”Lentohäpeä rajoittaa yhä useamman suomalaisenkin lomamatkailua - ilmiö tunnetaan jo Ruotsissa”
Ja se on ihan oikein, ilmastonmuutos vaatii tekoja, ei vain sanoja!
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen näkemykseni ekologisesti ajattelevana ihmisenä on se että ei se lentäminen kovin ekologista ole, en lennä. Tyydyn matkailuun ekologisemmilla vaihtoehdoilla, mutta en ymmärrä yhtään joidenkin syyttämistä jos he matkustelevat paljon koneilla. Jokainen tekee omat päätöksensä ja antaa ihmisten elää niin kuin elävät. Teen itse omat valintani elämässä ja ne eivät muille kuulu, eikä muiden valinnat minulle.
Tuo uskosi menee viemäriin liberalismin myötä muutaman vuoden sisään. Etkö näe sitä? Mitä ajattelet tulevan sen jälkeen? Voisitko miettiä jotain vähiten karmeaa skenaariota tulevaisuudelle sen sijaan että saarnaat auringonlaskun oppia?
Tuo vapaus toisten mielipiteistä on hetken luksusta, jonka on mahdollistanut syntyminen siihen kohtaan populaation kasvukäyrää, jossa on kiivetty komeasti ylämäkeen eikä huippua vielä ole hahmotettu. Se vapaus menetetään kokonaan, jos siihen ei tehdä mitään tarkistuksia.
Enkä nyt edes mene siihen, että liberalisminkaan mukaan paksunnettu kohta pitää paikkansa vain, jos siinä ei tehdä vahinkoa muille. Nyt tehdään. Olet siis ripustautunut erittäin ylimieliseen oppiin, jolla oikeasti ei ole mitään muita perusteita kuin hedonismin diktatuuri.
Menkööt viemäriin. Olen sitä mieltä mitä olen, se ei satuta ketään. Kuolen muutenkin niin mitä väliä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijaa, yritetäänkö tästäkin tehdä nyt joku juttu, jolla voi kiillottaa omaa sädekehäänsä. Menkää te ilmastovouhottajat vaikka kumiveneellä, itse lennän jatkossakin ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Sinun ongelmasi on se, ettei älysi riitä miettimään suurempaa kokonaisuutta kuin kaikki ne asiat, joita sinä haluat. Pieni pakkohan sinun on sen vuoksi päätellä, että muut ovat samanlaisia, joten suurten kysymysten miettiminen ei voi olla mitään muuta kuin teeskentelyä. Vietettyäni nuoruuteni kumivenehommissa en enää pidä sitä tehokkaana ja järkevänä toimintana vaan neuroottisena puhtaushaihatteluna, enkä arvosta sitä myöskään sellaiselta, joka määkii ettei tee yhtään mitään ennenkuin löytyy aito kristus seurattavaksi.
Tässä ei ole kristuksia vaan hätääntynyt lauma lampaita, joista osa julistaa olevansa vuohia ja ylpeitä siitä. Ei muuta kokonaisuutta, lampaiden ja vuohien nyt vain täytyy luopua vanhoista jankutuksista ja alkaa katsoa pelottavaa tulevaisuutta silmästä silmään. Ja toimia sen muuttamiseksi.
Menepäs silakka muualle lässyttämään. Äiti keittää illalla vellipuurot.
Älä lässytä. Jos osaisit lukea, voisit ymmärtää että tässä iässä keitetään äidille velliä eikä toisinpäin. Mutta kai sinunkin täytyy jossain harjoitella. Kirjoittaahan osaat jo jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen näkemykseni ekologisesti ajattelevana ihmisenä on se että ei se lentäminen kovin ekologista ole, en lennä. Tyydyn matkailuun ekologisemmilla vaihtoehdoilla, mutta en ymmärrä yhtään joidenkin syyttämistä jos he matkustelevat paljon koneilla. Jokainen tekee omat päätöksensä ja antaa ihmisten elää niin kuin elävät. Teen itse omat valintani elämässä ja ne eivät muille kuulu, eikä muiden valinnat minulle.
Tuo uskosi menee viemäriin liberalismin myötä muutaman vuoden sisään. Etkö näe sitä? Mitä ajattelet tulevan sen jälkeen? Voisitko miettiä jotain vähiten karmeaa skenaariota tulevaisuudelle sen sijaan että saarnaat auringonlaskun oppia?
Tuo vapaus toisten mielipiteistä on hetken luksusta, jonka on mahdollistanut syntyminen siihen kohtaan populaation kasvukäyrää, jossa on kiivetty komeasti ylämäkeen eikä huippua vielä ole hahmotettu. Se vapaus menetetään kokonaan, jos siihen ei tehdä mitään tarkistuksia.
