Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joululahjatoiveina rahaa ja lahjakortteja

Vierailija
02.11.2014 |

Olenko ainoa, jota ärsyttää tämä, kun nykyajan lapset ja nuoret pyytävät joululahjana rahaa ja lahjakortteja. Miehen sisaruksella on kolme tyttöä ja nuorimmainen (9-vuotias) sanoin, että hän haluaa tänä vuonna lahjansa joko rahana tai lahjakorttina. Mies ei kehtaa antaa pienempää summaa, kuin 100 euroa per nenä, mikä on minusta liikaa. Ennen tälle nuorimmaisella on pystynyt sentään ostamaan jonkin parin kympin tavaran, mutta nyt kun hän haluaa myös rahana/lahjakorttina, meillä menee siis 300 euroa taivaan tuuliin. Summa on mielestäni todella iso ja ärsyttää jo etukäteen, että miehen mielestä 50 euroa on liian vähän. Silloin kun minä olin nuori eli vielä markka-ajan loppupuolella 600 markkaa per nenä olisi ollut naurettava, silloin 100 markkaa oli iso summa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
22/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on aivan liikaa rahaa jos mietitte tuollaista. Satanen riittäisi hyvin heille kaikille yhteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ongelma ole lahjatoive vaan miehesi kohtuuton mielikuva rahalahjan sopivasta määrästä.

Vierailija
24/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhän on juuri siinä mitä itse sanoit. "Ennen pystyi vaan ostamaan jonkun parinkympin lelun."

Tavaraa on maailma pullollaan ja halvalla ei hyvää saa. Niinpä sitten lahjaksi saa aina jotain toivotonta roskaa.

Se lapsi todellakin ottaa mieluummin sen 20 euroa rahana kuin teidän jotain väkisin valitsemaa. 100 euroa lahjarahaksi on liian suuri.

Vierailija
25/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:36"]Olenko ainoa, jota ärsyttää tämä, kun nykyajan lapset ja nuoret pyytävät joululahjana rahaa ja lahjakortteja. Miehen sisaruksella on kolme tyttöä ja nuorimmainen (9-vuotias) sanoin, että hän haluaa tänä vuonna lahjansa joko rahana tai lahjakorttina. Mies ei kehtaa antaa pienempää summaa, kuin 100 euroa per nenä, mikä on minusta liikaa. Ennen tälle nuorimmaisella on pystynyt sentään ostamaan jonkin parin kympin tavaran, mutta nyt kun hän haluaa myös rahana/lahjakorttina, meillä menee siis 300 euroa taivaan tuuliin. Summa on mielestäni todella iso ja ärsyttää jo etukäteen, että miehen mielestä 50 euroa on liian vähän. Silloin kun minä olin nuori eli vielä markka-ajan loppupuolella 600 markkaa per nenä olisi ollut naurettava, silloin 100 markkaa oli iso summa. [/quote] Voi ei, lapsilla ja nuorilla on mieluisiaan lahjatoiveita. Voi ei, et voi enää huijata miehesi sisaren tyttöjä turhalla parin kympin krääsällä. Voi ei, et saakaan saman arvoista lahjaa takaisin vaikka sehän on se joulun idea. On vissi ero sillä ettei ole varaa ja sillä että ajattelee ettei joku ole sen arvoinen. Anna kun arvaan, he ovat kyllästyneet lähettämiisi rojuihin, joista näkee ettet tunne heitä lainkaan eikä sinua kiinnosta lahjan antaminen alkuunkaan? Mikset vain pidä rakkaita rahojasi itselläsi kun olet sen arvoinen, etkä selvästikään pidä heistä? Silloin kun minä olin pieni ja oravannahka...

[/quote]

Veikkaan, ettet itse ole antamassa lahjoja kellekään. Sen sijaan kiukuttelet, mikäli et saa vaatimaasi ylikallista lahjaa. Ai niin, mutta ethän edes ole sen arvoinen.

Vierailija
26/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:36"]Olenko ainoa, jota ärsyttää tämä, kun nykyajan lapset ja nuoret pyytävät joululahjana rahaa ja lahjakortteja. Miehen sisaruksella on kolme tyttöä ja nuorimmainen (9-vuotias) sanoin, että hän haluaa tänä vuonna lahjansa joko rahana tai lahjakorttina. Mies ei kehtaa antaa pienempää summaa, kuin 100 euroa per nenä, mikä on minusta liikaa. Ennen tälle nuorimmaisella on pystynyt sentään ostamaan jonkin parin kympin tavaran, mutta nyt kun hän haluaa myös rahana/lahjakorttina, meillä menee siis 300 euroa taivaan tuuliin. Summa on mielestäni todella iso ja ärsyttää jo etukäteen, että miehen mielestä 50 euroa on liian vähän. Silloin kun minä olin nuori eli vielä markka-ajan loppupuolella 600 markkaa per nenä olisi ollut naurettava, silloin 100 markkaa oli iso summa. [/quote] Voi ei, lapsilla ja nuorilla on mieluisiaan lahjatoiveita. Voi ei, et voi enää huijata miehesi sisaren tyttöjä turhalla parin kympin krääsällä. Voi ei, et saakaan saman arvoista lahjaa takaisin vaikka sehän on se joulun idea. On vissi ero sillä ettei ole varaa ja sillä että ajattelee ettei joku ole sen arvoinen. Anna kun arvaan, he ovat kyllästyneet lähettämiisi rojuihin, joista näkee ettet tunne heitä lainkaan eikä sinua kiinnosta lahjan antaminen alkuunkaan? Mikset vain pidä rakkaita rahojasi itselläsi kun olet sen arvoinen, etkä selvästikään pidä heistä? Silloin kun minä olin pieni ja oravannahka...

[/quote]

Veikkaan, ettet itse ole antamassa lahjoja kellekään. Sen sijaan kiukuttelet, mikäli et saa vaatimaasi ylikallista lahjaa. Ai niin, mutta ethän edes ole sen arvoinen.

[/quote]

Veikkaat väärin. Mikäli aikomuksenani on antaa jollekin lahja (ja näitä tilanteita sattuu usein), en ikinä tee sitä puoliperseellä vaan ajatuksen kanssa. Ei se tarkoita että ostaa jotain kallista koska se on kallista, vaan sellaista minkä tietää olevan lahjansaajan mieleen. Sehän on lahjan idea, eikä suinkaan tuottaa tahallista harmitusta - jälkimminen olisi rahan ja vaivan hukkaa!
Itse en myöskään ole lahjoja vaatimassa (kuka muka vaatii, eikö se ole ryöstö?) ja ainoa toive tällä hetkellä on ettei mitään krääsää viemään tilaa. Raha on pienin paha, jos joku siitä huolimatta haluaa jotain antaa.

Vierailija
27/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:18"] [quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:36"]Olenko ainoa, jota ärsyttää tämä, kun nykyajan lapset ja nuoret pyytävät joululahjana rahaa ja lahjakortteja. Miehen sisaruksella on kolme tyttöä ja nuorimmainen (9-vuotias) sanoin, että hän haluaa tänä vuonna lahjansa joko rahana tai lahjakorttina. Mies ei kehtaa antaa pienempää summaa, kuin 100 euroa per nenä, mikä on minusta liikaa. Ennen tälle nuorimmaisella on pystynyt sentään ostamaan jonkin parin kympin tavaran, mutta nyt kun hän haluaa myös rahana/lahjakorttina, meillä menee siis 300 euroa taivaan tuuliin. Summa on mielestäni todella iso ja ärsyttää jo etukäteen, että miehen mielestä 50 euroa on liian vähän. Silloin kun minä olin nuori eli vielä markka-ajan loppupuolella 600 markkaa per nenä olisi ollut naurettava, silloin 100 markkaa oli iso summa. [/quote] Voi ei, lapsilla ja nuorilla on mieluisiaan lahjatoiveita. Voi ei, et voi enää huijata miehesi sisaren tyttöjä turhalla parin kympin krääsällä. Voi ei, et saakaan saman arvoista lahjaa takaisin vaikka sehän on se joulun idea. On vissi ero sillä ettei ole varaa ja sillä että ajattelee ettei joku ole sen arvoinen. Anna kun arvaan, he ovat kyllästyneet lähettämiisi rojuihin, joista näkee ettet tunne heitä lainkaan eikä sinua kiinnosta lahjan antaminen alkuunkaan? Mikset vain pidä rakkaita rahojasi itselläsi kun olet sen arvoinen, etkä selvästikään pidä heistä? Silloin kun minä olin pieni ja oravannahka... [/quote] Veikkaan, ettet itse ole antamassa lahjoja kellekään. Sen sijaan kiukuttelet, mikäli et saa vaatimaasi ylikallista lahjaa. Ai niin, mutta ethän edes ole sen arvoinen.   [/quote] Veikkaat väärin. Mikäli aikomuksenani on antaa jollekin lahja (ja näitä tilanteita sattuu usein), en ikinä tee sitä puoliperseellä vaan ajatuksen kanssa. Ei se tarkoita että ostaa jotain kallista koska se on kallista, vaan sellaista minkä tietää olevan lahjansaajan mieleen. Sehän on lahjan idea, eikä suinkaan tuottaa tahallista harmitusta - jälkimminen olisi rahan ja vaivan hukkaa! Itse en myöskään ole lahjoja vaatimassa (kuka muka vaatii, eikö se ole ryöstö?) ja ainoa toive tällä hetkellä on ettei mitään krääsää viemään tilaa. Raha on pienin paha, jos joku siitä huolimatta haluaa jotain antaa.

Tähän kommenttiisi verraten on ristiriitaa siihen, että haukut ap:n, koska hänen mielestään sata euroa on liikaa lahjaksi.

[/quote]

Vierailija
28/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-30€ on sopiva summa sisarusten lapsille.

Omasta mielestäni lahjakortteihin siirtyminen on ollut järkevää. Vaatteita ku ei kasvavalle nuorelle voi lahjaksi ostaa ja kaikki muu on niin kallista, ei mennä enää legpaketti kainalossa 12-v:n luokse.

Me vanhemma ostamme jotain spessua pakettiin, koska lapsemme tiedämme ja meidän homma on ostaa ne kalleimat jutu-jos edes tarvitsee. Muut lahjojat antavat rahaa tai lahjakortteja, jolloin voimme yhdesssä miettiä mitä tarvitaan. Summa vaihtelee henkilön mukaan 25-100€..isovanhemmat ovat vähän hövelejä.

Vierailija
29/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:18"] [quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:36"]Olenko ainoa, jota ärsyttää tämä, kun nykyajan lapset ja nuoret pyytävät joululahjana rahaa ja lahjakortteja. Miehen sisaruksella on kolme tyttöä ja nuorimmainen (9-vuotias) sanoin, että hän haluaa tänä vuonna lahjansa joko rahana tai lahjakorttina. Mies ei kehtaa antaa pienempää summaa, kuin 100 euroa per nenä, mikä on minusta liikaa. Ennen tälle nuorimmaisella on pystynyt sentään ostamaan jonkin parin kympin tavaran, mutta nyt kun hän haluaa myös rahana/lahjakorttina, meillä menee siis 300 euroa taivaan tuuliin. Summa on mielestäni todella iso ja ärsyttää jo etukäteen, että miehen mielestä 50 euroa on liian vähän. Silloin kun minä olin nuori eli vielä markka-ajan loppupuolella 600 markkaa per nenä olisi ollut naurettava, silloin 100 markkaa oli iso summa. [/quote] Voi ei, lapsilla ja nuorilla on mieluisiaan lahjatoiveita. Voi ei, et voi enää huijata miehesi sisaren tyttöjä turhalla parin kympin krääsällä. Voi ei, et saakaan saman arvoista lahjaa takaisin vaikka sehän on se joulun idea. On vissi ero sillä ettei ole varaa ja sillä että ajattelee ettei joku ole sen arvoinen. Anna kun arvaan, he ovat kyllästyneet lähettämiisi rojuihin, joista näkee ettet tunne heitä lainkaan eikä sinua kiinnosta lahjan antaminen alkuunkaan? Mikset vain pidä rakkaita rahojasi itselläsi kun olet sen arvoinen, etkä selvästikään pidä heistä? Silloin kun minä olin pieni ja oravannahka... [/quote] Veikkaan, ettet itse ole antamassa lahjoja kellekään. Sen sijaan kiukuttelet, mikäli et saa vaatimaasi ylikallista lahjaa. Ai niin, mutta ethän edes ole sen arvoinen.   [/quote] Veikkaat väärin. Mikäli aikomuksenani on antaa jollekin lahja (ja näitä tilanteita sattuu usein), en ikinä tee sitä puoliperseellä vaan ajatuksen kanssa. Ei se tarkoita että ostaa jotain kallista koska se on kallista, vaan sellaista minkä tietää olevan lahjansaajan mieleen. Sehän on lahjan idea, eikä suinkaan tuottaa tahallista harmitusta - jälkimminen olisi rahan ja vaivan hukkaa! Itse en myöskään ole lahjoja vaatimassa (kuka muka vaatii, eikö se ole ryöstö?) ja ainoa toive tällä hetkellä on ettei mitään krääsää viemään tilaa. Raha on pienin paha, jos joku siitä huolimatta haluaa jotain antaa.

Tähän kommenttiisi verraten on ristiriitaa siihen, että haukut ap:n, koska hänen mielestään sata euroa on liikaa lahjaksi.

[/quote]
[/quote]

Vai ihan haukun. Kerro vielä se ristiriita.
Eihän ne sukulaiset mitään vaadi/ryöstä jos mainitsee että mielellään rahana tai lahjakorttina? Silloin lahjan antajalle jää jäljelle vaikka kuinka monta vaihtoehtoa. Summan määrittelee sen mukaan mihin on varaa, ja sekin on vaihtoehto ettei anna mitään.

Vierailija
30/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37, lue vaikka aluksi omat kommenttisi. Nyt onkin ihan ok, ettei edes antaisi mitään lahjaa...? Hieman mieli muuttui.

Vierailija
31/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos annatte vaikka sen 20 euroa per lapsi? Suuttua möksähtävät? Antakaa suuttua! Sata euroa on todellakin ylioppilaslahja tai häälahja, ei mikään joululahjaraha. On jopa vanhemmilta hävytöntä ottaa vastaan tuollaisia summia. 

Meidän kummityttö haluaa lahjaksi aidon Luis Vuottonin laukun. Meiltä ei todellakaan sellaista saa, en ostaisi vaikka olisin miljonääri. Ihan naurettavaa pyytää lahjaksi jotain niin kallista. 

Vierailija
32/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:24"]37, lue vaikka aluksi omat kommenttisi. Nyt onkin ihan ok, ettei edes antaisi mitään lahjaa...? Hieman mieli muuttui.
[/quote]

On muuten ok olla antamatta mitään, jos ei ole varaa/tahtoa/tms. Paljon vähemmän harmia kuin turhasta krääsästä jolle ei keksi mitä tekisi.
Miksiköhän joidenkin mielestä lahjan antaminen on kurja taakka ja vieläpä velvollisuus...

Vierailija
33/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 lasta, 6 kummilasta, ja veljellä on 2 lasta. Olen jo monen vuoden ajan ostanut lahjat periaatteella 10-15 euroa max kummilasten lahjoihin, veljen lapsille 20 eurolla per nuppi. Haluan kuitenkin eniten panostaa omiin lapsiini.

Vierailija
34/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pentu vinkuu lahjakorttia tai rahaa lahjaksi, osta sille kehitysmaalahja, tyyliin vuohi Ambomaalle ja kaivo Namibiaan. :) Koska onhan se lahjakortti sekin missä lukee "lahjoitin puolestasi kutun köyhälle kahdenkymmenen lapsen leskiäidille kehitysmaassa". :D

Vierailija
35/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lahjakortit ja raha on tosi käteviä koululaisille ja nuorille. Eipähän tarvitse miettiä päÄtään puhki ja ravata monessa kaupassa etsimässä mieluisia lahjoja. Järkevät lapset säästävät johonkin isompaan tai sitten suunnittelevat tarkasti mitä omalla lahjakortillaan käyvät ostamassa. Näin ainakin meidän suvussa jokaisella lapsella tuntuu olevan ihan selvä järki siitä, mitä tarvitaan/haluavat ja malttavat säästääkin ja ostaa vaatteita, laukkuja jne, mitä tarvitaan arjessa. Just joku suklaalevy/-hahmo tai karkkipussi on siinä kiva mukana, että on jotakin "materiaa" myös, mutta pointti on se raha tai lahjakortti, minkä koululainen jo hyvin ymmärtää ja iloitsee siitä, että tietää voivansa mennä kauppaan ja valita jotakin oikein mieleistä. Meillä on synttäritkin menneet jo vuosia niin, että valitaan vaan mieleinen karkkipussi ja siihen 10-20€ lisäksi. Sataset olkoon isovanhempien ilo antaa, koululaisille ja nuorille on ihan täysin maks. 50€ vaikka olisi mikä juhla.

