Kun narsisti toimii kuten toimii, niin mitä sillä hakee?
Narsisti on nyt viisi vuotta lähipiirissä näyttänyt todellisen luonteen ja enemmänkin olen surullinen hänestä. Sellaista häpeää hänestä tuntee moni. Miksi ei itse osaa hävetä toimintaansa? Kumminkaan se toiminta ei ole kovin asiallista. Ei kyllä saa sitä meiltä ja muualta mitä toivoo.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Narsku hakee: jatkuvaa konfliktia ja draamaa, myrskyä, sotaa, voittamista, nitistämistä, alistamista, halveksimista, valtaa, voimaa, saavutuksia, voittoa, mainetta, rahaa... minulle minulle minulle
Kun taas joku muu hakee: yhteistyötä, rauhaa, tasa-arvoa, keskinäistä kunnioitusta, rauhaa, sopua, rakkautta, yhdessä onnistumisia, iloa, myötätuntoa, toisten aitoa arvostusta, empatiaa
Tässä ero. Narsku ei ikinä aidosti kunnioita, ymmärrä ja arvosta ketään muuta kuin itseään. Ei ole edes kykyä siihen. Ja tämä heijastuu räikeästi siihen, miten kohtelee muita.
Juurikin tätä, niin täyttä totta. Ikävä, miten saa nopeasti paskaa, mutta kuka siitä lopulta saa turpiin. Hän ihan itse ja jos on äiti tai isä, niin hänen puoliso kärsii siinä sivussa. Jää aika yksin molemmat.
Miksi narsisti on niin paha? Miksi aivot toimivat niin, niin että halutaan jotain kummallista draama ja kiivastuvat aina ihan tavallisista elämän asioista. Miksi??? Normaalit ihmiset eivät heitä todellakaan ymmärrä. Vaikeita tyyppejä.
Työpaikalla narsisti on myrkynkeittäjä, vääristelee asiat niin että saa ihmiset toisiaan vastaan, juoruilee ja mustamaalaa ja jää sivusta katsomaan kun toiset toteuttaa hänen puheitaan syrjimällä juorujen kohdetta.
Esittää itse aina ettei tiedä muka mistään mitään, valehtelee silmiä räpäyttämättä, maalaa itsensä ulkopuoliseksi tilanteeseen eikä ikinä myönnä mitä tekee. Marttyyrimaisesti on loukkaantuvinaan, miten häntä kohdellaan huonosti, vaikka kohtelee itse huonosti muita. Syyttää muita siitä mitä itse tekee.
Ihmiset luulee että pahikset aina myöntää jos heiltä kysyy ja pahikset alkavat katua, mutta se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto. Katkera. Ei elä itselle, ei nauti omasta, kateus.
Tuollainen voi olla ihminen, vaikkei olisi narsistikaan. Kaikki epämiellyttävät, tylyt, ilkeät tai kateelliset ihmiset eivät ole narsisteja.
Tämä on totta. Se tekeekin tästä ihmistyypistä niin demonisen, ainakin kun narsismi on koverttia eli kätkettyä. Ja jos oma lapsuudenkotisi opetti sinulle narsistisen kieliopin, olet helppo saalis ”reppanoille”.
Minä olen. Mulla on nyt kolme aikuisiällä ollutta pidempiaikaista naisystävää, joiden tajuan kaikkien olleen tunnekylmiä jollain tapaa. Ja olen antautunut heidän ”käyttöönsä”, ns ystäväkseen, vaikka yhteydenpito ei ole ollut viikoittaista, välillä hyvinkin harvaa.
Kyse ei ole siitä, miten paljon vietät narsistien kanssa aikaa, vaan siitä millainen ote heillä on sinuun psykologisesti, millaista käytöstä heidän seuransa sinussa lisää ja miten ajaudut illuusioon yhteydestä, jota ei oikeasti ole. Narsistiset ihmiset omistavat sen, joka haksahtaa uskomaan heidän valeminäänsä, johon kuuluu uhritarina.
Minulla on toki ollut omat heikkouteni ajautua näihin suhteisiin, vaikka olen tajunnut joistakin merkeistä yhtä sun toista. Noita suhteita on pirullista lopettaa, koska minun tuntemani narsistit eivät ole käyttäytyneet huonosti. Silti heidän seuransa on falskia, tekopirteää ja manipuloivaa.
On vaikeaa sanoa siitä heille suoraan, kun olet sisällä suhteessa. Huomaat jotenkin meneväsi mukaan valheelliseen vuorovaikutuksen tyyliin, missä ei ole mitään aidon välitöntä tai suoraa. Kaikki perustuu eräänlaiseen mielistelyyn.
Youtubessa on enkuksi Dr Ramani ja suomeksi Narsisti vs minä.
Huono ja paska elämä itsellä ja syyllistää toisia. Ei ymmärrä elämää. Ei tajua mistään mitään. Tyhmiä.