Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää laihdutusmotivaatiota yllä 1/2 vuotta?

Vierailija
04.11.2014 |

Onko kukaan teistä onnistunut laihtumaan 10 kg puolen vuoden sisällä, niin että joka kk lähti 1-2kg? Olen yrittänyt miljoona kertaa, mutta retkahdan aina parin kuukauden jälkeen :( Yritän laihduttaa käymällä salilla 3 tai 4 kertaa viikossa. Ruokavaliona on mielestäni ihan "itsestään" suht terveellinen ja jopa melko vähähiilihydraattinen. Tietysti joskus tulee herkuteltua, ja sitä yritän toki hieman vähentää vielä. Ongelma on kuitenkin tuo motivaatio. En erityisemmin nauti liikunnasta. Onko netissä jotain "sparrausrinkejä" tms., joista voisi olla apua? Lääkäri käski laihtua (pcos ja vauva-haaveita).

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 kiloa kuukaudessa? Eihän kukaan jaksa niin hitaalla tahdilla! Mulla menis hermo  jo ekana kuukautena.

Vierailija
2/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans kamala motivaationpuute. En oikein käsitä miksi, kun painan enemmän kuin koskaan ja inhoan omaa peilikuvaa (olis myös kiva jos vanhat vaatteet mahtuisi taas päälle).

Oon kans nyt ollut vhh:lla jo muutaman kuukauden, mutta painossa (tai housujen kiristävyydessä) ei ole tapahtunut mitään muutosta.

En jotenkin kestä sitä nälkää joka mulla tulee jo pienestäkin kalorivajeesta = herään yöllä syömään vaikka iltapala onkin tuhti.

Kyllä se siitä kun vaan sinnikkäästi jaksaa yrittää, uskoisin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiota on helppo pitää yllä, jos suostuu vähäisiin muutoksiin ja hitaaseen painonpudotukseen. Kyllä minä onnistuin laihtumaan 1,5 vuottakin mutta en tosiaan aloittanut mitään rankkoja kuntokuureja enkä kieltänyt itseltäni mitään, vain tein pieniä säätöjä ruokavalioon sinne tänne. Esim. vähensin oluen ja Pepsin juontia (en lopettanut), korvasin osan leivänsyönnistä hedelmillä, täytin puolet lautasesta salaatilla jne.

Vierailija
4/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:40"]

1-2 kiloa kuukaudessa? Eihän kukaan jaksa niin hitaalla tahdilla! Mulla menis hermo  jo ekana kuukautena.

[/quote]

Pelkään, että jos yritän nopeassa tahdissa, paino lähtee lihaksista eikä läskistä. Lisäksi minua epäilyttää ilman ehkäisyä syödä liian vähän, siltä varalta, että yllättäen tulisisnkin raskaaksi.

ap

Vierailija
5/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:40"]

[/quote]

Mutta noin hidasta laihtumista varten ei tarvita mitään radikaaleja muutoksia joita pitäisi jatkaa. Itse asiassa niitä muutoksia ei edes juuri huomaa välttämättä, joten hyvin niitä jaksaa.

Vierailija
6/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:46"]

Motivaatiota on helppo pitää yllä, jos suostuu vähäisiin muutoksiin ja hitaaseen painonpudotukseen. Kyllä minä onnistuin laihtumaan 1,5 vuottakin mutta en tosiaan aloittanut mitään rankkoja kuntokuureja enkä kieltänyt itseltäni mitään, vain tein pieniä säätöjä ruokavalioon sinne tänne. Esim. vähensin oluen ja Pepsin juontia (en lopettanut), korvasin osan leivänsyönnistä hedelmillä, täytin puolet lautasesta salaatilla jne.

[/quote]

Oho, hyvin tehty :) Epäilen vain, että mulla tuo ei auttaisi kuin ehkä parin kilon verran maksimissaan, siis puolta vuotta kohti. Olisihan sekin tietysti jotakin.

ap

Vierailija
7/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin aikoinani hyvin ilman mitään vähähiilihydraattisia hömpötyksiä tai ehkä juuri sen takia - en siis jättänyt ruokavaliostani kokonaan pois kuin karkit, pullat ja muut turhat mässytykset, mutta söin normaalia vähärasvaista ruokaa pienempinä annoksina. Paino putosi puolessa vuodessa 20 kiloa ja poissa on pysynyt, koska opettelin syömään oikein ja liikkumaan riittävästi. Se on todellakin ihan omasta itsekurista kiinni eikä sitä voi kukaan toinen tehdä puolestasi.

Vierailija
8/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tavoite. Minä päivänä paino on minkäki verrran. Personal reinarista apua. Sportti Lehdet motivoi. Uudet salikuteet.

Vierailija
9/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dedication trumps motivation. Sinne salille tai lenkille pitää mennä vaikka ei nappaisikaan, syödä ei saa överisti vaikka tekee mieli.

Eli itsekuria, sillä pärjää ne ajat kun ei ole motivaatiota. Ei se koulu tai opiskelukaan aina kivaa ollut, mutta jotain jäi päähän kun vaan raahasi sen persiinsä sinne opinahjoon.

Vierailija
10/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö pullaa, karkkia, olutta tai Pepsiä. Joskus sipsejä ja viiniä, niitä yritän vähentää. Leivästä voin myös vähentää vähän, mutta väitän silti, että mun tapauksessani tuo 3 kertaa salia viikossa on tarpeen :( Paino on kertynyt, koska olen ollut vuosia "sohvapotaattina". En oleta, että joku toinen voi sen tehdä puolestani, mutta saa kai sitä silti kysyä, jos joku vaikka olisikin löytänyt hyvän motivointikeinon.

ap

Vierailija
11/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:50"]

[/quote]

Oho, hyvin tehty :) Epäilen vain, että mulla tuo ei auttaisi kuin ehkä parin kilon verran maksimissaan, siis puolta vuotta kohti. Olisihan sekin tietysti jotakin.

ap

[/quote]

Keskimäärin vaikutukset on kyllä paljon suurempia. Minä luin ennen laihdutustani Patrik Borgin kirjan Rentoa painonhallintaa, ja siinä kerrottiin eri muutosten vaikutuksista laihtumiseen. Muistaakseni kasvisten syömisen reilu lisääminen laihdutti vuodessa jotain 10-20 kg, energiapitoisten juomien rajaaminen max 0,5 litraan päivä 5-7 kg. Näihin verrattuna kuri herkkujen suhteen tai vähärasvaisuus olivat ihan pikkutekijöitä, tosin niilläkin sai muutaman kilon muutoksen vuodessa. Erittäin suositeltava kirja muuten lukea!

Vierailija
12/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan samalla tavalla kuin aina ennenkin näihin. Lopeta laihduttaminen ja muuta ruokailutottumukset pikkuhiljaa. Itse pudotin painoa noin 1 kg / kk. Aika kuluu niin nopeasti että äkkiä se menee vaikka hitaalta tuntuukin. Nyt tuosta on aikaa jo viisi vuotta ja tuntuu kuitenkin että vasta äskettäin aloitin. Ruokavaliorempasta saa hyvän olon ja voinnin, kilot karitsee siinä sivussa. Mutta se ajatus on vaan lähdettävä omasta itsestä. Ei sitä motivaatiota oikein voi toiselle syöttää. Pakottamalla se ei onnistu.

Vierailija
13/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:52"]

Pitää olla tavoite. Minä päivänä paino on minkäki verrran. Personal reinarista apua. Sportti Lehdet motivoi. Uudet salikuteet.

[/quote]

Kiitos :) Ehkä kokeilen vaikka uusia salikuteita ensin, vanhat onkin kamalan näköiset :D

Vierailija
14/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin ensimmäiset 10 kiloa 10 viikossa, ja sen jälkeen omaksuin uuden ateria- ja syömismallin. Nyt painoa on pudonnut helmikuun alusta yhteensä 16 kg, ja tämä siis lähes kokonaan ilman liikuntaa. Olen nyt ollut samassa painossa jo useamman kuukauden.

Luulen, että sun täytyy aloittaa sisäistämällä, että kyse ei ole laihdutuskuurista (sillä tämä käsittäisi sen, että palaat joskus aiempiin syömistapoihin), vaan kokonaisvaltaisesta elämänmuutoksesta, mitä syömiseen ja sinun suhteeseesi siihen tulee. 

Vierailija
15/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:57"]

[/quote]

ap

[/quote]

Keskimäärin vaikutukset on kyllä paljon suurempia. Minä luin ennen laihdutustani Patrik Borgin kirjan Rentoa painonhallintaa, ja siinä kerrottiin eri muutosten vaikutuksista laihtumiseen. Muistaakseni kasvisten syömisen reilu lisääminen laihdutti vuodessa jotain 10-20 kg, energiapitoisten juomien rajaaminen max 0,5 litraan päivä 5-7 kg. Näihin verrattuna kuri herkkujen suhteen tai vähärasvaisuus olivat ihan pikkutekijöitä, tosin niilläkin sai muutaman kilon muutoksen vuodessa. Erittäin suositeltava kirja muuten lukea!

