Huolestuttaako teitä muita suomen kielen rappio?
Nyt jotkut suomalaiset nuoret eivät keksi suomenkielisiä sanoja. "Omg mä oon niin confused!"
Kommentit (136)
Miksi lapsia ei laiteta lukemaan enää? Sillä tämäkin ongelma korjattaisiin.
Kyllä ja niin myös teini-ikäistä lastani. Kertoi kerran, että yläkoululainen kirjoitti sanan 'merimies' erikseen.
Voihan ne jättää luokalleen niin oppii puhumaan.
Kieli elää ja muuttuu, eikä aloittaja paljon itke latinan tai aramean perään. Mikä suomesta tekisi näitä arvokkaamman?
Vierailija kirjoitti:
Kieli elää ja muuttuu, eikä aloittaja paljon itke latinan tai aramean perään. Mikä suomesta tekisi näitä arvokkaamman?
Latina ei muuttunut englanniksi. Suomi muuttuu. Siinä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latina kuoli. Juu, käytetään toki joissakin yhteyksissä, mutta puhujia ei ole, emmekä tiedä, miten sanat oikeasti on äänitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anglien kieli muuttui latinaksi ja ranskaksi, eli nykyiseksi englanniksi. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anglien kieli muuttui latinaksi ja ranskaksi, eli nykyiseksi englanniksi. 🙂
Roskaa.
Kielen luontainen muuttuminen ajan myötä ja kieliopin tarkoituksellinen raiskaaminen/väheksyminen ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olen erittäin huolissani suomen kielen tulevaisuudesta ja siitä, miten kieliopista ei saa edes puhua joutumatta juuri näiden kirjoitustaidottomien vihan kohteeksi. Joidenkin mielestä on ilmeisesti erityisen hienoa olla osaamatta omaa äidinkieltään.
Teinitytöt ovat raskasta seuraa. Puhetyyli on yksi suurin syy.
Kirjoitan työkseni mahdollisimman hyvää suomea ja olen nykymenosta vuoroin ahdistunut, vuoroin ärsyyntynyt. Kun mediakin – Hesaria myöten – köyhtyy sanavarastoltaan ja pakahtuu substantiivitautiin, tiedän ettei mitään ole tehtävissä. Yhdyssanojen katoon vaikuttaa käynnyköiden sanasto-ohjelma. Jos kirjoittaa "merimiestä", alkuosan jälkeen tulee helposti välilyönti, koska on niin paljon helpompaa lisätä se "mies" siihen odottamatta sitä, tunnistaako sanakirja merimiehen. Mies-sanan se tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kielen luontainen muuttuminen ajan myötä ja kieliopin tarkoituksellinen raiskaaminen/väheksyminen ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olen erittäin huolissani suomen kielen tulevaisuudesta ja siitä, miten kieliopista ei saa edes puhua joutumatta juuri näiden kirjoitustaidottomien vihan kohteeksi. Joidenkin mielestä on ilmeisesti erityisen hienoa olla osaamatta omaa äidinkieltään.
Mitä ihmettä höpötät?
Elikkä ei enään huolestuta, ainaskaan pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Juttelin kerran suomalaisen teinin kanssa eräässä pelissä ja hän oli ylpeä, kun ei keksinyt, mikä on 'uncomfortable' suomeksi. Se suututti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia ei laiteta lukemaan enää? Sillä tämäkin ongelma korjattaisiin.
Kokoomuslaisen koulutuspolitiikan kiroja tämäkin. Oppikirjat piti vaihtaa älypuhelimiin ja tabletteihin. Ei lueta enää. Ei osata. Eikä varsinkaan ymmärretä, mitä luetaan. Kirjoittaa ei osaa suomen kieltä monikaan.
Suomalainen koulusysteemi menee päin helvettiä. Kielelliset taidot kuihtuvat. Kiitos, Kokoomus.
Juu, rappiolla myös siksi että aikuiset ei osaa kirjoittaa tai puhua. Monissa lehtijutuissa on selkeitä kirjoitusvirheitä. Tiedän että on tosi pikkumaista mutta minua ärsyttää suunnattomasti kun nykyään ei enää sanota "lasten kanssa" tai "lasten ruoka-annokset" vaan sana on mennyt muotoon "lapsien". Jälkimmäinen muoto on mielestäni jotenkin moukkamainen.
Kulttuurimarxismia ja tavoitteellisen politiikan tulos.
Kansa kyllä iskee takaisin jossain vaiheessa ja kenttäoikeudet otetaan taas käyttöön.
KYLLÄ. Kuuntelin eräs päivä suomenkielistä podcastia, jossa toimittaja SELVENSI ENGLANNIKSI suomenkielisiä sanoja.
Toinen mikä ottaa päähän, on juuri tuo suomen ja englannin sekoittaminen keskenään. Kun lauseesta puolet on jotain amerikan slangia, niin v*tuttaa kun ei ole koko ajan sanakirjaa käsillä.
Toki. Ikävää, kun tämäkin kieli tuhotaan.