Minulla diagnosoitu skitsofrenia 12 vuotta sitten: stigma
Paranin, en käyttänyt lääkitystä enää monen vuoteen lääkärin suostumuksella. Olen töissä ja ollut parisuhteessa 8 vuotta. Edelleen kumppanini on epäluuloinen, koska sekoan uudelleen ja elokuvien tapaan puukotan hänet unissaan. En ole koskaan ollut väkivaltaan millään tavalla taipuvainen. Minua nämä ennakoluulot häiriritsevät jo siinä määrin, että mietin eroa!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan mahdollista saada vaikka yksityseltä lääkäriltä keskusteluaika jossa kumppani voisi saada vähän psykoedukaatiota 🤔
Vaikkei sairautta enää ole niin jos menneisyys kumppania ahdistaa niin paljon, että se vaikuttaa jo parisuhteeseenkin niin ihan rehellinen keskustelu sairaudesta, siitä miten se voisi oireilla, miten se ap:llä oireili jne. voisi helpottaa kumppanin mieltä.
Tämä oli hyvä kommentti! Epäilen vaan ettei kumppaniani helpolla minkäänlaiseen terapiaan saisi!
Ehkä ap:n mies on katsellut liikaa kauhuelokuvia.
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka ryhmätasolla lääkityksen jatkaminen skitsofreniassa kannattaa, osa potilaista voi pärjätä ilmankin. Arviolta 15–20 prosentilla skitsofreniapotilaista oireet eivät palaudu, vaikka he ovat lopettaneet lääkityksen heti akuutin vaiheen jälkeen."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.htmlHuomattava vähemmistö potilaista paranee. Sairaus on kaikesta muusta mielenterveyspuheesta huolimatta niin tabu, etteivät parantuneet paljon puhu asiasta.
13 pätjää ja pysyy työelämässä. 1/3 tarvii tukea, 1/3 tarvii paljon tukea.
Hulluudesta ei parane. Se kytee siellä taustalla koko ajan. Minä olisin nostanut kytkintä heti kun olisin kuullut asiasta. Hui saakeli.
Jos ap:n kumppani voitaisiin ohjata vaikka johonkin skitsofreenikoiden omaisten tukiryhmään purkamaan pelkojaan? Harva skitsofreniaa sairastava on ympäristölleen vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka ryhmätasolla lääkityksen jatkaminen skitsofreniassa kannattaa, osa potilaista voi pärjätä ilmankin. Arviolta 15–20 prosentilla skitsofreniapotilaista oireet eivät palaudu, vaikka he ovat lopettaneet lääkityksen heti akuutin vaiheen jälkeen."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.htmlHuomattava vähemmistö potilaista paranee. Sairaus on kaikesta muusta mielenterveyspuheesta huolimatta niin tabu, etteivät parantuneet paljon puhu asiasta.
13 pätjää ja pysyy työelämässä. 1/3 tarvii tukea, 1/3 tarvii paljon tukea.
Tuo 1/3 sisältää varmaankin täysin parantuneet sekä ne, joiden toimintakyky on lääkityksellä hyvä.
Toinen Shotti Palominolta
https://www.artstation.com/artwork/dO1gb3
Kyseessä on entiteetti, (olio) mutta sinun on voitettava.
It could be definitely dangerous!
Mutta sinun on vain voitettava.
Kuva on mieli. Mieli on tuossa kuvassa. Kuvassa on myos yksityiskohtia....useitakin pieniä, ja vähän isompiakin.
Vierailija kirjoitti:
Harva skitsofreniaa sairastava on ympäristölleen vaarallinen.
Juuh... Here's Johnny :D
Vierailija kirjoitti:
Toinen Shotti Palominolta
https://www.artstation.com/artwork/dO1gb3
Kyseessä on entiteetti, (olio) mutta sinun on voitettava.
It could be definitely dangerous!
Mutta sinun on vain voitettava.
Kuva on mieli. Mieli on tuossa kuvassa. Kuvassa on myos yksityiskohtia....useitakin pieniä, ja vähän isompiakin.
Tämä on itseasiassa sellaisen ryhmän kuin Iron Maidens Tribute - alustalla .
Itseasiassa he ovat Comedy, ja juuri tuo Palominon piirros on niin täynnä komediaa aiheesta kun voi olla.
Olen itse tirskunut NIIIIiin monta kertaa. TIRSK BUHAAAAA!!!!!!!
But Be careful Be ALIVE.
Kannattaa aloittaa 0:10 kohdalta
Iron Maidens teksti ei ole alussa se mikä pitää.
Jos voit kuunnella, ja olla -terve-, olet voittaja.
Life is.
It s up to YOU!
Live on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aloittaa 0:10 kohdalta
Iron Maidens teksti ei ole alussa se mikä pitää.
Jos voit kuunnella, ja olla -terve-, olet voittaja.
Life is.
It s up to YOU!
Live on.
Tarvi kuunnella ihan melkein loppuun asti huomatakseni etten ollut kuollut.
(sama)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi parantua.
Ei skitsofreniasta voi koskaan parantua vaan sairaus voi olla remissiossa. Kerran kun psykoosisairaus puhkeaa, niin aivot ovat jo muokkanatuneet pysyvästi alttiiksi uusille psykooseille. Hyvällä elämänhallinnalla ja lääkkeillä oireet pysyvät kurissa.
Täytyy luoda uusi minuus, eihän sillä vanhalla rikkimenneellä pysty jatkamaan terveenä.
Tämä on täysin totta. Olen katkaissut välit muun muuassa sisaruksiini sisareni minuun kohdistaman kateuden vuoksi
, mikä alun Perin johti ongelmiini. alusta aloittaminen aikuisena on haastavaa, mutta haluan kuitenkin uskoa, etta mahdollista! Ap
No oman minän vaihtaminen nyt vain ei mitenkään onnistu. Voi vain sopeutua ja oppia keinoja kuinka elää parhain päin itsensä kanssa ja uudistua pikkuhiljaa sillä tavalla. Mutta mitään totaalista resettiä ei voi tehdä. Jos sellaisesta tosissasi haaveilet, niin sanoisin, että se kuuluu taudinkuvaan.
Olisikohan mahdollista saada vaikka yksityseltä lääkäriltä keskusteluaika jossa kumppani voisi saada vähän psykoedukaatiota 🤔
Vaikkei sairautta enää ole niin jos menneisyys kumppania ahdistaa niin paljon, että se vaikuttaa jo parisuhteeseenkin niin ihan rehellinen keskustelu sairaudesta, siitä miten se voisi oireilla, miten se ap:llä oireili jne. voisi helpottaa kumppanin mieltä.