[/quote]

Kiitti, yritän katsoa, jos löytäisin tuon kirjan. Kasvisten lisäys ei kylläkään toimi kuin tosi rajoitetusti, koska olen jo kasvissyöjä.

ap

Vierailija
16/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Tota noin. Meinaatko vakavissasi, että pelkkä kasvisten syönnin lisääminen laihduttaa vaikka mässäisit muuten entiseen tapaan joka päivä? Ja mitäs muuta energiapitoiset juomat ovat kuin herkuttelua? Tai ehkä ne ovat jonkun mielestä ihan peruselintarvikkeita.

Joo, en ole lukenut Borgia mutta ei ole paino-ongelmiakaan. En tosin ole koskaan juonut energiajuomia.

Vierailija
17/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just aamulla pyöräillessäni ajattelin, että miksi ihmeessä kaikki ei laihduta, se kun on niin palkitsevaa puuhaa. Minä olen kyllä löytänyt sitä palkitsevuutta heti ensi metreistä lähtien. Viikon jälkeen vaatteet jo kiristävät vähemmän ja sitä kiristämättömyyttä haluaa sitten vain enemmän. Kuntokin kun alkaa nousemaan, niin on kiva huomata, että pian pyöräily ei enää olekaan tuskaa eikä jokaisen pikkureissun jälkeen tarvi kylpeä hiessä.

Analysoi muutoksia ja hehkuta itsellesi niitä. Mulla ei ole edes vaakaa, silti muutokset oli helppo huomata. Reilu kymmenen kiloa lähti kolmessa kuukaudessa, eikä tuntunut vaikealtakaan. Nyt peilin ohi kulkeminen ei harmita, olen peilikuvasta ihan ylpeä.

Vierailija
18/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Melko epäterveellisesti on saanut syödä, jos tuollaisia ohjeita voi noudattaa! Entä sitten jos syö jo reilusti kasviksia, eikä juo mitään energiapitoisia juomia (ts. juo vain vettä ja teetä)? 

Tuo neuvo on ihan yhtä "hyvä" kuin sanoa köyhälle "kun vaan lopetat kaljakuppiloissa ramppaamisen ja tupakan polton, niin siinä säästyy satasia". Joo-o, varmaan jos niitä on harrastanut, mutta kun ei ole...

Vierailija
19/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:14"]

Just aamulla pyöräillessäni ajattelin, että miksi ihmeessä kaikki ei laihduta, se kun on niin palkitsevaa puuhaa. Minä olen kyllä löytänyt sitä palkitsevuutta heti ensi metreistä lähtien. Viikon jälkeen vaatteet jo kiristävät vähemmän ja sitä kiristämättömyyttä haluaa sitten vain enemmän. Kuntokin kun alkaa nousemaan, niin on kiva huomata, että pian pyöräily ei enää olekaan tuskaa eikä jokaisen pikkureissun jälkeen tarvi kylpeä hiessä. Analysoi muutoksia ja hehkuta itsellesi niitä. Mulla ei ole edes vaakaa, silti muutokset oli helppo huomata. Reilu kymmenen kiloa lähti kolmessa kuukaudessa, eikä tuntunut vaikealtakaan. Nyt peilin ohi kulkeminen ei harmita, olen peilikuvasta ihan ylpeä.

[/quote]

Tosiaan, ehkä pitäisi kehittää joku systeemi, että huomaan positiiviset muutokset ja annan niistä itselleni jotain palkintoja :)

ap

Vierailija
20/29 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö pullaa, karkkia, olutta tai Pepsiä. Joskus sipsejä ja viiniä, niitä yritän vähentää. Leivästä voin myös vähentää vähän, mutta väitän silti, että mun tapauksessani tuo 3 kertaa salia viikossa on tarpeen :( Paino on kertynyt, koska olen ollut vuosia "sohvapotaattina". En oleta, että joku toinen voi sen tehdä puolestani, mutta saa kai sitä silti kysyä, jos joku vaikka olisikin löytänyt hyvän motivointikeinon.

ap

[/quote]

Sipsin ja viinin ongelma on pakkauskoot :/ 300g sipsipussissa on 10 annosta. Harvalla vaan se syöminen jää siihen kymmenesosapussiin. Allekirjoittanut mukaanlukien. Samoin viinipullo yksikseen nautittavaksi on turhan paljon ja pitempi säilyttely vaikuttaa makuun, eli muutamassa päivässä pitäisi käyttöä keksiä.

Motivoinnissa ja tekemisessä on vähän sama molemmissa, ne täytyy tehdä itse. Jos sinulla ei ole halua muuttaa elämäntapaasi, niin siihen ei auta mitkään motivoinnit eikä treenit.

t: toinen sohvaperuna

ps. sykemittari on välillä jeesannut itseäni tekemään enemmän. Liikkeelle sekään ei ole saanut. Nyt on ollut melkeen pari kuukautta hiljaisempaa. Onneksi alkuvuodesta kuitenkin poltellut sen reilut 60000 kilokaloria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän