Muita työttömiä paikalla? Mitä teette päivät?
Nyt sitä vasta sitten jäi itsekkin työttömäksi lopulta firman yt neuvottelujen ja lukuisien irtisanomisien seurauksena.Kyllä on pitkä päivä edessä taas istua kotona tyhjänpanttina sen sijaan että paiskisi hommia mukavan työporukan kanssa :(. Mitä teette ajankuluksi päivisin ? Ei ole enää rahaa juuri lähteä kaupungille tai mihinkään istumaan eikä tuo ilmakaan houkuttele ulkoilemaan
Kommentit (65)
Tämä lamatilanne nyt on mikä on .. mihinkään ei oteta sisälle ei edes pätkähommiin sama vaikka työkokemusta alla vuosia. Vasta tein paskapätkähommia yhdelle firmalle mutta lopetin koska 8 h vuoroja oli noin kerran viikossa ja tuolla tahdilla päivän palkasta meni puolet kuluihin kun 20 km matka työmaalle. Muitakin tuttuja yt neuvottelujen alla ja vaan porukkaa vähennetään.
KESKO irtisanoo lähipäivinä muuten 500 paikkaa ellei jo irtisanonut että hyvin menee :D
Itse pelaan paljon pleikkaria. Tänään onkin taas tukipäivä, taidanpa käydä ostamassa jonkun käytetyn.
Käyn salilla, ulkoilen paljon. Pidän kodin siistinä. Tapaan ystäviäni. Siis mä suorastaan nautin tästä!!
Netflix, Viaplay, Sonera Viihde. Ja nämähän saa ilmaiseksi kokeiluun.
Opiskelen.
Pitäisi siivota koti lattiasta kattoon. Tai oikeastaan pistää puolet kamppeista kierrätykseen ja palkata siivooja.
Niin, pitäisi tehdä yhtä ja toista, mutta kun ehtiihän sen huomenna tai jonakin muuna päivänä. Kannattaa elää ikään kuin lähtisit ylihuomenna töihin.
Terveisin työläinen, jonka työttömyys loppui yllättäen, vajaan viikon varoitusajalla ja yhtä ja toista jäi tekemättä. Älkää siis menettäkö toivoanne, kyllä meitä voi joskus onnistaa.
Ne ketkä miettii miksei ota siivoustyötä tms. niin usein se on niin matalapalkkaista, että ansiosidonnaista saa enemmän. Jos on muita elätettäviä niin se on kyllä iso asia, lisäksi matkojen omavastuut yms. päälle. Itse olen kyllä tehnyt siivouskeikkoja kun työttömänä saa tienata sen 300e ilman että se vaikuttaa. Ihan loistava muutos. Olen ollut myös kaupassa extraajana yms. ja voi olla että joskus noiden ansiosta lohkeisi työpaikkakin.
Opiskelen avoimessa yliopistossa. Ulkoilen paljon koiran kanssa. Kokkaan paljon. On myös harrastuksia kansalaisopistossa jne.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:22"]
Nyt sitä vasta sitten jäi itsekkin työttömäksi lopulta firman yt neuvottelujen ja lukuisien irtisanomisien seurauksena.Kyllä on pitkä päivä edessä taas istua kotona tyhjänpanttina sen sijaan että paiskisi hommia mukavan työporukan kanssa :(. Mitä teette ajankuluksi päivisin ? Ei ole enää rahaa juuri lähteä kaupungille tai mihinkään istumaan eikä tuo ilmakaan houkuttele ulkoilemaan
[/quote]
Ei ole tarkoitus kritisoida ketään, mutta jännä miten moni on työtön, vaikka esimerkiksi siivousalan hommiin haetaan jatkuvasti saati muihinkin paikkoihin... Monille ei vain huonommat hommat kelpaa, kyllä niitä töitä monesti saa jos ei nirsoile. Mutta jos ei siltikään saa töitä, niin päivät kannattaisi varmaan viettää esim. opiskellen, kotia siivoillen ja panostamalla ruuan laittoon, liikkumalla ja harrastamalla. Ei kannata jäädä kotiin tekemättä mitään, siitä tulee helposti pysyvä tila ja kotoa poistumisesta tuleekin vaikeampaa pidemmän päälle jos työttömyys kestää kauemmin. Kannattaa vaikka kävellä jonnekin kahvilaan, kirjastoon, näyttelyyn, liikuntaharrastukseen tai vaikka kansalaisopiston kurssille, saa aikaa menemään matkoihin ja on jotain tekemistä kodin ulkopuolella, voi saada lisää sisältöä päiviin ja vaikka ystäviäkin. Lisäksi tietysti se aktiivinen työnhaku ja positiivisen sisällön tuominen arkeen.
[/quote]
Olen työtön fysiikan tohtori Helsingistä. Meinaatko, että jos ylipäätään hakisin siivoojaksi (mitä en todellakaan tee) että minut kutsuttaisiin edes haastatteluun? Eiköhän niihinkin hommiin ole ihan tarpeeksi hakijoita ilman ylikoulutettujakin? Sitä paitsi ennen työttömäksi jäämistö bruttopalkkani oli päälle 4000,-. Saa olla aikamoinen siivousduuni, josta saisin lähellekään ansiosidonnaisen verran rahaa käteen.
