Köyhän pitää jättää jopa ilmaiset pikkujoulut väliin. Kyllä harmittaa!
Hetki haaveiltiin että oishan se mahtavaa mennä kun puolisolla Avec kutsu. Vaan sitten jysähdettiin taas maanpinnalle. Ei ole varaa maksaa lastenhoidosta. Kummallakaan ei ole mitään juhlavaa muistuttavaakaan vaatetta saati kenkiä. Työvaatteita kaikki. Eikä ole varaa ostaa kun lapsille ostettiin. Kirppareita tasan yks ja siellä ei ollut mitään. Kunnon illallinen ja linse kyyditys. Vituttaa kun ei pääse edes ilmaselle illalliselle!!!
Kommentit (527)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:32"]
Jos nyt vaan laihduttaisi nuoruusmittoihin, niin sitten sopisi se vanha juhlamekko päälle.
[/quote]
Ei mulla vaan nuorena mitään juhlamekkoja ollut. Ei tosin juhliakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:00"]
Sen takia en anna osoitetietoja edes sähköpostissa koska en vaan halua nimi ja osoite tietojani ilmoittaa kenellekään. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Että sokeasti vaan pitäisi luottaa että kyllä se hyvää tahtoo.
[/quote]
Entäs jos ilmoitat meilissä jonkun paikan, mihin tavarat voi jättää, ja sitten me käydään viemässä sinne? Vedät sitten peruukkia ja huppua päähän, muistat sotkea auton rekisterikilven ja käyt yön kähmyssä hakemassa?
Meidän työpaikalla on vapaa pukukoodi pikkujouluissa eli jotkut panostaa, jotkut tulee arkivaatteissa mutta meillä on hyvin mutkaton porukka. Olisko tuttua naapurin ihmistä lastenhoitoon johon voisi vielä luottaa? Jos ootte aivan persaukisia niin ei sitten mahda mitään. Lastenhoitaja maksaa 30-40 e tunti? Toivottavasti järjestyy!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 01:19"]
Sen verran tietoa on että erittäin hieno ja kallis ravintola jossa ei olis tullu mieleenkään käydä silloinkaan kun talous olis kunnossa. Ja tosiaan mulla ei ole kavereita ainuttakaan joten en voi lainata vaatteita. Pitää varmaan henkisesti taas valmistautua siihen että kun vilkaisee kelloa lauantaina ja itte vedetään keittoa, toiset istuu syömässä juhla ateriaa hienossa paikassa. Ja vielä enemmän masentaa se, että ei olla miehen kanssa yhdessä oltu missään ilman lapsia viiteen vuoteen. Jospa vielä joskus....
[/quote]
Sitä olisi voinut miettiä ennen lasten tekoa
[/quote]
Ääliö
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:33"]
Olette te mammat oikeasti inhottavia ihmisiä. Kiusattu yksinäinen ihminenkin saa joukolla alapeukkua kertoessaan mitä voi elämä joskus olla, kun ei teillä suosituilla kultalusikka suussa syntyneillä ole aavistustakaan.
[/quote]
Kyllä me tiedetään, mitä elämä voi olla. Siksi me on annettu apua ja neuvoja. Mutku mikään ei koskaan kelpaa. Kyllä jokaisen pitää ottaa vastuuta elämästään, vaikka alamäki ois kuinka muitten vika.
Tää palsta on täynnä näitä elämäntapavalittajia ja naisia, jotka kantavat marttyyrinkruunua ylpeinä. Eivät ne oikeasti tahdo apua tai neuvoja, ne haluavat, että joku tulee yhdessä puhisemaan, että kyllä yhteiskunta on sitten perseestä ja onpa sua päähän potkittu tai kertomaan, että no entäs sitten mulla, mullapa on vielä huonommin.
[/quote] Etköhän sinäkin valita tällä palstalla jostain aivan turhasta joskus, jos oikein tarkkoja ollaan, niin kaikelle on tehtävissä jotain, joten mistään ei ole syytä valittaa. Tai ehkä minulla mahdollisesti, kun olen työkyvytönkin niin on poissuljettua muualle lähtö ja opiskelut ja työt...
