä, miksi siinä ovessa olisi 5 astetta lämpimämpää kuin muaalla jääkaapissa
taidankin tänään laittaa jääkaapin oveen min-max mittarin jotta totuus selviää
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:25"]
Ei kai sitä ovea kukaan pidä auki jatkuvasti, pöllö.
[/quote]
En kai mä niin sanonutkaan, pöllö?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:32"]
Minä en käsitä, miksi siinä ovessa olisi 5 astetta lämpimämpää kuin muaalla jääkaapissa
[/quote]
Kylmä tuotetaan yleensä kaapin takaosassa ja heikoin eristys on etuosassa. Aina kun kaapin avaat niin siitä etuosasta karkaa se kylmä ilma ja tilalle tulee lämmintä ilmaa.
Kukas sen ovessa säilyttämisen kieltää?
Miksi siinä ovessa sitten on ne hyllyt ja peremmällä ei ole niin korkeita hyllyvälejä, että avattua purkkia voisi siellä säilyttää?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:51"]Miksi siinä ovessa sitten on ne hyllyt ja peremmällä ei ole niin korkeita hyllyvälejä, että avattua purkkia voisi siellä säilyttää?
[/quote]
Voihan niitä hyllyvälejä itse säätää sopiviksi.
Jos maito pitää säilyttää +8 asteessa, niin luulempa että ovessa on juurikin se lämpötila tai alle, kun jääkaappi on säädetty +5 asteeseen.
No anteeks!