Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun paino ei putoa - kilpirauhanen

Kilpirauhanenko?
18.09.2021 |

Hei kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät, ja muutkin joilla paino ei putoa lainkaan! Apua kaivataan...

Minulla on ollut n. 3 vuotta selkeät vajaatoiminnan oireet (mm. hiustenlähtö tukoittain, erittäin matala syke, tärinäpalelu, aiemmin rasvainen iho kuivui, kynnet alkoi halkeilla ja liuskoittua, lihaskrampit, lihasväsymys, ei jaksa enää treenata eikä juurikaan edes käydä pitkällä kävelyllä, apaattisuus, lihoin entisellä ruokavaliolla lähes 20kg).

TSH ja T4V ollut viitearvoissa, mutta TSH hivuttautunut ylöspäin parin vuoden ajan. Viimeisessä mittauksessa TSH oli hieman yli viitearvojen, 4.24. Terveyskeskuslääkäri ei noteeraa asiaa tästä huolimatta.

Minulla on reilusti ylipainoa, oli jo ennen viim. 20 kg nousua, ja painan löhes 120 kg. En laihdu.

Olen puolen vuoden aikana menettänyt täysin ruokahaluni, eikä näläntunnetta tule edes liikunnan jälkeen. Vasta kun heikottaa ja päätä särkee, tajuan etten ole syönyt juuri mitään. Arvioisin, että kalorimäärä on vähentynyt 20-30% puolessa vuodessa.

Nyt olen pari viikkoa ollut dieetillä n. 1200-1500 kcal/vrk, eikä paino ole pudonnut grammaakaan. Olen käynyt salilla, kävelyllä ja uimassa voimieni mukaan (lihakset on koko ajan hapoilla). Syön erittäin terveellisesti, enkä huijaa dieetissä. Aiemmin elämässä (ennen kilpparioireita) laihduin vastaavalla dieetillä ensimmäisinä viikkoina 2-3kg/vko. Nyt paino ei putoa grammaakaan!

Rahatilanne ei salli mennä yksityiselle, ainakaan jos siellä täytyy maksaa myös labrat itse. Asuinalueellani ei edes oke endokrinologia. Jos minulle ei aloiteta lääkekokeilua yksityisellä, rahanmenetys on liikaa nykyisellä budjetilla.

Mikä voisi olla syy, että paino ei putoa yhtään? Mitä voin tehdä? Kuinka vaikea on päästä lääkekokeiluun, kun T4V on vielä normaali, mutta TSH hieman koholla?

Hermot menee.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhanenko? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaa on liikaa näkkäri pois ja tilalle siemeniä. 1 ainoa desi maitotuotetta päivässä. Kasviksia lisää. Syöt väärin.

Jos minä söisin noin olisin heti 10 kg painavampi. Vaihda banaani luumuihin aprikooseihin.

Syön reilusti yli puoli kiloa kasviksia päivässä. Banaani on terveellistä, siinä on paljon mm. kaliumia ym. hivenaineita. Siemeniä en syö, allergian vuoksi, lukuunottamatta satunnaisesti chiaa. Aamuni ei todellakaan lähde käyntiin, jos syön vain proteiinia ja kasviksia. En ole halukas karppaamaan, ja kaksi gluteenitonta näkkäriä on vain 72 kcal. Mitä tilalle? En välitä luumuista

Oletko nyt ihan kartalla? Toisissa viesteissä puhut noudattavasi vhh-ruokavaliota, mutta kertomasi syömiset on ihan muuta. Nyt sitten kerrot, ettet ole halukas noudattamaan vhh-ruokavaliota.

VHH ja karppaus on eria asia.

Eikä ole.

Karppauksella tavoitellaan ketoosia, VHH:ssa ei välttämättä, vaan ainoastaan rajoitetaan hiilareita, eikä päätavoite ole ketoosi.

Vierailija
62/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-On mahdollista, että syöt liian vähän. Elimistö/aineenvaihdunta menee säästöliekille, etkä laihdu.

-Ruokavalioon pitäisi kuulua myös hyvälaatuisia rasvoja. Näyttäisi siltä, että olet karsinut rasvat kokonaan pois.

Nimenomaan, kannattaa hylätä margariinit ja siemenöljyt, mutta syödä hyviä rasvoja.

Joo, jos haluaa kolesterolin kanssa ongelmia.

Pystytkö tarkentamaan viestiäsi? Nyt siitä saa käsityksen, että aidolla ravinnolla tulee ongelmia. Oletko oikeasti sitä mieltä?

Ja mitä yleensä ymmärrät kolesterolista?

Ai, ehjä tarkoititkin jotain muuta kuin kovia rasvoja, joita ne eläinperäiset tuotteet yleensä ovat täynnä. Yleensä näissä keskusteluissa kasviöljyjen "vihaajat" ja "oikeiden" rasvojen käyttäjät käyttävät voita ja täysrasvaisia tuotteita, joissa kovaa rasvaa on aina yli suositusten.

Tarkoitin niitä rasvoja, joilla ihminen voi hyvin.  Niitä aitoja rasvoja.

Oletpas sinä kovin nokkela kun et edes pysty kertomaan selväsanaisesti että mitä rasvoja tarkoitat.

Voita ja muita eläinrasvoja, öljyistä oliiviöljyä. Kyllähän tämän kaikki tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaa on liikaa näkkäri pois ja tilalle siemeniä. 1 ainoa desi maitotuotetta päivässä. Kasviksia lisää. Syöt väärin.

Jos minä söisin noin olisin heti 10 kg painavampi. Vaihda banaani luumuihin aprikooseihin.

Syön reilusti yli puoli kiloa kasviksia päivässä. Banaani on terveellistä, siinä on paljon mm. kaliumia ym. hivenaineita. Siemeniä en syö, allergian vuoksi, lukuunottamatta satunnaisesti chiaa. Aamuni ei todellakaan lähde käyntiin, jos syön vain proteiinia ja kasviksia. En ole halukas karppaamaan, ja kaksi gluteenitonta näkkäriä on vain 72 kcal. Mitä tilalle? En välitä luumuista

Oletko nyt ihan kartalla? Toisissa viesteissä puhut noudattavasi vhh-ruokavaliota, mutta kertomasi syömiset on ihan muuta. Nyt sitten kerrot, ettet ole halukas noudattamaan vhh-ruokavaliota.

Eikä ole.

Karppauksella tavoitellaan ketoosia, VHH:ssa ei välttämättä, vaan ainoastaan rajoitetaan hiilareita, eikä päätavoite ole ketoosi.

Karppaus ja vhh on sama asia. Ketoosia tavoitellaan alakarppauksella, jota myös keto-ruokavalioksi sanotaan.

Vierailija
64/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole.

Voi yhden kerran näitä urpoja :D:D

Vierailija
65/69 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa että avasit noinkin paljon asiaasi, arvostan aina, kun ihmiset jaksaa viitsiä kertoa :)

Minulle aloitettiin hoitokokeilu samanalaisessa tilanteessa: vain TSH oli koholla, mutta T4 normaali. Tässä siis ilmeisesti on lääkärikohtaisia eroja. Oma oireiluni oli jokseenkin rajua, joten lääkärini lähetti myös ultraäänitutkimukseen. Se oli normaali. Kokeilu toimi minun kohdallani, aineenvaihdunta käynnistyi ihan toisella lailla ja kuukautiset (jotka olivat muuttuneet epäsäännöllisiksi jo 25 vuotiaana) säännöllistyivät. Tuota asiaa en ehkä olisi toivonut, kun en mikään kuukautisintoilija ole, mutta kertoi osaltaan siitä, että lääke toimii. Tukkakin alkoi tuuhentua.  Minä olen sitä mieltä, että olisi virhe vaihtaa lääkäriä, koska jokainen lääkäri kuitenkin etenee sitä diagnoosi- ja hoitopolkua oman järjestyksensä mukaan ja lopulta kuitenkin käydään samat asiat läpi, joten jos olet tyytymätön tilanteeseesi, niin kannustaisin sinuakääntymään saman lääkärin puoleen.

ainiin: minun diagnoosini oli subkliininen kilpirauhaen vajaatoiminta. Omalla kohdallani lääkityksen aloittamiseen vaikutti sekin, että suvussani on hyvin paljon kilpirauhaspotilaita, joten jos mahdollista tai jos tiedät, että sinullakin on kilpirauhassairassuku, kannattaa kertoa se lääkärille.

Vierailija
66/69 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aloitettu jo lääkitys ihan oireiden perusteella. Puolisoni taas sai lääkkeen pitkän seurannan jälkeen.

Vierailija
67/69 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiini ja hemoglobiini mitattu?

Vierailija
68/69 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile seleeniä lisäravinteena ja mieti saatko tarpeksi jodia ravinnostasi?

Vierailija
69/69 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemia vaikuttaa myöskin aika samoin oirein ja on yleinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi