Endometrioosi on pilannut nuoruuteni, nyt..
..ajattelin vihdoin tehdä sille jotain.
Olen koko elämäni kärsinyt hirveistä kuukautiskivuista pyörtymisineen ja muine lieveilmiöineen, sekä erittäin runsaine vuotoineen. Minulta löydettiin jo teininä kysta munasarjoista, mutta tämä ei johtanyt mihinkään jatkotutkimuksiin. Kun ensimmäisen kerran luin endometrioosista, tajusin heti, että minun oireitanihan tässä kuvataan. Muutaman vähättelevän gynekologin jäljiltä pettyneenä en kuitenkaan enää vuosikausiin ole jaksanut käydä tutkimuksissa. Jotenkin vain luovutin ja järjestin jopa ammatinvalintani siten, että pystyn olemaan kuukaudessa 2-3 päivää kuukautisten vuoksi sairauslomalla. Niissä kivuissa ja kouristuksissa ainoa oikea paikka on peti, kroppa vahvoilla särkylääkkeillä turrutettuna.
Äskettäin kuitenkin kävin yksityisellä lääkäriasemalla kokeneella gynellä, joka epäili heti ultrattuaan, että endometrioosipesäkkeitä on, ja että ne olisivat levinneet laajalle, erityisesti suolen alueelle. Tämä selittäisi myös sähköiskumaiset, viiltävät kivut, jotka tuntuvat peräsuolessa saakka ja ovat niin kivuliaita, että päässä näkyy valkoista. Myös kuukautisten aikaiset virtsaamis- ja ulostamisvaikeudet selittyisivät tällä.
Tämän käynnin jälkeen minulla onkin alkanut elää jonkinlainen taistelutahto. Mitä jos kuitenkin vielä näin 38-vuotiaana leikkauttaisin endometrioosin? Siitä huolimatta, ettei edes kipujen luvata täydellisesti katoavan.
Olisin hyvin kiitollinen muiden samasta vaivasta kärsivien (leikkaus-)kokemuksista. Miten olette hoidattaneet itseänne, onko elämä muuttunut leikkauksen jälkeen, hävisivätkö kivut, yms.? Kannattaako jäädä jonottamaan julkiselle puolelle? Olen joskus aiemmin todennut, ettei kipujani otettu siellä vakavasti, onko asenne nykyään erilainen?
Kommentit (10)
Minulla todettu myös endo, mutta en ole uskaltanut mennä leikkaukseen. Pelkään että tämänikäisenä ehdotetaan kohdunpoistoa ja hormonikorvaushoitoa. Olen siis 41 v.
Itse kävin juuri perjantaina kontrollissa oman endometrioosini kanssa. Leikkaushoito EI OLE enää kovin suosittua, se kun yleensä aktiovi endometrioosia entisestään eli sitä voidaan polttaa mutta helposti polttokohdan viereen saattaa tulla lisää pesäkkeitä. Tätä on kuulemma paljon tutkittu. (kävin siis yliopistollisen sairaalan gynen polilla kontrollissa).
Oma endometrioosini on pidetty kurissa jo kuusi vuotta Cerazette-pillereillä ja niin etten vuoda ollenkaan. eli syön tauotta e-pillereitä ilman vuotoja - ja kyllä, olen saanut elämäni takaisin. Elän tällä hetkellä ilman kipuja, ilman endometrioosin leviämistä, ilman PMS-oireita, ilman mitään vuotoja ja ILMAN KUUKAUTISKIPUJA ?! Olen onnellinen ja kiitollinen siitä että olen saanut apua näinkin pienellä hoidolla.
Suosittelen !
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:21"]Minulla todettu myös endo, mutta en ole uskaltanut mennä leikkaukseen. Pelkään että tämänikäisenä ehdotetaan kohdunpoistoa ja hormonikorvaushoitoa. Olen siis 41 v.
