Miten niitä kyykkyjä kannattaa tehdä?
Aina kun tällä palstalla joku linkittää peppukuvia, tulevat monet kommentoimaan, että olisi parempi peppu jos tekisi vähän kyykkyjä. Tästä inspiroituneena ajattelin ruveta tekemään kyykkyjä, mutta kysymys kuuluu, miten? Mitään painoja minulla ei ole, pitäisikö hankkia? Vai riittääkö ihan kyykkiminen vaan? Katsoin netistä kuvia siitä, mikä on oikeanlainen kyykkäysasento, mutta kysymys kuuluu siis lähinnä, että kuinka paljon niitä pitää päivässä tehdä, että joskus jotain tuloksiakin näkyisi?
Kommentit (54)
Haluat kurvia peppuun = Tarvitset lihasmassatreenin.
Nyt jos teet ilman painoja niin se ei tuo lihasta pakaroihin käytännössä yhtään.
Tästä on hyvänä esimerkkinä maraton juoksijat jotka tekevät hyvin pitkäkestoista urheilua, mutta ovat erittäin pienilihaksisia. Eli juuri vastakohta sille mitä haluat.
Eli lihasmassan saamiseksi juuri keskitetysti pakaroihin tee salilla esim. 4 sarjaa ja jokaisessa sarjassa 9-12 toistoa aika raskailla painoilla. Se riittää. Se stimuloi lihaksesi kasvamaan. Tee näin 1 - 2 kertaa viikossa. Voit laittaa tangon ja painot hartiolle taakse, tai pitää sen edessä. Kumpi tuntuu luontevammalta.
Treenin jälkeen älä pidä itseäsi nälässä, vaan syö hyvin ja illalla / seuraavana aamuna myös. Näin lihaksesi saavat rakennusainetta.
Naisella jalat vähän paksuuntuvat, mutta myös pakarat muotoutuvat paksummiksi.
Itse olen peppumiehiä ja yleensä tämän näköiset naiset saavat minut lähes ulvomaan. Mammamia!!
(ps. Lämmittele kevyemmillä painoilla aluksi jotta paikat ei hajoa.)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:09"]
Minulla näkyy kropassa eroa jo muutaman salikäynnin jälkeen, enkä edes treenaa kovin raskailla painoilla. Toiset saavat tehdä paljon enemmän töitä.
[/quote]
Lihakset kyllä turpoavat kun niitä vähän rääkkää. Lihasmassaa ei kovin nopeasti tule. Vai kuinka monella löytyy lähipiiristä salilla käyviä miehiä, jotka ovat yllättäen tärähtäneet Arnoldin näköiseksi? "Kävin vaan pari kertaa viikossa salilla ja näin kävi" Hahahaa
Jos reisiä ja peppua haluat kiinteämmäksi niin pelkkä lenkkeily ei riitä, vaikka rasvanpolton kannalta on hyvä harrastaa myös aerobista liikuntaa. Jos haluat tuloksia kannattaa tehdä erilaisia kyykkyjä 3x12 sarjoina. Painoja sen verran, että viimeiset toistot menevät juuri ja juuri. Kannattaa tehdä peruskyykkyä tangolla vaihdellen jalkoja lantion levyiseen haaraa, kapeaan haara-asentoon ja leveään haara-asentoon lisäksi askelkyykkyä ja jalkaprässiä.
Paras peppuliike on lantion kohotus tangon kanssa eli asetut penkille siten että hartiat ovat penkillä, laitat tangon lantion päälle ja teet siitä nostoja. Vaikea selittää, mutt googleta barbell hip rise.
Jos olet aloittelija suosittelen, että varaat ajan personal trainerille, jotta hän voi varmistua että teet liikkeet oikein etkä riko paikkojasi. Monille saleille liittyessä alkuun kuuluu 1-2 personal trainer tapaamista.
