Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
481/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin vaan voi tehdä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kuluihin voi laittaa rahaa loputtomasti, jos niinhaluaa. mutta vähemmälläkin tulee toimeen, kaiken ei tarvii olla uutta, kallista ja viimeisen päälle. Ja kannattaa miettiä, pitääkö jokaista mielitekoa olla hankkimassa.

Meillä on sovittu, etteivät isovanhemmat, kummit ja muut sukulaiset osta lapsille lahjoja lainkaan, vaan syntymäpäivinä ja jouluna antavat haluamansa summan johonkin, mitä tosiaan tarvitaan. Myös lapsilisät menee suoraan pakollisiin hankintoihin, kuten nyt tähän vuodneaikaan talvivaatteiden  ja -kenkien yms. hankintaan.

Ollaan miehen kanssa molemmat keskituloisia ja joka kuukausi laitetaan pieni summa jokaisen kolmen lapsen tilille vastaisen varalle.

Minua järkytti tämä kommentti ihan hirveästi. Panette siis isovanhemmat ja kummit lahjoittamaan TEILLE rahaa lastenne lahjan sijaan! En ikinä kuuna päivänä haluaisi antaa rahaa lapsen vanhemmille! Siis heidän maksettavaksi kuuluviin kuluihin (lapsevaatteisiin ja muihin kuluihin) rahaa sen sijaan, että ostaisin lapselle mieluisan lahjan (toki keskustelenn  lapsen ja vanhemmankin kanssa siitä mikä olisi ajankohtaista juuri nyt ja aina kuitti mukana, että lahjan voi vaihtaa, jos ei ole sopiva).

Ja olette keskituloisia! Eikö hävetä? Mitä muuten annatte esim. isovanhemmille heidän merkkipäivinään? Veikkaan, että ette mitään vaan kuppaatte heitä silloinkin

Kysymys sinulle: annatko rahaa isovanhemmille 

En ymmärrä tätä "minun pitää saada antaa turha lahja mutta raha on Saatanasta ja menee vain vanhemmille" -potaskaa yhtään.

Minulla on autotalli täynnä tuota turhaa moskaa. Tuhat kertaa mieluummin se pienikin summa lapsen harrastuksiin/vaatteisiin/opintoihin.

Ja kyllä, todellakin olemme kantaneet selkä vääränä sinne toiseen suuntaan.

Vierailija
482/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan. 

Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.

Niin, sinä olet tyypillinen yhden pienen lapsen äiti.

Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.

Pitääkö ne harrastukset olla sellaisia ettei muihin kauppoihin ehdi kun niihin kaikkein kalleimpiin? Minulla on lapsia ja en vaan voi hyväksyä selitystä ettei halvalla saa lapsille vaatteita. Niitä saa ja vaikka kuinka paljon.

Moni lapsi pärjää oikeasti vallan mainiosti ilman sitä Reiman haalaria ja vaatteita voi myös paikata, niitä voi käyttää lapselta toiselle ja kesällä varsinkin luulisi ettei kauheasti mitään ihmeellisiä vaatteita edes tarvita. Muutama teepaita, shortsit ja collegepaita.

Tämä lasten kasvaminenkin saadaan näyttämään kuin kasvettaisiin 3 metrisiksi ja joka viikko on ostettava uutta. Kuinka hitsin monta kasvuspurttia toisilla lapsilla oikein voi olla? Niin ja silti ne kuukauden päälle mahtuneet on kulutettu niin rikko ettei seuraavalle niitä voida enää antaa. Mitä nämä lapset tekevät konttaavat sinne kouluun ja tarhaan.

Entä nämä äidit? Heillä on olevinaan 70 tuntisia työviikkoja. Ei ole viikonloppuja, ei iltoja, ei mitään aikaa käydä missään muussa kun töissä, viedä tarhaan ja harrastaa. Kenenkään ei tarvitse kiertää siellä joka viikko. Mitä jos kävisit vaikka siellä alessa sen kaksi kertaa vuodessa, helmikuussa ja syyskuussa, jolloin aleprosentit voivat olla jopa 70%? Ostaisit sieltä Lidlistä ja joskus iltaisin selaisit mitä netistä löytyy?

Jos olet normaali työssäkäyvä ihminen, lähdet seiskalta, palaat viiden kuuden maissa. Sitten kokkaat, kuskaat harrastuksiin, katsot läksyt. Kello onkin jo 21.

Meillä on se onni että lapset tulevat työhuoneelleni koululta eli heidän kanssaan ehdin ja saan olla.

Viikonloppuisin lauantaisin on kaverisynttäreitä yms. Ainoa päivä jolloin kirppikselle ehtisi on se, sunnuntai. En minä ainakaan koe sitä niin ihmeellisneä, että sinne uhraisin ainoan vapaapäiväni. Kokkaan ruokia alkuviikoksi, pesen pyykkiä, siivoilen ja vaihdan lakanat.

Aika vieraantunut olet perusarjesta jos tuollaista ihmettelet.

Meillä arki on melko lailla tuollaista kuin kuvailit, vaikka on vain yksi lapsi. Viikonloppuisin on lähes aina toisena päivänä jotain menoa. Toinen päivä pyhitetään kotona olemiselle ja tehdään juurikin nuo mainitsemasi kotihommat. Kun on 6pv viikosta aikataulutettu elämä, ei tosiaan kiinnosta käyttää sitä ainoaa rennompaa päivää kirpparilla juoksemiseen. Ehkä muilla on sitten löysempi arki, mutta näin kehyskunnassa asuvana ja Helsingissä töissä käyvänä ei kyllä jää yhtään ylimääräistä aikaa arkipäiville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä opettavat rahankäytön mallin lapsilleen. Antakaa lasten ja nuorten mankua. Älä osta törsäävälle tytölle asusteita ja meikkejä. Älä osta törsäävälle pojalle konsoleita ja menopelejä. Nuoret menkööt palkkatöihin ansaitsemaan rahaa! Jo 14-vuotias pääsee töihin viikonloppuisin ja koulun loma-aikoina. Kun nuori on itse ansainnut palkan omalla työllään ja vaivalla, niin hän ei välttämättä halua kuluttaa rahoja vaan laittaa rahat säästöön.

Lapsi oppii kotona, törsätäänkö rahaa vaatteisiin, kenkiin, laukkuihin, meikkeihin, matkoihin, ravintoloihin, kahviloihin, uusiin harrastusvälineisiin, uuteen autoon ja uusimpaan televisioon. Lapset seuraavat tarkasti äidin ja isän tapaa käyttää rahaa ja kuluttaa. Käydäänkö perheessä kirpputoreilla? Kierrätetäänkö? Hyödynnetäänkö tarjouksia? Maksetaanko laskut ajoissa? Tekevätkö vanhemmat usein heräteostoksia? Ostetaanko tavaraa kulutusluotolla velaksi ja osamaksulla ja eletäänkö yli varojen?

Ja mitä ihmeen "apuja isovanhemmilta" saadaan? Isovanhemmat voivat olla pienituloisia ja saada Kelan takuueläkettä. Ei saada ikinä mitään apuja. Vanhempien pitää opettaa lapsille kotona nuukuutta ja säästämistä - ei älytöntä kuluttamista, törsäämistä ja yli varojensa elämistä!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien lasten pyörät vaihtaa? Minkä ikäiset, eikö toiselta kierrättäminen onnistu mitenkään. Itsellä kolme poikaa ja kierrätetty on tehokkaasti. Oikeastaan hyvin vähän on tarvinnut ostaa. Nyt nuorinkin jo 16 v ja lukiossa ja sekin maksuton, joten ei paljoa rahaa mene. Vaatteet ja kengätkään eivät kulu. Hyvin vähän toivovat mitään. Ostan kyllä kaiken mitä haluavat.

Niinpä niin, Sinulla on kolme poikaa, jotka hyvin harvoin haluavat mitään. Arvaappa miten on asian laita, kun onkin kolme tyttöä, tai yksikin tyttö riittää. Ostaminen ja haluaminen on hieman eri luokkaa kuin poikalapsilla on.

