Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun paino ei putoa - kilpirauhanen

Kilpirauhanenko?
18.09.2021 |

Hei kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät, ja muutkin joilla paino ei putoa lainkaan! Apua kaivataan...

Minulla on ollut n. 3 vuotta selkeät vajaatoiminnan oireet (mm. hiustenlähtö tukoittain, erittäin matala syke, tärinäpalelu, aiemmin rasvainen iho kuivui, kynnet alkoi halkeilla ja liuskoittua, lihaskrampit, lihasväsymys, ei jaksa enää treenata eikä juurikaan edes käydä pitkällä kävelyllä, apaattisuus, lihoin entisellä ruokavaliolla lähes 20kg).

TSH ja T4V ollut viitearvoissa, mutta TSH hivuttautunut ylöspäin parin vuoden ajan. Viimeisessä mittauksessa TSH oli hieman yli viitearvojen, 4.24. Terveyskeskuslääkäri ei noteeraa asiaa tästä huolimatta.

Minulla on reilusti ylipainoa, oli jo ennen viim. 20 kg nousua, ja painan löhes 120 kg. En laihdu.

Olen puolen vuoden aikana menettänyt täysin ruokahaluni, eikä näläntunnetta tule edes liikunnan jälkeen. Vasta kun heikottaa ja päätä särkee, tajuan etten ole syönyt juuri mitään. Arvioisin, että kalorimäärä on vähentynyt 20-30% puolessa vuodessa.

Nyt olen pari viikkoa ollut dieetillä n. 1200-1500 kcal/vrk, eikä paino ole pudonnut grammaakaan. Olen käynyt salilla, kävelyllä ja uimassa voimieni mukaan (lihakset on koko ajan hapoilla). Syön erittäin terveellisesti, enkä huijaa dieetissä. Aiemmin elämässä (ennen kilpparioireita) laihduin vastaavalla dieetillä ensimmäisinä viikkoina 2-3kg/vko. Nyt paino ei putoa grammaakaan!

Rahatilanne ei salli mennä yksityiselle, ainakaan jos siellä täytyy maksaa myös labrat itse. Asuinalueellani ei edes oke endokrinologia. Jos minulle ei aloiteta lääkekokeilua yksityisellä, rahanmenetys on liikaa nykyisellä budjetilla.

Mikä voisi olla syy, että paino ei putoa yhtään? Mitä voin tehdä? Kuinka vaikea on päästä lääkekokeiluun, kun T4V on vielä normaali, mutta TSH hieman koholla?

Hermot menee.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko syöt maitotuotteita (mukaan luetaan myös heraproteiini tms) ja gluteenituotteita? Jätä ne pois.

Liiku niin kevyesti, ettet mene hapoille. Ehkä vain kevyttä kävelyä.

Vierailija
2/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä avaus av-palstalle. Mielenkiintoa riitti kaksi riviä. Mutta hyvä ohje laihtumiseen on; syö vähemmän - kuluta enemmän. Jos tämä ei tuo puolen vuoden aikana muutoksia, niin lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt väärin.  Muuta ruokavaliotasi.

Vierailija
4/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä avaus av-palstalle. Mielenkiintoa riitti kaksi riviä. Mutta hyvä ohje laihtumiseen on; syö vähemmän - kuluta enemmän. Jos tämä ei tuo puolen vuoden aikana muutoksia, niin lääkäriin.

Ohjeesi ei ole lainkaan hyvä.

Vierailija
5/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko syöt maitotuotteita (mukaan luetaan myös heraproteiini tms) ja gluteenituotteita? Jätä ne pois.

Liiku niin kevyesti, ettet mene hapoille. Ehkä vain kevyttä kävelyä.

Mikä on gluteenituote?

Vierailija
6/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeesi ei ole lainkaan hyvä.

Se onkin toimiva.

Vierailija
7/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö gluteenia, minulla on keliakia. Maitotuotteita 4dl/vrk,eli 1 purkki 1% viiliä aamulla, ja rasvaton rahka joko välipalalla tai illalla. Ruokavalio sisältää n. 200-350g kokolihaa ja pelkkiä kasviksia/ juureksia. Aamiaisella 2 gluteenitonta näkkileipää, jossa ei ole mitään päällä, sekä viili ja banaani TAI omena. En syö lainkaan riisiä, pastaa, perunaa.

