Sosiaalityöntekijä sairaalassa
Kommentit (5)
Hieman asian vierestä.
Mutta kerron kokemukseni sosiaalityöntekijän asiakkaana sairaalassa. Tapasin kaksi eri työntekijää kahdessa eri sairaalassa.
Ensimmäisenpyysin saada tavata itse. Olin ollut melkein kuukauden sairaalassa raskaana. Pyysin saada tavata hänet taloudellisia juttuja kysyäkseni. Koin sen tapaamisen ihan turhaksi. Tämän kaiken oli kertonut minulle myös osaston sihteeri.
Kun vauva sitten siirtyi lähisairaalaan meille ehdotettiin sosiaalityöntekijän tapaamista moneen kertaan. Ja me kieltäydyimme. Kuitenkin hoitaja varasi meille ajan tälle hoitajalle ja hän oli NIIN paljon muutakin kuin byrokratiaa. Hänen kanssaan juteltiin meidän voinnista, vauvan voinnista, tulevaisuuden mahdollisuuksista jne. Kävimme hänen luonaan noin kerran kuukaudessa neljän kuukauden ajan, sen ajan mitä vauva oli elossa.
Muistelen vielä viidenkin vuoden jälkeen häntä lämöllä. Oli ihana että oli ihminen jolle pystyi puhumaan ja joka kohtasi meidän ihmisinä, perheenä. Ei pelkästään byrokratian kiemuroina.
En tiedä oliko hän saanut jonkun erilaisen koulutuksen kuin tämä ensimmäinen sosiaalityöntekijä.
Olin sairaalassa sosiaalityöntekijänä joitain vuosia sitten, pian valmistumiseni jälkeen. Oli henkisesti ihan liian rankkaa mulle, tosin olenkin ehkä siinä mielessä väärällä alalla että koen esim. lastensuojelun ja poliisin sosiaalityöntekijänä toimimisenkin henkisesti liian rankkana. Työskentelen nyt aikuissosiaalityössä ja tästä pidän, sillä lähes kaikki aika menee toimeentulotukiasioihin.
En ole sosiaalityöntekijä sairaalassa, mutta teen terveydenhuollon sosiaalityötä. Eli käyn yleensä kysymässä ihmisiltä asumis tilannetta ja raha juttuja. Autan lomakkeiden täyttämisessä, koska varsinkin vanhukset ja sairaat eivät aina jaksa. Soitan heidän puolesta Kelaan ja selvitän muutenkin asioita. Mutta tiedän että varmaan teen enemmän kuin ehkä pitäisi. Välillä väännän lääkäreiden kanssa... Yritän olla ihmisille tuki vaikeassa elämän tilanteessa.
En.
Olin viimeyönä päivystämässä, ja bussilinen järkyttyneitä tuulipukuheppuja tuli tilittämään hostain kolarista