Enkä nyt edes mene siihen, että liberalisminkaan mukaan paksunnettu kohta pitää paikkansa vain, jos siinä ei tehdä vahinkoa muille. Nyt tehdään. Olet siis ripustautunut erittäin ylimieliseen oppiin, jolla oikeasti ei ole mitään muita perusteita kuin hedonismin diktatuuri.
Menkööt viemäriin. Olen sitä mieltä mitä olen, se ei satuta ketään. Kuolen muutenkin niin mitä väliä. :)
Miksi siis olet sitä mieltä, että muiden pitäisi välittää sinun mielipiteestäsi, jos sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet? Kaikki ilmaisemasi mielipiteet tukevat jotain näkökulmaa, ja jos se näkemys on väärä, teet laumalle haittaa. Kyllä se satuttaa kaikkia niitä, jotka joutuvat kärsimään sinun tukemistasi vääristä päätöksistä ja siitä, että viivytystaistelusi vuoksi oikeita päätöksiä ei päästy tekemään. Muista, tämä on demokratiaa joten sinä olet kuningas kunnes et enää jaksa äänestää tai julistaa näkemystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vajaaälyiset, jotka eivät kykene muuhun kuin tyydyttämään ja ymmärtämään omia tarpeitaan, ovat ihmiskunnan alinta, aivottominta saastaa.
He ovat niitä, joita myös tulevaisuudessa halveksutaan idioottimaisen ja tuhoavan elämäntapansa takia.
Uli uli uli!
Matkailu ei kuule katoa minnekään. Se on varma.
Fossiiliset polttoaineet katoavat, siinä kaikki.
Ja joittenkin viherpiipertäjien "tuomio" nyt ei kiinnosta ketään, voitte painua helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti rajoita. Köyhyys, pihiys ja koronapelko rajoittavat, mutta on sosiaalisesti hyväksyttävämpää vedota ilmastoahdistukseen.
Oikeasti Suomessa on vain muutama kymmenen niin fanaattista viherhippiä, että lentomatkailun jättäminen ilmaston vuoksi on heille todellinen vaihtoehto. Muut ovat pelkkiä teeskentelijöitä.
No ei se sinun päätettävissäsi ole. Itse olen ollut neljä vuotta lentolakossa nimenomaan ilmastosyistä (tykkään muuten matkustelusta ja tienaankin nyt enemmän kuin matkusteluaikoina eli kyse ei ole kiinnostuksen puutteesta, pihiydestä tai siitä ettei olisi varaa). Toki tällä hetkellä koronakin on osasyynä, mutta lentolakko jatkuu myös sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 280 hehtaaria metsää - se kyllä syö meidän perheen hiilidioksidipäästöt tehtiinpä me mitä vaan.
Ei mene ihan noin. Sä omistat sen metsän ja et ole tekemässä pahaa siihen sitoutuneella pääomalla joten hyvä. Mutta se metsä olisi silti siellä, vaikka se ei olisi sinun. Sitten on eri asia, jos se toinen omistaja vetäisi sen sileäksi ja ojittaisi turvemaan sen alta ja laittaisi pelloksi, mutta sinä huolehdit ettei näin käy.
Vastaavasti joku sissipuutarhuri, joka polkaisee teollisuusalueen laitaan istuttamassa puuntaimia hedelmättömille joutomaille ja hoitamassa niitä alkuun että ne pääsevät kasvamaan, tekee siinä hyvin vaikkei omista neliösenttiäkään maata.
Alatko sinä sosialisoimaan minun metsän hiilinielua? Ensi talvena laitetaan 18ha aukoksi ja seuraavana kesänä taimet tilalle. Rahaa pitäisi tulla noin 200k€ mutta en todellakaan osta niillä rahoilla mitään vikisevää Teslaa ja anna suomalaisia metsätuloja kiinalaiselle patterimaakarille.
Silti jäljelle jäävä metsä syö meidän perheen päästöt.
"Lentohäpeä rajoittaa yhä useamman suomalaisenkin lomamatkailua"
Jep, ennen oli yksi ja nyt jo neljä.
Itseä ei voisi vähempää kiinnostaa, lähden heti reissuun kun maailmantilanne sen sallii ja hyvin mielin uskaltaa. Siihen tosin voi vielä mennä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo nyt käydä katsomassa Flightradar24, että kuinka monta konetta on paraikaa ilmassa ja kuinka moni tuntee tälläkin hetkellä syvää lentohäpeää.
Joku teistä lentohäpeästä kohkaavista saattaa yllättyä.
Ja jos sattumoisin asuu Länsi-Uudellamaalla voi viettää hetken ulkona taivaalle katsellen, monin paikoin Espoossa ja Vantaalla riittää, kun avaa ikkunan lentokonepongaukseen. Ahdistuksen määrä ei käy ilmi, mutta tuskin nuo tyhjänä tuolla menee.