Kyllä pojat ja tytöt haluaa ihan yhtä lailla euromääräisesti. Tytöt haluaa asusteita ja meikkejä, pojat taas sitten saman rahan edestä konsoleita ja menopelejä. Ei mikään lapsi halvaksi tule, ellei saa isovanhemmilta apuja tai lapsi elää puutteessa. Nykyaika on ihan sairas ylipäätään kuluttamisen suhteen. 

Vierailija
484/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tarttisit?

Itse tarttisin housuja, ei enää yksiäkään ehjiä. Viimeisetkin kulu puhki haaroista. Kalsarit on kanssa täynnä reikiä, pitäs vissiin niitäkin. Tänä vuonna olen ostanut "itselleni" kengät 99€. En ole oikein tarvinnut.

Lapsilla on sentään ehjät vaatteet.

Vähän aika sitten vein kirpparille useammat mustat käyttämättömät pitkät housut, mutta eivät tahdo kelvata, kun eivät ole ns. "merkkivaatteita". Kirppareilta saa muutamalla eurollaa tosi hyviä vaatteita, jos ei vaadi jotakin tiettyä merkkiä ja viime vuodenkin kuosi kelpaa.

485/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?

Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.

Ei tarvitse ostaa joka vuosi uusia vaatteita?

Miten tuo on mahdollista kasvuiässä olevalla lapsella?

Meillä 10v poika ja alkukesästä ostetut lenkkarit ovat pienet? Samoin kaikki viime kevään vaatteet. On kesän aikana kasvanut 5cm ja kengännumero 38 vaihtunut numeroon 39. Samoin polkupyöriä joudutaan vaihtamaan usein, muuten lapsi joutuisi ajamaan polvet koukussa.

Ja mitä nuorempi lapsi, sen isompi kasvukäyrä.

Vai missä vaiheessa nämä lapsesi kasvavat?

Olet varmaan etävanhempi, joka ei ole lapsen arjessa läsnä.

Minä sain eka luokalla aikuisten  pyörän ja piste. Sillä ajoin koko kouluajan. Ei sitä pyörää joka vuosi tarvitse ostaa. Jos on useampi lapsi, miksi ei voi pyöriä kierrättää vanhemmalta nuoremmalle ?

Vierailija
486/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se niiden on joilla on kirpparit vieressä ja niitä voi kiertää viikottain. Kaikilla ei ole.

No muuta sinne missä on kirpparit tai kauppoja.. ihan kaikki on omia valintoja. Jos olet muuttanut sellaiseen paikkaan missä ei ole mitään ja rahaa ei ole ostaa uusia, se on täysin oma valintasi. En voi ymmärtää miksi valittaa jos on itse tehnyt elämästään hankalaa..

Mä kun luulin tehneeni fiksuja valintoja elämässä ja varautuneeni yhteen jos toiseenkin yllätykseen jonka elämä heittää eteen. Ei olla laitettu kaikkia rahoja asuntolainan lyhennykseen, on opiskeltu ammatit joista tienaa jne. Mutta hitto soikoon ostettiin talo sivummalta kun vauvaa ei kuulunut muutamaan vuoteen ja aateltiin sitten elää kaksin. No, yllätysvauva tuli ja nyt on sitten matkaa kirpparille, harrastuskuskauksia ja elämä pilalla.... Enpä ois uskonut että tämmösen kapulan elämä mun rattaisiin viskaa.

Vierailija
487/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se niiden on joilla on kirpparit vieressä ja niitä voi kiertää viikottain. Kaikilla ei ole.

No muuta sinne missä on kirpparit tai kauppoja.. ihan kaikki on omia valintoja. Jos olet muuttanut sellaiseen paikkaan missä ei ole mitään ja rahaa ei ole ostaa uusia, se on täysin oma valintasi. En voi ymmärtää miksi valittaa jos on itse tehnyt elämästään hankalaa..