Eli voitaneen lopettaa koko palsta.
Ymmärrän kyllä ap:ta ettei välttämättä halua tietojaan kellekään antaa, joku lahjoittajahan sen henkilöllisyyden lopulta kuitenkin saisi tietää eikä ole mitenkään mahdotonta että se tieto leviäisi. Sitten kyylättäisiin hyvässä lykyssä koko elämää, että tuokin se sai muka köyhäinapuna vaatetta ja nyt on lapsella älypuhelin ja autokin vaihdettu, ja kallista aurajuustoa vaan ostivat ja kaljaakin viime viikolla.
Vai vielä autatte soittamalla suutanne. Minäkin sain kuulla kymmeniä viestejä haukkuja kun ihmettelin että eihän huonekaluja ole varaa ostaa kun kotiinkuljetuskin maksaa satasen. Aivan kuin minulle minimieläkkeen varassa olevalle olisi niin yksinkertaista "maksaa ja ostaa autot niin kuin me kaikki muutkin joudumme tekemään".
terveisin se kiusattu ja aina yksinäinen, jonka nyt masennusdiagnosoittekin.
Jotenkin tuntuu että vaikka joku tässä paikassa lupautuisi piffaamaan ap:lle ja miehelle juhlatamineet ja lupautuisi lapsenvahdiksi seuraavaan aamuun asti niin ap vain märisisi että "no ehän mie voi". Ryhtiä nyt saakeli vähän, ei lastenkaan ole mukava elää noin ankeassa ympäristössä.
.
Jos et luota ihmisiin edes sen vertaa ettet uskalla anonyymin sähköpostin kautta olla yhteydessä ihmisiin jotka haluavat auttaa niin lopeta se ulina sitten. Ihme umppelo.
Miullaki jäänyt pikkujoulut välistä kun ei ole varaa ostaa juhlavaatteita. En meikkaa enkä ole omistanut korkokenkiä ikinä, en omista edes laukkua joka sopii fiinimpään paikkaan. Puhumattakaan vaatteista (yleensä päällä värikäs neule tai kauluspaita), jotka ehkä onkin loppupeleissä pienin ongelma.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:03"]
En ollut muuten minä, joka ihmetteli, miten ei voi olla sitä ja tätä ja tuota. Minun ensimmäinen kirjoitukseni tässä threadissä on tuo ihmetys, että oletko masentunut. Mutta jos se sinua helpottaa, niin kaada toki niskaani kaikki harmistuksesi. Voin ihan hyvin olla tomppeli, jos kysyminen toisen voinnista sellaisen minusta tekee. Kaikkea hyvää elämääsi!
[/quote] No miten sinä luulet että tuollaiseen ihmettelyyn "miten ei jollakin ole sitä ja tätä ja ystäviä vaikka asut syntymäkotikunnassasikin" voi vastata ettei minulla ainakaan ole, kuulostamatta sitten masentuneelta? Ja minähän en ole ap joka tuohon vastasin, mikäli tässä masennusdiagnoosiin johti joku ap:n kirjoitus. Taisi olla minunkin ensimmäinen kommenttini koko ketjuun, ja heti olin masentunut ja katkera ja minulta pois jos jollain muulla on sukkahousut ja kavereita.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:08"]
Oli mulla ristiäisissä mustat housut mutta ehtivät kolmessa vuodessa kulua puhki. Ja kesät mennään just niillä halvoilla muoviläpysköillä. Talvikengät taitaa olla viis vuotta vanhat.Omistamme tingitään jotta lapsille saadaan tarpeelliset.
[/quote]
Tämä kuulostaa niin tutulta.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:33"]
Olette te mammat oikeasti inhottavia ihmisiä. Kiusattu yksinäinen ihminenkin saa joukolla alapeukkua kertoessaan mitä voi elämä joskus olla, kun ei teillä suosituilla kultalusikka suussa syntyneillä ole aavistustakaan.
