HAittaako jos liikennevakuutusmaksu 4 päivää myöhässä kun menee katsastuksee?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:01"]tasantarkkaan ei näe kenenkään maksuja, näkee vain onko vakuutus voimassa.
älä jaksa enää
[/quote]
Jaa, kyllä mulla vaan näki, oli 5pv myöhässä maksu, mikä lie "aivopieru" käynyt kun oli jäänyt maksamatta.
Maksoin nettipankissa, tulostin kuitin jonka vein vakuutusyhtiöön jotta sain siihen leiman että maksettu ja sitten takas kats.konttorille ja katsastus suoritettiin loppuun
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:04"]
Tottakai näkee, eihän katsastusta hyväksytä, jos ei vakuutusta tai maksut rästissä!!! Sun kannattas vaan myöntää, ettet tiiä asiasta mitään.
[/quote]
ei näe
Taitaa haitata. Autolla ei saa ajaa jos on vakuutus maksamatta.
Minä maksoin eräpäivän aamuna vakuutuslaskun. Samana päivänä vein auton katsastukseen. Katsastus meni läpi mutta minun piti käydä kotona tulostamassa pankin sivulta tosite maksusta, koska ei vielä näkynyt katsastuskonttorissa kirjautuneena se maksu... Otti pattiin koska olin lähdössä reissuun ja hommaan meni aikaa.
Eli kannattaa maksu hoitaa kuntoon ajoissa.
se on kumma juttu, että mulle ei ole käynyt noin. katsastettu on, vaikka maksu oli myöhässä monta päivää. eivät sanallakaan maininneet, että maksu on myöhässä. jos vakuutus on voimassa, niin ongelmaa ei ole.
Muistaakseni aika mikä "kärsii" olla rästissä on 2 viikkoa, ellet ole siirtänyt eräpäivää. Eräpäivää ei voi siirtää eräpäivän jo umpeuduttua, vaan se pitää tehdä eräpäivää ennen.
Vakuutuksen maksamattomuudesta lähtee automaattisesti tieto vakuutusyhtiöltä Trafille. Trafin tiedot näkyvät sitten katsarilla, poliisilla, vakuutusyhtiöissä jne.
*Jos on päässyt käymään niin ikävästi, että lasku on jäänyt syystä tai toisesta maksamatta, vakuutuksen maksamattomuustieto on kirjautunut Trafiin, mutta auto on pakko katsastaa, voit toimia näin: Pyydä vakuutusyhtiöstäsi laskun tiedot puhelimitse/s-postilla. Maksa lasku. Ota maksusta kuitti ja mene se kourassa vak.yhtiöösi. Vakuutusyhtiö kirjoittaa sinulle todistuksen, että vakuutusmaksusi on maksettu ja katsastus voidaan tehdä vaikka vakuutuksen maksamattomuustieto edelleenkin on järjestelmässä. Katsuri on oikeassa, vakuuttamattomia ajoneuvoja ei katsasteta.
Vakuutuksen maksamattomuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vak.yhtiö voisi irtisanoa lakisääteisen vakuutuksen. Liikennevakuutuksen ohella lakisääteisiä vakuutuksia ovat esimerkiksi lakisääteiset tapaturmavakuutukset. Jos asiaka ei maksa liikennevakuutustaan, niin tieto kirjautuu Trafiin ja ajoneuvolle tulee käyttökielto. Jos se tavataan liikenteessä, niin sakko rapsahtaa, kilvet lähtee jne seuraamukset. Mutta jos tällaisella ajoenuvolla aiheuttaa vahingon, niin liikennevakuutus korvaa edelleen vastapuolen vahingot. Henkilö ei kuitenkaan saa uutta liikennevakuutusta ennen kuin entinen on maksettu. Saatavia voidaan periä myös lakiteitse.
just. olisiko se sitten kaksi viikkoa se aika, kun tieto laskun maksamattomuudesta menee trafille. siksi se muutaman päivän myöhästyminen ei merkkkaa mitään katsalla, vaan "leima" tulee, jos auto on kunnossa
Kannattaisiko tuollaisessa tapauksessa käydä maksamassa vakuutus käteisellä vakuutusyhtiössä ennen konttorille menoa ja ottaa kuitti mukaan?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:34"]
Kannattaisiko tuollaisessa tapauksessa käydä maksamassa vakuutus käteisellä vakuutusyhtiössä ennen konttorille menoa ja ottaa kuitti mukaan?
[/quote]
muutama päivä ei merkkaa mitään katsassa. katsastus tehdään normaalisti ja se laskun voi käydä maksamassa vaikka sen jälkeen sinne vakuutusyhtiöön
Tottakai näkee, eihän katsastusta hyväksytä, jos ei vakuutusta tai maksut rästissä!!! Sun kannattas vaan myöntää, ettet tiiä asiasta mitään.