Mä kun luulin tehneeni fiksuja valintoja elämässä ja varautuneeni yhteen jos toiseenkin yllätykseen jonka elämä heittää eteen. Ei olla laitettu kaikkia rahoja asuntolainan lyhennykseen, on opiskeltu ammatit joista tienaa jne. Mutta hitto soikoon ostettiin talo sivummalta kun vauvaa ei kuulunut muutamaan vuoteen ja aateltiin sitten elää kaksin. No, yllätysvauva tuli ja nyt on sitten matkaa kirpparille, harrastuskuskauksia ja elämä pilalla.... Enpä ois uskonut että tämmösen kapulan elämä mun rattaisiin viskaa.

Niin no oma valinta sekin että ostaa talon sieltä mistä sitä ei sitten enää saa myytyä ja kaikkeen on vähintään 25km matkaa. 

Vierailija
488/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?

Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.

Ei tarvitse ostaa joka vuosi uusia vaatteita?

Miten tuo on mahdollista kasvuiässä olevalla lapsella?

Meillä 10v poika ja alkukesästä ostetut lenkkarit ovat pienet? Samoin kaikki viime kevään vaatteet. On kesän aikana kasvanut 5cm ja kengännumero 38 vaihtunut numeroon 39. Samoin polkupyöriä joudutaan vaihtamaan usein, muuten lapsi joutuisi ajamaan polvet koukussa.

Ja mitä nuorempi lapsi, sen isompi kasvukäyrä.

Vai missä vaiheessa nämä lapsesi kasvavat?

Olet varmaan etävanhempi, joka ei ole lapsen arjessa läsnä.

Minä sain eka luokalla aikuisten  pyörän ja piste. Sillä ajoin koko kouluajan. Ei sitä pyörää joka vuosi tarvitse ostaa. Jos on useampi lapsi, miksi ei voi pyöriä kierrättää vanhemmalta nuoremmalle ?

Mun lapsella on ollut 12, 16, 20 ja 24 tuumaset lasten/nuortenpyörät. Eka oli lainassa serkuilta, toiseen laitoin 100-150€ ja sen jälkeen olen vanhasta saanut suunnilleen saman takaisin ja ostanut "samalla rahalla" seuraavan. 1 tarvii vielä ostaa jos näyttää että yläkoulun jälkeen pyörää käyttää, se aikuisten fillari. Nyt on käyttö kotona niin vähäistä, ettei mitään järkeä ostaa isompaa vielä ja mökilläkin saa kelvata nuortenpyörä.

Koulumatkoilla tai paljon käyttäessä on turvallisuuden vuoksi oltava oikean kokoinen pyörä. Meillä oli 20-tuumasessa nastarenkaatkin, kun sillä kuljettiin kouluun läpi talven.

Vierailija
489/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ratkaisu ongelmaan:

Suurin osa rokotetuista kuolee 3 vuodessa – Rapsodia

https://rapsodia.fi/suurin-osa-rokotetuista-kuolee-3-vuodessa-3/

Vierailija
490/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ratkaisu ongelmaan:

Suurin osa rokotetuista kuolee 3 vuodessa – Rapsodia

https://rapsodia.fi/suurin-osa-rokotetuista-kuolee-3-vuodessa-3/

Laillistettua murhaa, loppuu rahanmeno. Saattaa jopa valtio maksaa hautajaiset jos myöntävät rokotekuolemaksi.

Vierailija
491/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sieltä periferiasta voi muuttaa? Pakkoko siellä on poloilla.

Vierailija
492/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsia 8. Kierrätys ja kirpputorit oli meidän juttu. Mutta muistanhan toki, että aikuisten tarpeellisetkin hankinnat saivat väistyä lasten tarpeitten tieltä. Nyt nuorin on 25 ja on jo ostettu kaupasta vaatteita itsellemme ja käyty ulkona syömässä.. Kampaamoon en osaa oikein vieläkään mennä. Aika aikaansa kutakin.

Vierailija
493/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua. Omat lapseni joutuivat tuohon samaan. Eivät ne meidän lettukestit ja saunaillat olleet opettajankaan mielestä mitään. Terveisiä lähetti lapsen mukana, että teidän lapselta tuntui puuttuvan lomasta kohokohta.

Vierailija
494/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan. 

Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.

Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.

Pitääkö ne harrastukset olla sellaisia ettei muihin kauppoihin ehdi kun niihin kaikkein kalleimpiin? Minulla on lapsia ja en vaan voi hyväksyä selitystä ettei halvalla saa lapsille vaatteita. Niitä saa ja vaikka kuinka paljon.