[/quote]
Ei ne enää nykyisin leikkaa kohtua, vaikka olisi myomia ja endometrioosi. Leikkaus tähystyksellä ja mirena- kierukka.
Kyllä se silloin leikataan tottakai jos se on esim. kiinnittyneenä suolen seinämään endometrioosin vuoksi, näin se haittaa meinaan jo suolen toimintaakin ja aiheuttaa kipuja. 43-vuotiaalla ystävälläni on nyt puoli vuotta kohdun poistosta, endometrioosikivut menivät vaan niin koviksi että tähystyksellä oli pakko varmistaa mikä on tilanne ja kohtu oli tosiaan kiinni suolessa ja endometrioosikiinnikkeitä vatsakalvolla asti. Näin ollen kohdun poisto oli ainoa vaihtoehto.
Mut leikattiin vuosi sitten. Leikkauspäätöksestä itse leikkaukseen (tai siis laparoskopiaan) meni kunnallisella kaksi kuukautta. Nopeaa toimintaa siis. Ei ollut suuri toimenpide, mutta ei myöskään poistanut kaikkia kipuja. Endometrioosia ei löydetty paljon, mutta sen määrähän ei olekaan verrannollinen kipujen määrään. Tulin kuitenkin raskaaksi operaation jälkeen (tätä ennen vuosien yritys) ja toivon, että myös raskaus helpottaa oireita. Suosittelen miettimään vaihtoehtona, myös mun kivut olivat todella lamaannuttavia ja vuosikausia mietin onko mitään järkeä syödä joka kuukausi sellaista määrää kipulääkkeitä kuukautisten takia!
Miranax 550 mg särkyyn ja Caprilon 500 mg vuodon vähentämiseen. Laparoskopia tehty noin 5 vuotta sitten, hormonaalinen lääkitys ei sovi. Särkylääkkeitä meni viimeksi yhteensä kolme kappaletta kahden päivän aikana, vuoto sattui viikonlopulle joten Capriloneja 1 kpl. Toistaiseksi näistä on ollut apua.
Muuten ilman näitä suuret kivut ja kuljen kyyryssä kuin puristettu tiskirätti, autossa ei voi tärinän takia olla, vuoto on valtavaa 2-3 päivän ajan, pyörtyilen, makaan kyljellä lattialla kivusta. 2-3 päivää toimintakyvytön.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:21"]Minulla todettu myös endo, mutta en ole uskaltanut mennä leikkaukseen. Pelkään että tämänikäisenä ehdotetaan kohdunpoistoa ja hormonikorvaushoitoa. Olen siis 41 v.
[/quote]
Kohdunpoisto ei aiheuta tilaa jossa tarvittaisiin horm.korvaushoitoa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:31"]Itse kävin juuri perjantaina kontrollissa oman endometrioosini kanssa. Leikkaushoito EI OLE enää kovin suosittua, se kun yleensä aktiovi endometrioosia entisestään eli sitä voidaan polttaa mutta helposti polttokohdan viereen saattaa tulla lisää pesäkkeitä. Tätä on kuulemma paljon tutkittu. (kävin siis yliopistollisen sairaalan gynen polilla kontrollissa).
Oma endometrioosini on pidetty kurissa jo kuusi vuotta Cerazette-pillereillä ja niin etten vuoda ollenkaan. eli syön tauotta e-pillereitä ilman vuotoja - ja kyllä, olen saanut elämäni takaisin. Elän tällä hetkellä ilman kipuja, ilman endometrioosin leviämistä, ilman PMS-oireita, ilman mitään vuotoja ja ILMAN KUUKAUTISKIPUJA ?! Olen onnellinen ja kiitollinen siitä että olen saanut apua näinkin pienellä hoidolla.
Suosittelen !
[/quote]
No noita minipillereitä syödäänkin tauotta, oli endo tai ei.
Täällä on paitsi paljon tiedoa, myös esim. keskustelupalsta ja sitä kautta vertaistukea: http://www.endometrioosiyhdistys.fi/