Siivousalan paikoissakin on ylettömät vaatimukset nykyään ilmeisesti? Pääsin haastatteluun, kotisiivous kyseessä. Tavallisia, asiakkaan omia välineitä käytettäisiin, ei mitään lattianvahauskoneita tms. Palkkaus olisi ollut surkea, sen tiesinkin etukäteen, ei siinä mitään.
Vaistosin, että saattaisin jopa saada paikan ja kysyin, onko palkkaan mahdollista saada vähäistä kokemuslisää, edes pientä, omassa kodissa vuosien aikana tehdystä työstä? Ehdoton no no. Ilmeetkin ja tilanteen ilmapiiri muuttuivat heti (useampi haastattelija paikalla). Kuitenkin yksityinen työnantaja.
Menipäs nyt ohi aiheenkin, pointtina kuitenkin, että kotisiivoukseenkaan ei riitä työkokemukseksi kotisiivous. Ja minua sentään muu perhe haukkuu siivoushulluksi :D!
Olin 2000-luvun alussa muutaman vuoden työttömänä, kun it-alan firma alkoi pistää porukkaa pihalle. Sain erolahjaksi puolen vuoden palkan, joka sitten laskettiin ansiosidonnaiseen. Ei ollut yhtään hankala keksiä tekemistä, ruoanlaitto, kuntoilu jne täyttivät kyllä päivän. Minulle ei ole koskaan ollut ongelma vain olla, ehkä joillekin on.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 01:09"]
Te jotka olette työttömiä ja opiskelette avoimessa niin oletteko kaikki yli 25 vuotiaita? Olen käsittänyt että ainoastaan yli 25 vuotiaat voivat opiskella työmarkkinatuella? Korjatkaa jos olen väärässä
[/quote]
Olet käsittänyt väärin. Avoimessa yliopistossa saa opiskella ihan minkä ikäinen tahansa, kunhan ei ole päätoimista, ei tutkintoon johtavaa eikä niin sitovaa, että ei voi ottaa kokoaikatyötä. Jos parantaa kovasti työllistymistä, voi opiskella päivärahallakin, omaehtoisena koulutuksena ja saa korotettua päivärahaa.
Miksi kukaan palkkaisi siivoojaksi työttömän maisterin, jos tarjolla on 270 laitoshuoltajan ammattitutkinnon suorittanutta tai ainakin vuosikausia siivonneita, tai maahanmuuttajia joilla ei ole tietoa Suomen työlaeista?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:46"]
Niin, pitäisi tehdä yhtä ja toista, mutta kun ehtiihän sen huomenna tai jonakin muuna päivänä. Kannattaa elää ikään kuin lähtisit ylihuomenna töihin.
Terveisin työläinen, jonka työttömyys loppui yllättäen, vajaan viikon varoitusajalla ja yhtä ja toista jäi tekemättä. Älkää siis menettäkö toivoanne, kyllä meitä voi joskus onnistaa.
[/quote]
Tuliko työtarjous sattumalta vai ? Itse olen täyttänyt hakemuksia noi n 70 kpl viimeisen parin vuoden aikana ja nuista kaikista on vastattu n 10 hakemukseen.. Tullut siihen tulokseen ettei vaikuta ees täytellä nuita hakemuksia vaan ennemmin selailla vaikka lehtiä työpaikkailmoituksista
Kokkaan hyvää ruokaa, siivoilen, surffailen, ulkoilen, suunnittelen tulevaisuutta. Leikin kissan kanssa :) Huomenna ajattelin ottaa asiakseni tehdä suolaista piirakkaa ja ommella ikuisuusprojekteja, kuten kaventaa yhden takin. Aika kuluu oikein hyvin näin.
katselen tvsarjoja ja neulon, maksan netfilixistä kuukausittain niin on jotain tekemistä. otan päiväunia, opiskelen avoimessa yliopistossa aika hitaalla tahdilla.
lapset on koulussa ja vajaa 4v 2-3pv viikossa päiväkodissa max 6h. en viitsi ottaa poiskaan sieltä ja pistää kerhoon, että pääsee mahdollisesti samaan päiväkotiin takaisin kun tarve tulee (Tuolla on iltahoitomahdollisuus, jonka vuoksi en halua vaihtaa paikkaa)
Teen hyvää ruokaa koko perheelle. Sienestin ja keräsin marjoja, tein hilloja ja soseita. Urheilen ja luen hyviä kirjoja. Iso osa ajasta menee työpaikkailmojn lukemiseen ja työhekemusten viilaamiseen.
Siivoan, teen ruokaa, ulkoilen kuopuksen kanssa jne. Eipä tämä oikein hoitovapaasta eroa.
Täällä toinen mutta älä huoli et ole yksin. Meitä on jo yli 500 000 muitakin toimettomana