Moni lapsi pärjää oikeasti vallan mainiosti ilman sitä Reiman haalaria ja vaatteita voi myös paikata, niitä voi käyttää lapselta toiselle ja kesällä varsinkin luulisi ettei kauheasti mitään ihmeellisiä vaatteita edes tarvita. Muutama teepaita, shortsit ja collegepaita.

Tämä lasten kasvaminenkin saadaan näyttämään kuin kasvettaisiin 3 metrisiksi ja joka viikko on ostettava uutta. Kuinka hitsin monta kasvuspurttia toisilla lapsilla oikein voi olla? Niin ja silti ne kuukauden päälle mahtuneet on kulutettu niin rikko ettei seuraavalle niitä voida enää antaa. Mitä nämä lapset tekevät konttaavat sinne kouluun ja tarhaan.

Entä nämä äidit? Heillä on olevinaan 70 tuntisia työviikkoja. Ei ole viikonloppuja, ei iltoja, ei mitään aikaa käydä missään muussa kun töissä, viedä tarhaan ja harrastaa. Kenenkään ei tarvitse kiertää siellä joka viikko. Mitä jos kävisit vaikka siellä alessa sen kaksi kertaa vuodessa, helmikuussa ja syyskuussa, jolloin aleprosentit voivat olla jopa 70%? Ostaisit sieltä Lidlistä ja joskus iltaisin selaisit mitä netistä löytyy?

Jos olet normaali työssäkäyvä ihminen, lähdet seiskalta, palaat viiden kuuden maissa. Sitten kokkaat, kuskaat harrastuksiin, katsot läksyt. Kello onkin jo 21.

Meillä on se onni että lapset tulevat työhuoneelleni koululta eli heidän kanssaan ehdin ja saan olla.

Viikonloppuisin lauantaisin on kaverisynttäreitä yms. Ainoa päivä jolloin kirppikselle ehtisi on se, sunnuntai. En minä ainakaan koe sitä niin ihmeellisneä, että sinne uhraisin ainoan vapaapäiväni. Kokkaan ruokia alkuviikoksi, pesen pyykkiä, siivoilen ja vaihdan lakanat.

No mikä ongelma sitten jos et katso tarpeelliseksi mennä kirpparille ja pystyt ostamaan tarvittavat muuten? Miksi tää kirpparien hyödyntäminen on nyt niin suuri ongelma niille, jotka ei sitä halua tai pysty käyttämään?

Lukutaito.

Vastasin sille yhden lapsen kotiäidille miksei se hänen säästövinkkinsä onnistu enää myöhemmin.

Eipä sullakaan ihan hirvittävän hyvä ymmärryskyky ole. Kyllä kirppareilla käymisellä säästää pitkän pennin, se asia ei muutu mihinkään, vaikka on niitä jotka ei sinne kirpparille halua tai pääse. 

-eri

Riippuu lapsen iästäkin, mitä vaatteita kirpparilta saa esim. ulkoiluvaatteita joillekin 5-12v on varmaan vaikeampi saada, koska yleensä tuossa iässä ne kulutetaan puhki. Keinonurmet ja liukumäet syö vaatteita, jos lapsi liikkuu ja ulkoilee paljon.

Korjaan vaatteita ja yleensä vuoden vaihteen jälkeen vanhemmat tuovat "paikattavaksi" lapsensa ulkoiluhousuja ja talvilaalareita, mitä syksyllä on ostettu, kun takamus ja polvet ovat jo hiuti ja kulunut.

Ja kalliitakin vaatteita on ollut.

Kiinnostaisi, kun täällä on väitetty n. 10v pojalla ulkoiluvaatteet siirtyvän isoveljeltä ja kestävät 2x2v niin mikä ulkoiluvaate kestää 4v käyttöä kasvuiässä olevalla pojalla ja vielä lämpökykyisenä ja ehjänä.

Kovasti kiinnostaisi valmistaja ja merkki?