Synttäreiden ja joulun suhteen ap kannattaisi kyllä tehdä jotakin sopimusta vanhempien kanssa, jotka voivat kyllä lapsilleen selittää, missä pyytämisenkin raja menee. Tuo on nimittäin ihan kohtuutonta, että laitatte itse sataset per lapsi ja saatte pienen lelun takaisin päin. Ei lahjoja kuulu laskea, mutta tuossa ei tarvitse edes kun jo näkee että on aika epäsuhta koko hommassa. Turha muutenkin esittää varakkaampaa kuin onkaan, sen kun antaa vaan sen verran kuin haluaa. Tietysti euroja on turha verrata markkoihin, sen verran on hinnatkin muuttuneet, että tilanne ei ole sama, mutta ei nykyäänkään sen enempää tarvitse antaa kuin haluaa. Eli se 10-20€ on ihan riittävä per lapsi ja jos reaktiot pelottaa niin vanhemmillekin voi sanoa jo etukäteen, että nyt on pyynnöt olleet hiukan yläkanttiin ja meistä sen ja sen verran on sopiva, joten annetaan se. Jos lapset tai aikuiset sellaisesta loukkaantuu, niin mitä siitä. Ei mun mielestä mun tarvitse omaa budjettiani räjäyttää sen vuoksi, että jotain saattaisi harmittaa, ettei saa multa enempää kuin pystyn antamaan. 

Vierailija
36/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siskolla 4 lasta, joista 3 haluaa rahaa... Ennen pysty antamaan 50mk, nyt minimi melkein se 50€, kalliiks tulee.

Vierailija
37/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nykyaikana ollaan niin ahneita, että 50 euroa tulkitaan pieneksi summaksi ja vähintään 100 euroa pitäisi lähisukulaisen muksuille antaa. Jos antaisi vain 20 euroa, siitä suututtaisiin.

Vierailija
38/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ilmoittanut omille ja sisaruksien lapsille, että rahaa ei tule joululahjaksi - toiveita saa esittää ja jos ei esitä niin ostan kuitenkin jotain. Todella tympäsee tälläset "rahaa kiitos" -lapset. Jouluna lahjoitan myös 70€ keräykseen jolla joku vähävarainen perhe voi ostaa itselleen RUOKAA vaikkei lahjoihin olisi varaa, ainakin saavat edes jouluntunnelmaa tarjottua lapsille jouluruoilla.

T. Äiti28

Vierailija
39/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikilla on niin paljon kaikkea, että on usein ihan järkevää antaa rahaa tai lahjakortteja ennemmin kuin turhaa roinaa.
On sitten oma ongelma, jos ei voi/halua antaa pientä summaa. Esim. 20 euroa olisi varsin käypänen lahja.

Vierailija
40/59 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapset opi rahan arvoa, mikäli satanen on olevinaan sopiva summa. Ainakaan omasta nettopalkastani ei olisi varaa laittaa satasta jokaisen joululahjaan. En myöskään ymmärrä sitä, että annetaan lahja, joka on omastakin mielestä liian kallis. Omia lapsia ei ole, mutta muita lahjottavia lapsia on kuusi, jotka ovat iältään 2-11 -vuotiaita. Lahjojen hinnat ovat välillä 10-30 euroa. 

Vertailun vuoksi. Meillä töissä palkitaan toisinaan työntekijöitä lahjakorteilla ja niiden suuruus on ollut 30 euroa. Mikäli on ollut tasakymmenien juhlimista, on summa voinut olla 100 euroa (tämä siis työnantajan puolelta). Joululahjaksi työntekijät ovat voineet saada noin kolmenkympin suuruisen lahjan.