Jossain mielenterveystestissä kysyttiin "oletko muuttanut usein (omasta tahdostasi)"?
Mistä vapaaehtoinen usein muuttaminen kertoo mielenterveyteen liittyen?
Tuttuni on muuttanut todella usein täysin vapaaehtoisesti, vaihtaa myös autoa jatkuvasti sekä huonekalujen järjestystä kotonaan, melkein joka kerta kun käyn hänen luonaan, järjestys vaihtunut. Pukeutumistyyliä ei vaihtele tavallista useammin.
En ole diagnosoimassa ketään mutta kiinnostaa tietää mistä tämmöinen voi kertoa psykologien mielestä. Mihin liittyy?
Kommentit (137)
Esim tässä tutkimuksessa liitettiin muuttaminen 3 kertaa tai useammin 20-29v iässä skitsofreniaan (non affective psychosis = skitsofrenian spektrin sairaudet)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitoutumiskyvyttömyyttä ja liiallista levottomuutta saattaa kuvastaa, jos esim. asunto, työpaikka ja kumppanit vaihtuvat usein. Ja kumpuaa jostain tyytymättömyydestä tai haihattelusta siihen, että aidan takana ruoho vihreämpää.
Tai sitten ihminen pyrkii parempaan askel kerrallaan ja parisuhteidenkin todellinen laita voi tulla esiin vasta muutaman vuoden jälkeen. Ruoho tosiaan on vihreämpää aidan toisella puolella ja tämä on ihan normaalia elämänkulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertoohan se siitä, ettei pysty pysymään paikoillaan ja ehkä hieman impulsiivisuudesta.
Ei välttämättä ja "usein" on aika suhteellinen käsite. Jos muuttaa vapaaehtoisesti halvempaan tai vaikka mukavampaan paikkaan niin mitä ihmettä se kertoo mielenterveydestä? Ei yhtään mitään.
Jos kerran vuodessa muuttaa aina mukavampaan ja halvempaan paikkaan, niin kyllähän se jo jotain kertoo siitä, että vaikeuksia tehdä hyviä päätöksiä kerralla.
Joutuisin käymään pitkän keskustelun siitä, milloin muuttaa omasta tahdosta ja milloin ei. Kaikki muutot tapahtuneet omasta tahdosta, mutta lasketaanko niitä, kun niihin on aina liittynyt opiskelun, kumppanin, halvemman ja paremman asunnon tai perhekoon muutoksen takia uuden asunnon tarve.
Ymmärrän kyllä, mitä tuollaisella kysymyksellä haetaan, mutta ilman lisäselvityksiä voi tulkinnat mennä pahasti pieleen.
Vierailija kirjoitti:
En tiefä mutta sossun asiakkaat muuttavat usein ja,heillä on mt- ja päihdeongelmaa.
Meillä on näitä sossun asuntoja pari. Yleisin syy muuttoon on kun näiden asukkaat saavat häädön häiritsevän elämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
No kertoohan se siitä, ettei pysty pysymään paikoillaan ja ehkä hieman impulsiivisuudesta.
Toisaalta miksi pitäisi pysyä paikoillaan? En itse tykkää muuttamisesta, mutta en toisaalta ymmärrä sitäkään, miksi ajatellaan, että ihmisen pitäisi asettua asumaan yhteen paikkaan ja pysyä siellä sitten kuin liimattuna.
Vierailija kirjoitti:
Esim tässä tutkimuksessa liitettiin muuttaminen 3 kertaa tai useammin 20-29v iässä skitsofreniaan (non affective psychosis = skitsofrenian spektrin sairaudet)
Tuo selittäisi kyllä joidenkin tuttujen käytöksen joiden tiedän muuttaneet ainakin 3 kertaa tuossa iässä :D
Vierailija kirjoitti:
Ruoho tosiaan on vihreämpää aidan toisella puolella ja tämä on ihan normaalia elämänkulkua.
Ei todellakaan aina ole. Joskus on, muttei aina.
Terveisin itse entinen nomadi. Maasta ja kaupungista toiseen. Alasta ja työpaikasta toiseen. Parisuhteesta toiseen. Mikään ei ikinä riittänyt, aina kaivoi se tunne mitä jos joku muu vaihtoehto olisikin parempi. Ihan yhtä h-elvettiä jälkikäteen katsottuna tähän nykyiseen paikallapysyvämpään elämään, jossa usein, jopa päivittäin voin todeta "tässä on minulla nyt kaikki hyvin, tämä riittää", ja ilman että kokisin joutuneeni tyytymään.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä melkein kaikilla olisi siis skitsifrenia. Tuossa iässähän ihmiset luultavasti muuttavat kaikkein eniten, kun ollaan vielä opiskelijoita. Esimerkiksi niin, että ensin on muutettu vanhempien luota ekaan opiskelija-asuntoon, joka on vaikkapa Hoasin solu. Siinä asutaan jonkin aikaa, kunnes opiskelukavereista on löytynyt niin hyviä ystäviä, että heidän kanssaan voi miettiä miellyttävämpää kommuuniratkaisua kuin tuntemattomien kanssa solussa asumisen. Sitten muutetaan siihen kaverikommuuniin, jossa asutaan jonkin aikaa. Sitten vaikkapa aletaan seurustella ja aletaan kaivata enemmän yksityisyyttä, saadaan opintojen oheen työ, jonka palkalla voi maksaa jo yksiön vuokraa, ja muutetaan itsekseen sinne yksiöön. Siellä asutaan jonkin aikaa, kunnes suhde poikaystävän kanssa on syventynyt niin, että aletaan haluta yhteistä kotia, ja sitten etsitään yhdessä kiva kaksio.
Ja tässä oletuksena oli se, ettei ikinä yhdessäkään asunnossa olisi jotain häiritsevää, jonka vuoksi haluaisi muuttaa pois jo aiemmin.
Mulla on yksi kaveri joka muuttaa usein, yleensä kerran vuodessa. Ostaa asunnon, muutaman kuukauden kuluttua huomaa ettei viihdykään siinä. Sitten myy ja ostaa uuden. Myynnit hoitaa itse, joten välittäjän palkkioita ei mene, mutta varainsiirtoveroja on tullut makseltua taatusti paljon, kymmeniä tuhansia. Päällisin puolin ei mielenterveysongelmia ole, mutta veikkaan että jotain pientä voi silti olla taustalla. On kovin kiinnostunut erilaisista lifecoach palveluista, hakee sitä kautta seesteisyyttä elämään.
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin tunnen yhden joka muuttaa usein ja kärsii mielenterveyden häiriöistä. Muuttaminen liittyy asiaan niin, että ei osaa eritellä tiettyjä ahdistusta laukaisevia asioita muusta arjesta ja alkaa jossain vaiheessa kokea, että nämä ongelmat johtuvat ainakin välillisesti asunnosta tai alueesta jolla asuu. Ensin tulee siis joku kriisi ja aina perään se asunto alkaa ahdistaa tai siitä löytyy vikaa ja on "pakko" päästä pois. Odotukset seuraavaa asuntoa kohtaan ovat aina todella korkealla ja siihen liittyy tietty kokemus, että ne muutkin asiat ratkeavat sen muuttamisen kautta.
Tämän voi soveltaa täysin myös jatkuvasti parisuhteesta toiseen vaihtaviin. Aina se seuraava on se oikea vihdoin. Kunnes parin vuoden päästä tulee oikeampi. Ja sen jälkeen se ainoa oikea. Sen perään suurin rakkaus ikinä.
Otetaanko tähän ihan arki. Vuokrat nousee niin monen on pakko vaihtaa halvempaan koska tulot ei nouse ,ihan sama onko työssä eläkkeellä vai työtön sillä tuet ei nouse eikä palkat. Sitten on erot. Maksetaan vuokra tai asunto puoliksi tulee ero ja muutto. Sitten on aika jolloin lapset muuttaa pois ja vaihdetaan pienempään. Sitten on asunto myynti bisnes eli ostetaan asunto,asutaan vähän aikaa ja myydään se ,ostetaan uusi ja myydään se voitolla. Se on työtä. Sitten on riidat väkivalta että uhkaillaan väkivallalla tai uskonnolla ja joudutaan vaihtamaan asuin paikkaa.Sitten on opiskelu toisella paikkakunnalla ja työ toisella.On muutettu ulkomailta Suomeen ei osaa sopeutua ja vaihtelee paikkaa etsii ryöstettäviä huijattavia ihmisiä siis rikolliset.Menee myös maasta toiseen.Toiset muuttaa kun saa työtä mihin tahansa tai opiskelupaikan.Joku muuttaa puolison työn takia.Tämä on arki. Sitten rikolliset huumeet ja muu laittomuus on erikseen.Jollekin esim.ravintola bisnes on vain rahat pois ja konkurssi uudelleen ja uudelleen siinä pestään rahat verottomasti siirtyy ulkomaille ja se vaatii liikkuvuutta.Lomamatkat on erikseen ja kesäasuminen tai talvilomat.Nekin kuuluu elämään. Arki.Kiusaaminen on asia jota voisi tutkia. Uskonnoilla syytetään ihmisiä aivan ilkeydestä käsin vihataan muita työpaikoilla myös.Tämä sairas syyttely lähtee vihasta ja uskonnoista.Se on usein syy uupumukseen ja muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologiaa opiskelleena muistan mielenterveystestissä kysymyksen "kirjoitatako muiden asioita keskustelupalstalle ja analysoitko muiden tekemisiä ja valintoja usein?".