Muistathan, että mikäli sinulla on ylimääräisiä kiloja ruokavalion merkitys tulosten kannalta on hyvin olennainen.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:34"]
Mikäli ap haluaa kyykätä kotona, niin suosittelen treenaamaan yhden jalan kyykkyä eli pistoolikyykkyä. Se vaatii kyllä ihan kunnon lihasvoimaa, että onnistuu. Myös askelkyykky esimerkiksi trx-nauhojena avulla on tehokas liike, vaikka painoja ei käyttäisikään.
[/quote]
Pistoolikyykyllä ei kyllä kukaan tyylipuhtaasti kykene aloittamaan jos ei ole mitään kyykkäilyjä alla, se on kuitenin käytännössä sama kuin tangossa olisi melkein 2 kertaa kyykkääjän oma paino. Jos täällä kehuskellaan että kyykätään 26kg painoilla, on pistoolikyykkyyn (oikein tehtyyn, tehokkaaseen sellaiseen) vielä aika pitkä matka :D
[/quote]
Oletko kuullut progressioharjoittelusta? Pistoolikyykkyäkin voi toki treenata vaiheittain. Esimerkiksi juuri trx-nauhaa apuna käyttäen. Ei ole mahdoton ollenkaan.
[/quote]
Osaatko lukea? Kirjoitin juurikin, että oikein tehtyyn ja tehokkaaseen pistoolikyykkyyn on pitkä matka. Sen pitkän matkan voi käyttää vaikka nauhan avulla treenaten tai tehden kyykkyjä painon kanssa.
[/quote]
Kyllähän pistoolikyykyn harjoittelukin voi olla oikein tehtyä ja tehokasta. Miksi pitäisi ensin kyykätä painojen kanssa, kun kuka tahansa voi aloittaa harjoittelemalla yhden jalan kyykkyä avustettuna eri variaatioin?
[/quote]
Jos ei ole mitään pohjaa eikä lihaskuntoa taustalla, on aika epätodennäköistä että harjoittelu sujuisi oikealla tekniikalla. Väärällä tekniikalla tehtynä liikkeen harjoittelu tuskin on tehokasta ja siinä voi tehdä itselleen aika paljon vahinkoa.
Tottakai kotitreenistäkin on hyötyä. Parempi vähän kun ei mitään! :)
Kuulostaa nämä vastailijat siltä että on luettu tietoa netistä miten pitäisi treenata eikä sitten kuitenkaan tehdä asian eteen mitään, "koska ei ehdi käydä 4 kertaa viikossa salilla". Ei ole pakko käydä salilla jos osaa kotona tehdä eikä varsinkaan mennä heti kiskomaan mitään 60kg painoilla niinkun joku täällä kehotti.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:34"]
Mikäli ap haluaa kyykätä kotona, niin suosittelen treenaamaan yhden jalan kyykkyä eli pistoolikyykkyä. Se vaatii kyllä ihan kunnon lihasvoimaa, että onnistuu. Myös askelkyykky esimerkiksi trx-nauhojena avulla on tehokas liike, vaikka painoja ei käyttäisikään.
[/quote]
Pistoolikyykyllä ei kyllä kukaan tyylipuhtaasti kykene aloittamaan jos ei ole mitään kyykkäilyjä alla, se on kuitenin käytännössä sama kuin tangossa olisi melkein 2 kertaa kyykkääjän oma paino. Jos täällä kehuskellaan että kyykätään 26kg painoilla, on pistoolikyykkyyn (oikein tehtyyn, tehokkaaseen sellaiseen) vielä aika pitkä matka :D
[/quote]
Oletko kuullut progressioharjoittelusta? Pistoolikyykkyäkin voi toki treenata vaiheittain. Esimerkiksi juuri trx-nauhaa apuna käyttäen. Ei ole mahdoton ollenkaan.
[/quote]
Osaatko lukea? Kirjoitin juurikin, että oikein tehtyyn ja tehokkaaseen pistoolikyykkyyn on pitkä matka. Sen pitkän matkan voi käyttää vaikka nauhan avulla treenaten tai tehden kyykkyjä painon kanssa.
[/quote]
Kyllähän pistoolikyykyn harjoittelukin voi olla oikein tehtyä ja tehokasta. Miksi pitäisi ensin kyykätä painojen kanssa, kun kuka tahansa voi aloittaa harjoittelemalla yhden jalan kyykkyä avustettuna eri variaatioin?
[/quote]
Jos ei ole mitään pohjaa eikä lihaskuntoa taustalla, on aika epätodennäköistä että harjoittelu sujuisi oikealla tekniikalla. Väärällä tekniikalla tehtynä liikkeen harjoittelu tuskin on tehokasta ja siinä voi tehdä itselleen aika paljon vahinkoa.
[/quote]
Höpsis! Ehkä joku satakiloinen mummo ei pysty aloittamaan avustettua pistoolikyykkyharjoittelua, mutta normaalikuntoinen ihminen - kuten esimerksiksi ap juoksuharrastuksesta päätellen - voi kyllä harjoitella turvallisesti ja oikealla tekniikalla. Tärkeintä on tietenkin keventää kyykkyä tarvittavan määrän esimerkiksi trx-nauhojen avulla ja laskeutua vain niin alas kuin stabiliteetti ja mobiliteetti antavat myöden. Jos tämäkään ei onnistu, niin aina voi aloittaa tavallisella tuolilla yhden jalan istumaannousuista.
Tässä video:
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:24"]Painoja niin paljon kuin mahdollista. Etu-, taka- ja askelkyykkyjä 2-3 kertaa viikossa. Itse teen 26 kilolla ja on peppu pyöristynyt :)
[/quote]
Minä teen ilman painoja (kokonaan ilman, kahdet kyykyt käytössä, perus ja askel eteenpäin-kyykyt), ja peppu näyttää tältä :) http://weheartit.com/entry/140292020/search?context_type=search&context_user=Fo_i&page=2&query=ass , tulen kyllä lisäämään oman kuvan tänne joskus tässä, kun ette muuten usko :'D
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:24"]Painoja niin paljon kuin mahdollista. Etu-, taka- ja askelkyykkyjä 2-3 kertaa viikossa. Itse teen 26 kilolla ja on peppu pyöristynyt :)
[/quote]
Minä teen ilman painoja (kokonaan ilman, kahdet kyykyt käytössä, perus ja askel eteenpäin-kyykyt), ja peppu näyttää tältä :) http://weheartit.com/entry/140292020/search?context_type=search&context_user=Fo_i&page=2&query=ass , tulen kyllä lisäämään oman kuvan tänne joskus tässä, kun ette muuten usko :'D
[/quote]
Tämä siis niille, jotka väittää, ettei pyöreää peppua voi saada ilma salia/painoja :D Pitää vain tehdä tarpeeksi aktiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:24"]Painoja niin paljon kuin mahdollista. Etu-, taka- ja askelkyykkyjä 2-3 kertaa viikossa. Itse teen 26 kilolla ja on peppu pyöristynyt :)
[/quote]
[/quote]
Tämä siis niille, jotka väittää, ettei pyöreää peppua voi saada ilma salia/painoja :D Pitää vain tehdä tarpeeksi aktiivisesti.
