Mihin kohtaan laittaisit hissin vanhassa omakotitalossa?
Taloomme asennetaan toistaiseksi hyvin heikossa kunnossa olevan syöpäpotilaan vuoksi hissi.
Portaikkoon laitettava tuolihissi on vaihtoehto, mutta mielestämme ankea ja ikävän näköinen. Päädymme hyvin todennäköisesti lasioviseen eli perinteiseen hissiin.
http://www.hissiporssi.fi/tuotteet.html?id=1/22
Laittaisitko hissin eteisaulaan, josta laite nousee yläkerran melko pienen olohuoneen nurkkaan?
Vai vinottain vastapäätä ulko-ovea eli samaan eteisaulaan. Hissi mahtuisi toisessa kerroksessa saman pienen olohuoneen toiseen päätyyn, käytävälle.
Kolmas vaihtoehto on suuren salin ja makuuhuoneen välissä oleva kohta alakerrassa. Kulku hissin luo on hieman hankalampi, mutta sillä ei ole merkitystä. Hissi päätyisi yläkerrassa isoon vierashuoneeseen. Toisaalta hissillä pääsisi pohjakerrokseen, josta johtaa käytävä uima-allastaloon.
Kätevin vaihtoehto olisi talon ulkopuolelle asennettava hissi, mutta sellaista ei ole mahdollista lisätä tähän rakennukseen.
Kommentit (6)
Kiitos vastauksestasi. Tuolihissillä on tietenkin puolensa, vaikka niiden ulkonäkö onkin ikävä.
Mietimme hissiä mahdollisen pyörätuolin kannalta.
Sairastan MS- tautia ja mulla on 2- kerroksisessa omakotitalossamme tuolihissi Hissipörssistä. Olen tosi tyytyväinen ja mielestäni hissin ulkonäössäkään ei ole mitään valittamista. Ulkonäköä tärkeämpi asia on minulle turvallisuus. Liikun pyörätuolilla ja pystyn itsenäisesti siirtymään pyörätuolista hissiin ja takaisin. Minulla on oma pyörätuoli kummassakin kerroksessa.
Ostatteko hissin omalla kustannuksellanne? Minun hissini maksoi kunnan vammaispalvelu. Vammaispalvelu tuskin maksaa muuta, kuin tuolihissin. Senkin kustannus oli 11. 000 euroa.
Tuolihissi toki on helppo ja nopea tapa ratkaista liikuntaeste kerrosten välillä, mutta kevythissi palvelee paremmin ja laajemmin erilaisia kulkutarpeita. Etenkin pyörätuolin kanssa liikkuminen on vaivattomampaa.
Mikäli syöpä paranee ja liikuntakykykin palautuu, on kuilullinen hissi kaikkien kolmen tason välillä investointi helpompaan ja turvallisempaan asumiseen ja palvelee myös tavaran kuljetuksessa. Yleensä välipohjan puhkaisu ja mahdollisesti lisätukeminen ei ole ollut ongelma (tuo toki kustannuksia).
Hintaluokka tuolihissille kahden kerroksen välillä on € 10-13.000,- haarukassa ja vastaavasti kuilullinen kevythissi kahden kerroksen välille (varustelusta riippuen) € 20-30.000,- + rakennustekniset työt (kolmen kerroksen välille € 30-40.000,-).
Ulkotiloihin asennettavat hissit vaativat mieluiten lämpöeristetyn kuilun ympärilleen tai sitten voidaan käyttää kylmän tilan ulkohissiä (esim. Servelift V10). Kylmän tilan ulkohissiä ei suositella kun liikkumistarve on esim. makuutiloista pesutiloihin, koska tällöin joudutaan talviaikaan pukemaan ulkovaatteet välillä päälle. Hintaluokka kylmän tilan hissille kolmen kerroksen välillä € 45-60.000,-. Mikäli hissille tehdään kuilu, voidaan käyttää lämpimän tilan hissiä (esim. Cibes A5000).
Tulemme mielellämme paikan päälle arvioimaan mikä olisi toimivin ratkaisu tapauksessanne (käynti on veloitukseton).
Terv.
Hissipörssi Yhtiöt Oy
Tuotepäällikkö
Pekka Pippuri
0207432013
Kiitos sinullekin tuolihissikommentista. :) Turvallisuus on tietenkin erittäin tärkeä asia. Mukavaa, että pystyt siirtymään itsenäisesti hissiin.
Ostamme hissin todennäköisesti omalla kustannuksellamme, koska syöpä saattaa parantua allogeenisen siirron vuoksi.
Ap
Asiasta mitään tietämättömänä kerrostaloasujana voisin kuvitella että hissi talon päädyssä ulkopuolella olisi kaikkein helpoin. Varsinkin jos ylä- ja alakerrassa olisi reikä seinässä (ikkuna tai ovi) siinä kohdassa jo valmiiksi.
Tilapäiskäyttöön voisi vuokrata rakennuskonevuokraamosta työmaahissin.
Minä laittaisin tuolihissin portaisiin. Rakenteiden läpi menevä hissikuilu ei tod ole hyvä idea eikä välttämättä edes mahdollinen kantavien rakenteiden takia.