Näin on. Joku/jotkut täällä ilmeisesti elää elämäänsä muiden paheksumisen kautta. Mikä lie syynä?
Mikä lie syynä siihen, että sinä kuvittelet automaattisesti kaikkien muiden elävän elämäänsä pahennuksen kautta? Ettet vain itse olisi juuri paheksunut toisia?
Nämä vastaavat toisen mielenterveyttä spekuloivat aloitukset ovat sävyltään erittäin pahantahtoisia. Joku henkilö voisi tehdä mitä vain ja aina se olisi muka todiste jostain ap:n olettamasta ongelmasta. Ei ole myöskään tervettä miettiä toisten mielenterveyttä tai sen puutetta jatkuvasti. Ahdistavaa.
Itse EN haluaisi asua ainakaan tuollaisten ihmisten lähellä just siksi, että suojelisin itseäni pahantahtoiselta spekuloinnilta ja tarkkailulta. Se olisi ihan riittävän hyvä syy muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri joka muuttaa usein, yleensä kerran vuodessa. Ostaa asunnon, muutaman kuukauden kuluttua huomaa ettei viihdykään siinä. Sitten myy ja ostaa uuden. Myynnit hoitaa itse, joten välittäjän palkkioita ei mene, mutta varainsiirtoveroja on tullut makseltua taatusti paljon, kymmeniä tuhansia. Päällisin puolin ei mielenterveysongelmia ole, mutta veikkaan että jotain pientä voi silti olla taustalla. On kovin kiinnostunut erilaisista lifecoach palveluista, hakee sitä kautta seesteisyyttä elämään.
Tuollaisen ei pitäisi kuulua sinulle lainkaan. Keskity omaan elämääsi.
Ryöstely sitten. Ulkomaalaiset ryöstelee ihmisiä . Lappeenrannassa muslimi mies ryösti tavaroita jopa kuuromykän miehen ja vei omaan maahansa sen tavaroita ja huumasi miestä hasis hamppua, turkista toi sitä turistien kassissa pyysi turisteja että ota nää tavarat sun kassiin ja vie . Muuten rasistit pysäyttää hänet . Näin ne sanoo huumerosvot. Porvoossa vastaava tapaus samasta maasta.Jakomäen piri tori lienee niitä huumeiden keskuksia ja uskontojen kokoustilat.
Olen muuttanut parista asunnosta vain siksi, kun ilmapiiri oli niin inhottava ja kyräilevä. En ole niin masokisti, että tuhlaisin aikaani paikassa, jossa on paha olla. Eikö tuo ole riittävä syy ap:lle vai pitäisikö kärsiä ja kitkuttaa ympäristössä, jossa ei selvästikään ole lainkaan pidetty tai tervetullut tai jossa on vaikkapa rumia ja huonokuntoisia rakennuksia ja epäviihtyisät pihat sekä tylyjä ihmisiä?
Haluan, että kotini on turvallinen ja miellyttävä paikka. Jos ympäristö on turvaton tai levoton, en halua asua kyseisessä paikassa. On niitä kivempiakin paikkoja maailmassa. Ei minun ole pakko asua epämiellyttävässä ympäristössä väkisin, jos voin muuttaa muuallekin. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää?
Olen muuttanut usein, syinä esim. vaihtelun halu, yleinen vi**uuntuminen, naapureihin kyllästyminen. Mulla on myös ADHD/ADD ja uskoisin, että pohjimmiltaan muutteluni liittyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen ei pitäisi kuulua sinulle lainkaan. Keskity omaan elämääsi.
Lisäksi sellainenkin, että jos asuu kaksi vuotta, saa myyntivoiton pienemmällä veroprosentilla. Joku voi ostella sijoitusmielessä ja asuu just sen max kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut usein, syinä esim. vaihtelun halu, yleinen vi**uuntuminen, naapureihin kyllästyminen. Mulla on myös ADHD/ADD ja uskoisin, että pohjimmiltaan muutteluni liittyy siihen.
Oli syynä mikä tahansa, kellään ei silti pitäisi olla asiaan mitään nokan koputtamista ja aihetta ihmettelyyn.
Mikä lie syynä siihen, että sinä kuvittelet automaattisesti kaikkien muiden elävän elämäänsä pahennuksen kautta? Ettet vain itse olisi juuri paheksunut toisia?