[/quote]
Ja vielä, mun lihakset ovat tuota isommat/erottuvammat.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:24"]Painoja niin paljon kuin mahdollista. Etu-, taka- ja askelkyykkyjä 2-3 kertaa viikossa. Itse teen 26 kilolla ja on peppu pyöristynyt :) [/quote] Minä teen ilman painoja (kokonaan ilman, kahdet kyykyt käytössä, perus ja askel eteenpäin-kyykyt), ja peppu näyttää tältä :) http://weheartit.com/entry/140292020/search?context_type=search&context_user=Fo_i&page=2&query=ass , tulen kyllä lisäämään oman kuvan tänne joskus tässä, kun ette muuten usko :'D
[/quote]
Niin,se geenilottovoitto tässä. Eli ihan lattapeppua sulla ei koskaan ole ollutkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:24"]Painoja niin paljon kuin mahdollista. Etu-, taka- ja askelkyykkyjä 2-3 kertaa viikossa. Itse teen 26 kilolla ja on peppu pyöristynyt :) [/quote] Minä teen ilman painoja (kokonaan ilman, kahdet kyykyt käytössä, perus ja askel eteenpäin-kyykyt), ja peppu näyttää tältä :) http://weheartit.com/entry/140292020/search?context_type=search&context_user=Fo_i&page=2&query=ass , tulen kyllä lisäämään oman kuvan tänne joskus tässä, kun ette muuten usko :'D
[/quote]
Laita oma kuva ihmeessä. Olen varma, ettei se ole kuvan mukainen, jotain vain sinnepäin. Ihmiset vertaavat asioita eritavalla, sinä saatat nähdä peppusi samanlaisena ja muut eivät.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:07"]
[/quote]
Laita oma kuva ihmeessä. Olen varma, ettei se ole kuvan mukainen, jotain vain sinnepäin. Ihmiset vertaavat asioita eritavalla, sinä saatat nähdä peppusi samanlaisena ja muut eivät.
[/quote]
Niin ja ota kuva kirkkaassa päivänvalossa kuten tuokin nainen. Ei missään pehmeässä valossa, jossa jokaisen pylly näyttää ihan hyvältä.
Mikä ihmeen keskustelu tämä on...
Jos haluaa peppua pyöristää niin siihen riittää kotona tehdyt peppurutistukset ILMAN PAINOJA. Kuntosalia ei tarvitse yksikään nainen kiinteytyäkseen. Kiinteytys tapahtuu sopivan ruokavalion ja arkisen liikkumisen yhteistyönä. Peppu pyöristyy siitäkin kun kävelet sellaiset 3-5km päivässä ja syöt normaalisti. Kaikki urheilupatukat, energiapatukat pitäisi heittää jorpakkoon, niistä ei ole kelleen mitään hyötyä. Sokeria ja lisäaineita
Kuntosalia tarvitsee jos haluaa lihaksikkaan jättipepun. Kuka sellaisen oikeasti sitten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:57"]
Jos ap lenkkeilet ja haluat lihasta kehittävää pakaratreeniä, nämä voivat olla keskenään ristiriidassa. Jos siis todella treenaat alavartaloa niin intensiivisesti, että tulee lihasta, tarvitaan myös aikaa palautumiseen. Jos myös lenkkeilet, joutunet karsimaan lenkkeilyä ja miettimään, mitä haluat.
Jos ajattelet tekeväsi "tehokasta" treeniä sekä lihaskunnon että lenkkeilyn osalta niin tällaista ei kuitenkaan viime kädessä ole. Joko lenkkeily kärsii tai sitten lihaskuntotreeni. Jos nyt siis oletetaan, että molemmissa on intensiiviset suoritukset, joiden jälkeen pitää myös palautua. Et voi siis samaan aikaan treenata maratonille/puolimaratonille ja yrittää hankkia samanlaista peppua kuin fitness-kisaajalla. Mieti siis, mitä haluat. Kaikkea et voi saada.
[/quote]
En treenaa puolimaratonille, enkä halua fitness-pyllyä. Lenkkeilen ylläpitääkseni jonkunlaista peruskuntoa ja nauttiakseni raittiista ulkoilmasta, ja olisin vähän halunnut pyllyyn kiinteyttä. Luulisin, että lenkkeily edesauttaa tätä jälkimmäistäkin.
[/quote]
Tuon 5km lenkin voi tehdä kyllä kyykkypäivänäkin mielestäni. Kunhan ei heti ennen kyykkäilyjä tee, ettei siitä mene tehot.