[/quote]
Kyllä me tiedetään, mitä elämä voi olla. Siksi me on annettu apua ja neuvoja. Mutku mikään ei koskaan kelpaa. Kyllä jokaisen pitää ottaa vastuuta elämästään, vaikka alamäki ois kuinka muitten vika.
Tää palsta on täynnä näitä elämäntapavalittajia ja naisia, jotka kantavat marttyyrinkruunua ylpeinä. Eivät ne oikeasti tahdo apua tai neuvoja, ne haluavat, että joku tulee yhdessä puhisemaan, että kyllä yhteiskunta on sitten perseestä ja onpa sua päähän potkittu tai kertomaan, että no entäs sitten mulla, mullapa on vielä huonommin.
[/quote] Etköhän sinäkin valita tällä palstalla jostain aivan turhasta joskus, jos oikein tarkkoja ollaan, niin kaikelle on tehtävissä jotain, joten mistään ei ole syytä valittaa. Tai ehkä minulla mahdollisesti, kun olen työkyvytönkin niin on poissuljettua muualle lähtö ja opiskelut ja työt...
Eli voitaneen lopettaa koko palsta.
Ymmärrän kyllä ap:ta ettei välttämättä halua tietojaan kellekään antaa, joku lahjoittajahan sen henkilöllisyyden lopulta kuitenkin saisi tietää eikä ole mitenkään mahdotonta että se tieto leviäisi. Sitten kyylättäisiin hyvässä lykyssä koko elämää, että tuokin se sai muka köyhäinapuna vaatetta ja nyt on lapsella älypuhelin ja autokin vaihdettu, ja kallista aurajuustoa vaan ostivat ja kaljaakin viime viikolla.
Vai vielä autatte soittamalla suutanne. Minäkin sain kuulla kymmeniä viestejä haukkuja kun ihmettelin että eihän huonekaluja ole varaa ostaa kun kotiinkuljetuskin maksaa satasen. Aivan kuin minulle minimieläkkeen varassa olevalle olisi niin yksinkertaista "maksaa ja ostaa autot niin kuin me kaikki muutkin joudumme tekemään".
terveisin se kiusattu ja aina yksinäinen, jonka nyt masennusdiagnosoittekin.
[/quote]
Onpa kyllä katkeraa valitusta. Auttaakaan ei enää saa. Mitä helvettiä te köyhät ja apua vailla olevat sitten oikein haluatte?!?
Oon oikeasti nyt ihan pihalla. Kerro ihmeessä, että mitä me voidaan tehdä, kun me ei voida:
1) Antaa konkreettista apua vaatteiden ja lastenhoidon muodossa
2) Antaa neuvoja siitä, miten muodistaa, tehdä tai korjata vaatteita käyttökelpoisiksi
3) Antaa vinkkejä siitä, miten ehkä jatkossa voisi tehdä vaateostot toisin, jotta tällaisilta tilanteilta vältyttäisiin
4) Kehotettu ottamaan yhteyttä yhteiskunnan tukipalveluihin, että jos sieltä liikenis apua
5) Kertoa vinkkejä, että mistä niitä vaatteita voisi ostaa halvalla tai vaikka lainata
6) Kehotettu nostamaan nenä pystyyn ja menemään juhliin sellaisena kuin on
jne.
pitääkin käydä uffilla katsomassa mitä siellä on, meillä ois kanssa pikkujoulut kuun lopulla. eikä oo oikein sinne sopivaa vaatetusta =) siellä oli jotain lappuja ikkunassa, ti ke kaikki vaatteet max 3e.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 03:13"]
Jännä että jotku kommentoi lukematta ollenkaan mitä on aikaisemmin kirjoitettu.
[/quote]
Tietysti, itse laitan usein kommentin heti avauksen luettuani, jos se herättää ajatuksia ja vasta sen jälkeen luen loput kommentit ja kommenton sitä mukaa kun tulee jotain sanottavaa. Ei kai kukaan lue ensin koko ketjua ja kommentoi vasta sen jälkeen!?!