Vierailija
495/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä ongelma sitten jos et katso tarpeelliseksi mennä kirpparille ja pystyt ostamaan tarvittavat muuten? Miksi tää kirpparien hyödyntäminen on nyt niin suuri ongelma niille, jotka ei sitä halua tai pysty käyttämään?

Lukutaito.

Vastasin sille yhden lapsen kotiäidille miksei se hänen säästövinkkinsä onnistu enää myöhemmin.

Eipä sullakaan ihan hirvittävän hyvä ymmärryskyky ole. Kyllä kirppareilla käymisellä säästää pitkän pennin, se asia ei muutu mihinkään, vaikka on niitä jotka ei sinne kirpparille halua tai pääse. 

-eri

Riippuu lapsen iästäkin, mitä vaatteita kirpparilta saa esim. ulkoiluvaatteita joillekin 5-12v on varmaan vaikeampi saada, koska yleensä tuossa iässä ne kulutetaan puhki. Keinonurmet ja liukumäet syö vaatteita, jos lapsi liikkuu ja ulkoilee paljon.

Korjaan vaatteita ja yleensä vuoden vaihteen jälkeen vanhemmat tuovat "paikattavaksi" lapsensa ulkoiluhousuja ja talvilaalareita, mitä syksyllä on ostettu, kun takamus ja polvet ovat jo hiuti ja kulunut.

Ja kalliitakin vaatteita on ollut.

Kiinnostaisi, kun täällä on väitetty n. 10v pojalla ulkoiluvaatteet siirtyvän isoveljeltä ja kestävät 2x2v niin mikä ulkoiluvaate kestää 4v käyttöä kasvuiässä olevalla pojalla ja vielä lämpökykyisenä ja ehjänä.

Kovasti kiinnostaisi valmistaja ja merkki?

Ulkovaatteita 5-12-vuotiaille on kyllä vaikka mitne paljon, koska lapset kasvaa tuossa iässä paljon.

Minulla on parhaimmillaan ollut ulkovaatteillakin neljä käyttäjää. Serkku, minun kaksi lastani ja sen jälkeen vielä nuoremman lapseni kaveri.

Vierailija
496/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä? Mitä sinä sitten luulit sen arjen olevan kun suunnittelit sitä perheen perustamista?

Kyllä se monelle tulee shokkina, ettei lasten takia ole varaa ostaa itselleen yhtään mitään. Sinänsä pärjätään kyllä, mutta itselle ei osteta mitään. Itsekin liimailen vanhoja kenkiäni ja paikkailen vaatteitani kun ei ole varaa uusiin. Lapsille on ostettava uutena kaikki vaatteet, ettei ne joudu kiusatuksi ja vanhemmat luupin alle. Kyllä minä sen tiesin että lapset maksaa. Silti ei siihen osaa täysin varautua nuorena, että itse jää täysin taka-alalle.

Ei se ole se onko uusi, vaan millainen se vaate on, millä on väliä.

Vierailija
497/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tuota mantraa siitä miten "lapsille pitää ostaa uutta, ettei kiusata". Missä ihmeessä te asutte?

Ainakin täällä Helsingissä ei ole mitään tällaista. Asumme omakotialueella, jossa kaikki kierrättää lasten ja omiakin vaatteitaan. Ja kaikissa lasten kouluissa eskarista lukioon on nimenomaan jopa muotia kierrättää tai tehdä itse! Ja nyt vanhin lähti opiskelemaankin kierrätysvaatteilla. Ei halunnut edes kallista laukkuaan, vana otti 8 euron kierrätyskeskuslöydön ja minun ikivanhan longchampini.

Vierailija
498/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystakkeja ei kannata enää syksyllä etsiä. Kaiken avain on ennakointi, suunnittelu ja se että varautuu ajoissa.

Vierailija
499/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa se Gary Glitter valitteli, että kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
500/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no oma valinta sekin että ostaa talon sieltä mistä sitä ei sitten enää saa myytyä ja kaikkeen on vähintään 25km matkaa. 

En mä kotiani myy, enkä käy kirpparilla. Sekin etu asua sivummalla että lapsi muuttaa viimeistään lukion päättyessä omilleen :)