Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla diagnosoitu skitsofrenia 12 vuotta sitten: stigma

Vierailija
18.09.2021 |

Paranin, en käyttänyt lääkitystä enää monen vuoteen lääkärin suostumuksella. Olen töissä ja ollut parisuhteessa 8 vuotta. Edelleen kumppanini on epäluuloinen, koska sekoan uudelleen ja elokuvien tapaan puukotan hänet unissaan. En ole koskaan ollut väkivaltaan millään tavalla taipuvainen. Minua nämä ennakoluulot häiriritsevät jo siinä määrin, että mietin eroa!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kaduttaako että kokeilit kannabista?

En ole koskaan kokeillut. Omaan akateemisen koulutuksen, eikä kuulunut niihin piireihin! - ap

Vierailija
22/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan tällaisia vastauksia odottanut. Olen nyt 34 vuotias ja mihinkään rikoksiin en ole koskaan syyllistynyt. Pohdin vain parisuhdettani ja mieheni ja Hänen perheensä ennakkoluuloja minua kohtaan. T, ap

Täällä kun kukaan ei voi tuntea sinua, mikä on sairautesi tila, tai mitä kumppanisi sinusta oikeasti ajattelee.

Wikipediasta löysin että skitsofreniasta toipuminen on mahdollista, mutta todella harvoin joku paranee täysin. Hieman arveluttaa että miten pysyvästi ja hyvin nämä täysin parantuneet on todettu ja tutkittu.

Oma isäni on sairastanut psykoosisairautta vuosikymmeniä, eikä ole koskaan parantunut vann edelleen on lääkitys päällä. Tunnen myös useita muita, olen jopa seurustellut yhden lääkityksessä olevan kanssa, joka myös edelleen sairastaa vaikka oireet vähäisiä mutta kuitenkin läheisen havaittavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi parantua.

Ei skitsofreniasta voi koskaan parantua vaan sairaus voi olla remissiossa. Kerran kun psykoosisairaus puhkeaa, niin aivot ovat jo muokkanatuneet pysyvästi alttiiksi uusille psykooseille. Hyvällä elämänhallinnalla ja lääkkeillä oireet pysyvät kurissa.

Täytyy luoda uusi minuus, eihän sillä vanhalla rikkimenneellä pysty jatkamaan terveenä. 

Vierailija
24/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti joutuu oleman varuillaan. Jos on harhaluuloisuussairaus tai Psykoosi, niin jos se on lievä, ei ihminen kerro kaikkea, mitä uskoo, sillä hän toki tietää, miten muut sellaisiin asioihin reagoivat.

Kun sairaus on voimakkaasti päällä, pidäkkeet häviävät ja kaikki tietävät kyllä.

Tämän sanoi lääkäri. (itse en ole)

Vierailija
25/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ja on masennus, ja mies pelkäsi lasten ollessa pieniä, että suoritan perhesurman. Kummalla meistä sitten mahtoi olla jotain kummallisia kuvitelmia tai harhaluuloja?

Jos skitsofrenia alkaa oireilla tauon jälkeen, niin ei se nyt ensimmäisenä puukotuksena oireile. Mies on nyt vähän hysteerinen.

Vierailija
26/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi parantua.

Ei skitsofreniasta voi koskaan parantua vaan sairaus voi olla remissiossa. Kerran kun psykoosisairaus puhkeaa, niin aivot ovat jo muokkanatuneet pysyvästi alttiiksi uusille psykooseille. Hyvällä elämänhallinnalla ja lääkkeillä oireet pysyvät kurissa.

Täytyy luoda uusi minuus, eihän sillä vanhalla rikkimenneellä pysty jatkamaan terveenä. 

Tämä on täysin totta. Olen katkaissut välit muun muuassa sisaruksiini sisareni minuun kohdistaman kateuden vuoksi

, mikä alun Perin johti ongelmiini. alusta aloittaminen aikuisena on haastavaa, mutta haluan kuitenkin uskoa, etta mahdollista! Ap

Vierailija
27/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kaduttaako että kokeilit kannabista?

En ole koskaan kokeillut. Omaan akateemisen koulutuksen, eikä kuulunut niihin piireihin! - ap

Ei koulusta omata vaan koulutus on.

Minulla on xx koulutus.

Samoin minulla on tummat hiukset, en omaa tummia hiuksia.