[/quote]
Sehän on keskustelun idea? Ethän sinä normaalistikaan tuppaa keskelle tilannetta, vaan kuuntelet ensin missä mennään. Eli todellakin luen kaiken ennenkuin kommentoin!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 03:13"]
Jännä että jotku kommentoi lukematta ollenkaan mitä on aikaisemmin kirjoitettu.
[/quote]
Tietysti, itse laitan usein kommentin heti avauksen luettuani, jos se herättää ajatuksia ja vasta sen jälkeen luen loput kommentit ja kommenton sitä mukaa kun tulee jotain sanottavaa. Ei kai kukaan lue ensin koko ketjua ja kommentoi vasta sen jälkeen!?!
[/quote]
Sehän on keskustelun idea? Ethän sinä normaalistikaan tuppaa keskelle tilannetta, vaan kuuntelet ensin missä mennään. Eli todellakin luen kaiken ennenkuin kommentoin!
[/quote]
Käyttäydytäänkö täällä nyt muutenkaan niin kovin normaalisti?
Hohhoijaa...taitaa ne juhlat olla Porvoossa:D ei oikeesti kukaan ole noin reppana...
Itse olet ryssiny asiasi tuohon jamaan. Ihme avuttomuutta ja apu ei kelpaa. Valittaa kyllä osataan.
Ymmärrän kyllä ap:ta, olen nykymittapuulla tosi köyhästä perheestä ja köyhä olen vieläkin. Silti minulla ja perheellä oli niin kiva koti (kirpparitavaroilla sisustettu) ja vaatteet (kirppareilta ja super-alennuksista) että olen kuullut jälkeenpäin että jotkut kaverit olivat luulleet että me oltiin hyvinkin rikkaita. Sen kauempana totuudesta ei voisi olla, saatiin sossusta ja kirkolta apua vaikka ei edes kuuluttu kirkkoon kun meni niin huonosti. Mutta mä olen ainakin oppinut olemaan kiitollinen siitä vähästä mitä mulla on ja auttamaan muita aina kuin vain mahdollista. Kirppareilla kannattaa tosiaan käydä, vaikka nykyään sieltä voi välillä löytääkin jo jotain H&M rytkyjä kalliimmalla kuin mitä niitä myydään kaupassa! Mutta kyllä sieltä aina jotain helmiä löytää- esim. tässä pari viikkoa sitten Zaran hieno kotelomekko 2 e! Ja hieno talvitakki joka oli alunperin maksanut jotain parisataa euroa, oli siellä parilla kympillä!
Tsemppiä ap:lle ja muille huonossa rahatilanteessa eläville, jos mulla olisi auto niin voisin vaikka käydä viemässä vaatteita myöskin, vaikka jonnekin kaupan tallelokeroon jos ei muuta :) Ihanaa että täällä oli kuitenkin niin paljon asiallisia vinkkejä ja avuntarjouksia!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:03"]
En ollut muuten minä, joka ihmetteli, miten ei voi olla sitä ja tätä ja tuota. Minun ensimmäinen kirjoitukseni tässä threadissä on tuo ihmetys, että oletko masentunut. Mutta jos se sinua helpottaa, niin kaada toki niskaani kaikki harmistuksesi. Voin ihan hyvin olla tomppeli, jos kysyminen toisen voinnista sellaisen minusta tekee. Kaikkea hyvää elämääsi!
[/quote] No miten sinä luulet että tuollaiseen ihmettelyyn "miten ei jollakin ole sitä ja tätä ja ystäviä vaikka asut syntymäkotikunnassasikin" voi vastata ettei minulla ainakaan ole, kuulostamatta sitten masentuneelta? Ja minähän en ole ap joka tuohon vastasin, mikäli tässä masennusdiagnoosiin johti joku ap:n kirjoitus. Taisi olla minunkin ensimmäinen kommenttini koko ketjuun, ja heti olin masentunut ja katkera ja minulta pois jos jollain muulla on sukkahousut ja kavereita.
