Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttääkö kukaan enää nykyään ilman

Vierailija
04.11.2014 |

epiduraalia tai muita puudutuksia?

Minä en tunne ketään, joka olisi 2000-luvulla synnyttänyt ilman puudutusta.

Olisiko ketään kätilöä vastaamassa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kätilö mutta kaksi nuorinta lastani olen synnyttänyt ilman mitään puudutuksia. Ilokaasua muutaman viimeisen supistuksen aikana ottanut. Enkä kuvittele mikään harvinaisuus olevani

Vierailija
22/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viime keväänä käyttänyt mitään kipulääkitystä, paitsi puudute repeämän ompelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen synnyttänyt kahdesti ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Ilmeisesti se on suht harvinaista koska ekassa synnytyksessä minulle puoliväkisin tuputettiin sitä epiduraalia. Moneen kertaan, ja uhkaillen että jos nyt et ota, tulet katumaan, kun ne karmeat tuskat alkaa ja sitten ei enää ole aikaa antaa puudutusta. No, en ottanut ja piruuttani kestin kipuni ääntäkään päästämättä ja valittamatta että ei pääsisi sanomaan että olisi kannattanut se puudutus ottaa. Lapsen jo synnyttyä sentään myönsi että aika hyvin kyllä hallitsit kipusi.

Vierailija
24/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuna kaksi synnyttäny. Ilokaasua kokeilin ensimmäisen kanssa.

Vierailija
25/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö en ole mutta kavereista tiedän ainakin 3 jotka 2000-luvulla ovat ilman mitään puudutuksia tai muita synnyttäneet. Lisäksi sisko, se tosin ei voinut valita koska oli aivan liian myöhäistä siinä vaiheessa kun pääsi sairaalaan.

Vierailija
26/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aqua rakkulat , lämmin vesi ja kauratyyny kivunlievityksenä 4 synnytyksessä :)

Vierailija
27/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä sinulle yksi.

Vierailija
28/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kaikki kolme lasta ilman epiduraalia. Ilokaasua sain kahdessa ekassa synnytyksessä, mutta kolmannen synnytyksen aikaan kannettava kaasupullo oli toisella synnyttäjällä enkä siis saanut edes ilokaasua.

Ensimmäisen lapsen synnytyksessä kätilöt toisilleen juttelivat ja ihmettelivät: "Ensisynnyttäjä eikä muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu"

Vierailija
29/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lasta synnyttäessä saa yleensä puudutteet, jos resurssit sallii (moni tuntemani nainen on kyllä tämän vuoksi jäänyt ilman). Toisessa synnytyksessä ja siitä eteenpäin saa yleensä pärjätä ilman.

Vierailija
30/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että nämä puuduttamattomat äidit eivät niin kovaa meteliä synnytyksistään pidä, joten tulee se vaikutelma, että kaikki ottavat kaikki mahdolliset puudutukset.

Vierailija
31/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali, kolmessa seuraavassa ilman puudutuksia.

Vierailija
32/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, mutta mitä väliä sillä on mitä apuja sitä kipuihinsa ottaa? Sillä mitään äitiyden parhautta mitata..

Vierailija
33/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten kestitte. Itselläni oli kaikki mahdolliset, ja silti oli hirvittävän tuskallista. En huutanut, en usko äännelleenikään ollenkaan, mutta kätilökin katsoi silmiäni ja totesi että sulla taitaa käydä todella kipeää.

Ekassa kokeilin muka sitä ilokaasuakin, eikä mitään tapahtunut, ehkä se oli jotenkin kiinni tai rikki tai jotain.

Hirveän surullista ettei kaikki voi olla sankareita.

Vierailija
34/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

62% saa epiduraali-, spinaali- ja yhdistetyn spinaali-epiduraalipuudutuksen, 38% on ilman. 38 prosenttia ei ole mikään pieni vähemmistö. Ensisynnyttäjillä on puudute yleisemmin kuin uudelleensynnyttäjillä, ja helsinkiläisillä useammin kuin muualla.

http://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet/synnyttajat-ja-synnytystoimenpiteet

Vierailija
35/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin. Toisen lapsen synnytyksessä en saanut avautumisvaiheessa mitään, enkä kyllä olisi halunnutkaan. Ponnistusvaiheessa otin pudendaalin, kun tarjonta oli huono. Ei siinä mitään sankarillista ole, että synnyttää ilman kivunlievitystä, ihmisillä on erilaiset valmiudet käsitellä kipua ja myös kivun kokemus on erilaista. Siitä on hirveästi apua kivun kestämisessä, että osaa rentoutua ja hengittää, jooga auttaa tässä. Sen takia kannattaa valmistautua synnytykseen, eikä uskoa niitä, jotka sanovat, että menet vaan sinne, kyllä ne kätilöt kertovat, mitä tehdä. Kyllä ne kertovatkin, mutta jos synnyttäjä on harjoitellut rentoutumista ja on tietoinen kaikenlaisista tavoista helpottaa kipua, on huomattavasti helpompaa. Tämä myös niissä tapauksissa, että on suunnitellut ottavansa puudutuksen, koska sitä kipua täytyy sietää joka tapauksessa ennen niitä puudutuksia.

Vierailija
36/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen synnyttänyt seitsemän lasta kahdeksasta ilman minkäänlaista kivunlievitystä ja ihan omasta tahdostani. Esikoisen synnytyksessä otin ilokaasua, jonka lasken kivunlievitykseksi.

Ja hui, viisi olen synnyttänyt kotona, joista yhden yksin ilman kenenkään apua.

Vierailija
37/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt ilman kipulääkkeitä, ilokaasua sain. Ja kyllähän se kipu on aivan järkyttävää. Itse pystyin psyykkaamaan itseni johonkin "tilaan" supistusten aikaan ja pärjäsin ilman kemikaaleja. Ja olen iloinen että synnytykseni ovat edenneet enkä ole joutunut kärvistelemään monta kymmentä tuntia kivuissa.

Vierailija
38/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 2 ilman lääkkeellistä kivunlievitystä synnyttänyt. Esikoisen kohdalla oli epiduraali josta sain kauhean allergisen reaktion. Pahempaa kuin synnytyskivut. Kaksi nuorinta on ollut nopeita synnytyksiä. Amme ja suihku jumppapallo riittänyt kivunlievitykseksi.

Vierailija
39/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen epin ottanut. Jos olisin tiennyt selkävaivoistani sen jälkeen, olisin skipannut nekin. Kahdesti olen synnyttänyt luomuna, eikä ollut selkävaivoja.

Vierailija
40/46 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksittäisistä kivunlievityksistä yleisin menetelmä oli ilokaasu, jota sai 56 prosenttia kaikista synnyttäjistä." 

http://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet/synnyttajat-ja-synnytystoimenpiteet