Minulla diagnosoitu skitsofrenia 12 vuotta sitten: stigma
Paranin, en käyttänyt lääkitystä enää monen vuoteen lääkärin suostumuksella. Olen töissä ja ollut parisuhteessa 8 vuotta. Edelleen kumppanini on epäluuloinen, koska sekoan uudelleen ja elokuvien tapaan puukotan hänet unissaan. En ole koskaan ollut väkivaltaan millään tavalla taipuvainen. Minua nämä ennakoluulot häiriritsevät jo siinä määrin, että mietin eroa!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä voi parantua. Ehkä puolisosi on oikeassa jos sellaista kuvittelet.
Ehkä ap tarkoitti että hän oppi elämään sen kanssa? 🤔 voiko ilman lääkitystä pärjätä edes tuon sairauden kanssa.
Psykoosisairauksista ei kyllä parannuta. Eli ihan itse keksit että olet parantunut?
Oletko nyt ihan verma että kumppanisi on epäluuloinen etkä itse ole vainoharhainen?
Suomessako diagnosoitiin? Täällä on lääketieteen laatu vähän siinä mallilla, että virheellisiä diagnooseja annetaan tuon tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Minua nämä ennakoluulot häiriritsevät jo siinä määrin
Onko kyseessä täysin realistiset oikeasti olemassa olevat tosiasiat, vai sairauteen liittyvät harhaluulot?
Mene käymään lääkärilläsi ja kerro tilanne.
Ehkä sinun tulee aloittaa lääkitys uudelleen.
Lääkärisi tietää paremmin, kuin porukka täällä.
En ihan tällaisia vastauksia odottanut. Olen nyt 34 vuotias ja mihinkään rikoksiin en ole koskaan syyllistynyt. Pohdin vain parisuhdettani ja mieheni ja Hänen perheensä ennakkoluuloja minua kohtaan. T, ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä täysin realistiset oikeasti olemassa olevat tosiasiat, vai sairauteen liittyvät harhaluulot?
Skitsofreniasta selviytynyt tietää tasan tarkkaan milloin sairaus oireilee, ei siitä muutoin ole pystynyt parantumaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreniasta selviytynyt tietää tasan tarkkaan milloin sairaus oireilee, ei siitä muutoin ole pystynyt parantumaan ollenkaan.
Kiitos tästä kommentista ihana! Ap
Kokemuksesta voin sanoa ettei ole kiva elää kumppanin kanssa, joka omasta mielestään ei ole sairas, vaikka skitsofrenia diagnoosi, ominpäin lopettanut lääkityksen. Ei ilmeisesti itse huomaakaan kuinka vittumainen on ilman lääkitystä, luulee olevansa joku yli-ihminen, ajautuu vain väittelemään kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa ettei ole kiva elää kumppanin kanssa, joka omasta mielestään ei ole sairas, vaikka skitsofrenia diagnoosi, ominpäin lopettanut lääkityksen. Ei ilmeisesti itse huomaakaan kuinka vittumainen on ilman lääkitystä, luulee olevansa joku yli-ihminen, ajautuu vain väittelemään kaikkien kanssa.
En ole lopettanut lääkitystä omin päin! Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä kuule voi parantua, mikäli kyse on lievästä sairaudesta.
Jompikumpi bipon tyypeistä on se, josta ei voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä kuule voi parantua, mikäli kyse on lievästä sairaudesta.
Jompikumpi bipon tyypeistä on se, josta ei voi parantua.
Olet fiksu ja sinulla on näkemystä, jota harvalla on! Kiitos kommentista! - ap
Mutta tottahan se on, että skitsofrenia on täällä yhä tabuksi lueteltava sairaus josta heitetään helposti halpaa läppää ja jonka aiheuttamia stigmoja moni sairastunut pelkää ja häpeää.
Jotakin kertoo myös se, että kyllä julkisuudessa annetaan kaksisuuntaisuus helpommin anteeksi, mutta jos joku julkkis kertoisi skitsofreniastaan, voisi ura olla ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lopettanut lääkitystä omin päin! Ap
Enkä mä ole ollut kanssasi parisuhteessa.
Skitsofrenia diagnoosi ei koskaan poistu, kun se on kerran tehty! Eli oireeton se voi olla, mutta ei parane.
Psykoosi yksinään on sitten toinen juttu.
Ap, kaduttaako että kokeilit kannabista?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi parantua.
Ei skitsofreniasta voi koskaan parantua vaan sairaus voi olla remissiossa. Kerran kun psykoosisairaus puhkeaa, niin aivot ovat jo muokkanatuneet pysyvästi alttiiksi uusille psykooseille. Hyvällä elämänhallinnalla ja lääkkeillä oireet pysyvät kurissa.