[/quote]
No vittu sori ku sanoin mitään. Meen nyt pois keskustelemaan pikkujouluvaatteista ystävieni kanssa. Tsaukki taukit.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:40"]
Siis millaiseen tilanteeseen ihmiset tässä maassa lapsia oikein hankkii :-O ?! Luulisi jotain päättelykykyä ja loogista ajattelua sentään löytyvän kun kaikille sentään se ilmainen peruskoulu on kustannettu. Afrikassa tämän perhekoko-ongelman ymmärrän kun koulutus on vähäistä ja ehkäisyyn ei ole mahdollisuutta. Mutta että Suomessa? Voi tuska mitä idiootteja täältäkin sitten vain löytyy.
Teillä on siis ainakin 3 lasta jos nuorin vain tarvitsee hoitoa ja puhut isommista monikossa. Ei hoitoapua tai tukiverkostoa, ei rahaa helvata sentään edes mustiin housuihin vaikka käytettynä huuto.netistä hankkisi? Asutte jossain korvessa jopa kirppareiden ulottumattomissa. Ei perhekokoa saa päästää sellaiseksi,että kaikki rahat riivitään kasaan, jotta saadaan kirpparilta ne ihan halvimmat mahdolliset talvivaatteet ja se kosauttaa koko talouden silti :(. Eri asia jos on tullut joku kriisitilanne ja molemmat irtisanottu, jääty yllättäen yh:ksi jne. Mutta kahden aikuisen taloudessa tuo on täydellistä järjen köyhyyttä. Ensin tunsin myötätuntoa ja auttamisen halua, mutta pidemmälle lukiessani tämänkin tilanteen totuus valkeni ja auttamishalut karisivat. En maksa toisten typeryyden jälkiseuraamuksia. Muuten olisin voinutkin vaikka lähettää juhlavaatetusta teille molemmille.
Lisääntykää varojenne mukaan, hemmetti sentään! Ei ole lapsillekaan kivaa olla aina ryysyissä ja ilman yhtään mitään extraa koskaan.
[/quote]
Tämä on vauva-palsta! Mitkä hemmetin lisääntymiskauhuiset tänne kirjoittelee? Tuulettakaa vähän päitänne.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:55"]
Hoh hoi.. me ei saada asumistukea kosks maksamme lainaa emme vuokraa. Ja nykyään vaan 400 kuussa. Mutta kun entisestä yrityksestä on jäänyt velkoja niin kaikki liikenevä menee niihin. Ja tätä ei myöskään huomioida toimeentulotuessa. Mutta jos aikamme jaksetaan kituuttaa niin eiköhän tää joskus helpota. Ja emme lähde vuokralle koska vaikka saisimme asumistukea se tulisi kalliimmaksi ja työmatkat pitenee.
[/quote]
Niin eli oikeasti vaihtoehtoja olis, mutku mutku mutku.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 01:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 01:47"]
vinkkejä annetaan, eikä ymmärretä ettei aplla rahaa ole. Se kirpparin parin euron kotelomekkokin voi viedä yhden päivän aterian koko perheeltä.
[/quote]
Paastoan joka kuukausi muutaman päivän. Aikuiset voinevat jättää pari kertaa ruokailun väliin. Sillä ne kirpparivaatteet voisi saada katetuiksi. Esimerkiksi Helsingin UFF myi tänään kaikki 4 eurolla. Asusteet olivat halvempia. Kävin myymälässä, jossa oli rekkitolkulla vaatetta melkein joka lähtöön.
[/quote]
Minut pelast UFF vähän vastaavassa tilanteessa. Piti olla nopeasti juhlapuku, jota käyttäisin ehkä kerran. Hiukan ylipainoiselle ja rahattomalle aika ylivoimainen tehtävä. Löytyi täyspitkä tumma velourmekko 3 e, joka pääsi vielä toisiinkin juhliin.