Sinä, joka käytät mielumminen yksityissektorin hammashoitopalveluja
Kommentit (79)
Olen pelkopotilas ja kerran oli kunnallisella asiaan vihkiytynyt hammaslääri. Se oli kuitenkin sattumaa että hänelle pääsin, joten nykyään käyn yksityisellä. Viimeksi kävi niin, etten tarvinnut edes puudutusta! Hammaslääkärillä oli malttia ja aikaa selittää kaikki mitä hän teki.
Vierailija kirjoitti:
yksityisellä hyvä hoito, jos ei mene oraliin
Lopeta nyt lässyttämisesi. OLen saanut erittäin hyvää hoitoa ko paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pelkopotilas ja kerran oli kunnallisella asiaan vihkiytynyt hammaslääri. Se oli kuitenkin sattumaa että hänelle pääsin, joten nykyään käyn yksityisellä. Viimeksi kävi niin, etten tarvinnut edes puudutusta! Hammaslääkärillä oli malttia ja aikaa selittää kaikki mitä hän teki.
Kunnallisella on hammaslääkäreillä usein varsin rivakka tempo. Yksityisellä voidaan varata enemmän aikaa.
Valitettavasti julkisella puolella ei olla missään vaiheessa otettu tosissaan vakavaa hammaslääkärikammoani tai sitä, että tarvitsen tietynlaisen puudutuksen, kun se normaali, vähemmän puuduttava ei toimi.
Yksityiselläkin pystyn tämän takia käymään vain kolmessa eri paikassa just sillä tietyllä hammaslääkärillä.
Julkinen olisi ottanut haljenneen kulmahampaan pois, kun ei osannut korjata.
Sanoin, että menen yksityiselle, ja siellä sain pitää haljenneen hampaan
ja se rakennettiin uudelleen. Muistaakseni yli 800€ mutta hymy on ehjä.
Kunnallisella tehdään vain yksi asia per aika. Eli esim. tarkastus, hammaskiven poisto ja paikkaus, joudut käymään kolme kertaa. Yksityisellä tehdään kaikki asiat kerrallaan kunhan varaa pidemmän käyntiajan. Ja tuo että yksityisellä voi valita lääkärin ja itselle sopivan ajan, kunnallisella täytyy tyytyä siihen mitä annetaan.
Ihme hienostelua … julkinen hammas hoito hoitaa ihan yhtä hyvin … miksi pitäisi samana päivänä päästä kun ei ole kiireellistä …
Kaksi lasta julkisella puolella oikomishoidossa aiheuttaa meidän perheelle sen verran paljon soittelua, säätämistä ja aikatauluongelmia, että omat satunnaiset tarkastukseni hoidan mielummin yksityisellä.
Saan varata ajan paikkaan, joka sopii minulle, aikaan, joka sopii minulle. Jos lähden laskemaan menetettyjä työtuloja ajalle, joka menee soitteluun, takaisinsoiton odotteluun (okei, nyt sitä ei kannata tehdä kun tulee 2 kk päästä Hgissä) ja toiselle puolelle kaupunkia kesken työpäivän siirtymiseen, saan helposti kasaan tuplasti sen mitä yksityinen hammashoito maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme hienostelua … julkinen hammas hoito hoitaa ihan yhtä hyvin … miksi pitäisi samana päivänä päästä kun ei ole kiireellistä …
Miksi ei, jos se sattuu sopimaan omaan kalenteriin? Odotteletko sinä muissakin terveysasioissa, koska julkinen sattuu antamaan sinulle aikaa?
Kyllä se kelpais, mutta julkisen jonot ovat pitkät.
Et taida ap. tietää, julkinen hammashoito on tullut asteittain voimaan. Ei ole ollut mitään asiaa yli 70v julkisen hammashoidon piiriin, kuin vasta joskus 2000-luvun alussa, sitä ennen aikaisemmat ikäluokat joutuivat käyttämään yksityistä hammaslääkäriä. Vanhat ihmiset ehkä siitä syystä käyttävät yksityistä paljon, vanhan tavan mukaan, saahan siitä nykyään osan hinnasta Kela korvauksena.
Vierailija kirjoitti:
Monella paikkakunnalla hammaslääkäriin on 3-6kk jonot. Ja lapset ja nuoret menevät jonon edelle.
Mä oon aina päässyt samana päivänä hammaslääkärille julkisella, jos on kipua, reikä tai lohkeama. Hyvää hoitoa ja halvalla. Hygienistille oon jonottanut pari viikkoa joskus. En oo ikinä käynyt yksityisellä, ei ole tarvinnut. Olen varmaan säästänyt monta tonnia. Implantit, kiskot ja kaikki tehty julkisella mulle. Ja oon ihan hyvätuloinenkin.
Tänäkin vuonna parikin hampaan lohekamista sattunut. Julkisella puolella olisin saanut parin viikon sisään ajan suuhygienistille, joka olisi laittanut väliaikaisen paikan. Sitten hammaslääkärille aika kolmen kuukauden päähän ja lopullinen paikka. Vaihtoehtona meno yksityiselle hammaslääkärille samana päivänä. Kun nuo julkisen puolen kaksi käyntiäkin maksavat vähintään puolet siitå kuin yksityisen puolen käynti, niin onko tässä valinnassa nyt sitten mitään vaikeutta?
Ilta-aikoja ei löydy julkiselta. Olen päivät töissä. En jaksa korvata tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi julkinen ei kelpaa? Halvempaa.
Työnantaja maksaa hammashoidon yksityisellä. En tiedä miten julkinen voisi olla ilmaista halvempi?
Aivan järjettömät jonot, melkein vuoden joutuu odotella että pääsee tarkistukseen ja hampaat lahoaa suuhun.
Työpaikka maksaa yhden käynnin vuodessa yksityisellä. Toisen käynnin voisin toki käydä julkisella puolella mutta ei ole tullut mieleeni.
Yksityisellä ei käy kipeää ja julkisella aivan kamalasti. Ihan sama mitä tehdään. Ei enää hammaslääkäri pelkoa 👍
Julkiselle puolelle olen varannut vakiotarkastuksia kerran vuoteen-kahteen. Yleensä ajan saa 6-9 kuukauden päähän. Akuutemmeissa ongelmissa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä yksityiselle. Julkisella puolella ei toki tehdäkään kaikkia juttuja, edes suht perusjuttuja.