Synnyttääkö kukaan enää nykyään ilman
epiduraalia tai muita puudutuksia?
Minä en tunne ketään, joka olisi 2000-luvulla synnyttänyt ilman puudutusta.
Olisiko ketään kätilöä vastaamassa?
Kommentit (46)
Kaksi lasta synnyttänyt ilman puudutteita. Ilokaasua sain tokassa synnytyksessä. Ihan hyvin meni, puudutetta en kokenut tarvitsevani, mutta tokassa synnytyksessä ponnistusvaiheessa vetelin sitä ilokaasua, kun vauva jumitti hartioistaan ja leikattiin eppari.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:51"]
Ainoa mitä kätilöt kertovat on, että mene tuohon sängylle ja kohta saat epiduraalin.
Kätilöt eivät astu mukavuusalueensa ulkopuolelle, vaan synnyttäjät halutaan hoitaa kaikki samanlaisena pakettina.
Synnyttämättömien osastolla kun olin ja naapuriäidillä oli synnytys käynnistynyt, kätilö kävi 5 min välein sanomassa, että jos et enää kestä, voidaan lähteä saliin ja saat epiduraalin. Tunnin se äiti jaksoi sitä jankutusta ja sitten (onneksi) lähtivät.
[/quote]
No, ei pidä yleistää kaikkiin kätilöihin, mutta joo, mullekin vain tilattiin epiduraali kysymättä mun mielipidettä lainkaan.
Olen synnyttänyt kuopuksen ilman puudutteita ja tunne oli mahtava,pystyin itse aktiivisesti toimimaan synnytyksessä.Esikoisella oli lihaspiikit, epiduraalit jne.,olin ihan tillintallin ja samanlaista olotilaa en halunnut toisella kertaa.
Mä laitoin esitietolomakkeeseen, että pelkään epiduraalia enkä sitä halua. Niinpä ei sitä kukaan tuputtanutkaan eikä myöskään hämmästellyt.
Kivunlievityksiä on toki paljon muitakin kuin epiduraali ja spinaali. Ekalla kerralla mulla synnytys oli käynnistetty ja kivut aika kovat. Onneksi pääsin ammeeseen, mikä toimi mulla tosi hyvin. Tokassa synnytyksessä en tarvinnut mitään kivunlievitystä, koska olin sairaalaan tullessani 10 cm auki.
Mutta tämä on vain yksi kokemus. Jos mulla olisi toisenlainen lantio, lapset toisenlaisessa tarjonnassa tai henkinen valmentautuminen puuttunut, olisivat kokemukseni ihan toisenlaisia.
Ekassa epiduraali enkä olis mitenkään kestänyt ilman, oli käynnistetty.
Toinen tuli luomuna, eikä ollut paha kuin viimeinen tunti.
Molemmissa kylläkin ilokaasu käytössä mutta en huomannut sillä mitään vaikutusta. Olipahan jotain tekemistä jos joutui sängyllä olemaan supistuksen aikaan. Parasta oli kun sai olla suihkussa ja rentoutui kun supistus tuli.
Ainoa mitä kätilöt kertovat on, että mene tuohon sängylle ja kohta saat epiduraalin.
Kätilöt eivät astu mukavuusalueensa ulkopuolelle, vaan synnyttäjät halutaan hoitaa kaikki samanlaisena pakettina.
Synnyttämättömien osastolla kun olin ja naapuriäidillä oli synnytys käynnistynyt, kätilö kävi 5 min välein sanomassa, että jos et enää kestä, voidaan lähteä saliin ja saat epiduraalin. Tunnin se äiti jaksoi sitä jankutusta ja sitten (onneksi) lähtivät.