Vierailija
28/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Mt-ongelmista pitäisi puhua avoimemmin yhteiskunnassa.

Vierailija
29/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu hakemaan töihin, kannattaisiko mainita kuvitteellinen mt-fiagnoosi lisätietoja-kenttään väistääkseen luodin?

Vierailija
30/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi parantua.

Tämä on täysin totta. Olen katkaissut välit muun muuassa sisaruksiini sisareni minuun kohdistaman kateuden vuoksi

, mikä alun Perin johti ongelmiini. alusta aloittaminen aikuisena on haastavaa, mutta haluan kuitenkin uskoa, etta mahdollista! Ap

Itselläkin ilkeä sisar ja kaiken huipuksi äitini on ilkeä ihminen. Tuskin edes tajuavat mitä käytöksellään saavat aikaan. Ymmärrän täysin tilanteesi.

Vierailija
31/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan tällaisia vastauksia odottanut. Olen nyt 34 vuotias ja mihinkään rikoksiin en ole koskaan syyllistynyt. Pohdin vain parisuhdettani ja mieheni ja Hänen perheensä ennakkoluuloja minua kohtaan. T, ap

Täällä kun kukaan ei voi tuntea sinua, mikä on sairautesi tila, tai mitä kumppanisi sinusta oikeasti ajattelee.

Wikipediasta löysin että skitsofreniasta toipuminen on mahdollista, mutta todella harvoin joku paranee täysin. Hieman arveluttaa että miten pysyvästi ja hyvin nämä täysin parantuneet on todettu ja tutkittu.

Oma isäni on sairastanut psykoosisairautta vuosikymmeniä, eikä ole koskaan parantunut vann edelleen on lääkitys päällä. Tunnen myös useita muita, olen jopa seurustellut yhden lääkityksessä olevan kanssa, joka myös edelleen sairastaa vaikka oireet vähäisiä mutta kuitenkin läheisen havaittavissa.

1/3 paranee nykyään työkykyiseksi.

Vierailija
32/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä itse tiedät oletko mieleltäsi sairas vai et, sillä yleensä terve ihminen sen osaa sanoa ja siihen on luottaminen. 

Vierailija
33/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosikin on voinut olla väärä.

Vierailija
34/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehesi, siskosi ja useimmat täällä tilannettasi kommentoivat ovat väärässä.

Vierailija
35/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miehesi, siskosi ja useimmat täällä tilannettasi kommentoivat ovat väärässä.

Lähinnä nettikiusaamista tuollainen. 

Vierailija
36/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli useiden kommentoijieñ mielestä minun kannattaisi hakea mt-eläkkeelle. Kiitos tästä, ehkä irtisaudun ja toiminkin näin! Siinähän maksatte verovaroista eläkkeeni 2500 kuukausi. Ap

Vierailija
37/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka ryhmätasolla lääkityksen jatkaminen skitsofreniassa kannattaa, osa potilaista voi pärjätä ilmankin. Arviolta 15–20 prosentilla skitsofreniapotilaista oireet eivät palaudu, vaikka he ovat lopettaneet lääkityksen heti akuutin vaiheen jälkeen."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.html

Huomattava vähemmistö potilaista paranee. Sairaus on kaikesta muusta mielenterveyspuheesta huolimatta niin tabu, etteivät parantuneet paljon puhu asiasta.

Vierailija
38/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei!

Jokaisella on varmasi mahdollisuus:

https://www.artstation.com/artwork/KawD4x

Linkki avaa taiteilija Victoria Palominon shotin aiheesta!

Vierailija
39/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli useiden kommentoijieñ mielestä minun kannattaisi hakea mt-eläkkeelle. Kiitos tästä, ehkä irtisaudun ja toiminkin näin! Siinähän maksatte verovaroista eläkkeeni 2500 kuukausi. Ap

Laita joku esimerkki. En ole nähnyt tässä keskustelussa

Vierailija
40/53 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hei!

Jokaisella on varmasi mahdollisuus:

https://www.artstation.com/artwork/KawD4x

Linkki avaa taiteilija Victoria Palominon shotin aiheesta!

Thttps://www.artstation.com/artwork/KawD4x

Shot on toivoa antava.

Katso katkennutta ketjua!

Kukaan ei liene ikuisesti seko?752