Sietääkin hävetä. Vuosisadan lopulla on noin miljardi ihmistä enää hengissä.
Lentohäpeä lienee todellista. Vähän kuin häpeä julkisesta tupakoinnista tai pussikaljoittelusta. Nämä uudet aatteet ja käyttäytymistavat alkavat toki aina pienestä joukosta. Leviävät massoihin hiljakseen.
Minä en ole vuosiin halunnut matkustaa enää ulkomaille, muista syistä tosin kuin lentohäpeästä. On niin tylsää.
Vaimo ja lapset kyllä reissaavat. Mutta autohäpeää tunnen. Liikun nykyisin paljon kävellen ja julkisilla. Helppoa se tietysti on täällä Helsingissä. En ole mikään pyhimys.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti rajoita. Köyhyys, pihiys ja koronapelko rajoittavat, mutta on sosiaalisesti hyväksyttävämpää vedota ilmastoahdistukseen.
Oikeasti Suomessa on vain muutama kymmenen niin fanaattista viherhippiä, että lentomatkailun jättäminen ilmaston vuoksi on heille todellinen vaihtoehto. Muut ovat pelkkiä teeskentelijöitä.
Jep ja moni vetoaa ilmastoahdistukseen, vaikka oikeasti ei edes pidä matkailusta. Eli he eivät matkustaisi muutenkaan, mutta onhan se coolimpaa olla ilmastoahdistunut kuin muuten vaan kotimaassa viihtyvä.
Nyt ei ole aika huvittelulennellä.
Ei hävetä yhtään. Ei kiinnosta muiden mielipieet. Tässäkään asiassa. Senkun kökötätte vaikka loppuikänne kotona, minä kyllä aijon matkustaa niin paljon kuin vaan lomat ja budjetti antaa periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se sinun päätettävissäsi ole. Itse olen ollut neljä vuotta lentolakossa nimenomaan ilmastosyistä (tykkään muuten matkustelusta ja tienaankin nyt enemmän kuin matkusteluaikoina eli kyse ei ole kiinnostuksen puutteesta, pihiydestä tai siitä ettei olisi varaa). Toki tällä hetkellä koronakin on osasyynä, mutta lentolakko jatkuu myös sen jälkeen.
Jatka vaan, minä lentelen ja matkustelen sinunkin edestä 😅
Kyllä lentoja voisi verottaa, mutta tilanne ei ole kovin reilu Suomelle, kun ollaan käytännössä kuin saari. Ruotsista pääsee Juutinrauman sillan kautta junalla tai autolla suoraan etelän suuntaan, Suomesta ei. Pietarin kautta reissaaminen ei ole realistista EU:n ulkorajan vuoksi, pohjoisen kautta kiertäminen tuo kaksi matkavuorokautta lisää, ja jostain luin, että laivamatkustus saastuttaa yhtä paljon kuin lentäminen.
Toivottavasti teknologian kehitys johtaa yhä vähäpäästöisempään lentämiseen. Se olisi hyvä suunta. Uskon, että niin tulee myös tapahtumaan, kunhan siihen satsataan.
Köyhät ituhipit selittelee asiaa lentohäpeällä ja ilmastosyillä vaikka oikeasti niidenkin tekee mieli matkustella, mutta ei ole varaa. Surullista ja vähän säälittävääkin 😢
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ituhipit selittelee asiaa lentohäpeällä ja ilmastosyillä vaikka oikeasti niidenkin tekee mieli matkustella, mutta ei ole varaa. Surullista ja vähän säälittävääkin 😢
Ei ole noin. Jotkut varmaan tekeekin noin, mutta on porukoita, joissa ei ole suosittua lentää vaan halutaan satsata maata pitkin matkustamiseen, vaikka se kestää paljon kauemmin ja on tällä hetkellä myös kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä yhtään. Ei kiinnosta muiden mielipieet. Tässäkään asiassa. Senkun kökötätte vaikka loppuikänne kotona, minä kyllä aijon matkustaa niin paljon kuin vaan lomat ja budjetti antaa periksi.
No sitä nopeammin sinun matkabudjettiisi alkaa tulla lisäveroa toisen päälle mitä vähemmän kiinnostaa. Eihän se sinänsä uutinen ole, että joitain ohjaa järki ja loppuja raha.
EIKÄ OLE! Teitä viedään kuin pässejä naruissa. Kaikki muu on näistä tilastoista ja tutkimuksista jätetty ihan tahallaan poins paitsi ihmisen toiminta ja ihmisen päästöt. Teillä ei ole mitään käsitystä kokonaisuudesta, koska niin juuri halutaan. Teille valehdellaan.