Ap.

Vierailija
8/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
9/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paino välttämättä putoa, vaikka olisi lääkitys. Ei itselläni ainakaan. Mutta nyt se pysyy samoissa lukemissa. Ei lisäänny enää.

Tsemppiä tilanteeseen. Minulla myös ensin vain seurattiin arvoja pari vuotta. Uskon, että lopulta saat lääkityksen. Eri lääkäreillä on erilainen suhtautuminen tähän sairauteen. Jos pääset eri lääkärille ja valitat oireita, saatat saada lääkkeet aiemmin.

Vierailija
10/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Yli 50v

Ap.

Vierailija
11/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä perusmatematiikkaa.

Kaikkien ohjeiden, oppaiden ja tutkimusten mukaan henkilön, jonka BMI on 40 pitäisi laihtua 1200kcal/ vrk ruokavaliolla, kun se on VHH, ja arkeen sisältyy sekä salitreeni (fysioterapeutin laatima ja tappiin vedettynä) sekä aerobinen liikunta.

Jos/ kun paino ei putoa grammaakaan, en ainakaan itse ymmärrä miksi. Jos pudotan kalorit alle 1000, alkaa olla vaarallista? Lihakset lähtee.

Vierailija
12/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino putoaa tosi hitaasti 40-vuotissynttäreiden jälkeen. Olin vatsataudissa kaksi viikkoa ja ei gramman grammaa pudonnut. Täytyy olla kärsivällinen. Viime keväänä olin 6 kk dieetillä ja paino tippui 3 kg.

Vierailija
13/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä että näitä hurjan bmi:n omaavia löytyy, jotka eivät syö muka juuri mitään ja silti eivät laihdu grammaakaan. Kunpa afrikassa olisi samat geenit niin eivät kuolisi nälkään, kun pystyisivät selviämään biologian vastaisesti.

Vierailija
14/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano etteikö sinulla voisi olla sairautta, mutta yleisin syy lienee ehdottomasti se että ihmiset ovat hyviä huijaamaan itseään. Lasketaan kalorit alakanttiin, ei huomata kaikkea mitä syödään jne.

Vierailija
15/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelet syöväsi 1200kcal. Et syö oikeasti niin vähän jollet todella punnitse ja merkkaa joka ikistä suupalaa, sinapit, becelit ja muut mukaan lukien.

Vierailija
16/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivässä 200 -350 g lihaa? Järkyttävä määrä.

Vierailija
17/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinulla selvä vajaatoiminta on. Mene lääkäriin. Tosin ei pelkkä kilpirauhasen vajaatoiminta aina selitä ylipainoa. Lisää liikuntaa, syö pienempiä annoksia ja korvaa makeat herkut marjoilla. Jätä sipsit, karkit ja limpparit kokonaan pois.

Vierailija
18/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut että liikkusit enemmän mitä kulutat?

Vierailija
19/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä että näitä hurjan bmi:n omaavia löytyy, jotka eivät syö muka juuri mitään ja silti eivät laihdu grammaakaan. Kunpa afrikassa olisi samat geenit niin eivät kuolisi nälkään, kun pystyisivät selviämään biologian vastaisesti.

En ole väittänyt, että olisin syönyt terveellisesti silloin kun aikoinaan kilot kerääntyivät. Pointti on nyt tässä se, että paino ei putoa grammaakaan, vaikka elän miinuskaloreilla.

Vierailija
20/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö gluteenia, minulla on keliakia. Maitotuotteita 4dl/vrk,eli 1 purkki 1% viiliä aamulla, ja rasvaton rahka joko välipalalla tai illalla. Ruokavalio sisältää n. 200-350g kokolihaa ja pelkkiä kasviksia/ juureksia. Aamiaisella 2 gluteenitonta näkkileipää, jossa ei ole mitään päällä, sekä viili ja banaani TAI omena. En syö lainkaan riisiä, pastaa, perunaa.

Ap.

Etkä rasvaa :D:D:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän